Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: AIS Transponder wel of niet nodig

AIS Transponder wel of niet nodig 07 juli 2022 01:14 #1405538

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13410
Orange Sunset schreef :
Simpel: voor het ontvangen en uitluisteren van marifoonfrequenties zijn geen papieren nodig, alleen voor het deelnemen aan dat verkeer. Dan ga je pas akkoord met de voorwaarden dat je de gesprekken niet openbaar maakt.

Iedereen, ook diegene zonder papieren is gehouden aan de wet.
De juridische dienst van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) hebben aangegeven AIS-informatie te beschouwen als persoonsgegevens, omdat in een groot aantal gevallen deze gegevens in de binnenvaart zijn te herleiden tot personen. De conclusie is dus dat de Wbp zeer waarschijnlijk van toepassing is, wanneer AIS-gegevens - mits herleidbaar tot natuurlijke personen - door organisaties of personen die niet deelnemen aan de scheepvaart worden verspreid, verkocht etc., zonder expliciete toestemming van de uitzender.

Tegen fietsen dieven word ook niet opgetreden. Maar dat betekend niet dat het mag.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 07 juli 2022 06:52 #1405553

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
Een AIS transponder kan een nuttig hulpmiddel zijn op zee.
Maar als alle jachtjes in Nederland een transponder aan boord hebben, en hem dan ook nog dag en nacht in de haven laten aanstaan. Valt er met AIS niets meer te winnen in Nederland.
Verstandig gebruik van AIS is deze aanzetten wanneer nodig.
En ook op ontvangst alleen durven varen als dit kan. De zendfunctie pas aanzetten als het nuttig is.
De beroepsvaart mag dit niet, wij wel.
Als iedereen altijd en overal zijn AIS laat opstaan dan wordt het snel een grote soep,
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 07 juli 2022 07:06 #1405556

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2847
Op de stuurautomaat na het laatste stuk electronica wat van boord gaat.
Laatst bewerkt: 07 juli 2022 07:07 door holrobert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 07 juli 2022 07:09 #1405557

Klopt. Sterker nog, het enige dat ik meegenomen heb naar de opvolger van mijn oude boot bij de verkoop !

holrobert schreef :
Na de stuurautomaat het laatste stuk electronica wat van boord gaat.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 07 juli 2022 07:13 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 07 juli 2022 07:09 #1405558

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13410
Tony2920 schreef :
Maar als alle jachtjes in Nederland een transponder aan boord hebben, en hem dan ook nog dag en nacht in de haven laten aanstaan. Valt er met AIS niets meer te winnen in Nederland.
Verstandig gebruik van AIS is deze aanzetten wanneer nodig.

Dat is de reden waarom ik vorig jaar mijn "gewone" transponder vervangen heb voor een SOTDMA exemplaar. Ik kwam er achter dat bij goede radio propagatie en veel jachthavens e.d. in de buurt ik lang niet altijd elke minuut een update van mijn positie uitzond. Een SOTDMA drukt jou bericht over een bericht heen wat van verder weg komt.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 07 juli 2022 07:14 #1405559

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13410
holrobert schreef :
Op de stuurautomaat na het laatste stuk electronica wat van boord gaat.

Bij mij is dat in volgorde van belang:

1 GPS.
2 gribfile moggelijkheid.

Dan een hele tijd nix.
3 plotter / kaartprogramma.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 07 juli 2022 07:34 #1405564

nr 1 zit al in de transponder dus jullie zijn het eens ; )
3Noreen schreef :
holrobert schreef :
Op de stuurautomaat na het laatste stuk electronica wat van boord gaat.

Bij mij is dat in volgorde van belang:

1 GPS.
2 gribfile moggelijkheid.

Dan een hele tijd nix.
3 plotter / kaartprogramma.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 07 juli 2022 08:19 #1405581

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Niet te geloven!

Nr-1 is natuurlijk Koffie!
Dan heb je het broodnodige bezinningsmoment om de reis te overzien en mentaal voor te bereiden.

Nr-2 is een goed werkend en betrouwbaar schip, Motor + elektra. Dicht van onderen en van boven.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 07 juli 2022 08:21 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 07 juli 2022 08:43 #1405601

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2180
Calidris schreef :
Niet te geloven!

Nr-1 is natuurlijk Koffie!
Dan heb je het broodnodige bezinningsmoment om de reis te overzien en mentaal voor te bereiden.

Nr-2 is een goed werkend en betrouwbaar schip, Motor + elektra. Dicht van onderen en van boven.
Tuigage + motor + elektra zou ik zeggen. We zijn tenslotte zeilers.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 07 juli 2022 09:01 #1405613

Nou, wat dat betreft ben ik wat meer Brits: Let's put the kettle on. It's always time for tea.
AIS-ontvanger: ja absoluut, dat geeft erg veel rust.
Afgelopen oversteek was het ook weer Pacman voor gevorderden:


Die Makra kwam dus met 14 knoop achter die Lunni vandaan...
De oplossing:


Maar transponder? Ach niet perse, misschien als we straks door de windmolenparken mogen met AIS, dan wel, en leuk voor de familie.

En SOTDMA? Niet nodig met een antenne in het achterstag.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 07 juli 2022 09:09 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 07 juli 2022 09:05 #1405617

Pacman? je bedoelt frogger!







Maar goed, ik snap dat AIS fijn is, maar een must zou ik het niet willen noemen. Het ligt er nogal aan wat je vaargebied is....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 07 juli 2022 09:09 #1405619

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Grappig hoe mensen tegen het belang van de verschillende electronica aankijken. Bij mij zou de dieptemeter toch ook wel heel hoog staan in het lijstje...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 07 juli 2022 09:10 #1405620

ErikSnel schreef :
Grappig hoe mensen tegen het belang van de verschillende electronica aankijken. Bij mij zou de dieptemeter toch ook wel heel hoog staan in het lijstje...

Op het Wad wel, op de Noordzee niet.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 07 juli 2022 09:17 #1405624

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2180
ErikSnel schreef :
Grappig hoe mensen tegen het belang van de verschillende electronica aankijken. Bij mij zou de dieptemeter toch ook wel heel hoog staan in het lijstje...
Voor mij ook, ook voor kustnavigatie als je het zonder GPS doet. Nieuwe kruispeiling als het achterste kenbare punt uit beeld verdwijnt en een nieuw in zicht komt, daarna een blik op dieptemeter en kaart of het kan kloppen. Heel bruikbaar als de bodem niet vlak is: geeft je een extra positielijn. Met een papieren kaart, natuurlijk. Hoe zou je anders een kruispeiling plotten?
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 07 juli 2022 09:23 #1405628

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Tony2920 schreef :
Maar als alle jachtjes in Nederland een transponder aan boord hebben, en hem dan ook nog dag en nacht in de haven laten aanstaan. Valt er met AIS niets meer te winnen in Nederland.

Sommige plotters hebben de optie om bepaalde AIS targets (bijvoorbeeld die stil liggen of geen enkel aanvaringsgevaar vormen) niet weer te geven. Maar ook bij de hoge dichtheid van AIS targets in havens valt er in mijn ervaring best mee te leven als je voldoende inzoomt.

In bepaalde gevallen (zeehavens) vind ik het zelfs heel informatief om te zien of het schip dat we in een havenbekken zien stil ligt of beweegt (en mogelijk naar buiten komt).

Tony2920 schreef :
Verstandig gebruik van AIS is deze aanzetten wanneer nodig.
En ook op ontvangst alleen durven varen als dit kan. De zendfunctie pas aanzetten als het nuttig is.

De vooronderstelling dat je dat moment als individuele schipper altijd goed kan inschatten klopt in mijn ogen niet.

Ik zou je hele AIS uitzetten 'als het kan'. Kijken naar de AIS schepen die een andere keuze maken en hem wèl aan laten staan lijkt me een vrij zinloze bezigheid. De willekeur die je hiermee introduceert komt de voorspelbaarheid (en daarmee veiligheid) mijns inziens niet ten goede.

COLREGs [ Click to expand ]


Tony2920 schreef :
De beroepsvaart mag dit niet, wij wel.

Er is dus een goede reden waarom grote schepen hun AIS niet uit mogen zetten. De COLREGs vormen een goed doordacht systeem en werken alleen als iedereen zo goed mogelijk voor de ander zichtbaar is. Het voor anderen onvoorspelbare aan- en uitzetten van je transponder ondermijnt dat systeem en verlaagt de veiligheid voor iedereen.

Op binnenwater (onder BPR) ligt de zaak iets anders, daar is het nut van een AIS transponder beperkter maar helpt het op drukke vaarwegen ook voor het overzicht.

Tony2920 schreef :
Als iedereen altijd en overal zijn AIS laat opstaan dan wordt het snel een grote soep,

Inzoomen of filteren helpt een boel.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 07 juli 2022 10:28 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 07 juli 2022 09:27 #1405633

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13410
Calidris schreef :
Niet te geloven!

Nr-1 is natuurlijk Koffie!
Dan heb je het broodnodige bezinningsmoment om de reis te overzien en mentaal voor te bereiden.

Nr-2 is een goed werkend en betrouwbaar schip, Motor + elektra. Dicht van onderen en van boven.

Die zijn bij ons alle twee nog in een ouderwetse analoge uitvoering. Elektronisch koffie lijkt me heel smerig.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 07 juli 2022 09:39 #1405640

It Paradyske schreef :
Nou, wat dat betreft ben ik wat meer Brits: Let's put the kettle on. It's always time for tea.
AIS-ontvanger: ja absoluut, dat geeft erg veel rust.
Afgelopen oversteek was het ook weer Pacman voor gevorderden:

Maar transponder? Ach niet perse, misschien als we straks door de windmolenparken mogen met AIS, dan wel, en leuk voor de familie.

En SOTDMA? Niet nodig met een antenne in het achterstag.

Ik ken OpenCPN niet dus vandaar de vraag: ben jij het rode pijltje, en vaar je daar in een TSS tegen de richting in?
Laatst bewerkt: 07 juli 2022 09:39 door Sunshine 36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 07 juli 2022 09:49 #1405643

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Gelukkig hoeven we die keus over wat wel en wat niet niet meer te maken.
Dieptemeter
Marifoon
AIS
Accumonitor
Elektronische navigatie
Stuurautomaat
en een pot oploskoffie.

Geen of of, maar en en. Dat heet vooruitgang. :whistle:
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 07 juli 2022 09:52 #1405646

Evaluationcopy schreef :
It Paradyske schreef :
Nou, wat dat betreft ben ik wat meer Brits: Let's put the kettle on. It's always time for tea.
AIS-ontvanger: ja absoluut, dat geeft erg veel rust.
Afgelopen oversteek was het ook weer Pacman voor gevorderden:

Maar transponder? Ach niet perse, misschien als we straks door de windmolenparken mogen met AIS, dan wel, en leuk voor de familie.

En SOTDMA? Niet nodig met een antenne in het achterstag.

Ik ken OpenCPN niet dus vandaar de vraag: ben jij het rode pijltje, en vaar je daar in een TSS tegen de richting in?

Ja, maar is geen TSS, maar Deep Water Route.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 07 juli 2022 09:53 #1405647

Eclips schreef :
Gelukkig hoeven we die keus over wat wel en wat niet niet meer te maken.
Dieptemeter
Marifoon
AIS
Accumonitor
Elektronische navigatie
Stuurautomaat
en een pot oploskoffie.

Geen of of, maar en en. Dat heet vooruitgang. :whistle:

Oploskoffie vooruitgang?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 07 juli 2022 09:56 #1405648

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
It Paradyske schreef :
Eclips schreef :
Gelukkig hoeven we die keus over wat wel en wat niet niet meer te maken.
Dieptemeter
Marifoon
AIS
Accumonitor
Elektronische navigatie
Stuurautomaat
en een pot oploskoffie.

Geen of of, maar en en. Dat heet vooruitgang. :whistle:

Oploskoffie vooruitgang?

Ten opzichte van een stroomvretend koffiezetapparaat wel. :laugh:
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 07 juli 2022 10:12 #1405653

Maar je had de transponder wel aan toch? Waarom tussen 2 zeeschepen door, was het niet beter geweest achterlangs alle zeeschepen over te steken? Fijner voor de zeeschepen die aan het werk zijn. Als vakantie ganger heb je alle tijd en via de AIS ontvanger had je ze al langere tijd in beeld toch?

It Paradyske schreef :
Evaluationcopy schreef :
It Paradyske schreef :
Nou, wat dat betreft ben ik wat meer Brits: Let's put the kettle on. It's always time for tea.
AIS-ontvanger: ja absoluut, dat geeft erg veel rust.
Afgelopen oversteek was het ook weer Pacman voor gevorderden:

Maar transponder? Ach niet perse, misschien als we straks door de windmolenparken mogen met AIS, dan wel, en leuk voor de familie.

En SOTDMA? Niet nodig met een antenne in het achterstag.

Ik ken OpenCPN niet dus vandaar de vraag: ben jij het rode pijltje, en vaar je daar in een TSS tegen de richting in?

Ja, maar is geen TSS, maar Deep Water Route.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 07 juli 2022 10:34 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 07 juli 2022 10:42 #1405661

Ik zou me zeer oncomfortabel voelen op deze uitwijk koers. Mét Transponder had de Makra je al 10 mijl van tevoren gezien, was 'ie waarschijnlijk 2 graden uitgeweken naar SB en was je ruim voorlangs gepaseerd, zonder van koers te hoeven veranderen.


It Paradyske schreef :
Nou, wat dat betreft ben ik wat meer Brits: Let's put the kettle on. It's always time for tea.
AIS-ontvanger: ja absoluut, dat geeft erg veel rust.
Afgelopen oversteek was het ook weer Pacman voor gevorderden:

Die Makra kwam dus met 14 knoop achter die Lunni vandaan...
De oplossing:


Maar transponder? Ach niet perse, misschien als we straks door de windmolenparken mogen met AIS, dan wel, en leuk voor de familie.

En SOTDMA? Niet nodig met een antenne in het achterstag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 07 juli 2022 10:46 #1405662

dehler31abc schreef :
Maar je had de transponder wel aan toch? Waarom tussen 2 zeeschepen door, was het niet beter geweest achterlangs alle zeeschepen over te steken? Fijner voor de zeeschepen die aan het werk zijn. Als vakantieganger heb je alle tijd en via de AIS ontvanger had je ze al langere tijd in beeld toch?

Nee, ik heb geen transponder enkel een ontvanger. Als ik daar was gaan wachten tot alles voorbij was, dan was de oversteek twee keer zo lang geworden, ik vond 29 uur lang genoeg. Het was daar nogal druk.
Ik wijk heel duidelijk voor ze uit, zodat daar geen twijfel over is.

Kijk, alle vier voorbij, en daar komt de volgende al weer:

Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 07 juli 2022 10:46 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS Transponder wel of niet nodig 07 juli 2022 10:57 #1405663

cav schreef :
Net weer de Noordzee overgestoken vanuit Noorwegen. Letterlijk NIEMAND gezien die géén AIS heeft.

Ja die boten heb je dus gemist ;)
3Noreen schreef :
[…]

Iedereen, ook diegene zonder papieren is gehouden aan de wet.
De juridische dienst van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) hebben aangegeven AIS-informatie te beschouwen als persoonsgegevens, omdat in een groot aantal gevallen deze gegevens in de binnenvaart zijn te herleiden tot personen. De conclusie is dus dat de Wbp zeer waarschijnlijk van toepassing is, wanneer AIS-gegevens - mits herleidbaar tot natuurlijke personen - door organisaties of personen die niet deelnemen aan de scheepvaart worden verspreid, verkocht etc., zonder expliciete toestemming van de uitzender.

Tegen fietsen dieven word ook niet opgetreden. Maar dat betekend niet dat het mag.

Dat is de WBP niet de telecomwet, maar terechte toevoeging inderdaad. Het is wel de vraag of dit juridisch stand houdt. Bij mijn weten is dit nog niet getoetst door er een rechtszaak van de maken, dus niemand stoort zich er genoeg aan. Bij pleziervaart is het niet verplicht het uitzenden van de AIS ingeschakeld te laten. Dus je kunt ook beredeneren dat je vrijwillig die data de ether in gooit. En in het buitenland is dit hoogstwaarschijnlijk weer anders.

Komt er een uitspraak in een rechtszaak dan zou je als marinetraffic kunnen inbouwen dat data van MMSI nummers met landcode 244, 245 of 246 genegeerd worden tenzij door de eigenaar aangegeven dat het prima is. Echter hoe weet je dat het daadwerkelijk de eigenaar is?

Mijn mening is dat mensen zich niet zo druk moeten maken. Het stukje AIS data is vooral voor de veiligheid bedoeld en daar heb jij en andere schepen voordeel van. Zelf heb ik nog geen AIS transponder of ontvanger, maar wel een goede radarreflector (Trilens) en marifoon. Maar als ik op de zee ga varen wordt een transponder aan de uitrusting toegevoegd en ingeschakeld. Dat mijn AIS data met marinetraffic wordt gedeeld neem ik dan voor lief. De overheid doet er in ieder geval niets mee en de KNRM, kustwacht en waterpolitie ook niet. Data van Marinetraffic per definitie niet betrouwbaar, wat je direct opvangt in the ether is betrouwbaarder.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.323 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl