Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Helemaal klaar met Simrad...

Helemaal klaar met Simrad... 03 juni 2022 21:19 #1396765

Zoals jullie weten heb ik best een hekel aan elektronica. Als het werkt is het prima, maar graag zo min mogelijk en zo simpel mogelijk en het moet vooral lang mee gaan. Kosten maken me niet zoveel uit als het maar heel blijft.
Alles aanboord is van Furuno, de problemen daarbij waren beperkt tot een communicatie fout tussen de AIS transponder en de boord computer, maar dat was redelijk snel weer gefixed.

Echter, een autopilot vind ik het meest kritische stukje elektronica wat er aanboord is en ik wil niet zonder komen te zitten. ik heb er dus twee. In 2014 heb ik op advies van een bevriende electro man gekozen om een Simrad AP als tweede autopilot te installeren (van 2009 tot 2013 had ik er slechts 1). Wat betreft autopilots is dus alles dubbel, beide pilots hebben hun eigen roerstand aangever, eigen compas, eigen motor, eigen displays, eigen computer etc. Doormiddel van een accu keuze schakelaar kan ik bepalen welke autopilot gebruikt word. Dit om te voorkomen dat je er per ongeluk twee tegelijk kan inschakelen.

De Simrad is in gebruik sinds 2014 en werkt en stuurt fantastisch, als hij het ook daadwerkelijk doet. En dat laatste mankeerd het nogal eens aan. 3 maanden na ingebruik name stopte de computer er mee om niet verklaarbare reden. Deze is onder garantie vervangen, maar ik zat in Noord Groenland en de onderdelen konden niet opgestuurd worden. Die zomer dus geen Simrad Beschikbaar. In de herfst van 2014 stopt de control unit er mee. ook onder garantie vervangen. In het voorjaar van 2015 stopt het kompas er mee, ook onder garantie vervangen, maar ook in Groenland en dus veel wachttijd. In 2016 stopt de display er weer mee, net 2 maanden buiten garantie. Ik heb flink ingepraat op het service team en uiteindelijk toch onder garantie vervangen omdat er al zoveel mis was gegaan. Later in het seizoen stopt de computer er weer mee. Geen garantie, berg geld armer. Daarna stopt de display er weer mee (is al de derde inmiddels) voor $400 kan ik een gebruikte vinden op Ebay die met 2 maanden garantie komt. Prima, zet die er maar op. Vorig jaar stopte het kompas er weer mee. Weer $1500 over de balk. Nu is de computer er weer mee gestopt. Ik heb 3 uur met tech support aan de telefoon gehangen om uit te vinden wat er mis gaat. De conclusie is dat er intern iets verkeerd zit op het moeder bord in de computer. Ze repareren echter niets meer en kunnen dus alleen een nieuwe opsturen. Er zit alleen wel een addertje onder het gras, de nieuwe computer kan niet meer aangestuurd worden door de oude displays, alles moet dus nieuw. Ik heb het net op zitten tellen, dat apparaat heeft me meer dan 10 euro per gestuurd uur gekost en moet nu volledig vervangen worden. Ik ben er klaar mee, ik heb een tweede Furuno besteld want die 13 jaar oude Furuno heeft nog nooit een kik gegeven en heeft er inmiddels ruim 15.000 gestuurde uren op zitten.

Sorry jongens en meisjes, ik moest even stoom afblazen. Nu eerst maar eens lekker met een biertje en een nootje in het zonnetje in de kuip gaan zitten.


Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 03 juni 2022 21:20 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 03 juni 2022 21:27 #1396766

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14511
En gelijk heb je Erik. Voor het lekkere met een grote hamer of bijl de boel in stukken meppen terwijl dat gefilmd word en dat filmpje opsturen aan de CEO van Simrad. Omdat het kan. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 03 juni 2022 21:46 #1396770

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21663
Erik, ik heb redlijk veel ervaring met simrad piloten, maar zoveel ellende herken ik absoluut niet.

Het enige dat van alle installaties terug komt zijn visserschepen met defecte roerstand opnemer eens per 5-7 jaar.

Welk type heb je? Ap20 serie, ap35, ap50?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 03 juni 2022 21:51 #1396771

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1377
Erikdejong schreef :
Sorry jongens en meisjes, ik moest even stoom afblazen. Nu eerst maar eens lekker met een biertje en een nootje in het zonnetje in de kuip gaan zitten.
Dat moet lukken, weer zen worden met zo'n uitzicht.
Jan
HR312, Wemeldinge
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 03 juni 2022 22:23 #1396777

Calidris schreef :
Welk type heb je? Ap20 serie, ap35, ap50?
AC42N computer, AP28 display, RC42N kompas en model van roerstandaangever weet ik zo even niet.

Eerste Display:



Tweede Display:




Ik hoor links en rechts ook dat Simrad tot de top behoort, maar met deze autopilot zie ik dat toch echt niet terug. De boot van vrouwlief heeft ook een Simrad autopilot. Daar is 1 keer de display van kapot gegaan, moest toen ook gelijk beide displays vervangen want de oude kon niet samen met de nieuwe op hetzelfde systeem. Tot nog toe was dat het enige probleem op haar boot.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 04 juni 2022 02:54 #1396784

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3364
Wat een extreme pech. Je hebt verder alles uitgesloten, zoals bijv. slecht functioneren op metaal? Ik roep ook maar wat, want dat het telkens stuk gaat bij jou in die frequentie is bizar.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 04 juni 2022 03:31 #1396786

Heel opvallend maar vooral frustrerend en kostbaar.

Je zou haast denken dat er iets mis is met het electriciteitsnet bij jou aan boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 04 juni 2022 05:51 #1396791

Nachtvlinder schreef :
Je zou haast denken dat er iets mis is met het electriciteitsnet bij jou aan boord.
Daar heb ik ook aan gedacht, maar dan kan ik het niet plaatsen dat al het andere wat ik aanboord heb wel gewoon blijft werken zoals het hoort. De 24V voeding is zuiver en komt nooit buiten het bereik van de 9 tot 36 volt waar de autopilot voor ontworpen is. magnetisme is niet meer als welke stalen boot dan ook en alle andere apparatuur is daar ook aan bloot gesteld.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 04 juni 2022 07:44 #1396816

Ik herken het heel goed. Bij ons echter was het telkens lekkage in de displays. Raymarine overigens van het zelfde laken en pak. Nog nooit een duurzaam volledig dicht display van Raymarine gezien.

Er wordt al tientallen jaren waterdichte electronica (geen bekende watersportmerken) voor de duiksport en duursporten gemaakt, maar watersportelectronica blijft een crime qua waterdichtheid en duurzaamheid. Ik moet ook zo min mogelijk van die troep aan boord hebben. Wat er zit zit er, maar nieuw kopen, echt niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 04 juni 2022 08:07 #1396826

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10093
Wat we in ieder geval kunnen vaststellen is dat de service van Simrad niet erg ver reikt. Bij mijn automaat was na meer dan tien jaar een probleem met de display. Nieuwprijs ±€1200,- Maar na opsturen werd het ding gerepareerd terug gestuurd voor minder dan €300,- incl verzenden. Waarbij ik sterk de indruk had dat het een nieuw exemplaar betrof.
Dit voorjaar de windmeter. Waarschijnlijk een vogel tegen aan gevlogen. Vaantje en molentje waren weg en alle contact pennen afgebroken. Reparatie 1/3 van de nieuwprijs.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 04 juni 2022 09:24 #1396850

Sydeliefde schreef :
Nog nooit een duurzaam volledig dicht display van Raymarine gezien.

Ik kan je er 6 laten zien. Al 20 jaar altijd buiten in weer en wind. Allemaal droog en dicht ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 04 juni 2022 09:27 #1396851

Hier in 20 jaar slechts met NASA problemen gehad: vocht, mechanisch en electrisch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 04 juni 2022 09:28 #1396852

  • Roozeblij
  • Roozeblij's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 20542
:laugh:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 04 juni 2022 09:31 #1396854

  • Roozeblij
  • Roozeblij's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 20542
En toch doen ze wat goed. Want stel je voor, als dat allemaal waar is, hoe kunnen ze dan na zoveel tijd nog bestaan?

Het is evengoed een keuze van de engineer. Je kan alles bomproof maken, maar dan wordt het te duur om te produceren.
Dus keuzes maken met wat weg kan, en toch nog een CE keur te halen. En water is dun. Heel dun.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 04 juni 2022 11:42 #1396886

Roozeblij schreef :
En toch doen ze wat goed. Want stel je voor, als dat allemaal waar is, hoe kunnen ze dan na zoveel tijd nog bestaan?

Marketing en iets met kralen en kettinkies wellicht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 04 juni 2022 12:52 #1396897

Net als ik trapt elke klant er precies één keer in. Ik ben daarbij zo stom geweest om een hele set tegelijk te kopen.

Maar goed on-topic: ik heb de afgelopen 7 jaar met B&G rondgevaren (laaaang niet zo ruig en veel als Erik) en geen enkele klacht.
Laatst bewerkt: 04 juni 2022 12:54 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 04 juni 2022 14:55 #1396924

Furuno (edit) nee sorry het is Lowrance! B&G en Simrad zijn allemaal Brands van Navico en Navico is vorig jaar overgenomen door Brunswick.
Dus uiteindelijk maakt het ze toch niet uit wat je kiest....
Dat iets niet compatible blijft is natuurlijk een bewuste makkelijke commerciële keuze dat steekt me het meest!
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 04 juni 2022 14:58 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 04 juni 2022 15:16 #1396929

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3919
Zeilprutser schreef :
Dat iets niet compatible blijft is natuurlijk een bewuste makkelijke commerciële keuze dat steekt me het meest!

Doe je niets aan, apparatuur ontwikkelt ook verder, dan is compatibel houden niet mogelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 04 juni 2022 15:27 #1396931

Zeilprutser schreef :
Furuno (edit) nee sorry het is Lowrance! B&G en Simrad zijn allemaal Brands van Navico en Navico is vorig jaar overgenomen door Brunswick.
Dus uiteindelijk maakt het ze toch niet uit wat je kiest....

Eigenaar zijn van een holding wil niet zeggen dat de onderliggende bedrijven hetzelfde zijn. Soms bewaren ze geheel hun oorspronkelijke identiteit. Er zal wel wat gekeken zijn naar segmentatie en onderlinge research afdelingen etc., maar A betekent niet automatisch B. Soms was dat zelfs onderdeel van de overname, een autonomie.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 04 juni 2022 16:18 #1396942

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6366
Het is allemaal een pot nat. Alleen de productnaam is anders, maar het apparaat is volledig hetzelfde, met uitzondering van de stickers.

Men gebruikt oude bekende merknamen. Zoals Brookes & Gatehouse. Navico, Simrad, en andere bekende merken.

Zeilers willen B&G en vissers willen bij voorkeur Lowrange. Zo gaat het ook met verf. Schilders gebruiken Sikkens en in de doe-het-zelf zaak heet hetzelfde product Flexa.

Ze hebben ook nog Navstar overgenomen om er volgens geen ondersteuning meer aan te geven. Weer een concurrerend merk van de markt genomen.

Kaarten firma's zijn inmiddels ook toegevoegd aan het leveringsprogramma van de navigatie bedrijven.

Krijg je er voor een gering bedrag of gratis bij de spullen. Bij de updates betaal je de hoofdprijs.

De kaarten komen allemaal van de hydrografische diensten. Ze hangen er alleen wat franje aan en de eigen kopieer beveiliging.

En dan al die eigen stekkertjes en kabels. Wat die kosten, daar val je soms van achterover. Maar je hebt geen keuze.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 04 juni 2022 16:29 #1396947

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3364
3Noreen schreef :
Wat we in ieder geval kunnen vaststellen is dat de service van Simrad niet erg ver reikt. Bij mijn automaat was na meer dan tien jaar een probleem met de display. Nieuwprijs ±€1200,- Maar na opsturen werd het ding gerepareerd terug gestuurd voor minder dan €300,- incl verzenden. Waarbij ik sterk de indruk had dat het een nieuw exemplaar betrof.
Dit voorjaar de windmeter. Waarschijnlijk een vogel tegen aan gevlogen. Vaantje en molentje waren weg en alle contact pennen afgebroken. Reparatie 1/3 van de nieuwprijs.


Moet je eens proberen met een laptop terug te keren na 10 jaar. Waarom vinden wij dat navigatie apparatuur het 10 Jaar + moet doen?
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 04 juni 2022 16:35 #1396950

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1377
Lang leve mijn originele VDO set uit 1991. Wordt niet gejat, doet het altijd. Enige wat ik mis is dat ik de windgegevens niet (gemakkelijk) kan koppelen aan mijn Raymarine autopilot (oja, daar moest ik vorige maand wel de ST8000 bedieningsunit van vervangen)…


Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 04 juni 2022 17:12 #1396961

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10093
Kock1964 schreef :
3Noreen schreef :
Wat we in ieder geval kunnen vaststellen is dat de service van Simrad niet erg ver reikt. Bij mijn automaat was na meer dan tien jaar een probleem met de display. Nieuwprijs ±€1200,- Maar na opsturen werd het ding gerepareerd terug gestuurd voor minder dan €300,- incl verzenden. Waarbij ik sterk de indruk had dat het een nieuw exemplaar betrof.
Dit voorjaar de windmeter. Waarschijnlijk een vogel tegen aan gevlogen. Vaantje en molentje waren weg en alle contact pennen afgebroken. Reparatie 1/3 van de nieuwprijs.


Moet je eens proberen met een laptop terug te keren na 10 jaar. Waarom vinden wij dat navigatie apparatuur het 10 Jaar + moet doen?
René

Heel veel van mijn klanten, eigenlijk allemaal, vonden het heel normaal dat ik tien jaar garantie moest geven. Dubbel glas lek na 9 jaar. Dan wel even gratis een nieuwe ruit plaatsen enz enz....
Aan de andere kant software doet direct al niet wat het bij verkoop beweerde te kunnen. Jammer dan.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Laatst bewerkt: 04 juni 2022 17:18 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 04 juni 2022 17:12 #1396963

Kock1964 schreef :
Moet je eens proberen met een laptop terug te keren na 10 jaar. Waarom vinden wij dat navigatie apparatuur het 10 Jaar + moet doen?
René
gezien de kosten en hoe weinig er daadwerkelijk in dit soort apparaten zit vind ik dat het zeker langer dan 10 jaar mee moet gaan. Auto's zijn veel gecompliceerder en daar verwachten we ook meer dan 10 jaar gebruik van te kunnen maken. Ik zeg niet dat ze na 10 jaar gewoon maar een nieuwe moeten geven als het kapot gaat, maar alles met elkaar heb ik voor die autopilot in 8 jaar 6 keer schade gehad waardoor het hele systeem niet meer werkt. Gezien het vaargebied zit je dan gelijk 6 keer zonder voor de rest van de reis. Dat vind ik niet kunnen voor iets wat €4.000 nieuw gekost heeft en nog eens duizenden euro's aan vervangingen en reparaties.

PS. Ik doe gemiddeld ook een jaar of 8 met een laptop en verwacht ook dat die zo lang mee gaan
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 04 juni 2022 17:15 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Helemaal klaar met Simrad... 04 juni 2022 19:28 #1397010

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3364
Ik vind jou pech wel extreem eerlijk gezegd niet want je haalde niet eens 4 jaar.
En ik weet niet of 10 jaar garantie op glas logisch is. Ik werk veel met Apple en daar is het zo idioot dat je volgens mij nog geen 2 jaar garantie hebt. Of net 2 jaar.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.299 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl