Tony2920 schreef :
Maar als alle jachtjes in Nederland een transponder aan boord hebben, en hem dan ook nog dag en nacht in de haven laten aanstaan. Valt er met AIS niets meer te winnen in Nederland.
Sommige plotters hebben de optie om bepaalde AIS targets (bijvoorbeeld die stil liggen of geen enkel aanvaringsgevaar vormen) niet weer te geven. Maar ook bij de hoge dichtheid van AIS targets in havens valt er in mijn ervaring best mee te leven als je voldoende inzoomt.
In bepaalde gevallen (zeehavens) vind ik het zelfs heel informatief om te zien of het schip dat we in een havenbekken zien stil ligt of beweegt (en mogelijk naar buiten komt).
Tony2920 schreef :
Verstandig gebruik van AIS is deze aanzetten wanneer nodig.
En ook op ontvangst alleen durven varen als dit kan. De zendfunctie pas aanzetten als het nuttig is.
De vooronderstelling dat je dat moment als individuele schipper altijd goed kan inschatten klopt in mijn ogen niet.
Ik zou je hele AIS uitzetten 'als het kan'. Kijken naar de AIS schepen die een andere keuze maken en hem wèl aan laten staan lijkt me een vrij zinloze bezigheid. De willekeur die je hiermee introduceert komt de voorspelbaarheid (en daarmee veiligheid) mijns inziens niet ten goede.
De suggestie die hier wel eerder op het forum is gedaan dat anderen je niet hoeven te zien zolang jij hen maar ziet ('IK ontwijk HEN wel') negeert alle COLREG regels, terwijl die - AIS of geen AIS - onverkort gelden. Koers en vaart houden waar voorgeschreven is vele malen veiliger dan om als een soort kakkerlak tussen andere scheepvaart door te manoeuvreren. Als je andere jachten tegenkomt met hetzelfde idee wordt het een onvoorspelbare zooi en kun je nog voor onaangename verrassingen komen te staan.
Tony2920 schreef :
De beroepsvaart mag dit niet, wij wel.
Er is dus een goede reden waarom grote schepen hun AIS niet uit mogen zetten. De COLREGs vormen een goed doordacht systeem en werken alleen als
iedereen zo goed mogelijk voor de ander zichtbaar is. Het voor anderen onvoorspelbare aan- en uitzetten van je transponder ondermijnt dat systeem en verlaagt de veiligheid voor iedereen.
Op binnenwater (onder BPR) ligt de zaak iets anders, daar is het nut van een AIS
transponder beperkter maar helpt het op drukke vaarwegen ook voor het overzicht.
Tony2920 schreef :
Als iedereen altijd en overal zijn AIS laat opstaan dan wordt het snel een grote soep,
Inzoomen of filteren helpt een boel.