PvO schreef :
Ik deel de ervaring van Ronaldl over het belang van vol laden van AGM accu's.
Ooit eens 3 gloednieuwe Victron AGM accu's versleten in twee seizoenen.
Daarna 2 ipv 3 victron AGM accu's aangeschaft, zonnepanelen uitgebreid en een nieuwe betere lader gekocht.
Ik let er nauwkeurig op dat de MPPT's (bijna) iedere dag de druppellaadfase bereiken.
Gebeurd dit niet, schroef ik mijn verbruik terug en laad extra met walstroom of via de motor.
Naast het zo snel mogelijk vol laden na een ontlading, is de juiste laadspanning ook van belang.
Loodaccu's, dus ook AGM, hebben een laadspanning nodig die ongekeerd evenredig is met de temperatuur.
Voor een 24V accu is dit -48mV per graad Celsius.
Dit betekend dat bij een voorschreven laadspanning (meestal bij 25 graden) van 29,2V dit bij 15 graden al zo'n 29,7V moet zijn.
Controleer dus of je lader temperatuur compensatie heeft en of de laadspanning is afgesteld op de spanning zoals voor je accu's is voorgeschreven. Alleen 'AGM-stand' voldoet (wellicht) niet.
Daarnaast is het van belang dat de acculader de spanning meet op de accupolen, niet bij de acculader zelf.
Als laatste zou ik de accu's niet doorverbinden via een busbar, maar via de accupolen zelf.
En het midden (12V) potentiaal van alle drie de sets ook met elkaar verbinden.
Volgens mij heeft je accumonitor de mogelijkheid om deze spanning ook te bewaken.
Zo voorkom je dat het totaal wel 24V is, maar dat dit niet gelijk is verdeeld over de beide 12V accu's.
De acculader heeft temperatuur compensatie maar een spanning van 29,7 heb ik nooit gezien volgens mij, wel 29,2 of 29,4 volt. De accu's staan in principe binnen dus daar is het altijd rond de 20 graden. Moet de spanning dan nog hoger? Dan zou daar wel eens het probleem kunnen zitten en moet ik kijken of ik dat kan instellen op de lader. Ik zou niet weten hoe maar die vraag kan ik altijd bij Mastervolt neerleggen. Eerst even goed in de handleiding kijken natuurlijk maar uit mijn hoofd staat daar niks over in.