Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Stuurautomaat na 35 seizoenen kapot

Stuurautomaat na 35 seizoenen kapot 20 juni 2022 07:14 #1400850

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Dit weekend zaterdag heerlijk gevaren, halve wind met dikke hekgolf op de autopilot geen probleem.
Echter de AP maakte kabaal in de ochtend daarna niet meer.
Gisteren ook kabaal en stuurde langzaam steeds verder BB waarna alarm omdat koers niet vastgehouden werd.
Verder niet naar gekeken het was nogal nat gisterenmiddag.
De boot en de AP uit 1988 en veel gevaren en veel op de AP.....

Guess: De lineaire drive is mechanisch op, versleten?

Het is een autohelm ?000 (denk 6000?) onderdeks op kwadrant met lineaire drive 12V zoals ze er nu nog altijd uitzien bij RM.
Computer een zwarte doos onder mijn bed (wel eens gerepareerd), fluxgate op het achterschot.

Komend weekend zal ik trachten de drive te demonteren. (Moervast na 35 jaar!?)
Als mijn guess juist is: zijn die dingen te repareren (goedkoopste oplossing?) of alles vernieuwen door bijv. EV200 van RM omdat de drive dan zonder aanpassingen erin kan en techniek 35 jaar verder. (3000-3500 €) of alleen drive vernieuwen (2000 €). Prijzen is een schatting.

39 ft boot < 7 ton gewicht. stuurwiel.
Mijn MFD en wind, snelheid en zo zijn wat gedateerd (2005) maar hoeven niet gekoppeld aan de AP.
De AP heeft geen snelheid data nodig toch? Op wind sturen kan altijd nog al dan niet met huidige spullen.

Wat zouden jullie doen? Geen idee wat andere merken doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat na 35 seizoenen kapot 20 juni 2022 07:32 #1400857

Als dezelfde drive nog in productie is dan zou ik die 1:1 vervangen. De rest kun je tzt, indien dan EOL vervangen. Je drive past op bijna alle systemen namelijk. Je hoeft dit geheel dus niet als “een set” te zien lijkt mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat na 35 seizoenen kapot 20 juni 2022 07:54 #1400865

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1578
En ik zweer bij mijn hydraulische aandrijving op het kwadrant. Kostbaarder dan andere systemen maar wel storingsvrijer. Dus als je de aanschaf van een nieuwe drive overweegt, zou ik die overweging maken.
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat na 35 seizoenen kapot 20 juni 2022 07:55 #1400866

Nou als de kapotte het 35 jaar heeft gedaan, lijkt me dat storingsvrij genoeg!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat na 35 seizoenen kapot 20 juni 2022 08:02 #1400870

Zou ook voor een verse lineair gaan, en de oude proberen te repareren voor reserve.
Bij een nieuwe krijg je ook nieuw aansluit spul.
Nog nooit panne met een liniair gehad.
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 20 juni 2022 08:06 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat na 35 seizoenen kapot 20 juni 2022 08:17 #1400878

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Roozeblij schreef :
Nou als de kapotte het 35 jaar heeft gedaan, lijkt me dat storingsvrij genoeg!

Precies, eenmaal computer gerepareerd verder niets.
Boot is de eerste 10 jaar in Finland geweest maar ook in Israel, daarna 12 jaar door twee gezinnen afwisselend gebruikt en nu al weer 13 jaar door mijn gezin alleen wij varen veel 50+ dagen per jaar aan boord maar is voor boot de rustigste periode die laatste.

De neiging om alles te vernieuwen is setprijs aanzienlijk goedkoper dan eerst drive en later alsnog EV 200 en ACU te moeten kopen. De betrouwbaarheid van de oude computer en natuurlijk de immens verbeterd techniek.
Emotie ben sedert 2009 eigenaar maar heb vanaf dag 1 met schip gevaren en meegevaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat na 35 seizoenen kapot 20 juni 2022 09:08 #1400895

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
Wat heb je nu aan wind, log, diepte instrumenten?

Voornaamste reden om voor een nieuw pakket te gaan is om het gyro-kompas eruit te krijgen en die te vervangen voor een EV-1, samen met de nieuwe computer is dat echt een verbetering. De rest koppelen is dan vooral voor wind-vane en track volgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat na 35 seizoenen kapot 20 juni 2022 09:26 #1400900

De RM setprijs is redelijk onverslaanbaar. Scheelt je al gauw 1000,- t.a.v. stapsgewijs vernieuwen. Ik zou dan ook gaan voor de gehele set EV-200. Ongetwijfeld qua sturen ook een hoop plezier van, 35 jaar is een eeuwigheid in de techniek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat na 35 seizoenen kapot 20 juni 2022 14:22 #1400982

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
@ Jappe: Ik heb een E90 plotter, wind, log, diepte uit 2005, weet zo niet hoe dat type heet? 60?

@Evaluationcopy: Ja die setprijs is bijzonder goed en lijkt me makkelijke montage, mogelijk gewoon op de oude drivebracket.
Even mijn max uitslag en zo meten. Spul zit er zo in roerstandgever nog meeste werk misschien.

Alleen een nieuwe drive valt daarom af, reparatie zou nog kunnen denk ik maar het blijft natuurlijk oud spul.
Paar jaar geleden al computer gerepareerd, je weet het niet.

En ja na 21 jaar een nieuwe auto jaar terug dat was ook zo'n 30 jaar ontwikkeling vooruit.
(Volvo XC70 naar een electrische XC40 P8)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat na 35 seizoenen kapot 20 juni 2022 14:47 #1400993

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1578
Roozeblij schreef :
Nou als de kapotte het 35 jaar heeft gedaan, lijkt me dat storingsvrij genoeg!

Dat is zeker waar. Denk wel dat je de kans loopt een verschil te gaan ervaren in de bouwkwaliteit van de drive van 30 jaar geleden en die je nu nieuw gaat aanschaffen. Maar dat is meer gebaseerd op de klaagzangen die hier vaak over apparatuur voorbijkomen dan eigen ervaring.
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Laatst bewerkt: 20 juni 2022 14:48 door Kendu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat na 35 seizoenen kapot 20 juni 2022 14:48 #1400995

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
ST60(+) waarschijnlijk, ik vermoed in een Seatalk-netwerk met de E90. Je kan nog een Seatalk-SeatalkNG convertor toevoegen (R52131) en die koppelen aan het SeatalkNG wat je met een Evo200-pakket gaat krijgen. Ik dacht dat je met een E90 dan niet de automaat kan besturen vanuit de plotter, maar dat gebruik je waarschijnlijk toch niet.

Je kan voor reparatie eens informeren bij YES in Urk, in het verleden ook wel eens laten doen bij Shipshape (bij die drive was de arm losgekomen van de unit), maar die doen het blijkbaar niet meer.

Raymarine heeft de afgelopen jaren ook genoeg leverproblemen, dus niet te lang wachten om een set aan te schaffen als je die kant op wil, ze zijn zomaar voor een paar maanden niet meer te krijgen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat na 35 seizoenen kapot 20 juni 2022 14:58 #1401002

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Jappe dank idd ST60 [url=http://https://www.youtube.com/watch?v=NcuW5-E754M]upgrade van mijn autohelm[/url]
Dit lijkt erg op wat ik nu heb alleen de plotter is een C ik heb een E90.
Wat jij zegt zover ben ik inmiddels ook....
Kniest had de set op voorraad, eerst het weekend sleutelen wat er werkelijk loos is.

Kendu ben qua drive niet bang voor kwaliteit, ontwerp is nauwelijks veranderd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat na 35 seizoenen kapot 03 juli 2022 19:38 #1404495

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Nou vorige week vrijdag 's middags aan boord en naar de Heen gevaren waar het prachtig was wederom:



Om 01:00 's nachts had ik de lineaire drive eruit en uit elkaar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat na 35 seizoenen kapot 03 juli 2022 19:41 #1404496

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Hele drive op tafel met kap eraf:



Dit zit onder de achterste kap: Motor en de tandwielen met koppeling



In de kap de spoel met schijf die indien bekrachtigd de andere schijf op het tandwielstelsel vast houdt.
Dan zal als de elektromotor draait via de vier plantaire tandwielen de arm intern gaan draaien.
Via een spiraalbaan gevuld met kogels schuift de arm dan in of uit afhankelijk van de draairichting van de motor.
Laatst bewerkt: 03 juli 2022 20:20 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat na 35 seizoenen kapot 03 juli 2022 19:50 #1404499

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Slechte foto maar deze koperen schijf heeft vier asjes waarop de planetaire tandwieltjes draaien.
Door de schijf zit een pen die je eruit moet tikken, de schijf goed steunen anders maakte de as/de arm van de drive krom.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat na 35 seizoenen kapot 03 juli 2022 19:53 #1404501

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Dit is het oude tandwiel dat met een tandriem door de motor wordt aangedreven.
Het kleine tandwiel is een geheel met de rest en drijft de vier planetaire aan,
Check de bovenrand dat is de originele diameter daaronder is weggesleten en slipt over de planetaire tandwielen.


Laatst bewerkt: 03 juli 2022 19:54 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat na 35 seizoenen kapot 03 juli 2022 19:55 #1404502

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
De bovenste zwarte ring is nieuw, de metalen schijf van de koppeling heb ik over gezet.
Met de ring kwamen vier witte plastic planetaire tandwieltjes die heb ik over. (Set N023)

De koperen schijf is ook oud, de koperen tandwielen zijn nieuw en het plastic centrale wiel is nieuw.
De poeley voor de motor is ook in de set (N021 heavy duty) weet niet of ik die ga gebruiken.

De bovenste ring op de foto valt dus over de koperen schijf en planetaire op de onderste foto.
Als de motor draait drijft het centrale tandwiel de planetaire tandwielen aan en gaat de zwarte ring op de bovenste foto draaien. Houdt de koppeling die vast dan moet de koperen schijf draaien en daarmee de arm met de spiraallagering.
Je ziet het gat voor de pen waarmee de schijf aan de arm vast zit.


Laatst bewerkt: 03 juli 2022 20:05 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat na 35 seizoenen kapot 03 juli 2022 20:06 #1404504

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Jouw drive is al die jaren ongewijzigd gebleven, de drives die nu verkocht worden zijn exact dezelfde. Je kunt er dus gewoon revisie-onderdelen voor kopen, ook de tandwielenset. Zelfs als je zou besluiten om je hele stuurautomaat te vernieuwen is het nog zeer de moeite waard om je huidige drive te reviseren. Ofwel je gebruikt je huidige drive in combinatie met de nieuwe EVO stuurcomputer en andere onderdelen (scheelt een heleboel geld), ofwel je kunt de gereviseerde drive nog voor een mooi bedrag verkopen. Er is veel vraag naar en weinig aanbod.

Maar als je tevreden bent over je huidige stuurautomaat kan je de drive na de revisie ook gewoon weer terugplaatsen.

Nog een tip: de tandriem in deze drives kan je ook kopen bij Raymarine, kosten ongeveer €50. Maar je kan deze tandriem ook van het schap kopen bij een andere leverancier, Raymarine gebruikt gewone Gates tandriemen. Helemaal niks mis mee overigens. Ik kocht voor mijn drive een reserve tandriem voor slechts €9 (€13 inclusief verzendkosten) bij Lager-Techniek in Heemskerk (prijs maar 2022).
Het type is:
300-300-3M9 Gates Powergrip GT3
Tandental: 100
Riem Breedte: 9
Riem Hoogte: 2.4
Steek: 3
Riem Lengte: 300
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 03 juli 2022 20:09 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat na 35 seizoenen kapot 03 juli 2022 20:07 #1404507

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Zaterdagmorgen zag de kajuit er zo uit, afwas en onderdelen toen bedacht hoe de koperen schijf van zijn pen verlost moet worden.
Zulke dingen moeten met beleid anders mol je alles.




Toen naar Annaland gegaan en een vriend opgepikt. Heerlijk gezeild naar Burghsluis en zondag weer naar Numansdorp.
Het tij was gunstig, maandag windhoos in Zierikzee maar gelukkig niet zondag....
Laatst bewerkt: 03 juli 2022 20:11 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat na 35 seizoenen kapot 03 juli 2022 20:15 #1404511

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Waterblok schreef :
Hele drive op tafel met kap eraf:


Wat ik niet goed begrijp is dat je ook de bout uit het kwadrant gedemonteerd hebt, en ook de hele bracket aan de vast kant van de drive. Als het goed is zit de drive zowel aan de kant van het kwadrant als de vast kant vast met een eenvoudige borgclip. Die trek je er met een tangetje zo uit en je hele drive is dan los (op de bedrading na). Waarom heb je ook de vastgeboute onderdelen gedemonteerd?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 03 juli 2022 20:17 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat na 35 seizoenen kapot 03 juli 2022 20:16 #1404512

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4663
Ik zag zo’n automaat bij Jos Boone in de schappen liggen.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat na 35 seizoenen kapot 03 juli 2022 20:19 #1404513

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
De overweging om niet tot vervanging van de Autohelm over te gaan:
Kosten, ik neem nu een gok van ruim 400€ (ja paar stomme tandwieltjes) inc. btw en invoerrechten.
Een nieuwe EV 200 3.500€ geïnstalleerd en wel?
Ja die stuurt veel beter met name op zee maar hoe vaak is dat het geval?
Meestentijds is de automaat voor even dat bemanningslid dat het roer vast houdt en daarin voldoet mijn autohelm prima.

Nu nog aan boord monteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat na 35 seizoenen kapot 03 juli 2022 20:19 #1404514

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Ja, je koopt ze gewoon nieuw als je dat wilt. Wel pakweg €1800 aftikken voor alleen de drive. Daarom is revisie erg lonend. Het zijn gewoon erg goede drives, de slijtage die Waterblok ervaart mag je toch als normaal beschouwen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 03 juli 2022 20:42 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat na 35 seizoenen kapot 03 juli 2022 20:30 #1404515

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
@ Il Cigno:

Ik kon niet goed bij de RVS pin die hangt onder het kwadrant, dus heb ik de hele pin losgehaald, bahco onder het kwadrant dopsleutel boven.
De pinnen in de bracket, twee stuks loodrecht op elkaar zitten muurvast maar de drive beweegt wel zoals het moet vandaar.
De vier bouten van de bracket steken door het schot en komen uit in een bak achterop de spiegel.
Handig als je alleen bent... maar ik heb van die beargrip tangen die ik binnen op de bout zet, maar goed je moet wel meer dan vier keer op en neer voor het los is.

Bijzonder is dat alles eenvoudig loste na al die jaren wel moet ik zeggen dat die bak buiten achterop mijn "vette" ruimte is daar staat altijd olie en brandstof en zo.
Maar drive en kwadrant bevatten verschillende metalen en zien wit van oxidatie maar alles kwam gewoon los
Laatst bewerkt: 03 juli 2022 20:32 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat na 35 seizoenen kapot 03 juli 2022 20:41 #1404518

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Duidelijk.

Bijgaand nog het service manual van de drive (het meest nietszeggende service manual ever) en een tekening met handige annotaties. Raymarine wil duidelijk niet dat je zelf teveel aan deze drives sleutelt. Terwijl dat toch echt heel goed mogelijk is, zo bewijzen talloze Youtube video's en blogs.
Bijlagen:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.326 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl