Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Acculader aangesloten laten ?

Acculader aangesloten laten ? 16 nov 2021 09:45 #1340666

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 348
Ik heb een 100Ah loodaccu in mijn bootje die nu in de stalling staat.
Acculader (voor auto) van onbekend merk is een 'smart' type met 9 laad profielen ('9-stage charging curves'). Die laatste stage is een 'Pulse' type om het laadnivo van de accu op 95-100% te houden, voltage is hier tussen 13.0-14.4 volt.

Kan ik deze lader permanent aan de accu laten zitten, tot april volgend jaar ?

Ik heb naar andere A-merk laders gekeken (Victron, CTEK) maar die laad curves/voltages zijn vrijwel hetzelfde

Thanks?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 16 nov 2021 09:48 #1340670

Dit type lader is er voor bedoeld om permanenent aangesloten te staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 16 nov 2021 09:55 #1340676

Waarom zou je dat doen? Hoofdschakelaar uit of polen ontkoppelen als de accu vol geladen is dan komt ie gewoon de winter door.
Hooguit in het voorjaar een paar uur aan de lader hangen voor gebruik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 16 nov 2021 10:06 #1340684

Stefanvanvee schreef :
Waarom zou je dat doen? Hoofdschakelaar uit of polen ontkoppelen als de accu vol geladen is dan komt ie gewoon de winter door.
Hooguit in het voorjaar een paar uur aan de lader hangen voor gebruik.

Je verliest minder capaciteit als je de accu volgeladen houdt. Scheelt je na een paar winters misschien nét een extra seizoen. Uiteraard de float spanning niet te hoog instellen. Acculeverancier kan je het exacte getal geven.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 16 nov 2021 10:09 #1340686

Een gezonde accu die vol weggezet wordt ontlaadt in 1 winter bij lange na niet zoveel dat haar levensduur een jaar verkort is!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 16 nov 2021 10:11 #1340690

Aquaplanning schreef :
Je verliest minder capaciteit als je de accu volgeladen houdt. Scheelt je na een paar winters misschien nét een extra seizoen. Uiteraard de float spanning niet te hoog instellen. Acculeverancier kan je het exacte getal geven.

Serieus? Dat heb ik nooit geweten. Is dat voor elke accu zo? Ook als je 'm in de winter lekker warm binnen zet (en 100% geladen houdt door elke maand even wat stroom te geven)?
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 16 nov 2021 10:12 #1340693

Nee, dat is niet zo. Zijn mijn uitleg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 16 nov 2021 12:02 #1340783

Een (lood) accu heeft een kleine zelfontlading, die niet exact gelijk hoeft te zijn per accu.

Die kleine zelfontlading kan de levensduur bekorten, dat merk je pas wanneer het te laat is!

Er zijn speciale ladertjes om die zelf ontlading op te vangen.

Wanneer ik een accu langer dan een maand op de plank zou zetten komt daar een lader op die de zelfontlading aanvult. Dit bij de spanning die de volgeladen accu na een dag rust heeft.
Dat zal ergens tussen de 12,6 en 12,8V zijn vwerwacht ik.



De onderbouwing:

Met m´n laatste 2 sets heb ik 11 en 12 jaar gedaan. De set die ik nu heb heeft als experiment ruim een half jaar op een hogere absorptie spanning dan 14,2V gestaan.
Experimenterend tussen 14,4 en 14,6V (vloeistof accu´s) Dat gaf een groter water verbruik!
Dat waterverbruik nam toe. Steeds sterker, tot één cel veel meer water nodig had dan de rest.

Voor mij de boodschap dat deze accu nog maar kort te gebruiken was. korte tijd later deze cel defect.
Accu los gekoppeld, beide andere moeten nu meer doen en zijn ook onevenredig sneller geladen en ontladen, zijn dus ook kort bij hun einde.

Nieuwe met de juiste maat hebben flinke levertijd.
maar een tijdje ´s nachts aan de walstroom, met de wallader op voeding (12,8V) De panelen op 13,20V ipv 14,2V Dat is lang vol te houden.
De nieuw bestelde acu´s zijn noodgedwongen GEL accu´s door levertijd.

De laadinstelling voor die set gaat weer terug naar 14,2V absorptie en tussen 12,8 en 13,0 druppelspanning zoals bij de sets die meer dan 11 jaren levensduur hadden.

Ik heb ervan geleerd en leergeld betaald. Daar is experimenteren voor bedoeld.

Edit,
Het laden ontladen is een chemisch proces, verloopt lanzamer bij lagere temperatuur, koel (10º?) wegzetten lijkt me beter (Yellowboat zal precieser kunnen advieseren).
Per winter niet goed wegzetten zal geen heel seizoen kortere levensduur zijn, 3 winters mogelijk wel.
Laatst bewerkt: 16 nov 2021 12:14 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 16 nov 2021 12:04 #1340785

Maarten-IW31 schreef :
Aquaplanning schreef :
Je verliest minder capaciteit als je de accu volgeladen houdt. Scheelt je na een paar winters misschien nét een extra seizoen. Uiteraard de float spanning niet te hoog instellen. Acculeverancier kan je het exacte getal geven.

Serieus? Dat heb ik nooit geweten. Is dat voor elke accu zo? Ook als je 'm in de winter lekker warm binnen zet (en 100% geladen houdt door elke maand even wat stroom te geven)?

Iedere maand = prima. Continue is een héél klein beetje beter.
Het is ook niet zo dat je accu zonder lader hard achteruit gaat in het winterseizoen. Maar na een paar seizoenen ga je het wel merken.

Koele plek is overigens het prettigst voor je accu.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 16 nov 2021 12:08 #1340789

Saeftinghe schreef :
...

Ik heb ervan geleerd en leergeld betaald. Daar is experimenteren voor bedoeld.
...

Ben een grote vorostander van experimenteren, maar in dit geval is de handleiding misschien de beste bron van informatie? ;)
Ik heb mezelf aangewend om bij twijfel een mailtje te sturen naar leverancier of fabrikant. Ben bijna altijd blij verrast door de tips die je dan krijgt.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 16 nov 2021 12:36 #1340803

Ben een grote vorostander van experimenteren, maar in dit geval is de handleiding misschien de beste bron van informatie? ;)
Ik heb mezelf aangewend om bij twijfel een mailtje te sturen naar leverancier of fabrikant. Ben bijna altijd blij verrast door de tips die je dan krijgt.



Ik heb die Absorptie wat hoger gezet naar aanleiding van de adviezen van diverse leveranciers die ik hier las.
Daar zat de fabrabrikant van mijn accu´s niet bij, ik had zeker beter eerst hem kunnen vragen.
Ook weer een les geleerd voor hetzelfde leergeld denk ik dan maar. Lijkt minder erg zo bekeken.

Het worden noodgedwongen GEL accu´s, reden is een acceptabele levertijd.
Ik had liever vloeistof omdat het waterverbruik een goede indicator is hoe hoog de absorptie spanning dient te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 29 dec 2021 16:48 #1354109

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 348
Aangesloten acculader blijkt de accu niet af te vullen in de druppel modus (na voltooing volledige laadcyclus): na vier weken van vol 12,8v -> 12,3v
Accu verliest gemiddeld zo'n 0,1v per week (waarschijnlijk vanwege een aangesloten MPPT lader (zonnepaneel) en Echo-charger (2e accu), beiden hebben ca. 80 mA verbruik).

Enig idee waarom die lader niet bijvult zodra accu op 80% zit dwz. ca. 12,5v ?
Enige wat ik zou kunnen aanpassen op de lader is Slow Charge -> Fast Charge

THANKS,
V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 01 jan 2022 07:40 #1354679

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4512
Hallo Vronsky,

De ene acculader is de andere niet. Kijk eens op Marktplaats naar een Optimate acculader (of druppellader). Of één van Ctek. Die zijn specifiek bedoeld voor het in conditie houden van je accu.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 01 jan 2022 10:18 #1354705

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7546
- Hoe oud is je accu, en wat heeft die allemaal al meegemaakt ?

- Met welke meter doe je de metingen, en waar meet je juist tussen ?
( Als je multimeter een oude batterij, (bijna leeg ), heeft kunnen de meetwaardes niet juist zijn. )

- Koppel de andere toestellen eens af zodat je maar 1 accu op de lader hebt staan en geen verbruik meer hebt.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 01 jan 2022 11:51 #1354737

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2267
Wat ik heb opgestoken van mijn cursus bootelektro:
VRLA batteries have a relatively low self-discharge rate which means once charged, and if kept in a cool ambient environment, they can safely be left for months (e.g. during a winter layup) without being recharged. During a lay-up, wet-cell batteries should be recharged monthly if possible.
VRLA is dus gel of AGM.
Continu laden zou de levensduur nog wel iets kunnen verbeteren.
Een te hoog voltage tijdens druppelladen veroorzaakt oxidatie van de positieve platen en leidt tot vroegtijdig overlijden van de accu. Het juiste voltage is te vinden op de data sheet van de accu of bij de fabrikant.
Een volledig opgeladen loodaccu kan niet bevriezen en kan dus in een koele of koude omgeving bewaard worden.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 02 jan 2022 12:09 #1354999

  • zeiloor
  • zeiloor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Je zal niet de eeste zijn waar brand ontstaat door te laden waar niemand bij is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 02 jan 2022 16:02 #1355060

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 348
Heb zo'n CTEK besteld: 'k vermoed dat die lader defect is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 02 jan 2022 16:05 #1355061

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 348
Tony2920 schreef :
- Hoe oud is je accu, en wat heeft die allemaal al meegemaakt ?

- Met welke meter doe je de metingen, en waar meet je juist tussen ?
( Als je multimeter een oude batterij, (bijna leeg ), heeft kunnen de meetwaardes niet juist zijn. )

- Koppel de andere toestellen eens af zodat je maar 1 accu op de lader hebt staan en geen verbruik meer hebt.

Metingen komen van de Victron MPPT lader af, laatste waarde klopte met meting multimeter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 02 jan 2022 16:10 #1355067

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 348
zeiloor schreef :
Je zal niet de eeste zijn waar brand ontstaat door te laden waar niemand bij is

Ben jij toevallig zo iemand die z'n auto elk jaar telkens naar de dealer brengt voor zo'n 'winter-check' ??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 02 jan 2022 16:17 #1355070

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 176
Als je interesse hebt, kijk maar op Google boot brand. Dan kan je lezen dat er diverse branden er zijn . Er zijn ook accu’s die in de motorruimte staan. En en er zijn ook in Heeg voor de stille boot . En als er boten in een loodt staan. Dan is er ook brand. Standaard gaan de de kussens en dekens naar huis om te voorkomen dat het vochtige wordt.
Maar de accu’s en de gasflessen blijven op de de boot.
Er zijn er ook diverse betweters in deze zeilersforem!. Ze vertellen ook niet wanneer de aardlekschakelaar uit geschakeld wordt.
Laatst bewerkt: 02 jan 2022 18:51 door Cornelus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 02 jan 2022 20:25 #1355187

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 348
Help me ff svp:
er komen geen berichten van brand door smart laders op mijn scherm tevoorschijn.

Cornelus schreef :
Als je interesse hebt, kijk maar op Google boot brand. Dan kan je lezen dat er diverse branden er zijn . Er zijn ook accu’s die in de motorruimte staan. En en er zijn ook in Heeg voor de stille boot . En als er boten in een loodt staan. Dan is er ook brand. Standaard gaan de de kussens en dekens naar huis om te voorkomen dat het vochtige wordt.
Maar de accu’s en de gasflessen blijven op de de boot.
Er zijn er ook diverse betweters in deze zeilersforem!. Ze vertellen ook niet wanneer de aardlekschakelaar uit geschakeld wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 02 jan 2022 20:55 #1355211

Vronsky schreef :
Help me ff svp:
er komen geen berichten van brand door smart laders op mijn scherm tevoorschijn.

Cornelus schreef :
Als je interesse hebt, kijk maar op Google boot brand. Dan kan je lezen dat er diverse branden er zijn . Er zijn ook accu’s die in de motorruimte staan. En en er zijn ook in Heeg voor de stille boot . En als er boten in een loodt staan. Dan is er ook brand. Standaard gaan de de kussens en dekens naar huis om te voorkomen dat het vochtige wordt.
Maar de accu’s en de gasflessen blijven op de de boot.
Er zijn er ook diverse betweters in deze zeilersforem!. Ze vertellen ook niet wanneer de aardlekschakelaar uit geschakeld wordt.

Bij veel branden in het nieuws lees je ook niet de oorzaak. Ook bij de ‘stille boot’ stond toentertijd geen oorzaak vermeld. Kan dus ook een sigaret geweest zijn. Dat er lithium-ion accu’s in het magazijn stonden, waardoor de brand lastig onder controle was te krijgen, is een ander verhaal.

Een analyse via internet op google is zeer zeker niet betrouwbaar. Ik zou dan eerder informeren bij de brandweer naar oorzaken van brand op boten. Bij elektrische branden is nog de vraag in welke toestand de elektrische installatie verkeerde voor de brand.

Een beetje fatsoenlijke (en goed geconfigureerde) lader een goed aangelegde 220v installatie aan boord en aan wal, dan zal er niet zo snel brand uitbreken. Wel regelmatig gaan kijken, kom je er weken niet, dan wellicht even uittrekken en/of accu mee naar huis nemen en daar aan de druppellader hangen.

Er zijn ook monitor oplossingen die op afstand werken, wil je wat meer op afstand kunnen controleren en/of bedienen. Ik kan straks het laden vanuit thuis in- en uitschakelen (projectje).

Daarbij komt zoals ik al eerder heb gezegd in dit topic: als je je installatie niet vertrouwd en daarom de lader zelf uitschakelt, maar de omvormer van de zonnepanelen gewoon aan laat staan, dan ben je m.i. nog verkeerd bezig. Gehele installatie stroomloos maken zowel 220v als 12v kant
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 02 jan 2022 22:57 #1355263

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28841
Cornelus schreef :
Als je interesse hebt, kijk maar op Google boot brand. Dan kan je lezen dat er diverse branden er zijn . Er zijn ook accu’s die in de motorruimte staan. En en er zijn ook in Heeg voor de stille boot . En als er boten in een loodt staan. Dan is er ook brand. Standaard gaan de de kussens en dekens naar huis om te voorkomen dat het vochtige wordt.
Maar de accu’s en de gasflessen blijven op de de boot.
Er zijn er ook diverse betweters in deze zeilersforem!. Ze vertellen ook niet wanneer de aardlekschakelaar uit geschakeld wordt.

Bijzonder:

duckduckgo.com/?q=boot+brand&t...iax=images&ia=images

Heb je ook voorbeelden met naam en toenaam waarbij bewezen is dat een eventueel gesuggereerde brand ontstaan is door een intelligente acculader?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 02 jan 2022 22:59 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 03 jan 2022 08:13 #1355319

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 348
Ik heb het 'HISWA Haven en Werfreglement' geldig voor de stalling waar m'n bootje staat nog eens doorgelezen: artikel 8 verbiedt het laden van accu's zonder direct toezicht, ben ik dus niet verzekerd als er wat gebeurd... :blush:

Zal die lader maar snel weg halen..



Orange Sunset schreef :
Vronsky schreef :
Help me ff svp:
er komen geen berichten van brand door smart laders op mijn scherm tevoorschijn.

Cornelus schreef :
Als je interesse hebt, kijk maar op Google boot brand. Dan kan je lezen dat er diverse branden er zijn . Er zijn ook accu’s die in de motorruimte staan. En en er zijn ook in Heeg voor de stille boot . En als er boten in een loodt staan. Dan is er ook brand. Standaard gaan de de kussens en dekens naar huis om te voorkomen dat het vochtige wordt.
Maar de accu’s en de gasflessen blijven op de de boot.
Er zijn er ook diverse betweters in deze zeilersforem!. Ze vertellen ook niet wanneer de aardlekschakelaar uit geschakeld wordt.

Bij veel branden in het nieuws lees je ook niet de oorzaak. Ook bij de ‘stille boot’ stond toentertijd geen oorzaak vermeld. Kan dus ook een sigaret geweest zijn. Dat er lithium-ion accu’s in het magazijn stonden, waardoor de brand lastig onder controle was te krijgen, is een ander verhaal.

Een analyse via internet op google is zeer zeker niet betrouwbaar. Ik zou dan eerder informeren bij de brandweer naar oorzaken van brand op boten. Bij elektrische branden is nog de vraag in welke toestand de elektrische installatie verkeerde voor de brand.

Een beetje fatsoenlijke (en goed geconfigureerde) lader een goed aangelegde 220v installatie aan boord en aan wal, dan zal er niet zo snel brand uitbreken. Wel regelmatig gaan kijken, kom je er weken niet, dan wellicht even uittrekken en/of accu mee naar huis nemen en daar aan de druppellader hangen.

Er zijn ook monitor oplossingen die op afstand werken, wil je wat meer op afstand kunnen controleren en/of bedienen. Ik kan straks het laden vanuit thuis in- en uitschakelen (projectje).

Daarbij komt zoals ik al eerder heb gezegd in dit topic: als je je installatie niet vertrouwd en daarom de lader zelf uitschakelt, maar de omvormer van de zonnepanelen gewoon aan laat staan, dan ben je m.i. nog verkeerd bezig. Gehele installatie stroomloos maken zowel 220v als 12v kant
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader aangesloten laten ? 03 jan 2022 08:20 #1355325

Vronsky schreef :
Ik heb het 'HISWA Haven en Werfreglement' geldig voor de stalling waar m'n bootje staat nog eens doorgelezen: artikel 8 verbiedt het laden van accu's zonder direct toezicht, ben ik dus niet verzekerd als er wat gebeurt

?? Heeft de stalling jouw boot in verzekering genomen dan? Het enige dat telt zijn je polisvoorwaarden.

Uiteraard heeft een stalling het liefst geen gas, benzine, electriciteit of wat dan ook in haar loods: dat verkleint het risico op gepruts, slechte installaties en daarmee ongelukken. Een goede onderhoudslader valt daar niet onder. Een in het najaar vol geladen loodachtig in goede conditie kan een winter prima overbruggen trouwens, qua zelfontlading, dus nodig zou het niet moeten zijn
Laatst bewerkt: 03 jan 2022 08:21 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl