It Paradyske schreef :
[...]
Nee, ook dieselmotoren hebben een redelijk gelijkmatig koppel. En diesel kW's zijn hetzelfde als elektrische kW's.
en het vermogen is gewoon koppel maal rotatiesnelheid (in radialen per seconde)
Nou er zitten wel wat verschillen in de extreem lage toerentallen. Een dieselmotor heeft een bepaald stationair toerental nodig om een minimaal koppel te genereren om alleen al te kunnen blijven draaien. Onder dat toerental levert de motor te weinig koppel om in noemenswaardige voortstuwing om te zetten.
Die dieselmotor is echter in het algemeen zwaar overbemeten, en elektrische aandrijvingen worden veel preciezer op behoefte geïnstalleerd.
Bovendien is het met elektrische aandrijving veel makkelijker zichtbaar te maken hoeveel energie er wordt gebruikt/geleverd. En daar komt de verrassing: dat blijkt bij snelheden kleiner dan 70% van de rompsnelheid verbazingwekkend weinig te zijn. En ook een dieselmotor levert bij die snelheden maar een heel klein deel van zijn maximale vermogen dus.
Wat ik bedoelde te zeggen maar beter verwoord
Ik vermoed dat er gewoon veel onzekerheid heerst bij veel mensen over hoeveel vermogen ze daadwerkelijk nodig hebben. Vergelijken met de huidige dieselmotor en 1-op-1 vervangen is dan een veilige optie. Maar dat wil niet zeggen dat de beweringen van leveranciers van elektromotoren voor boten onzin zijn zoals dit hier soms wordt gebracht.
Die materie om de perfecte aandrijflijn (motor, overbrenging, schroef) te bepalen en te benaderen voor een specifieke boot is te complex on te begrijpen voor de meeste mensen hier (inc mijzelf). Diezelfde kennis is nodig bij het samenstellen van de aandrijflijn ongeacht of deze gebaseerd is op een diesel-, benzine- of elektrische motor.
Door over te bemeten omzeil je het kennisprobleem door er meer geld tegenaan te smijten en een grote veilige marge te nemen.