Ber schreef :
goede middag allemaal
Ik wil mijn service en startbatterij beide vervangen door een lithium, kan ik die zomaar vervangen en laad de motor die gewoon op, of moet ik er nog iets tussenzetten of erbij kopen. Yanmar 3gm in de boot
Even op volgorde van je tekst:
goede middag allemaal: ondertussen avond en van lithium krijgt iedereen het warm
Ik wil mijn service en startbatterij beide vervangen: niet doen: alleen je service batterij. Als je beide doet of beide vervangt door een enkele batterij wordt het nodeloos complexer, tenzij je daar een goede reden voor hebt (bij mij was dat gewicht).
De combinatie loodstartaccu-dynamo-motor blijft het beproefde no-nonsense gedeelte die er voor zorgt dat je altijd kan starten. De meeste kWh zitten namelijk in je dieseltank.
door een lithium: noem het lfp cq LiFePO4 om verwarring met andere types Lithium te voorkomen ((enkele) andere types kunnen branden; zie forum vandaag)
kan ik die zomaar vervangen: ja, maar je kunt niet zomaar de dynamo aansluiten en je moet de juiste oplader(s) hebben
en laadt de motor die gewoon op: de dynamo laadt die op, maar de meesten kunnen dat niet lang en moeten tegen opwarming beschermd worden.
of moet ik er nog iets tussenzetten of erbij kopen: Makkelijkste manier is om de stroom te beperken. Proefondervindelijk is bepaald dat dit met een DC-DC converter kan (dwz dat het max amperage een orde kleiner is dan het max ampexrage van de dynamo) en zolang de dc-dc zelf ook zichzelf tegen warmte beschermd (dat doen de smart Orions 18 en30A van Victron oa).
Yanmar 3gm in de boot: Daar laten; de dynamo heeft hem nodig.
Leeshulp bij de leestips van anderen: als je heel precies de laatste 5-10% uit je batterij wil halen of als je net wat sneller uit je dynamo wilt laden dan zijn er heel veel (marginale) verbeteringen mogelijk met hele interessante verhandelingen op dit forum. Die vragen inlezen. Leesvoer genoeg.
En het draadje "voor leken" is af en toe zo diepgaand zodat iedereen zich hier en daar even "leek" kan voelen.....