Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 29 mrt 2023 21:14 #1469830

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Op de boegschroefaccu :)
Die staat dichtbij/korte kabels.
Laatst bewerkt: 29 mrt 2023 21:14 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 29 mrt 2023 21:16 #1469831

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Op de startaccu. Motor moet lopen. Zat zo af fabriek, dus motief een beetje luiheid. Ik wil hem al een tijdje op de huishoudaccu aansluiten; motief is dat het anker ook kan zakken als de motor niet aan gaat.
Nog niet aan toe gekomen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 29 mrt 2023 21:16 #1469832

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29146
holtere schreef :
Op de boegschroefaccu :)
Die staat dichtbij/korte kabels.

hoe laad je die?

Ik heb trouwens geen boegschroef, maar ga wel een apparte LFP accu voor in zetten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 mrt 2023 21:18 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 29 mrt 2023 21:18 #1469834

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Met lange dunnere kabels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 29 mrt 2023 21:19 #1469835

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29146
holtere schreef :
Met lange dunnere kabels.

Aha, dat is wat ik ook dacht te doen, maar vanuit welke bron dan? Licht of start?

Of 3e uitgang diodebrug o.i.d.?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 mrt 2023 21:19 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 29 mrt 2023 21:27 #1469837

Op kopschroefaccu's, inderdaad vanwege de korte bedrading.
Laden van die accu's bij walstroom via de bekende diodebrug.
Onder het motorvaren laden via een stroombeperker op de dynamo, want bij gebruik van de krachtige kopschroef wil de laadstroom anders wel heel hoog oplopen.
De simpelste stroombeperker? Een dikke vette gloeilamp van 12 of 24 volt in serie.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 29 mrt 2023 21:28 #1469838

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Als nitwit met stroom zou een diode mijn eerste gedachte zijn.
Kan niet veel mee mis toch?
Laatst bewerkt: 29 mrt 2023 21:29 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 29 mrt 2023 21:39 #1469840

Via de lichtaccu. Motivatie: zo zat het al. Flinke kabels van service accu’s helemaal naar de boeg. Zelf zou ik het inrichten met een eigen kleinere accu voorin en die laden met een eigen, vast zonnepaneeltje op dek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 29 mrt 2023 21:44 #1469842

Op de start accu, om reden dat de stroom vrij groot kan zijn en dus vrijwel altijd een spannings dip geeft. Die wil ik vermijden op het huishoud circuit.

Motor wordt niet gestart hiervoor, wanneer hij loopt vind ik dat ook goed.

De startaccu wordt zeer weinig gebruikt en om die reden op peil gehouden via een diode vanaf de huishoudaccu.

Startaccu wordt altijd op peil gehouden op die manier.
Voor de zekerheid een zekering in lijn met de diode

De startaccu is dus altijd 0,6V lager in spanning dan de huishoud accu. Lading komt dus (overdag) direct vanaf de panelen.

Relais zit achter paneel en met dikke kabels naar de lier, doorvoer afgekit en motor heel dik ingesmeerd met vet.

Na plaatsen een paar keer gecontroleerd, de laatste 10 jaar niet meer naar gekeken. Nooit een probleem.
Wordt bedient met draadloos afsatand schakelaartje.
Laatst bewerkt: 29 mrt 2023 21:53 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 29 mrt 2023 22:41 #1469844

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2321
Op de startaccu. Mijn boot had geen elektrische lier dus ik had alle keuze bij het aansluiten. Ik heb voor de startaccu gekozen omdat ik de motor dan toch heb lopen en deze prima kortlopende hoge stromen kan hebben. Geen 3e accu genomen vanwege extra gewicht voorin en extra complexiteit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 04:40 #1469846

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Waarom de huishoudaccu niet zo ver mogelijk voorin bij de boegschroef gezet? Voor de grote boegschroefstromen korte kabels, laadkabels pak je dan iets dikker vanwege de lengte.
Beetje jammer ome een aparte boegschroefaccu te plaatsen die nagenoeg nooit wat doet.
Verdeelkast kan nog steeds midscheeps of achter met gebruik van diezelfde dikkere laadkabels.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2023 04:41 door swblom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 05:41 #1469849

swblom schreef :
Waarom de huishoudaccu niet zo ver mogelijk voorin bij de boegschroef gezet? Voor de grote boegschroefstromen korte kabels, laadkabels pak je dan iets dikker vanwege de lengte.
Beetje jammer ome een aparte boegschroefaccu te plaatsen die nagenoeg nooit wat doet.
Verdeelkast kan nog steeds midscheeps of achter met gebruik van diezelfde dikkere laadkabels.

Goed idee!



Om die reden ben ik nu bezig een paar accu's juist weer achterin te zetten.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 06:52 #1469863

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1190
Bij ons op de service accu's.
Mvg Grover
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 07:29 #1469881

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3207
Saeftinghe schreef :
Startaccu wordt altijd op peil gehouden op die manier. Voor de zekerheid een zekering in lijn met de diode

Dat laden snap ik. Maar hoe voorkom je dat bij starten er een hele grote stroom door die diode gaat lopen?

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 07:39 #1469883

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29146
swblom schreef :
Waarom de huishoudaccu niet zo ver mogelijk voorin bij de boegschroef gezet? Voor de grote boegschroefstromen korte kabels, laadkabels pak je dan iets dikker vanwege de lengte.
Beetje jammer ome een aparte boegschroefaccu te plaatsen die nagenoeg nooit wat doet.
Verdeelkast kan nog steeds midscheeps of achter met gebruik van diezelfde dikkere laadkabels.

Ik heb geen boegschroef, alleen een ankerlier. :)
Omdat de hele elektrische infrastructuur in de machinekamer gesitueerd is, is verplaatsen geen optie.
Ik wil een 60 AH LFP (heb ik nog staan) voorin zetten als buffer en verbinden met achter. Door een niet al te dikke kabel te nemen is dat gelijk de stroombegrenzing bij het laden.

In de huidige situatie, met 3x 11 meter kabel van achter af, twijfel ik sterk of de ankerlier uberhaupt wel de hele ketting + anker als gewicht omhoog kan krijgen als het los omlaag hangt. Dat is geen veilige situatie. Ik kan de nestenschijf ook niet met de hand draaien.

Huidige situatie:



Verre van ideaal.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 30 mrt 2023 08:17 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 07:44 #1469887

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Als niwit op stroomgebied stel ik me een aan/uitschakelaar voor die het laden onderbreekt tijdens het bedienen van de lier.
Met lfp is vermogen geen probleem en is er geen belasting door hoge laadstromen.
Te simpel gedacht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 07:49 #1469889

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29146
holtere schreef :
Als niwit op stroomgebied stel ik me een aan/uitschakelaar voor die het laden onderbreekt tijdens het bedienen van de lier.
Met lfp is vermogen geen probleem en is er geen belasting door hoge laadstromen.
Te simpel gedacht?

Die schakelaar hoeft niet perse, zolang de vereffeningsstromen tussen buffer en hoofdaccu beperkt blijven door de kabel diameter is het ook prima.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 30 mrt 2023 07:50 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 07:57 #1469891

Slim om de laadkabel tevens als stroombegrenzing te gebruiken :)

Ga je de spanning van de startaccu naar de LFP accu nog begrenzen? Een conservatieve laadspanning van 13.4V zou nooit tot overladen mogen leiden en er altijd op mogen staan. Laden duurt dan wel lang, maar dat maakt niet uit volgens mij, in dit geval.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 08:04 #1469894

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29146
Zo gaat het worden (ik hoop binnenkort).


ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 30 mrt 2023 08:20 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 08:04 #1469895

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Calidris schreef :
holtere schreef :
Als niwit op stroomgebied stel ik me een aan/uitschakelaar voor die het laden onderbreekt tijdens het bedienen van de lier.
Met lfp is vermogen geen probleem en is er geen belasting door hoge laadstromen.
Te simpel gedacht?

Die schakelaar hoeft niet perse, zolang de vereffeningsstromen tussen buffer en hoofdaccu beperkt blijven door de kabel diameter is het ook prima.
Jij kunt dus nog simpeler denken :)
Even tussendoor, hoe is het rekensommetje voor die kabel dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 08:10 #1469896

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Calidris schreef :
swblom schreef :
Waarom de huishoudaccu niet zo ver mogelijk voorin bij de boegschroef gezet? Voor de grote boegschroefstromen korte kabels, laadkabels pak je dan iets dikker vanwege de lengte.
Beetje jammer ome een aparte boegschroefaccu te plaatsen die nagenoeg nooit wat doet.
Verdeelkast kan nog steeds midscheeps of achter met gebruik van diezelfde dikkere laadkabels.

Ik heb geen boegschroef, alleen een ankerlier. :)
Omdat de hele elektrische infrastructuur in de machinekamer gesitueerd is, is verplaatsen geen optie.
Ik wil een 60 AH LFP (heb ik nog staan) voorin zetten als bufferen verbinden met achter. Door een niet al te dikke kabel te nemen is dat gelijk de stroombegrenzing bij het laden.

In de huidige situatie, met 3x 11 meter kabel van achter af, twijfel ik sterk of de ankerlier uberhaupt wel de hele ketting + anker als gewicht omhoog kan krijgen als het los omlaag hangt. edat is geen veilige situatie. Ik kan de nestenschijf ook niet met de hand draaien.

Huidige situatie:



Verre van ideaal.

Ah, dan voeg je die extra accu dus eigenlijk toe aan de capaciteit die je al hebt. Dat is een beetje in de lijn van het punt dat ik probeer te maken. Een aantal keren heb ik nu gezien dat er een separate boegschroef/ankerlier accu geplaatst wordt in het voorschip. Daarbij vraag ik me af waarom die capaciteit niet ook benut kan worden voor het huishoud verhaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 08:11 #1469898

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29146
holtere schreef :
Calidris schreef :
holtere schreef :
Als niwit op stroomgebied stel ik me een aan/uitschakelaar voor die het laden onderbreekt tijdens het bedienen van de lier.
Met lfp is vermogen geen probleem en is er geen belasting door hoge laadstromen.
Te simpel gedacht?

Die schakelaar hoeft niet perse, zolang de vereffeningsstromen tussen buffer en hoofdaccu beperkt blijven door de kabel diameter is het ook prima.
Jij kunt dus nog simpeler denken :)
Even tussendoor, hoe is het rekensommetje voor die kabel dan?

Als ik even lui een internet calculator neem:
12 meter
30A max
5% spanningsval
90 grden celcius max.

dan kom ik op 10mm2 bij 12 meter. Heen en terug, 12 meter, wordt alleen maar gunstiger. Meer weerstand.

Er ligt nu 3x3 10mm2 van achter naar voren in de huidige situatie, genoeg koper dus.

De good-old gloeilamp truuk van Berghout, houd ik achter de hand ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 30 mrt 2023 08:17 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 08:37 #1469906

Kijk je ook nog even in waar varen we langs?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 08:38 #1469907

Ik zou voor KISS gaan, gewoon alle accu's bij elkaar, en een stevige kabel (50mm^2) naar voren.
Geen gedoe verder.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ankerlier, op welke accu? gewetensvraag. 30 mrt 2023 08:40 #1469909

Calidris schreef :

De good-old gloeilamp truuk van Berghout, houd ik achter de hand ;)

Die truuk heeft bewezen dattie werkt.
Dik 25 jaar geleden heb ik het zo aangelegd op een tjalkje. Alles 24 volt, voorin 2x230Ah (lood, semitractie van Daveco) voor kopschroef (Kalkman 11 kW) en ankerliermotor.
Van machinekamer naar voren ligt 35 mm2 koper.
Laden via dikke Mastervolt en diodebrug(in machinekamer), en via hoofdmotordynamo met 100 watt/12 volt gloeilamp in serie.
Als er voorin een elektromotor draait (bij draaiende hoofdmotor), dan brandt de lamp.

De levensduur van de batterijen is >10 jaar, tot nu toe 1x vervangen.
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 30 mrt 2023 08:58 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl