Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Helemaal klaar met Simrad...

Helemaal klaar met Simrad... 04 juni 2022 20:12 #1397029

Zo gaat het ook met verf. Schilders gebruiken Sikkens en in de doe-het-zelf zaak heet hetzelfde product Flexa.


als ex-Akzo medewerker een kleine nuance: de verf komt wel uit de dezelfde fabriek, maar heeft een andere receptuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 04 juni 2022 20:36 #1397041

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7350
Volgens mijn informatie is het hetzelfde product. Want een schilder wilt niet gezien worden met een doe het zelf product uit de bouwmarkt.

Net als Navico bedient men verschillende markten met eenzelfde product met alleen een andere merknaam.

En de prijzen zullen ook wel verschillend zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 04 juni 2022 21:10 #1397055

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
Ik heb net zo’n hoge pet op van Navico (B&G , Simrad,Lowrance c-map) als van Raymarine
Beide geven problemen , beide zijn van dezelfde kwaliteit en beide hebben een even lange levens- cq service duur

Misschien ben je beter af met een Furuno of ander meer ‘Pro’ merk dan de ‘consumer grade’ producten?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 04 juni 2022 21:43 #1397072

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7600
Erg mee eens ReneK!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 04 juni 2022 22:00 #1397074

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 339
Voor wie baalt van electronica. De mechanische variant van een autopilot is de windvaanstuurinrichting. In mijn project komt die op de eerste plaats en de autopilot van RM wordt gebruikt om de Windpilot af te stellen, in zeer licht weer en als back-up. De autopilot werkt dus heel weinig en probleemloos sinds 2003.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 04 juni 2022 23:27 #1397080

nepal schreef :
Voor wie baalt van electronica. De mechanische variant van een autopilot is de windvaanstuurinrichting.
Die had er bij mij ook op gezeten als ik de boot niet in ijs zou gebruiken. Die dingen zijn in ijsgang binnen een uur stuk en daar is echt niets tegen opgewassen. Helaas moet ik het dus met elektrische stuurautomaten doen :unsure:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 05 juni 2022 03:43 #1397084

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15609
Erikdejong schreef :
nepal schreef :
Voor wie baalt van electronica. De mechanische variant van een autopilot is de windvaanstuurinrichting.
Die had er bij mij ook op gezeten als ik de boot niet in ijs zou gebruiken. Die dingen zijn in ijsgang binnen een uur stuk en daar is echt niets tegen opgewassen. Helaas moet ik het dus met elektrische stuurautomaten doen :unsure:

Maar je vaart toch niet altijd in ijsgebied? Is zo’n windvaan niet zo te bouwen dat je ‘m deels kan wegnemen als er ijs in het water zit? Dat scheelt de electrische AP heel wat draaiuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 05 juni 2022 15:49 #1397268

koko schreef :
Is zo’n windvaan niet zo te bouwen dat je ‘m deels kan wegnemen als er ijs in het water zit?
Het probleem is dat ijsblokken wel 50m hoog kunnen zijn. Er kan dus eigenlijk niets buiten de romp steken. Een windvaan moet dus volledig wegneembaar zijn. Die dingen zijn niet echt gemaakt om tig keer op en af de spiegel te hijzen. Ze wegen ook al snel een kilo of 40-50 en als deze niet aan de spiegel hang dan moet die in een juk ergens aan dek. Het zijn en blijven kwetsbare dingen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 06 juni 2022 19:16 #1397586

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15609
Ah, zo. Dan is het geen doen inderdaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 06 juni 2022 20:46 #1397609

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4264
Allereerst, ik snap je frustratie. Als je artikelen maakt die regelmatig stuk gaan, kan je maar beter voor een perfecte service zorgen of spotgoedkoop zijn. Maar Simrad koop je niet bij de Action, en de service valt dus ook tegen.

Klopt het dat je ook al eerder met je primaire stuurautomaat ook al een nare ervaring hebt gehad?

Ook via andere draadjes begrijp ik dat stuurautomaten kennelijk fragiele aparaten zijn, dat terwijl wel heel belangrijk werk doen (je kan niet zonder?) Dat is een lastige combinatie.

Ik realiseer mij dat je vooral even stoom af moet blazen en niet per sé zit te wachten op adviezen maar ik zou wel benieuwd zijn hoe anderen in min of meer vergelijkbare situaties dat dan doen? Welke aparatuur gebruiken zij? Blijft die wel heel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 06 juni 2022 21:02 #1397613

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Al meer dan 30 jaar alles van autohelm (heet nu anders ) en alles werkt gewoon nog
Een ding de gps moet bij het starten 10 min. Zoeken ,de batterij die erin zit is stuk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 06 juni 2022 22:56 #1397639

Bert65 schreef :
Allereerst, ik snap je frustratie. Als je artikelen maakt die regelmatig stuk gaan, kan je maar beter voor een perfecte service zorgen of spotgoedkoop zijn. Maar Simrad koop je niet bij de Action, en de service valt dus ook tegen.
Goedkoop is het inderdaad niet nee, een goede reputatie heeft het schijnbaar wel. Hoe het met de service in Europa is weet ik niet, maar die gasten hier in Amerika beantwoorden de telefoon vaker niet dan wel en als je al eens iemand aan de telefoon krijgt dan zijn ze of niet te verstaan (ergens in India uitbesteed of zo) of ze weten niet waar ze het over hebben en zeggen direct dat je maar een nieuwe moet kopen.
Klopt het dat je ook al eerder met je primaire stuurautomaat ook al een nare ervaring hebt gehad?
Met het appraat zelf, een Furuno Navpilot 511, heb ik nooit enig probleem gehad. De enige uitzondering daarop was dat het best we wat voeten in aarde had om er een sateliet kompas op aangesloten te krijgen, maar dat is inmiddels opgelost. Die automaat zit er in sinds ik de boot voor het eerst te water heb gelaten in 2009 en heeft er nu om en nabij de 15.000 stuur-uren op zitten. Dat is een equivalent van 2 jaar 24/7/365 werken. Waar ik wel problemen mee heb gehad met deze opstelling is de stuurmotor. Die is echter niet van Furuno, maar van Jefa uit Denemarken. Die motoren kosten €2500 per stuk en zijn hun geld echt niet waard. Ik heb er in de eerste 8 jaar 3 'versleten' en garantie of coulance van Jefa is er niet. Het is de elektro magnetische koppeling die de geest geeft en die is in de motor ingebouwd. Veel te fragiel en kwetsbaar met ultra dunne draadjes die van de spoelen afkomen en op het harde overgangspunt afbreken. Altijd zo kort op de spoel dat het ook niet meer te solderen valt. Na vele jaren ellende met die motoren heb ik ook bijna alle onderdelen van Jefa over de railing gegooid en vaar ik nu met een hydraulische cilinder die aangedreven word door een Furuno pomp. Sindsdien geen problemen meer gehad, behalve wat roest op de fittingen van de hydraulische slangen. Daar moet ik nog eens wat mee gaan doen.
Ook via andere draadjes begrijp ik dat stuurautomaten kennelijk fragiele aparaten zijn, dat terwijl wel heel belangrijk werk doen (je kan niet zonder?) Dat is een lastige combinatie.
Het lange-afstand zeilers wereldje is maar een klein wereldje en we komen veel gelijkgezinden tegen. Stuurautomaten staan inderdaad erg hoog op het lijstje van de hoofdpijn dossiers en daar lijkt maar weinig tegen te doen.
Ik realiseer mij dat je vooral even stoom af moet blazen en niet per sé zit te wachten op adviezen maar ik zou wel benieuwd zijn hoe anderen in min of meer vergelijkbare situaties dat dan doen? Welke aparatuur gebruiken zij? Blijft die wel heel?
Alle andere boten die ik ken die op een vergelijkbare manier gebruikt worden als de mijne hebben allemaal 2 of zelfs 3 stuurautomaten ingebouwd en dan ook echt alles dubbel, inclusief alle sensoren zoals kompas en roerstandaanwijzers. Op vrijwel iedere boot die je tegenkomt is er 1 stuuratomaat in reparatie of word er gewacht op onderdelen.
De drie merken die je het meest ziet zijn Furuno, NKE en oudere B&G's van voor het jaar 2000.

Ik heb net een nieuwe Furuno Navpilot711 besteld, maar die blijkt door het werledwijde chip-tekort niet leverbaar te zijn tot januari volgend jaar :pinch:
Net een uur terug dus via een marine-elecronics-refurbishing-store in Florida 2 Furuno Navpilots 511's gekocht. Oud, maar getest, gecertificeerd en met 3 maanden garantie. Identiek aan wat ik er nu al 13 jaar probleemloos in heb zitten. Ga 1 van die twee inbouwen in plaats van de Simrad en ik houd er 1 op de plank voor het kunnen uitwisselen van componenten als het nodig is. Ik denk dat ik nu dus behoor tot de categorie langeafstandzeilers die 3 stuurautomaten aanboord heeft :(
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 06 juni 2022 23:01 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 07 juni 2022 01:13 #1397642

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
Ik denk dat ik nu dus behoor tot de categorie langeafstandzeilers die 3 stuurautomaten aanboord heeft :(

hier ook , 2 aangesloten die makkelijk om te schakelen zijn en 1 nieuw in de doos als 'reserve'
als ik nog een extra hydraulische unit tegenkom die er goed uit ziet en betaalbaar is zal ik die ook niet laten liggen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 09 juni 2022 18:31 #1398276

Zijn de autopilots die op koopvaardij- of vissersschepen worden gebruikt niet toepasbaar op jouw boot? Want daar zijn autopilots doorgaans geen hoofdpijndossier. Voor het girokompas, de belangrijkste input voor de autopilot, is wel een backup, maar verder niets.

De Aries windvaan op mijn bootje heeft een soort breekpunt waarop het in het water stekende deel af kan breken als het iets raakt zoals ijs. Inclusief 2 reserve breekpunten. Iets raken zou met deze windvaan zou dus niet onoverkomelijk hoeven te zijn.
Laatst bewerkt: 09 juni 2022 18:35 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 09 juni 2022 19:50 #1398301

Noorderzon schreef :
Zijn de autopilots die op koopvaardij- of vissersschepen worden gebruikt niet toepasbaar op jouw boot? Want daar zijn autopilots doorgaans geen hoofdpijndossier. Voor het girokompas, de belangrijkste input voor de autopilot, is wel een backup, maar verder niets.
Ik gebruik Furuno, dat is wat ook erg veel in de visserij gebruikt word. Hier in Alaska gebruiken de vissers ook vaak Comnav autopilots. Vele visboten hier hebben overigens ook twee autopilots ingebouwd. Misschien dat de hoeveelheid mijlen (gestuurde uren) ook nog wat uitmaakt, even een rondje naar het ijs heen en weer is zomaar 10.000 mijl ofwel 2000 uur sturen. De meeste vissersschepen komen daar niet aan.
Koopvaardij is wel een ander verhaal, die gebruiken hun autopilot waarschijnlijk zo rond de 4 tot 5 duizend uur per jaar, maar dat zijn niet dezelfde aparaten als die wij op onze boten kunnen gebruiken.
De Aries windvaan op mijn bootje heeft een soort breekpunt waarop het in het water stekende deel af kan breken als het iets raakt zoals ijs. Inclusief 2 reserve breekpunten. Iets raken zou met deze windvaan zou dus niet onoverkomelijk hoeven te zijn.
De vaste beugel(s), of het rek, net hoe je het noemen wilt hangt nog steeds veel te laag boven het water. Veel ijs komt tot ver boven het gangboord uit. Zelfs een railing met vertikale scepters beschadig je in ijs, en die van mij staan dan zelfs al 10cm naar binnen van de rand van het dek en nog komt het ijs er mee in aanraking, en altijd hardhandig natuurlijk.

Hieronder een foto'tje wat laat zien wat ik bedoel met het formaat ijsblokken, deze komt boven de railing uit, op deze foto bewust 'afgemeerd' om wat ijs af te hakken om te smelten voor drinkwater. Maar je kunt je wel voorstellen dat als je een weg door dit soort blokken moet banen dat alles wat uitsteekt weggeveegd word als het niet minimaal zo sterk is als de romp.


Of zoiets als deze, je ligt 's nachts voor anker en je word wakker van een luide knal. Ligt er zo'n blokje naast je. Er blijft weinig heel van wat voor windvaan dan ook.


Hier nog een leuk plaatje. Bijna al het ijs in deze foto is de hoogte van het vrijboord of meer. We moesten ons een mijl of 30 door dit landschap heen worstelen om weer in open water terug te komen:

Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 09 juni 2022 19:57 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 09 juni 2022 20:48 #1398309

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27612
Het blijft wel bijzonder dat je zoveel simrad spullen stuk hebt???
Op alle grote zeegaande zeilschepen in nederland hebben wij Simrad. Vroger AP45 en AP35 , de laatste 25 jaar AP20 en AP50 wheelmark serie. Wel allemaal NMEA183 en geen NMEA2000. (bestaat feitelijk niet onder klasse).

Bark Europa, Oosterschelde, Swan fan Makkum, Wylde Swan, diverse ijsselmeer virkotters. Allemaal schepen die het water dun varen en sommige meerdere keren de wereld rond.

Wat wel eens defect raakt is de roestandgever RF300. Bliksem inslag doet ook geen goed.

Kan het zijn det je lelijke EMK stoorpulsen op het net hebt van de stuurpompmotor?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 09 juni 2022 22:34 #1398335

Calidris schreef :
Kan het zijn det je lelijke EMK stoorpulsen op het net hebt van de stuurpompmotor?
Dan zou de Furuno daar toch ook last van moeten hebben? Motor is overigens nieuw sinds vorig jaar en zowel op de oude als de nieuwe motor heb ik daar last van.

Rare pulsen in het systeem zouden toch ook de schermpjes niet kapot moeten laten gaan zoals ik enkele posts terug wat foto's plaatste? Het systeem deed het nog prima, maar je kon niet meer lezen wat het deed en je moest dus uit je eigen geheugen bedenken welke knoppen je in welke volgorde moest indrukken.

De andere vraag die bij me op komt is waarom Simrad in den beginnen de diverse dingen onder garantie heeft vervangen? Ik moest de kapotte aparaten terug sturen, lijkt me toch dat ze wel nakijken wat er mogelijk fout gegaan is? Als het operator of installatie error is dan zou ik daar toch wel van gehoord hebben?

De versie die ik aanboord heb heeft overigens geen Wheelmark. Zou daar dan toch verschil in zitten?

Maakt ook allemaal niet uit. Vandaag heb ik de twee 'nieuwe' Furuno Navpilots binnen gekregen en hopelijk werkt alles vanavond weer zoals het hoort.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 29 aug 2022 17:31 #1419103

We hebben er weer een!



Op Snow Dragon zit sinds 2014 ook een Simrad AP. In 2019 ging er een control unit kapot. Hetzelfde model werd niet meer gemaakt, dus een gebruikte via E-bay gekocht. Die kapte er na 2 maanden ook mee. Dus toch maar nieuw gekocht, NAVICO garandeerde ons dat het zou werken met het bestaande systeem. Bleek dus niet het geval te zijn, dus de display bij de tweede stuurstand moest ook vervangen worden want het hele systeem was ontregeld. 1800 dollar armer deed alles het weer. Dat nieuwe schermpje wat nog maar net drie jaar oud is staat nu dus ook weer op het punt van omvallen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 29 aug 2022 17:32 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 29 aug 2022 18:32 #1419118

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2365
Is er ook een maximaal temperatuur bereik voor die spullen?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 29 aug 2022 18:51 #1419130

Volgens opgave van Simrad garanderen ze:

Operating Temperature Range: -25° to +65ºC (-13°F to +149 ºF)
Storage Temperature Range: -40° to +85ºC (-40°F to +185 ºF)
Waterproofrating: IPx7 (waterdicht tot 1 meter diep onderwater voor 30 minuten)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 30 aug 2022 12:00 #1419292

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4347
Van onze Raymarine klokjes (ST70) hebben in 10 jaar tijd ook 3 van de 5 de geest gegeven. Weliswaar niet al na 3 jaar zoals bij jullie, maar wat mij betreft ook niet echt degelijk. Inderdaad een kostbare grap om te vervangen (reparatie veelal niet mogelijk of zinvol). Ook als het nog onder garantie valt zijn bedienunits die niet rock solid zijn wat mij betreft een pita: juist als de omstandigheden wat minder worden moet je op je spullen kunnen vertrouwen en je hebt niets aan belangrijke onderdelen die onder garantie maar in the middle of nowhere kapot gaan.

Onze RM stuurautomaat (SPX) met linear drive doet overigens al 11 jaar onverstoorbaar z'n werk. Wij maken veel (en in de zomer langere) tochten (ook bij wat ruiger weer) waarbij de stuurautomaat het gros van de tijd stuurt. Van zo'n RM drive verbaast het me dan weer hoe lang die het - zonder onderhoudswerkzaamheden - vol houdt.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 30 aug 2022 12:33 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 30 aug 2022 17:28 #1419385

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27612
ReneK schreef :
Ik denk dat ik nu dus behoor tot de categorie langeafstandzeilers die 3 stuurautomaten aanboord heeft :(

hier ook , 2 aangesloten die makkelijk om te schakelen zijn en 1 nieuw in de doos als 'reserve'
als ik nog een extra hydraulische unit tegenkom die er goed uit ziet en betaalbaar is zal ik die ook niet laten liggen

Hier dus 2, inderdaad als ik een hydraulische unit tegenkom, mag hij blijven.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 30 aug 2022 17:59 #1419390

Dus ook jij bent het er mee eens dat ze niet heel blijven op langere termijn ;)

Even een algemene vraag aan de specialisten:
Waarom moet elektronica zo ontzettend fragiel zijn tegenwoordig? 'vroeger' ging bijvoorbeeld B&G makkelijk 30 jaar mee, denk eens aan die oude grote grijze klokken die ze toen hadden. Tegenwoordig heeft het de bijnaam Bagger & Grafspul en volgens mij om redelijk betrouwbare redenen.
Oude omvormers, die zware blokken van gewikkeld koper hadden ook oneindig leven, maar die hoogfrequente techniek van tegenwoord heeft maar een jaar of tien en dan houd het wel op.

Ik heb er zonder overdrijven 5 keer zoveel geld voor over als er elektronica zou bestaan wat gewoon 30 jaar zonder hikken mee gaat. Dan heb ik het niet alleen over instrumenten, AutoPilots, radio's en dat soort zaken, maar ook over acculaders, scheidings trafo's omvormers, shunts etc.
Dan bedoel ik niet 30 jaar incidenteel seizoens gebruik, nee, echt flink aan het werk zetten die dingen. Uiteraard met beleid en geen mishandeling, maar wel doen waar ze voor bedoeld zijn.

Waarom bestaat dat niet meer?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 30 aug 2022 18:05 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 30 aug 2022 18:18 #1419393

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16485
Wij kochten 16 jaar geleden een 7 jaar oude boot met allemaal B&G Network quad o.i.d. spul erop.
Daar zaten 4 klokken op met o.a. diepte, snelheid, wind maar ook de windvaan....allemaal kapot en vergaan binnen die 7 jaar. Nooit geen B&G meer durven kopen dus!
Laatst bewerkt: 30 aug 2022 18:18 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 30 aug 2022 18:21 #1419394

vooraleerst gaat de innovatie in de techniek erg hard. Over tien jaar is het nu hippe weer ouderwets, en wordt dat als je een beetje pech hebt niet meer ondersteund.

En fabrikanten als raymarine willen graag (veel) blijven verkopen. dus wordt er elke keer wat bedacht. Het is natuurlijk ook nog es zo dat de gebruiker dat ook graag wil. Vraag en aanbod.
Zou iets 30 jaar meegaan dan schiet dat sowieso niet op bij de omzet.
Hun apparaten gericht op de gemiddelde watersporter die het maar een paar uur per jaar ingeschakeld heeft.

En tenslotte, electronica en water gaat eigenlijk echt niet samen. Water is zo verdomde dun, een beetje ervan op je printplaat en je hebt meteen een vette kortsluiting. Ik gebruik ook al chipjes met tientallen pinnetjes met een pitch van 0.3 mm tussen de pinnetjes...

Het voordeel is wel weer dat je erg veel rekenkracht hebt in een vierkante mm. En leuke en mooie schermen zoals bij jou simrad kan toepassen.

Erik, jou eisen zijn niet voor de gemiddelde zf'er. Waren alle watersporters zo dan waren er nu geen fancy apparaten.

Als je geen last wil hebben van elektronica kan je het beter overboord gooien. Of anders flink je creditcard leegtrekken. Er zijn vast wel robuuste apparaten te koop.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 30 aug 2022 18:27 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.201 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl