Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Of het wat is? LiFePo4 12V 400AH

Of het wat is? LiFePo4 12V 400AH 27 jan 2023 10:07 #1454898

Ja, maar 1 electrische PK is vergelijkbaar met 4 fossiel PK's toch!? Of waren we daar al over uitgepraat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Of het wat is? LiFePo4 12V 400AH 27 jan 2023 10:26 #1454902

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13406
Nachtvlinder schreef :
Ja, maar 1 electrische PK is vergelijkbaar met 4 fossiel PK's toch!? Of waren we daar al over uitgepraat?

Dit doet me denken aan iemand die een elektrisch probleem had en vond dat het te wijten was aan kromme volts. Er zijn geen kromme en rechte kWh's
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Of het wat is? LiFePo4 12V 400AH 27 jan 2023 10:32 #1454904

Precies!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Of het wat is? LiFePo4 12V 400AH 27 jan 2023 11:31 #1454911

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1336
Nachtvlinder schreef :
Ja, maar 1 electrische PK is vergelijkbaar met 4 fossiel PK's toch!? Of waren we daar al over uitgepraat?

:sick:
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Of het wat is? LiFePo4 12V 400AH 27 jan 2023 12:50 #1454925

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Nachtvlinder schreef :
Ja, maar 1 electrische PK is vergelijkbaar met 4 fossiel PK's toch!? Of waren we daar al over uitgepraat?

Zoiets:


ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Of het wat is? LiFePo4 12V 400AH 27 jan 2023 12:55 #1454926

Ook, maar ik hintte eigenlijk naar een eerdere discussie waarom E-motor fabrikanten altijd op kleinere benodigde vermogens uitkomen dan de diesel die vervangen wordt. Dat is niet omdat electrische PK's opeens meer waard/effectiever zouden zijn, maar omdat meer E-pk's niet mogelijk zijn. Dat wordt er niet bij verteld, dat dit een appels met perenvergelijk is.

Die discussie is wel klaar geloof ik; zelfs Erik en It Paradyske lijken het met de conclusies eens te zijn.

zeilersforum.nl/index.php/foru...ot?start=300#1440427
Laatst bewerkt: 27 jan 2023 14:22 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Of het wat is? LiFePo4 12V 400AH 30 jan 2023 20:46 #1455581

Calidris schreef :
Voor een elektrische BB motor is het b.v. wel prima, of voor de genoemde boegschroef.
Of je er "mission-critical"dingen mee wil doen is inderdaad de vraag, maar ja, we weten het niet, hé.

Ik zou niet weten waarom niet. Eventueel zou je hem uit elkaar kunnen slopen en rondom de cellen een BMS bouwen en een deugdelijke behuizing. Heel veel capaciteit voor het geld.
I won't debate you the laws of physics
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Of het wat is? LiFePo4 12V 400AH 30 jan 2023 20:53 #1455582

holtere schreef :
Je wilt niet weten hoeveel dikke Victrons met dikke kabels er zijn verkocht omdat ze zo nodig een senseo aan boord moesten hebben.

Hahahaha, klopt. Ik heb helemaal geen omvormer. Hoef geen tv te kijken op vakantie en koffie zet ik het liefst in zo'n italiaans pruttelpotje. Ik zou niet weten waarvoor ik een omvormer nodig zou hebben. En thuis hebben de meeste apparaten trouwen een trafo die de 230 wisselspanning weer terug brengt naar 12V gelijk. We blijven wat heen en weer omvormen.
I won't debate you the laws of physics
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Of het wat is? LiFePo4 12V 400AH 30 jan 2023 22:12 #1455591

Nachtvlinder schreef :
Ook, maar ik hintte eigenlijk naar een eerdere discussie waarom E-motor fabrikanten altijd op kleinere benodigde vermogens uitkomen dan de diesel die vervangen wordt. Dat is niet omdat electrische PK's opeens meer waard/effectiever zouden zijn, maar omdat meer E-pk's niet mogelijk zijn. Dat wordt er niet bij verteld, dat dit een appels met perenvergelijk is.

[…]

Lees die bewering nog eens…. Onzin toch? Torqeedo levert 25kW en 50kW saildrives…. Inboard tot 100kW.

Maar je vergeet te vermelden dat hier op ZF niemand harde cijfers heeft over hoeveel kW daadwerkelijk gevraagd worden bij een inboard diesel bij een bepaald toerental onder verschillende omstandigheden op een bepaalde boot. Met die cijfers kun je pas bepalen of die dieselmotor overbemeten is of juist niet voor een bepaalde boot en dus of je eigenlijk met een flink kleinere motor slimmer bezig bent.

Afgelopen weekend nog gesproken met iemand van Oceanvolt op de beurs. Als je contact opneemt dan gaan ze veel dieper in op wat de ideale motor zou zijn voor je boot, veel diepgaander dan die simpele calculator die op de site staat. O.a. het natte oppervlakte, kiel- en rompvorm wordt hierin meegenomen.

Mijn VP2003 levert max 20,88kW (28pk) op 3200 toeren. Bij aanschaf van de boot waren de toeren niet begrensd en schoot je gashendel gemakkelijk (vrijwel direct) door naar bijv 4000+ terwijl de 3-blads schroef in werking staat. Best wel overbemeten schat ik dan. Met de huidige top van ~7,4 knopen onder motor @3200 tpm zou ik er nog een schroef met grotere spoed onder kunnen zetten om het resterende vermogen te kunnen benutten, maar wat een onzin zou dat zijn.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Of het wat is? LiFePo4 12V 400AH 31 jan 2023 02:56 #1455605

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2867
Calidris schreef :
Nachtvlinder schreef :
Ja, maar 1 electrische PK is vergelijkbaar met 4 fossiel PK's toch!? Of waren we daar al over uitgepraat?

Zoiets:

Zelfs Bonnie Tu realiseert zich dit:

www.nrc.nl/nieuws/2022/12/27/w...roblemen-op-a4152707

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Of het wat is? LiFePo4 12V 400AH 31 jan 2023 06:28 #1455610

Nachtvlinder schreef :
Ja, maar 1 electrische PK is vergelijkbaar met 4 fossiel PK's toch!? Of waren we daar al over uitgepraat?
Dat klopt alleen als je lekstromen door vocht kan voorkomen... (sorry, kon het niet laten)

Terug naar het onderwerp: ik heb de leverancier gemaild of deze foto's wil opsturen van de binnenkant. Nog geen antwoord, maar dat is logisch rondom het Chinese nieuwjaar.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Laatst bewerkt: 31 jan 2023 06:32 door Aquaplanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Of het wat is? LiFePo4 12V 400AH 31 jan 2023 06:57 #1455614

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Gaat het in de verhaal elektrische pk’s vs verbranding pk’s niet meer om koppel dan vermogen?
Omdat elektromotoren een constant koppel afgeven heb je dus minder vermogen nodig dan een verbrandingsmotor.


En: over Chinese producten… hoe ver zijn we inmiddels met het uitkauwen van de Chinese kachel kloon’s?
Die werden vergruisd ( initieel ook door mij). Kon toch nooit zo betrouwbaar en goed zijn als de veeeel duurdere webasto /eberspacher/etc?

Nou, ik ben helemaal om hoor! Werkt als een trein en nog geen enkel probleem mee gehad de afgelopen jaren! En zo zijn er nog veel meer. In de camperwereld worden ze ook volop ingebouwd en ook daar zijn er vrijwel geen problemen (een enkeling daar gelaten, maar dat heb je ook bij de a-merken).

Hetzelfde zie je Aldi en Lidl. 10 jaar geleden werd je zo’n beetje uitgekotst als je daar boodschappen deed, inmiddels is het gewoongoed en doet iedereen het.

Tuurlijk zitten er rotte appels tussen, maar die heb je ook op marktplaats/bol.com/etc.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Of het wat is? LiFePo4 12V 400AH 31 jan 2023 07:26 #1455618

trotti schreef :
Gaat het in de verhaal elektrische pk’s vs verbranding pk’s niet meer om koppel dan vermogen?
Omdat elektromotoren een constant koppel afgeven heb je dus minder vermogen nodig dan een verbrandingsmotor.

Nee, ook dieselmotoren hebben een redelijk gelijkmatig koppel. En diesel kW's zijn hetzelfde als elektrische kW's.
en het vermogen is gewoon koppel maal rotatiesnelheid (in radialen per seconde)

Die dieselmotor is echter in het algemeen zwaar overbemeten, en elektrische aandrijvingen worden veel preciezer op behoefte geïnstalleerd.
Bovendien is het met elektrische aandrijving veel makkelijker zichtbaar te maken hoeveel energie er wordt gebruikt/geleverd. En daar komt de verrassing: dat blijkt bij snelheden kleiner dan 70% van de rompsnelheid verbazingwekkend weinig te zijn. En ook een dieselmotor levert bij die snelheden maar een heel klein deel van zijn maximale vermogen dus.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Of het wat is? LiFePo4 12V 400AH 31 jan 2023 08:51 #1455640

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
JB-NL schreef :

Zelfs Bonnie Tu realiseert zich dit:

www.nrc.nl/nieuws/2022/12/27/w...roblemen-op-a4152707

JB

Ik realiseer me dat ook:

"Dit artikel is exclusief voor NRC-abonnees"
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Of het wat is? LiFePo4 12V 400AH 31 jan 2023 10:42 #1455669

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2867
Calidris schreef :
JB-NL schreef :

Zelfs Bonnie Tu realiseert zich dit:

www.nrc.nl/nieuws/2022/12/27/w...roblemen-op-a4152707

JB

Ik realiseer me dat ook:

"Dit artikel is exclusief voor NRC-abonnees"

Oeps, was niet mijn intentie materiaal onrechtmatig te delen.
Dank voor het aangeven.
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Of het wat is? LiFePo4 12V 400AH 31 jan 2023 10:56 #1455673

It Paradyske schreef :
[...]

Nee, ook dieselmotoren hebben een redelijk gelijkmatig koppel. En diesel kW's zijn hetzelfde als elektrische kW's.
en het vermogen is gewoon koppel maal rotatiesnelheid (in radialen per seconde)
Nou er zitten wel wat verschillen in de extreem lage toerentallen. Een dieselmotor heeft een bepaald stationair toerental nodig om een minimaal koppel te genereren om alleen al te kunnen blijven draaien. Onder dat toerental levert de motor te weinig koppel om in noemenswaardige voortstuwing om te zetten.

Die dieselmotor is echter in het algemeen zwaar overbemeten, en elektrische aandrijvingen worden veel preciezer op behoefte geïnstalleerd.
Bovendien is het met elektrische aandrijving veel makkelijker zichtbaar te maken hoeveel energie er wordt gebruikt/geleverd. En daar komt de verrassing: dat blijkt bij snelheden kleiner dan 70% van de rompsnelheid verbazingwekkend weinig te zijn. En ook een dieselmotor levert bij die snelheden maar een heel klein deel van zijn maximale vermogen dus.

Wat ik bedoelde te zeggen maar beter verwoord :)

Ik vermoed dat er gewoon veel onzekerheid heerst bij veel mensen over hoeveel vermogen ze daadwerkelijk nodig hebben. Vergelijken met de huidige dieselmotor en 1-op-1 vervangen is dan een veilige optie. Maar dat wil niet zeggen dat de beweringen van leveranciers van elektromotoren voor boten onzin zijn zoals dit hier soms wordt gebracht.

Die materie om de perfecte aandrijflijn (motor, overbrenging, schroef) te bepalen en te benaderen voor een specifieke boot is te complex on te begrijpen voor de meeste mensen hier (inc mijzelf). Diezelfde kennis is nodig bij het samenstellen van de aandrijflijn ongeacht of deze gebaseerd is op een diesel-, benzine- of elektrische motor.

Door over te bemeten omzeil je het kennisprobleem door er meer geld tegenaan te smijten en een grote veilige marge te nemen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 31 jan 2023 11:01 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Of het wat is? LiFePo4 12V 400AH 31 jan 2023 11:11 #1455678

Sommigen hier zijn overtuigd dat je met windkracht 9 van lagerwal weg moet kunnen motoren.
DAn heb je dus wel wat pk's nodig!
In de 99.999999 % van de andere gevallen is het dan wel ruim overbemeten.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Of het wat is? LiFePo4 12V 400AH 31 jan 2023 11:24 #1455685

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13406
Roozeblij schreef :
Sommigen hier zijn overtuigd dat je met windkracht 9 van lagerwal weg moet kunnen motoren.
DAn heb je dus wel wat pk's nodig!
In de 99.999999 % van de andere gevallen is het dan wel ruim overbemeten.


Waar gebeurd verhaal. Valt onder de 0,000001% ;)
Twee trimarans in de zelfde nacht. Die nacht komt er een weerfront over met windstoten tot 45kn. Zoek even bij het KNMI op hoe vaak dat voorkomt. Ons beide ankers gaan krabben. Slappe blubber op het IJsselmeer. Ik kan met mijn overbemeten diesel me redden. De andere tri met een outboard niet en komt op de dijk terecht. Met aanzienlijke schade en een verpest zeilseizoen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Of het wat is? LiFePo4 12V 400AH 31 jan 2023 11:27 #1455687

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
Roozeblij schreef :
Sommigen hier zijn overtuigd dat je met windkracht 9 van lagerwal weg moet kunnen motoren.
DAn heb je dus wel wat pk's nodig!
In de 99.999999 % van de andere gevallen is het dan wel ruim overbemeten.

En dat is dus precies de reden waarom je je verzekerd. Kleine kans, grote gevolgen.

Kleine kans dat je het maximum vermogen nodig hebt, maar als je het niet hebt als je het wel nodig hebt, zijn de gevolgen groot: total loss!

Zie de extra pk's als verzekering.
Als electrisch varen betekent geen verzekering, zie je mij daar niet mee rondvaren.....


Edit: 3Noreen was me voor....
Laatst bewerkt: 31 jan 2023 11:28 door Ronaldl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Of het wat is? LiFePo4 12V 400AH 31 jan 2023 11:38 #1455691

dat zeg ik, sommigen... :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Of het wat is? LiFePo4 12V 400AH 31 jan 2023 15:00 #1455749

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
It Paradyske schreef :
trotti schreef :
Gaat het in de verhaal elektrische pk’s vs verbranding pk’s niet meer om koppel dan vermogen?
Omdat elektromotoren een constant koppel afgeven heb je dus minder vermogen nodig dan een verbrandingsmotor.

Nee, ook dieselmotoren hebben een redelijk gelijkmatig koppel. En diesel kW's zijn hetzelfde als elektrische kW's.
en het vermogen is gewoon koppel maal rotatiesnelheid (in radialen per seconde)

Die dieselmotor is echter in het algemeen zwaar overbemeten, en elektrische aandrijvingen worden veel preciezer op behoefte geïnstalleerd.
Bovendien is het met elektrische aandrijving veel makkelijker zichtbaar te maken hoeveel energie er wordt gebruikt/geleverd. En daar komt de verrassing: dat blijkt bij snelheden kleiner dan 70% van de rompsnelheid verbazingwekkend weinig te zijn. En ook een dieselmotor levert bij die snelheden maar een heel klein deel van zijn maximale vermogen dus.

Oke, duidelijk. ben ik weer wat wijzer!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Of het wat is? LiFePo4 12V 400AH 31 jan 2023 15:02 #1455753

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Calidris schreef :
JB-NL schreef :

Zelfs Bonnie Tu realiseert zich dit:

www.nrc.nl/nieuws/2022/12/27/w...roblemen-op-a4152707

JB

Ik realiseer me dat ook:

"Dit artikel is exclusief voor NRC-abonnees"

Hier zonder paywall

12ft.io/proxy?q=https%3A%2F%2F...roblemen-op-a4152707
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Of het wat is? LiFePo4 12V 400AH 31 jan 2023 15:44 #1455763

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2867
ReneK schreef :
Calidris schreef :
JB-NL schreef :

Zelfs Bonnie Tu realiseert zich dit:

www.nrc.nl/nieuws/2022/12/27/w...roblemen-op-a4152707

JB

Ik realiseer me dat ook:

"Dit artikel is exclusief voor NRC-abonnees"


Hier zonder paywall

12ft.io/proxy?q=https%3A%2F%2F...roblemen-op-a4152707

Je redt mn dag,
JB
Laatst bewerkt: 31 jan 2023 15:45 door JB-NL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Of het wat is? LiFePo4 12V 400AH 31 jan 2023 16:12 #1455775

  • jkb
  • jkb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 83
De vraag was: Lifepo 4 accu voor een Aliprijs "Bijna te mooi om waar te zijn?"
We verzanden weer in andere discussies?
jkb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.331 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl