Het klopt wel dat de laders in het schema nu direct aan de omvormer hangen.
En als je ze in het schema tussen 3 weg schakelaar en zekering/ALS zet is dat 'probleem' weg.
Laders zijn van het type Victron Blue Smart, een los apparaat met een stekker eraan. Het klopt dat als de omvormer stroom levert dat dan deze laders door de omvormer gevoed worden. Dat heeft uiteraard geen zin, mogelijk wellicht alleen voor de startaccu als dat een nodig zou zijn. Wat je verder zegt over die ALS snap ik niet. Er zijn twee aardlekautomaten (aardlekschakelaar+zekering), direct achter de ingang van de walstroom en achter de omvormer.
"R" staat voor relais lijkt me. Maar er zit nu een schakelaar in dezelfde lijn als het relais.
Als de stuurstroom via de DC distributiepaneel loopt komen er nog wat lijntjes en zekeringen bij denk ik.
Dat klopt. Ik heb het simpel gehouden voor het overzicht. Details (kom ik wel uit) komen later.
De omvormer aan/uit schakelaar zit ergens verstopt? Deze zou ik ook achter de DC Hoofdschakelaar verleggen met een extra eigen schakelaar.
Beetje afhankelijk van waar je dit bereikbaar wil installeren. Een remote zal wel op het paneel komen, maar een omvormer kan best wel wat verbruiken in standby mode.
Hoofdschakelaars zitten direct achter de ANL zekeringen. Ëén schakelaar gaat niet lukken. De grootste verbruiker is 11KW die heeft zowiezo een eigen hoofdschakelaar. De andere vier zou wel te combineren zijn in 1 schakelaar maar heb vooralsnog gekozen voor aparte hoofdschakelaars die overigens wel goed bereikbaar zijn. Omvormer (230V) gaat alleen aan als dat nodig is.
Wordt de vallier ook als schootlier gebruikt of komt er nadien mogelijk een uitbreiding?
Ja dat zou kunnen. Uitbreiding zit niet in de planning.
de enige reden voor de 12v is de yanmar ?
waarom vervangen je de startmotor en alternator niet voor 24v versies ? dan lijkt het wel alsof je de hele 12v kant kunt vergeten ?
Nee, dat is een gepasseerd station.
Misschien dat dit detail nog niet op de tekening staat maar zelf vind ik het prettig en veilig om met een simpele handeling alles stroomloos te maken. Een sleutel schakelaar in de min en plus van beide accu's en als dat kan monteren op een goed bereikbare plek. Daarnaast en niet gerelateerd aan je schema zou ik de accu's qua plaatsing zo willen hebben dat in geval van defect van de accu's zelf de schade beperkt blijft.
De hoofdschakelaars zitten onder de kaartentafel en zijn goed bereikbaar. Één schakelaar gaat niet lukken wegens te grote belasting. Aan de 12V kant zit een goed bereikbare dubbelpolige hoofdschakelaar. Accu's staan in 2 aparte compartimenten. Lengte van de zware bekabeling naar de 11KW Jettruster is ongeveer 50cm.
Ik zie dat er een min , naar het DC schakel paneel loopt , ik zie ook dat er aan de andere kant een plus naar toe loopt ……..
Wat is de bedoeling? Rook machine ? Als je een schakelaar laat schakelen heb je kortsluiting. Geinig met zo’n grote LFP accu bank . Zeker met de dikke ANL zekeringen.
OK, het "schema" is kennelijk te simplistisch. Achter dat DC schakelpaneel zitten alle andere DC gebruikers met zekeringen, bekabeling etc. Ik heb alleen willen aangeven dat van al die gebruikers er ook nog een min terugkomt. Zal dat duidelijker tekenen.
aangepast
Calidris schreef :
My first sony....
Ik vind dit eerlijk gezegd een misselijk makende reactie. Dat een expert zich zo verlaagd

Als het beneden je stand is om inhoudelijk te reageren, reageer dan niet.
Nu loop ik hier al wat jaartjes mee en ben wel wat gewent maar kan mij goed voorstellen dat anderen worden afgeschrikt cq. weggejaagd als ze zich kwetsbaar opstellen door hier een vraag te stellen.
Zo jammer weer en mij helpt het niet.