Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: AGM deep cycle accu's ervaringen

AGM deep cycle accu's ervaringen 01 juli 2023 17:20 #1490725

ik wil komende week mijn accu's vervangen, wil wat meer capaciteit.
heb/ had er nu 6 van 56 Ah deep cycle gel dus 336 Ah, zitten er 3 jaar in.. ( zijn voor weinig te koop overigens)
Wil er eigenlijk 4 van 125 / 130 Ah.
kom redelijk betaalbare van Ecobat of VMF tegen. wat mij opvalt dat die in de huidige accu bak passen en 500 / 520 Ah leveren. zijn 33 lang, 170 breed en 210 hoog, en kosten ca € 245.- per stuk. wegen 32 kg.
zie ik wat over het hoofd, zijn de accu's beter en kleiner geworden?
zijn er nog andere suggesties?
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 01 juli 2023 17:20 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM deep cycle accu's ervaringen 01 juli 2023 23:10 #1490766

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1590
€1000 euro voor effectief Max Max Max 250Ah.
Daarvoor koop je ook 4x 304Ah LFP cellen voor met een BMS.
Nog €250? voor een DC-DC of andere dynamobeschermer.
Als je zonnecellen hebt laat je de DC-DC eventueel weg.
Gewicht en plek van één zo’n accu. Genoeg over te vinden hier.

Voor AGM: ik kocht vroeger mijn AGM bij www.hetgoedkoopste.nl/ zat toen in Soest. Altijd bereikbaar. Verstuurt ook naar je haven(-kantoor) of ophalen op zondag. Ik had Intercell (==Dynac ==Landport) 2x140Ah en 1x220Ah voorin. Vorige boot.
Als je er 4 nodig hebt moet je vooral eerst ook even bellen!
Oude inleveren levert geld op.
Laatst bewerkt: 01 juli 2023 23:12 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM deep cycle accu's ervaringen 01 juli 2023 23:38 #1490767

Wat je over het hoofd ziet wat denk je zelf anno nu? :evil:




Grt. Mark






Verzonden vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM deep cycle accu's ervaringen 02 juli 2023 06:37 #1490774

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Helmsman vraagt toch om een AGM accu, niet om LFP knutselaccu!!

Ik snap zo'n opmerking dan ook niet?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM deep cycle accu's ervaringen 02 juli 2023 06:49 #1490777

Calidris schreef :
Helmsman vraagt toch om een AGM accu, niet om LFP knutselaccu!!

Ik snap zo'n opmerking dan ook niet?
Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ja dat is ons forum...............dat weet je nu toch wel??
Gert
Laatst bewerkt: 02 juli 2023 06:50 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM deep cycle accu's ervaringen 02 juli 2023 06:50 #1490778

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3593
Calidris schreef :
Helmsman vraagt toch om een AGM accu, niet om LFP knutselaccu!!

Ik snap zo'n opmerking dan ook niet?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

De opmerking van Mark mag idd best gepolijst worden, maar ts vraagt wel om andere suggesties, dus het antwoord van booty lijkt me niet verkeerd.

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM deep cycle accu's ervaringen 02 juli 2023 06:51 #1490779

lFP is me te veel gedoe, goede AGM zitten er met een uur in. Heb nu een 30 Ah lader, kijk nu ook naar een 70 Ah lader. 10 tot 30% van de accu capaciteit.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM deep cycle accu's ervaringen 02 juli 2023 07:00 #1490782

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
geen zin in een dog fight. succes !
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 02 juli 2023 15:54 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM deep cycle accu's ervaringen 02 juli 2023 07:01 #1490783

  • pascald
  • pascald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Mocht je de VMF accu's kopen vraag dan bij de leverancier even goed na hoe je lader ingesteld moet worden, ze hebben een hoge laadspanning nodig. Mijn VMF accu's waren binnen een jaar stuk door te lage laadspanning. Ik heb toen met een soort van coulanse regeling nieuwe gekregen en de absorptiespanning softwarematig laten instellen op 29,6 volt (op advies van de leverancier).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM deep cycle accu's ervaringen 02 juli 2023 08:01 #1490796

VMF geeft 14.6. 14.8 laadspanning op. De lader is daar op in te stellen. Maar wat geeft je motor dynamo, en je PV panelen?
Een Victron multiplus levert max 14,4 volt.
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 02 juli 2023 08:13 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM deep cycle accu's ervaringen 02 juli 2023 08:13 #1490799

  • pascald
  • pascald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Mijn mastervolt lader had ik keurig op agm ingesteld, laadspanningen zijn alleen softwarematig in te stellen, daardoor ging het bij mij fout. Als jij je lader wel goed kan instellen is er niks aan de hand natuurlijk. Mij werd echt geadviseerd om die 29,6 aan te houden, komt natuurlijk overeen met 14,8 bij 12 volt. Mijn dynamo kon ik ook instellen op 29,6 omdat ik een Mastervolt dynamo met een regeling op mijn boot heb zitten. Ook de zonnepanelen heb ik op 29,6 ingesteld dat gaat heel makkelijk in de Victron app. Ik heb de nieuwe accu's in oktober vorig jaar gekregen en tot nu toe doen ze het prima maar dat is nog vrij kort natuurlijk. De leverancier die mij dit adviseerde was trouwens Ecobat in Wormerveer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM deep cycle accu's ervaringen 02 juli 2023 08:22 #1490803

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1695
Ik heb het anders aangepakt.
Iedere 3 `a 4 jaar moest ik nieuwe service-accu`s hebben omdat ze simpelweg verkeerd belast worden en dus snel slecht worden.
Overgaan naar een simpele lood-accu die velen malen meer laad cycli aan kan. Dat is bij mij de Dynac monoblock traction 4PzS geworden (158 Ah).
Misschien nog te vroeg om te juichen maar na drie jaar merk ik nog niets van mindere capaciteit o.i.d. Nadeel is dat ze een afwijkende afmetingen hebben, maar dat paste gelukkig wel in de accubak.
Succes met je overwegingen
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM deep cycle accu's ervaringen 02 juli 2023 08:26 #1490804

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1590
JB-NL schreef :
Calidris schreef :
Helmsman vraagt toch om een AGM accu, niet om LFP knutselaccu!!

Ik snap zo'n opmerking dan ook niet?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

De opmerking van Mark mag idd best gepolijst worden, maar ts vraagt wel om andere suggesties, dus het antwoord van booty lijkt me niet verkeerd.

JB

Excuus hoor. Helmsman stelt twee vragen: één dacht ik dat over geld ging en de andere over een alternatief.
Ik gaf eerst het alternatief (dat ook over geld gaat) en toen het antwoord over geld voor AGM.
Heel verwarrend.
Moet ik de antwoorden omdraaien en opnieuw posten of is het met een excuus duidelijk genoeg? Aan Helmsman?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM deep cycle accu's ervaringen 02 juli 2023 08:37 #1490806

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
Op het gevaar af niet OT te reageren, hier mijn ervaring met AGM accu's van victron.

Jaren terug 3x90Ah geïnstalleerd, binnen 2 jaar overleden, lees sterk verminderde capaciteit.
Naar mijn mening is de set vroegtijdig overleden door een verkeerde (te lage) laadspanning en tijdens de zomervakantie enkele weken niet 1x volledig geladen.

De set vervangen door victron AGM 2x90Ah de Sterling g lader vervangen door een victron 30A, zonnepanelen uitgebreid en de meest belangrijke, m.i., temperatuur correctie op de laadspanning.
Daarnaast zie ik er op toe dat de accu's liefst elke dag worden vol geladen en anders minimaal eens in de drie/vier dagen.
Deze set gaat inmiddels 6 jaar mee en heb nog geen afname van de capaciteit kunnen ontdekken.

Goed om te vermelden is dat, door de zonnepanelen, die set meestal niet meer dan 10% wordt ontladen.
Al komt 50% in het najaar of lange oversteken ook voor.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 02 juli 2023 08:38 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM deep cycle accu's ervaringen 02 juli 2023 08:51 #1490808

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1590
On topic:
De Intercell’s van de genoemde site zijn in voorjaar 2015 geplaatst en onlangs door de nieuwe eigenaar vervangen. Dat is 8 jaar: 5 seizoenen en 3 jaar wereldreis.
Max laadcapaciteit 0,15C NB: het is een wijdverbreid misverstand dat alle AGM hoge laadstromen aankunnen: koop alleen een accu met een specsheet!
Als je je dynamo wil aanpassen koop dan ook een AGM startaccu met dezelfde spec.
De dynamo aanpassen voor AGM betekent dat deze op die waarde door blijft laden ook als je een keer een dag motert (staande mast route, windstil terwijl je verder wil). Daar kunnen ze niet allemaal tegen. Klopt ook, want er zijn ook slechte ervaringen.
Een multi stage regelaar op een dynamo is ook een duur ding en je accu’s zijn nooit in dezelfde stage.

Advies Mastervolt 2015:
Pas je dynamo niet aan.
Je laadt in de box gecontroleerd op AGM waardes. Als je een vertrekker bent moet je dat met zonnepanelen doen.
Onderweg houd je de “loodstand” daarmee komt de accu niet helemaal vol, maar dat is niet relevant. Je wilt een lege accu kunnen laden en direct gebruiken. Alleen uit de box wil je vol vertrekken.
Voor de accu is het van belang dat deze om de 1 a 2 maanden een keer helemaal goed vol komt.

Verder heb ik de twee service banken, achter en voor, van een eigen lader voorzien.
3 accu’s op de dynamo; start en achter op de combi-lader en voor op een eigen lader.
Alles ingesteld met een MV interface (afwijkende V’s en MaxA). De voorinstellingen met de dipswitches (toen) waren onvoldoende. De hele zooi verbonden met MasterBus en after lezen op MasterView.

Dat was pas echt geld. Daarmee zijn de kosten rondom mijn huidige accu van moderne samenstelling heel goedkoop.
Laatst bewerkt: 02 juli 2023 08:57 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM deep cycle accu's ervaringen 02 juli 2023 08:58 #1490812

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
Om mijn AGM ook goed vol, te kunnen laden heb ik een victron orion DCDC converter tussen de start en service accu geplaatst.
Deze converter laad de service accu met een drietraps laadprofiel.
Dus geen overladen tijdens lange motortochten.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM deep cycle accu's ervaringen 02 juli 2023 11:59 #1490857

Wat PVO stelt komt vrijwel overeen met mijn voortdurend experimenteren met 3 set´s.
Ik houd een statisstiek bij over lange periode.

Met één set 240 W capaciteit kan ik vrijwel het hele jaar de accu´s dagelijks goed vol krijgen, maar in december werd dat wat lastiger.

Een set erbij maakt dat ik ook 21 december alles goed vol krijg.
Wel veel overcapaciteit, die gebruik ikom (zodra accu vol) de tweede set, via load naar de boiler te schakelen, Load schakelt bij volle accu een relais dat de volle 90 volt van 4 panelen in serie op de boiler spoel 1,5 A zet, op 230V ~~ is dat 3 A. In de middag warm douche water.

De koelkast verbruikt soms wel 600 Ah per 24 uur via thermostaat gestuurd, hier peelt het accu renement een rol, 65 %
Ik heb geen vriezer nodig, wat van die blauwe dingen en een liter fles met water in het vries vak, thermostaat eruit en de koelkast scahkelt in/uit via de load instelling, verbruik van de koelkast zakt naar iets boven 300 Wh per 24 uur. Even zoeken naar de juiste settings. In de ochtend nog wat ijs in de fles, in de avond bijna al het water bevroren, Bevriezen ontdooien gaat met 100% rendement.

Absorptie wordt nu duidelijk vroeger bereikt.

Een vijftal defecte Air X en werden bij mij gedumpt, opnieuw gewikkeld in verschillende spanningen.

(Ruim 120V DC bij vol toeren op de boormachine)
Bij harde wind loopt de spanning hoger op dan de 100V die de MPPT aankan.
Een condensator parallel met de MPPT maakt de pieken zoveel minder dat bij het starten van stroom leverende pieken zodanig vermindert dat die niet meer boven de 100V uitkomen, zo´n 70 V is ongeveer het maximum, Het werkt perfect.
De molen levert nu alleen ´s nachts aan de boiler.

Een derde set panelen en een 100/20 erbij. nu niet 4, maar 2 twee panelen in serie die levert aan de accu en aan de boiler

Maar er is hier weinig wind, dus de molen levert niet veel omdat de accuspanning niet genoeg behaald wordt. DE molen komt niet tegen de 90 V paneelspanning in, maar die 35V van derde set overtreft hij regelmatig. Heel vaak 24 uur warm douche water, helemaal automaisch.

Maar het is mogelijk dat de boiler thermostaat opent en dan zou, bij harde wind de molenspanning kunnen stjgen boven die 100V.

Om dit te voorkomen een minimaal klein PWM regelaartje gemaakt dat de molen stopt 13,9 V accuspanning

De molenspanning (via diode) ook op de boiler gezet, Zodra de molen draait wordt nu iets aan de boiler geleverd.


Resultaat nu is: Accu vol nu omstreeks 7:30 uur, dag verbruik is op de panelen en minimum accu spanning vrijwel altijd rond de 12,7 V.
In de nacht wat laden en water warmen door de molen
Laatst bewerkt: 02 juli 2023 12:10 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM deep cycle accu's ervaringen 02 juli 2023 12:29 #1490860

Heb 2 dynamo’s op de motor. Geen idee wat de service dynamo levert. Zal eens meten, denk 14,4 V.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM deep cycle accu's ervaringen 02 juli 2023 12:50 #1490862

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
PvO schreef :
Om mijn AGM ook goed vol, te kunnen laden heb ik een victron orion DCDC converter tussen de start en service accu geplaatst.
Deze converter laad de service accu met een drietraps laadprofiel.
Dus geen overladen tijdens lange motortochten.
Dat vind ik een goed idee. Heb nu een Cyrix-i die defect is. Die beschermt de service-accu niet tegen overladen tijdens op de motor varen en de startaccu niet tegen overladen door de lader.

Alleen: loopt de startaccu nu niet de kans leeggetrokken te worden als de service-accu niet geladen wordt (niet op de motor en geen walstroom)?
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM deep cycle accu's ervaringen 02 juli 2023 13:01 #1490865

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
Doejong schreef :
PvO schreef :
Om mijn AGM ook goed vol, te kunnen laden heb ik een victron orion DCDC converter tussen de start en service accu geplaatst.
Deze converter laad de service accu met een drietraps laadprofiel.
Dus geen overladen tijdens lange motortochten.
Dat vind ik een goed idee. Heb nu een Cyrix-i die defect is. Die beschermt de service-accu niet tegen overladen tijdens op de motor varen en de startaccu niet tegen overladen door de lader.

Alleen: loopt de startaccu nu niet de kans leeggetrokken te worden als de service-accu niet geladen wordt (niet op de motor en geen walstroom)?
Nee, de orion heeft een motorstop detectie.
Goed ingesteld start hij pas als de startaccu (bijna) vol is en de motor loopt.
Zodra je de motor uitzet stopt de orion bijna meteen.
Ik heb dit (in plaats van de cyrix) een jaar of twee en ben er erg blij mee.
Let wel op, de orion werkt maar 1 kant op, wol je dus ook de startaccu laden met een acculader zul je daarvoor een tweede lader mieten installeren.
Ik heb hiervoor een 5A ladertje aangeschaft.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM deep cycle accu's ervaringen 02 juli 2023 13:11 #1490867

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
geen zin in een dog fight. succes !
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 02 juli 2023 15:55 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM deep cycle accu's ervaringen 02 juli 2023 13:19 #1490869

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
@Noreen goed insteld duurt het nog geen minuut, zodra een loodaccu energie moet gaan leveren, zakt de spanning erg snel.
Maar ik zal het eens in de gaten houden.
Vorig jaar heb ik mijn 6 jaar oude startaccu preventief vervangen.
Ben benieuwd of de huidige startaccu eerder aan vervanging toe is.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM deep cycle accu's ervaringen 02 juli 2023 13:30 #1490870

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
geen zin in een dog fight. succes !
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 02 juli 2023 15:56 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM deep cycle accu's ervaringen 02 juli 2023 13:45 #1490873

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
3Noreen schreef :
Dat is het verschil tussen verificatie versus falsificatie.
Als jouw accu niet snel slijt heb je slechts 1 keer geverifieerd dat de theorie dat de DC-DC lader je startaccu niet beschadigd. Je moet aantonen dat het nooit gebeurd.
Daarentegen hoeft het maar 1 keer te gebeuren dat de accu wel beschadigd wordt door de DC-DC om via falsificatie aan te tonen dat de theorie niet klopt.
Volgens mij hoef ik hier helemaal niets aan te tonen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AGM deep cycle accu's ervaringen 02 juli 2023 14:29 #1490878

Een dynamo laad 60-70 Ah, zo’n dcdc ding vind ik maar tot 30Ah. Hoe zit dat dan?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl