Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LiFePO4; hype of bittere noodzaak

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 13 mrt 2024 12:01 #1546367

Hoe zit het met de betrouwbaarheid van een BMS? Sailing Uma had het in 1 van hun filmpjes over 5 blackouts in 2 jaar tijd door onterecht afschakelen van een BMS. Als ik zoek op "BMS and problems" krijg ik honderden links en tientallen filmpjes te zien, das vast niet omdat het nooit voorkomt? Op engelstalige zeilers/campers forums zie ik regelmatig mensen die een loodaccu als backup hebben?

Voor mij de laatste horde naar LifePo4, mijn huidige lood accu's zijn niet veel soeps meer.

Moet ik de juiste BMS kiezen? BMS overbrugbaar maken? Geen BMS?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 13 mrt 2024 12:27 #1546373

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8060
Een BMS. Daar zijn topics vol over geschreven.
Na al dat gelees heb ik gekozen voor een vrij simpele en relatief goedkope (~65 euro meen ik) en die overbrugbaar gemaakt. Maar met een goed setje cellen zou ik het ook wel zonder aan durven en zelf de spanningen in de gaten houden, ongeveer gelijk aan loodaccu.

Je kunt ook een BMS kopen die duurder is dan het setje dat ie in de gaten moet houden maar dat vond ik zelf een beetje als het paard achter de wagen spannen.

Waarschijnlijk ga je nu tientallen andere meningen horen van helemaal niks tot zo'n dure en alles er tussen in dus of je hier nu veel aan hebt :silly:
Laatst bewerkt: 13 mrt 2024 12:29 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 13 mrt 2024 12:34 #1546374

JeroenFemke schreef :
Sailing Uma had het in 1 van hun filmpjes over 5 blackouts in 2 jaar tijd door onterecht afschakelen van een BMS.

Even een nuance: ze zeiden er wel bij dat dit kwam doordat ze hun battery bank die eigenlijk bedoeld was voor normaal 'service accu' gebruik gebruikten voor hun elektrische motor. Hun accu's krijgen nu een 2e leven als house battery bank in een andere boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 13 mrt 2024 12:38 #1546375

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1670
(PS: Philip was me voor)

De backup voor een BMS is een bypass en het verstand van de schipper.

Dan lijkt het gewoon weer op LA, olie of diesel. Iedereen heeft wel eens met een lege LA accu gestaan, zijn olie moeten bijvullen of nakend dieseltekort beleefd.

Als je de bms veilig instelt “zit er altijd nog een “LA”-capaciteit in terwijl de bms aangeeft dat deze leeg is”. Genoeg voor LED lampen en een marifoon zonder dat de lfp dood gaat. Wel zelf de koelkast uit doen en de AP er af.

(Zij stap: ik had twee relais gemonteerd: 1 voor secundair en een 2e voor primair. Bedradingstechnisch heb ik de splitsing nooit gemaakt. LV staat op secundair. Als dat ooit zou gebeuren dan pas ik de LV aan en doe de AP en koelkast wel met de hand uit. HV wordt ook niet meer gebruikt. Dat kan Victron prima zelf. Daarna gaat de stekker er uit. Dynamo gaat bij HT (na 2,5uur!) uit en pas weer aan na een restart. Simpel kan het ook.)
Laatst bewerkt: 13 mrt 2024 12:40 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 13 mrt 2024 12:41 #1546376

Eclips schreef :
Eén ding blijft wat mij betreft onderbelicht en dat is dat LiFePO4 veel veiliger is dan lood. We kennen allemaal de verhalen van kapotte cellen, drooggekookte accu's en zelfs dodelijke ongelukken door ontsnapt gas. Daar heeft LiFePO4 geen last van. En waarom niet? Omdat de technologie kwetsbaarder is dan bij lood. En dus passen we beschermende elektronica toe. Dat kan je zien als een potentieel probleem (kan kapot gaan), maar is het juist niet, want:

spanning te hoog - accu wordt afgekoppeld
spanning te laag - accu wordt afgekoppeld
BMS stuk - accu is afgekoppeld

En een niet werkende accu is altijd nog beter dan eentje die gevaar veroorzaakt.

Zit je nou te trollen?

LiFePo4 is vrij bulletproof, zeker in vergelijking . met de fragiele loodaccutechniek.

BMS-en zijn er om ze in een voor loodaccu ontworpen installatie toe te passen en/of om de investering te beschermen toen ze nog duur waren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 13 mrt 2024 13:31 #1546381

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
boarderbas schreef :
Zit je nou te trollen?

:huh: Integendeel! Ik hoor en lees te vaak dat mensen LiFePO4 als onveilig kwalificeren. Bijvoorbeeld omdat er elektronica bij komt kijken die kapot kan gaan. Dan vindt men het te complex. Of omdat ze het verschil niet kennen tussen LiFePO4 en andere lithium-varianten.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 13 mrt 2024 13:39 #1546383

mystudio schreef :
Correct. Da's Peukert. Zodra je niet ontlaadt volgens de C20 norm, grijpt Peukert in en heb je dus meer capaciteit dan de 'nominale' capaciteit die op de accu gedrukt staat. De accumonitor klopt dus redelijk en komt overeen met de zuurtoestand van de accu's (12,41V)
Smooth Operator schreef :
Ik begrijp iets niet. Je hebt een totale accucapaciteit 3 x 105 Ah = 315 Ah (dit is de C20, neem ik aan).
Je ontlaadt in totaal met 136 Ah, getuige je Victron BM. Dan zou er nog 315 - 136 = 179 Ah in je accubank moeten zitten, dat is 57%. Hoe komt de BM dan aan bijna 70%?
Of heb je tijdens de ontlaadtest ook nog geladen (zonnepanelen)?

Welke Peukert coëfficient gebruik je dan in je Victron BMV? Ik geloof niet dat dit zo veel scheelt. Peukert zegt vooral dat je bruikbare capaciteit afneemt als je sneller ontlaadt dan conform C20, toch?

Hoe en wanneer heb je die 12,41V gemeten? Ik weet dat er forumleden zweren bij tabelletjes met SOC en accuspanning, maar ik vind dat nogal betrekkelijk. Die dingen gelden alleen als je de open klemspanning meet (niks aangesloten dus) en als je accu echt in rust is. Dus na 24 uur of zo. Anders ben je jezelf een beetje voor de gek aan het houden. De echte ladingstoestand meten kan alleen met een zuurweger, maar bij de meeste watersportaccu's kun je niet bij het zuur.
Laatst bewerkt: 13 mrt 2024 13:46 door Smooth Operator.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 13 mrt 2024 14:12 #1546386

Smooth Operator schreef :
Ik geloof niet dat dit zo veel scheelt. Peukert zegt vooral dat je bruikbare capaciteit afneemt als je sneller ontlaadt dan conform C20, toch?

Afhankelijk van de waarde van de Peukert exponent kan dat heel veel schelen. Beide kanten op: ontlaad je met een lagere laadstroom als de nominale C20, dan kun je een stuk meer trekken uit een loodaccu. Ontlaad je sterker, dan is je accu sneller ontladen.

Ooit om die reden (andere boot) voor een Gel accu ipv AGM gekozen: ik had slechts lichte gebruikers toen, waardoor de Gel (met op papier "slechtere" Peukert exponent) effectief (ik geloof 15% maar heb de sheet niet meer) méér Ah's zou kunnen leveren dan AGM met dezelfde opgegeven C20 capaciteit.

In kosten was in die situatie een "Gel Ah" goedkoper dan een "AGM Ah". Beetje theoretisch allemaal als je lichte en zware gebruikers door elkaar gebruikt, maar Peukert werkt beide kanten op in elk geval.

TS kan Peukert zu zelf, van zíjn accu, bijstellen...
Laatst bewerkt: 13 mrt 2024 14:13 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 13 mrt 2024 14:26 #1546388

Eclips schreef :
boarderbas schreef :
Zit je nou te trollen?

:huh: Integendeel! Ik hoor en lees te vaak dat mensen LiFePO4 als onveilig kwalificeren. Bijvoorbeeld omdat er elektronica bij komt kijken die kapot kan gaan. Dan vindt men het te complex. Of omdat ze het verschil niet kennen tussen LiFePO4 en andere lithium-varianten.

De benodigde elektronica van LiFePo4 is veel eenvoudiger en robuuster dan van Lood.
Helaas worden door o.a. de tenenkrommende posts hier door veel mensen allerlei extra dingen geïnstalleerd.

De erg praktische, maar niet noodzakelijke balancers zijn vrij passieve dingen. De laders zijn veel simpeler en daardoor veel minder gevoelig voor fouten.
Laatst bewerkt: 13 mrt 2024 14:28 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 13 mrt 2024 15:16 #1546393

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
JeroenFemke schreef :
Hoe zit het met de betrouwbaarheid van een BMS? Sailing Uma had het in 1 van hun filmpjes over 5 blackouts in 2 jaar tijd door onterecht afschakelen van een BMS. Als ik zoek op "BMS and problems" krijg ik honderden links en tientallen filmpjes te zien, das vast niet omdat het nooit voorkomt? Op engelstalige zeilers/campers forums zie ik regelmatig mensen die een loodaccu als backup hebben?

Voor mij de laatste horde naar LifePo4, mijn huidige lood accu's zijn niet veel soeps meer.

Moet ik de juiste BMS kiezen? BMS overbrugbaar maken? Geen BMS?

Dat is dus precies waarom ik geen (vage) BMS gebruik en zal gebruiken. De grenzen van LFP kan je ook prima met alternatieve oplossingen bewaken, zonder BMS!! Er zijn maar 6 dingen die je moet bewaken:
- Overspanning (alarmpje)
- Onderspanning (bi-stabiel spannings hoofd relais)
- balanceren (heltec actieve balancer 5A)
- Cel monitoring (cel monitortje van Alie)
- Temperatuur (Clicon bimetaal schakelaartje)
- Kortsluiting (meszekering)

BMS is in mijn ogen overtollige ballast en extra risico en stroomvreter.
Als je niet technisch genoeg bent om bovenstaande zaken anders op te lossen, dan ben je veroordeelt tot een BMS.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 mrt 2024 15:22 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 13 mrt 2024 16:12 #1546395

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6780
BMS nee, monitor ja.
Net zoals je de inhoud van je drinkwater/gasolie/vuilwater tank en bier vooraad monitored, doe je dat ook met je accu SOC.
Als je extra veilig wilt dan een monitor met alarmuitgang die de laadstroom kan afschakelen. Onderspanning een grote toeter, ik bepaal zelf of ik iets wil uitschakelen, niet de elektronika.
Balanceren doe ik eens per jaar handmatig.
En een zekering zou vanzelfsprekend moeten zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 13 mrt 2024 16:27 #1546397

boarderbas schreef :
Eclips schreef :
boarderbas schreef :
Zit je nou te trollen?

:huh: Integendeel! Ik hoor en lees te vaak dat mensen LiFePO4 als onveilig kwalificeren. Bijvoorbeeld omdat er elektronica bij komt kijken die kapot kan gaan. Dan vindt men het te complex. Of omdat ze het verschil niet kennen tussen LiFePO4 en andere lithium-varianten.

De benodigde elektronica van LiFePo4 is veel eenvoudiger en robuuster dan van Lood.
Helaas worden door o.a. de tenenkrommende posts hier door veel mensen allerlei extra dingen geïnstalleerd.

De erg praktische, maar niet noodzakelijke balancers zijn vrij passieve dingen. De laders zijn veel simpeler en daardoor veel minder gevoelig voor fouten.

wat is er dan (minimaal) nodig om een eenvoudig en robuust systeem te bouwen dan? Of heb je echt alleen maar kale cellen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 13 mrt 2024 16:44 #1546398

rooiedirk schreef :
BMS nee, monitor ja.
Net zoals je de inhoud van je drinkwater/gasolie/vuilwater tank en bier vooraad monitored, doe je dat ook met je accu SOC.
Als je extra veilig wilt dan een monitor met alarmuitgang die de laadstroom kan afschakelen. Onderspanning een grote toeter, ik bepaal zelf of ik iets wil uitschakelen, niet de elektronika.
Balanceren doe ik eens per jaar handmatig.
En een zekering zou vanzelfsprekend moeten zijn.

Dat is al heel basic. Handmatig balanceren, bedoel je dan top balancing, haal je alles elk jaar los om parallel te zetten dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 13 mrt 2024 16:49 #1546402

Nou, buiten liveaboards met 24/7 gebruik vind ik dit hele verhaal vooralsnog echt een hype waarin de baten echt niet opwegen tegen de kosten.

Ik ben in de zomer meestal 5 weken onderweg en verder zo ongeveer het hele jaar 2 dagen per week aan boord.

Vandaag na 7 jaar trouwe dienst mijn 2x 105Ah huishoudaccu's vervangen door exact dezelfde, voor 213 euro klaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 13 mrt 2024 16:53 #1546403

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ik lees nooit lifepo4 draadjes. Het meeste is geneuzel.
Ik bouwde mijn Marsvin al om naar electrische voortstuwing met lifo4's in 2012.
Ben nu pas toe aan die dingen op Norna omdat ik beetje twijfel heb aan de AGM's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 13 mrt 2024 16:58 #1546404

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
Stefanvanvee schreef :
Nou, buiten liveaboards met 24/7 gebruik vind ik dit hele verhaal vooralsnog echt een hype waarin de baten echt niet opwegen tegen de kosten.

Ik ben in de zomer meestal 5 weken onderweg en verder zo ongeveer het hele jaar 2 dagen per week aan boord.

Vandaag na 7 jaar trouwe dienst mijn 2x 105Ah huishoudaccu's vervangen door exact dezelfde, voor 213 euro klaar.

Als je alle nieuwe dingen een hype vind, staat LFP wel helemaal onderaan.
Alle dure blokken, lijnen, klokjes, zeilkleding en antifouling staan hoger in de lijst.
Daarbij maakt iedereen zijn eigen afweging.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 mrt 2024 17:02 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 13 mrt 2024 17:14 #1546406

Lijkt een herhaling van vele eerdere draadjes te worden hier ;) Inclusief uitwisseling van meningen over stokpaardjes, allergiën en paranoia’s :woohoo:

Alles is al (veel eerder) gezegd…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 13 mrt 2024 17:21 #1546410

  • mwz
  • mwz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 292
Het leuke van een hype is dat de early adopters vaak een haast religieuze drang voelen om het desbetreffende product te verdedigen en aan de man te brengen. Dat zie je ook in de onderwerpen die over TruDesign gaan, LED armaturen met een wheelmark of die Meaco drogers. Linux versie huppeldepup is ook zo'n dingetje. Wel grappig om te zien soms.
Laatst bewerkt: 13 mrt 2024 17:43 door mwz. Reden: korter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 13 mrt 2024 17:29 #1546413

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
voor de 'weekend warriors' is lifepo4 ook helemaal niet nodig , maar je financieele berekening klopt ook niet ?

je hebt nu 3x 105Ah (315 totaal) waarvan 150Ah bruikbaar
eventueel vervangen kost via dekker 3* €150 = €450

150Ah lifepo4 met ingebouwde bms kost ongeveer hetzelfde €499
www.amazon.nl/LiFePO4-Cyclusba...150Ah/dp/B0BWTL7SZK/

en dan kan het nog beter/meer capaciteit/goedkoper als je losse cellen gebruikt
www.nkon.nl/de/eve-lf304-prism...o4-3-2v-a-grade.html

bms erbij en je hebt voor €450 300Ah bruikbare capaciteit

anyway , voor weekend warriors waarschijnlijk helemaal helemaal niet nodig en helemaal niet leuk , je hebt waarscijnlijk dan weer een ding minder om je zorgen over te maken en bij te houden
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 13 mrt 2024 17:37 #1546414

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
ps deze staan er nu 3 jaar in, dagelijks gebruik en van kroatie naar texas gevaren , als ik dit met lood had gedaan was ik nu aan mijn 3e set lood toe (gebaseerd op vorige ervaringen tussen portugal en panama)

150 cycles totaal , state of health >97% , en goed voor nog minimaal 15 jaar 'mishandelen'

www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 13 mrt 2024 17:47 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 13 mrt 2024 17:39 #1546415

Hoog rendement zeg: 97% :)
Laatst bewerkt: 13 mrt 2024 18:46 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 13 mrt 2024 17:46 #1546416

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
JeroenFemke schreef :
Hoe zit het met de betrouwbaarheid van een BMS?

mijn (onconventionele ?) mening is dat een BMS helemaal niet betrouwbaar hoeft te zijn, zolang je de juiste bms kiest, 1 waarbij er geen stroom door de bms gaat, mag hij van mij stuk gaan , alle 'rand apparatuur' valt dan terug naar de eigen instellingen (laders , mppt's, inverters , etc etc ) maar je komt nooit met een donkere boot te zitten.

en zonder bms kun je maanden vooruit, je zult alleen zelf de balans van de cellen onderling in de moeten houden , maar dit is eenvoudig op te lossen door niet te hoog te laden

anyway, gevleugelde uitspraak hier blijft "als we lood net zo zouden behandelen als lifepo4 zouden de lood akku's in de meeste gevallen ook veel langer meegaan"
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 13 mrt 2024 18:27 #1546422

ZF-ers,
Mijn afweging om voor Lifpo te gaan was de volgende. Ik had 205am lood en zoch meer capaciteit voor meer nachten op zee. Heb gekeken naar zonnepanelenset, maar toen bleek dat ik een nieuwe accu nodig had en dat er op Zeilersforum een inkoopactie was, bleek 305 am lifepo een veel betere investering. Ik heb nu echt 3x zoveel capaciteit. Aanpassingen waren vrij eenvoudig, had wel wat deskundig advies nodig. Zonnecellen vind ik wat dat betreft onpraktisch, en zeker als je zo nu en dan de motor aan hebt niet nodig. Ik kan nu een week zonder stopcontact of motoren. Supervinding, kortom!
Groet,
Frank Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 13 mrt 2024 19:30 #1546437

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1670
JeroenFemke schreef :
rooiedirk schreef :
BMS nee, monitor ja.
Net zoals je de inhoud van je drinkwater/gasolie/vuilwater tank en bier vooraad monitored, doe je dat ook met je accu SOC.
Als je extra veilig wilt dan een monitor met alarmuitgang die de laadstroom kan afschakelen. Onderspanning een grote toeter, ik bepaal zelf of ik iets wil uitschakelen, niet de elektronika.
Balanceren doe ik eens per jaar handmatig.
En een zekering zou vanzelfsprekend moeten zijn.

Dat is al heel basic. Handmatig balanceren, bedoel je dan top balancing, haal je alles elk jaar los om parallel te zetten dan?

Autobalancing nog nooit gebruikt.
Ik doe balancing 1x per jaar met een cel-lader van GWL.Niet nodig. Een soort zomer-klaar maken.
Daarvoor maak ik niets los; sterker, de accubak is in 3 jaar niet van zijn plek of open geweest.
Ik heb 4 identieke cel aansluitingen extern gemaakt voor de cel-lader:

Laatst bewerkt: 13 mrt 2024 19:32 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 13 mrt 2024 19:41 #1546438

Tja, wel of niet doen.

Ik heb t gedaan, want:
- was een leuk projectje voor de winter
- gaf een accu met maximale capaciteit die op de plek paste

Economisch gezien.... kon t / kan t niet uit.

Want, ipv 1 lader, twee andere laders (eentje voor de lipo4, eentje voor de oude start accu).
De kabels waren exact bemeten, dikker lader voor dikkere accu, dus allemaal nieuwe kabels.
En dan nieuwe zekeringen, in nieuwe houders.
De dc-dc lader om ook van de dynamo te laden ligt nog op de plank (zo'n ding is giga aan de maat, nog op zoek naar een plekkie).
En zo nog een paar dingetjes.

Als je geen extra capaciteit nodig hebt (en geen plek voor een tweede accu), dan is gewoon dezelfde een heeeeel stuk goedkoper. Kan je m rustig nog een paar keer vervangen.

Maar goed, ik ben wel blij met mn speeltje. Prik voor weeshuis :)
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl