Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Acculader aangesloten laten ?

Acculader aangesloten laten ? 27 feb 2022 08:54 #1372111

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 518
WaltB schreef :
holtere schreef :
Een dag per maand is prima voor lood. De rest is onzin of overbodig.

Helemaal mee eens.
Maandenlang 'druppel-laden' van loodzuur accu's is onnodig en veroudert de accu's zelfs sneller. Na een zeiltocht zijn de lood-zuur verbruiksaccu's niet altijd 100% geladen, dus is het wel wenselijk na het verlaten van de boot een walstroomlader aangesloten te houden, maar alleen voor een beperkte periode.

Het volgende schakelingetje (“Prutsen met Chinese rommel” hoor ik al echoën) werkt met elke simpele lader en doet het volgende:
Ingesteld op de absorptie spanning van de lader bijv. 14.2V blijft de lader in bulk-mode aangesloten tot de absorptie spanning is bereikt. Op dat moment wordt een timer gestart, die bijv. is ingesteld op 1 uur.
Bij bereiken van die tijd wordt de lader voeding via een SSR of ander relais geheel afgesloten, dus zelfs als de lader een druppel-laad fase kent, wordt dit niet gebruikt.
Als de spanning door zelfontlading is gezakt naar een ingesteld voltage, bijv. 12.7V wordt de lader weer ingeschakeld en de cyclus herhaald. Die spanning kan zo gekozen worden, dat dit bijv. ong. eens in de 14 dagen plaatsvindt.

Het schakelingetje zelf wordt gevoed door een 220V/12V power adaptor om belasting van de accu's te vookomen.

Zelf heb ik LFP accu's op mijn boot en geen walstroom, maar ik heb dit dingetje in het verleden met een simpele oude lader gebruikt om in mijn garage veilig LFP accu's te laden.

De kosten zijn een paar euro's en een uurtje prutsen en elke lader (incl. Solar MPPT) kan zo geschakeld worden. De PCBtjes uit Chine zien er goed uit en hebben bewezen betrouwbaar te zijn.

Cheers, Walt


Die lange absorptie fase is nu juist nodig om je accu echt vol te krijgen. Dat is het behoud van elke lood zuur accu. Het is eigenlijk zonde om met dit stukje huisvlijt de zorgvuldig ontwikkelde laadcurves van de moderne laders te ruïneren. De moderne laders van Victron en ook mastervolt bijvoorbeeld zijn zogenaamd dat het het beste voor de accu is om de lader altijd aangesloten te laten. Dat is uiteindelijk het behoud van je accu. Je hoeft dat niet te geloven, maar dit stukje elektronica maakt de situatie er in mijn ogen niet direct veiliger op.
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 27 feb 2022 09:16 #1372113

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28841
WaltB schreef :
Maar Victron is natuurlijk heilig, net zoiets als Gazelle fietsen. Het laat ook zien wat een geweldige marketing job Victron doet, als jij als oude rot de geschiedenis in pre en post Victron tijdperken indeelt, haha. Vroegah was het IBM met de blauwe dozen/kasten, nu is het Victron.

Dat heilige is relatief, dat heb je mogelijk al in een ander draadje gelezen. Maar voor zover ik me kan herinneren, kwam boost-float pas op de markt begin 90er jaren: door Victron. Voor die tijd hadden ze fase geregelde triac laders met 1 eindspanning Ik heb ze nog wel zelf gebouwd en hier nog 1 staan, prima anker. Voor die tijd al een hele vooruitgang. Dus in dat opzicht heeft Victron wel de trend gezet. Mastervolt bestond nog lang niet en Amerikaanse merken namen de filosofie over. Overigens was Victron tot 1985 wit ipv blauw en gemaakt in een garage in Groningen.... :laugh:
Het z.g. standaardwerk van Reinout Vader over accu's bevatte destijds niks nieuws voor de vaklieden, maar de marketing was goed.

On topic maar weer...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 feb 2022 09:18 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 27 feb 2022 09:20 #1372116

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1783
@evert. Even goed lezen wat ik zeg. Je gaat dit natuurlijk niet over de meest geavanceerde lader zetten, maar dat kan wel. Vooral bedoeld om een simpele lader veilig te kunnen gebruiken. De absorptietijd is instelbaar, dus je kunt tot 100% laden, ook als dat uren duurt. Ik heb genoeg drama meegemaakt met walladers die maanden aan 1 stuk bleven aangesloten om te weten dat dat groot risico met zich meebrengt zoals half vergaste vloeistof.. Er is geen sprake van ruineren “van zorgvuldig ontwikkelde laadcurves”. Elke lader is in de bulkfase een dom ding. Ik heb dit gebruikt om Zowel lood als LFP te laden. Bij LFP natuurlijk een zeer beperkte absorptietijd.
Ook gebruikt om een vroege MPPT lader met vaste instellingen voor LFP te gebruiken (met DC relais).
Maar ik heb niks te verkopen hoor, leek me alleen wel aardig om de mogelijkheid aan te geven als je nog een prima oude lader hebt die niet blauw is.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 27 feb 2022 09:28 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 27 feb 2022 09:41 #1372121

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1783
Calidris schreef :
WaltB schreef :
Maar Victron is natuurlijk heilig, net zoiets als Gazelle fietsen. Het laat ook zien wat een geweldige marketing job Victron doet, als jij als oude rot de geschiedenis in pre en post Victron tijdperken indeelt, haha. Vroegah was het IBM met de blauwe dozen/kasten, nu is het Victron.

Dat heilige is relatief, dat heb je mogelijk al in een ander draadje gelezen. Maar voor zover ik me kan herinneren, kwam boost-float pas op de markt begin 90er jaren: door Victron. Voor die tijd hadden ze fase geregelde triac laders met 1 eindspanning Ik heb ze nog wel zelf gebouwd en hier nog 1 staan, prima anker. Voor die tijd al een hele vooruitgang. Dus in dat opzicht heeft Victron wel de trend gezet. Mastervolt bestond nog lang niet en Amerikaanse merken namen de filosofie over. Overigens was Victron tot 1985 wit ipv blauw en gemaakt in een garage in Groningen.... :laugh:
Het z.g. standaardwerk van Reinout Vader over accu's bevatte destijds niks nieuws voor de vaklieden, maar de marketing was goed.

On topic maar weer...

Misschien in NL niet, maar mid eighties hadden we hier in AKL al een fabrikant die bulk-absorptie-trickle laders maakte. Helaas zoals met zoveel dingen schoot de marketing te kort.
Maarre, misschien kan je een budget zeiler nog plezier doen met dat “anker” dat je nog hebt staan. Dat schakelingetje van mij erover heen en Bob’s your uncle.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 27 feb 2022 09:43 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 27 feb 2022 09:46 #1372124

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28841
WaltB schreef :
Maarre, misschien kan je een budget zeiler nog plezier doen met dat “anker” dat je nog hebt staan. Dat schakelingetje van mij erover heen en Bob’s your uncle.

:laugh:
24 volt, 25A en 40 Kg?

Hij is al in verregaande staat van kannibalisme en langzaam op weg naar de stort. ;)

Ik had iemand al de trafo's aangeboden voor een EMC-arme voeding.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 feb 2022 09:47 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 04 mrt 2022 15:48 #1373407

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 176
Hoi Tonny de accu’s in de winterstop om de 3 maanden te laden is een goed antwoord. :laugh: Toch een vraagje , als de accu gaat ontgassen dan stik het. Waarschijnlijk is het de plastic van de accubak. Kan je mij vertellen welk woordje ik dan in het verhaaltje er in kan zetten? Victron en Mastervolt was vroeger een bedrijf, en :) door een menig verschil zijn ze uit elkaar gegaan. Door mijn werk had ik er contacten met dat bedrijf. Ik weet niet waarom ze uit elkaar zijn. Dit was in de jaren 1980.
Bij de Aldi in de reclamefolders kan je een acculader kopen maar er staat niet niet in hoeveel de lader ampère geeft. M.a.w ……. Jammeren :(
Laatst bewerkt: 04 mrt 2022 16:57 door Cornelus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 05 mrt 2022 12:24 #1373604

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7546
snip.8--
Hoi Tonny Tony de accu’s in de winterstop om de 3 maanden te laden is een goed antwoord. :laugh: Toch een vraagje , als de accu gaat ontgassen dan stik het. ?????
???? ?? ?
Een Accu kan niet gaan ontgassen. Hij kan wel gaan gassen door te lang doorladen.
Ontleden van het electroliet in H2 en O2 ==> Knalgas. Gevaar voor explosies .


Waarschijnlijk is het de het plastic van de accubak.
Kan je mij vertellen welk woordje ik dan in het verhaaltje er in kan zetten?
snip

Nee want ik begrijp de vraag niet.

Welk woordje ik dan in het verhaaltje er in kan zetten ? ?

Kan je de vraag nog eens in het Nederlands herhalen ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 05 mrt 2022 12:36 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 05 mrt 2022 15:53 #1373633

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 176
Hoi Tony2920 zeer bedankt voor je antwoord. Groetjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 05 mrt 2022 16:28 #1373640

Cornelus schreef :
Hoi Tony2920 zeer bedankt voor je antwoord. Groetjes
:laugh:
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl