Baasklusje schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Gewoon wat is de afwijking bij 30 graden B&G en LCJ ?
Die afwijking (bij 30 graden helling) zal voor beide gelijk zijn, want de wind komt nu eenmaal anders in bij helling. Bij een boot die 90 graden helt komt de wind van voren of van achteren. Geen andere mogelijkheden. Daar kan de windgever niets aan doen.
Je hebt bij de berekening van de afwijking de tangens van de AWA en de cosinus van de helling nodig
Een afwijking bij de ultrasone gevers wordt gegenereerd doordat de sensorpootjes de wind veranderen. Ze zitten in de weg en buigen wind af.
Een ouderwetse vaan (ST60) is op 1 a 2 graden nauwkeurig te krijgen.
Wat BK hier zegt. Uiteraard moet het vaantje gebalanceerd zijn.
MBT de ZP (PCnautic) sensor: Daar zitten glijlagers in. Op zich robuuster, maar ook met meer last van losbreekkoppel. Stick-slip. Bij genoeg wind maakt dat allemaal niet zo veel uit, maar bij weinig...
Ook mooi dat ze keurig de nauwkeurigheid specificeren bij 20kn. Dat is eind 5 bft!!! Ik zou wel eens willen weten wat daar van overblijft bij begin 3.
AndreAzuree schreef :
Herman Hartman schreef :
Ik heb de combinatie van een Raymarine autopilot en Raymarine masttop windunit/st60 klokken. Nadat we de netwerkfouten houden opgelost werkt dit perfect. Aan de wind varend stuur ik vrijwel altijd op de windvaan info. Is de windrichting bij wat minder wind instabiel dan moet je hem niet te hoog laten prikken. Er is dan relatief veel roeruitslag nodig als de boot door de windshift dreigt stil te vallen. Bij meer wind en een hogere bootsnelheid gaat dat dan juist weer beter dan ik zelf zou kunnen.
Dat is ook mijn ervaring met de RM ST60 en autopilot. Stuurt erg netjes (hoog) aan de wind. Soms beter dan ik zelf kan. Maar goed, je hebt je keus gemaakt, de B&G zal zeker ook heel goed werken.
Dit is ook mijn ervaring. Windmeter van Navman en SPX5 van RM, praten met elkaar via NMEA 0183.
Ik heb om deze reden de windtrim (I-actie op de windhoek) erg hoog staan. Je ziet bij een shift het kompas setpoint behoorlijk snel volgen.