Even terug on topic:
Ja ik heb ervaringen met AGM accu's. Uitstekende zelfs. ~12 jaar geleden heb ik een setje van 4x60Ah overgenomen die als energie backup voor een server gefungeerd hebben. Ze moeten daar na x jaar (en na soms 0 ontladingen) peventief vervangen worden. Deze heb ik na dat leven nog 10 jaar probleemloos in gebruik gehad. 1tje is nu wel stuk en losgekloppeld, de andere 3 zitten nu in hun 11e seizoen.
(voorbeeldje van internet geplukt maar dit zijn precies de mijne)
Het mooie is dat van dit soort accu's uitgebreide handleidingen en specsheets te vinden zijn. Een (oude) 25A victron pallas lader kon ik afstemmen en die combi werkte blijkbaar prima. De alternator gooit er 'gewoon' 14,4v uit maar dat vinden deze accu's prima. Een niet volledig aangepaste laadcurve van de alternator is ook geen ramp als je na het varen af en toe ook de walstroom inprikt voor het voleldig afmaken van een lading. Maar er zijn bij mij ook periodes van weken vakantie geweest waarin dagt niet gebeurt is.
De lifepo4 set ter vervanging staat nog klaar. Maar de overgebleven 3 gaan nog even door op de
plek van de startaccu (en dus ook back-up voor de service accu).
Zo goedkoop als dit ga ik nooit meer mee maken. De loodprijs geeft straks nog een flink deel van de aanschafprijs terug. Ik zag laatst op marktplaats nog dit soort dingen langskomen maar vermoed dat daar de boel ook wel om zal gaan naar lithium.
Een nadeel is dat ik een setje van 4 parallel wilde schakelen terwijl de layout van de polen meer geschikt zijn voor serie schakeling. Een paar dikke 35mm2 kabel in korte bochtjes dus.
Een ander nadeel is het gewicht van ~80kg in totaal (3kg/Ah). Gelukkig voor mijn rug wel verdeeld over 4