Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Acculader aangesloten laten ?

Acculader aangesloten laten ? 03 jan 2022 23:00 #1355630

nou is het internet best groot, dus misschien heb ik iets gemist. @Cornelus: waar blijven de bewijzen?

Overigens: voorwaarden van een stalling/jachthaven zou ik ook respecteren. Ook al zijn ze misschien niet allemaal even zinnig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 03 jan 2022 23:19 #1355635

Gijper schreef :
Berghout-2 schreef :
de laadfiets
Een laadfiets??
Is dat een nieuwe uitvinding waar ik nog niet van heb gehoord? :laugh:

Orange Sunset had 't over een laadcycle. B)
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 03 jan 2022 23:40 #1355637

Berghout-2 schreef :
Gijper schreef :
Berghout-2 schreef :
de laadfiets
Een laadfiets??
Is dat een nieuwe uitvinding waar ik nog niet van heb gehoord? :laugh:

Orange Sunset had 't over een laadcycle. B)
Wim.

Oohw hehe, ik was me al aan het afvragen waar die fiets nou ineens vandaan kwam :laugh:
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 04 jan 2022 08:24 #1355664

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28841
Vronsky schreef :
Aangesloten acculader blijkt de accu niet af te vullen in de druppel modus (na voltooing volledige laadcyclus): na vier weken van vol 12,8v -> 12,3v
Accu verliest gemiddeld zo'n 0,1v per week (waarschijnlijk vanwege een aangesloten MPPT lader (zonnepaneel) en Echo-charger (2e accu), beiden hebben ca. 80 mA verbruik).

160mA ontlading is 26,8 Ah per week....
Ik heb ff niet gelezen hoe groot je accu's zijn en of dat van betekenis is?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 jan 2022 08:25 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 04 jan 2022 12:54 #1355799

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2204
Ook zonder volledige fiets kan ik me niet voorstellen dat 160 mA loopt.
Mocht dat wel het geval zijn meet je binnen enkele weken nog maar 10 volt.
Aangezien je 12,3 volt meet druppelt de lader waarschijnlijk toch wel af en toe.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 04 jan 2022 17:17 #1355861

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 348
Gijper schreef :
Ook zonder volledige fiets kan ik me niet voorstellen dat 160 mA loopt.
Mocht dat wel het geval zijn meet je binnen enkele weken nog maar 10 volt.
Aangezien je 12,3 volt meet druppelt de lader waarschijnlijk toch wel af en toe.

ca. 80 mA voor allebei volgens product info's, minus 0,1v per week volgens de accu monitor van de Victron MPPT. CTEK is besteld, maar permanent aangesloten laten lijkt voorbij, tenzij eigenaar berging akkoord gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 06 jan 2022 17:26 #1356658

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 176
Hoi ik ga het proberen het uitleggen in de Jip en Janneke verhaal wat de probleem kunnen zijn . Je horen een dagen later wat ik wil duidelijk maken w
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 06 jan 2022 18:02 #1356675

Ik zou zeggen, probeer het gewoon eens in normaal Nederlands....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 06 jan 2022 19:01 #1356699

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 176
Vraagje welke acculader kan een kapotte cel meten van de accu?
Laatst bewerkt: 06 jan 2022 19:03 door Cornelus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 07 jan 2022 08:20 #1356847

Cornelus schreef :
Vraagje welke acculader kan een kapotte cel meten van de accu?

Geen, dat is het probleem met winterstalling en grote laders. De lader blijft doorladen met stevige stromen want de spanning stijgt niet voldoende. De niet-defecte cellen worden overladen en produceren H2 en uiteindelijk zelfs H2S. Erg brandbaar.
Een kleine druppellader zal een defecte accu wel overladen maar er ontsnapt dan dan geen H2 of H2S.

Mijn voorkeur: in de winterstalling een goede druppellader. Of iedere maand even naar de boot en de stekker een paar uur in een stevige lader.

Defecte cel kun je vinden met een voltmeter. Accu opladen en spanning meten.
Of je merkt het omdat je grote acculader veel te lang blijft doorladen in de bulkfase.

Aan boord alleen fatsoenlijke laders toepassen, dus met bulk, float en druppellading.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 07 jan 2022 11:40 #1356926

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2204
Aquaplanning schreef :
De niet-defecte cellen worden overladen en produceren H2 ...
Dat waterstof ontstaat is niet zo'n probleem. Het probleem is dat waterstof én zuurstof ontstaan in de ideale verhouding, ook wel knalgas genoemd.
Knalgas is explosief en zeer gevaarlijk.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 07 jan 2022 16:39 #1357029

Waterstof is zéker een probleem: heeft een zeer ruime explosiegrenzen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 07 jan 2022 18:30 #1357062

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28841
Aquaplanning schreef :
Cornelus schreef :
Vraagje welke acculader kan een kapotte cel meten van de accu?

Geen, dat is het probleem met winterstalling en grote laders. De lader blijft doorladen met stevige stromen want de spanning stijgt niet voldoende. De niet-defecte cellen worden overladen en produceren H2 en uiteindelijk zelfs H2S. Erg brandbaar.
Een kleine druppellader zal een defecte accu wel overladen maar er ontsnapt dan dan geen H2 of H2S.

Mijn voorkeur: in de winterstalling een goede druppellader. Of iedere maand even naar de boot en de stekker een paar uur in een stevige lader.

Defecte cel kun je vinden met een voltmeter. Accu opladen en spanning meten.
Of je merkt het omdat je grote acculader veel te lang blijft doorladen in de bulkfase.

Aan boord alleen fatsoenlijke laders toepassen, dus met bulk, float en druppellading.

Misschien moet je eerst even definieren wat een defecte cel kan zijn....
- Kortgesloten cel geeft het effect wat je beschrijft.
- Onderbroken cel geeft geen gevaarlijk effect, accu lijkt supersnel vol en is direct bij gebruik weer leeg. Maar geen gas- of warmteontwikkeling.

Het vervelendste is kortsluiting in een cel van een geladen accu. Geen lader nodig, wel veel H2S. Cel kookt helemaal leeg. De H2S is het gevaar. Maar je ruikt het al bij de ingang van de machinekamer. Diverse keren meegemaakt bij schepen, de cel smelt dan ook en het zuur ligt onder in het schip.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 07 jan 2022 18:31 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 07 jan 2022 19:14 #1357083

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2688
De spanning op het materiaal als het anker is gezet zal op de plaats van de breuk niet groter zijn dan op andere punten.
Als je hem binnen haalt is dit anders: dan is de kracht op het de plaats van de breuk zo'n beetje het grootst. Het anker moet worden gekanteld tijdens binnen halen, en kracht * arm levert het moment daarvoor. (en bedenk de rest zelf maar)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 07 jan 2022 20:15 #1357109

Airgead schreef :
De spanning op het materiaal als het anker is gezet zal op de plaats van de breuk niet groter zijn dan op andere punten.
Als je hem binnen haalt is dit anders: dan is de kracht op het de plaats van de breuk zo'n beetje het grootst. Het anker moet worden gekanteld tijdens binnen halen, en kracht * arm levert het moment daarvoor. (en bedenk de rest zelf maar)

Verkeerd topic Airgead ;)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 08 jan 2022 02:57 #1357189

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2688
Orange Sunset schreef :
Airgead schreef :
De spanning op het materiaal als het anker is gezet zal op de plaats van de breuk niet groter zijn dan op andere punten.
Als je hem binnen haalt is dit anders: dan is de kracht op het de plaats van de breuk zo'n beetje het grootst. Het anker moet worden gekanteld tijdens binnen halen, en kracht * arm levert het moment daarvoor. (en bedenk de rest zelf maar)

Verkeerd topic Airgead ;)

thnx! Ik vroeg me al af waar mijn reactie was gebleven in het juiste topic haha! :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 08 jan 2022 03:37 #1357190

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 176
Bedankt voor de antwoorden, effe verder met het verhaaltje. Als men niet weet wat H2S, rotte eierlucht en waterstofgas is kijk dan maar naar het filmpje Hindenburg op 6 mei 1937. Dan wordt het het duidelijker wat H2S is.
Alle dynamo’s, generatoren en laders hebben spanningreglaars, ook voor je eigen fiets, telefoon enz.

Als spanningregelaar stuk gaat, dan stop de lader niet altijd maar kunnen verder gaan met een te hoge spanning. En als dan permanent geladen wordt dan kan de accu’s gaan ontgassen.
Laatst bewerkt: 08 jan 2022 03:40 door Cornelus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 08 jan 2022 11:28 #1357276

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2267
Aquaplanning schreef :
Cornelus schreef :
Vraagje welke acculader kan een kapotte cel meten van de accu?

Geen, dat is het probleem met winterstalling en grote laders. <knip>
Defecte cel kun je vinden met een voltmeter. Accu opladen en spanning meten.
Of je merkt het omdat je grote acculader veel te lang blijft doorladen in de bulkfase.
Kan je defecte afzonderlijke cel niet vinden met een accuzuurmeter? Bij een natte accu. Maar het belang ontgaat me een beetje. Als een cel kapot is, is de hele accu kapot.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 08 jan 2022 11:52 #1357285

Ja, maar een cel die kortsluit bij aangeoten lader in je afwezigheid kan tot een gevaarlijke situatie leiden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 08 jan 2022 12:01 #1357289

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1670
Als ik al geen vertrouwen in de electra zou mogen hebben als ik niet aan boord ben, waarom zou ik dan wel vertrouwen in de electra moeten hebben als ik aan boord lig te slapen?
Omdat ik aan boord rustig slaap, slaap ik thuis ook rustig ook als de lader aan boord toch aan staat.
Als ik sommige reacties hier lees is het een ongekend risico om ook maar in de buurt te komen van mijn bootje.......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 08 jan 2022 12:50 #1357310

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28841
"Rein theoretisch" heb je natuurlijk gelijk Cornelus, maar e.e.a. is natuurlijk wel afhankelijk van diverse factoren. Bepaalde risico's zijn niet uit te sluiten maar komen statistisch zo zelden voor dat we er mee leven.

Alles in het leven heeft een risico, zelfs het leven zelf: er is een aan waarschijnlijkheid grenzende zekerheid dat je dood gaat. Maar het gaat om de kwaliteit er voor.

Zo ook met technische installaties, zolang ze deugdelijk zijn en/of voorzien van de juiste beveiligingen/middelen is het risico aanvaardbaar.

Ik zelf vlieg soms wekelijks uren met een helicopter boven zee, dat is en blijft een risico. Als ik eenmaal uit de heli gestapt ben op locatie, loop ik met gasmelder en vluchtmasker op zak in de rondte, dat is ook vanwege het risico. etc.etc.
Het gaat om de z.g. "beheersmaatregelen" voor het geval dat...

Dus voldoende ventilatie in je accu ruimte, goede betrouwbare (kwaliteits) lader, deugdelijke elektrische installatie, enz.

Als je nooit of geen risico wilt nemen, kan je beter alvast in je sarcofaag gaan liggen ter voorbereiding. :whistle:
Zeilen is ook levensgevaarlijk, uberhaupt een schip al.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 08 jan 2022 12:55 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 08 jan 2022 13:35 #1357321

Precies. En een accu gaat ook niet spontaan kapot maar kondigt dat wel enigszins aan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 08 jan 2022 13:46 #1357326

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2267
Maar omdat mijn accu's doorgaans volledig geladen zijn (walstroom + lader) en weinig ontladen worden bij normaal gebruik heb ik niet veel kans om te merken dat ze achteruitgaan. Dus ligt gebruik van een accutester voor de hand. Zo duur zijn die niet.

Maar als ik zoek verdwaal ik al snel in de veelheid van modellen. Wat is voor gebruik aan boord een goede accutester? Voor loodaccu's.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 08 jan 2022 14:03 #1357331

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3428
Calidris schreef :
"Rein theoretisch" heb je natuurlijk gelijk Cornelus, maar e.e.a. is natuurlijk wel afhankelijk van diverse factoren. Bepaalde risico's zijn niet uit te sluiten maar komen statistisch zo zelden voor dat we er mee leven.

Alles in het leven heeft een risico, zelfs het leven zelf: er is een aan waarschijnlijkheid grenzende zekerheid dat je dood gaat. Maar het gaat om de kwaliteit er voor.

Zo ook met technische installaties, zolang ze deugdelijk zijn en/of voorzien van de juiste beveiligingen/middelen is het risico aanvaardbaar.

Ik zelf vlieg soms wekelijks uren met een helicopter boven zee, dat is en blijft een risico. Als ik eenmaal uit de heli gestapt ben op locatie, loop ik met gasmelder en vluchtmasker op zak in de rondte, dat is ook vanwege het risico. etc.etc.
Het gaat om de z.g. "beheersmaatregelen" voor het geval dat...

Dus voldoende ventilatie in je accu ruimte, goede betrouwbare (kwaliteits) lader, deugdelijke elektrische installatie, enz.

Als je nooit of geen risico wilt nemen, kan je beter alvast in je sarcofaag gaan liggen ter voorbereiding. :whistle:
Zeilen is ook levensgevaarlijk, uberhaupt een schip al.....

Een bed is pas gevaarlijk, daar overlijden de meeste mensen..JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 08 jan 2022 15:04 #1357347

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 176
Calidris groetjes aan Den Helder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl