Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LiFePO4; hype of bittere noodzaak

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 13 mrt 2024 19:46 #1546439

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8170
Only Fools Rush in schreef :
Zonder lifepo hoor je niet bij the cool kids.

Als techneut heb ik de mening, dat je kwa tenchiek helemaal niet bij de cool kids moet willen horen.
Only Fools Rush in schreef :
Je moet zelf vaststellen, gij als gadget liefhebber, of het voor jou een noodzakelijkheid is.

Ik ben overigens wel blijer met mijn lifepo’s dan met loodaccu’s. En ik heb destijds best wel ellende gehad met c kwaliteit cellen. Nu 5 jaar later zijn die kinderziektes prima te vermijden.

Zoals zoveel van onze bootjes, is ook mijn dobber helemaal uitgelegd op lood.

En dan moet er toch nog al wat verbouwd worden tot ik een systeem heb wat met dezelfde automatische verontachtzaming goed werkt.

Hier:
Philip schreef :
Een BMS. Daar zijn topics vol over geschreven.

en hier:
Calidris schreef :
- Overspanning (alarmpje)

en hier:
Booty24 schreef :
JeroenFemke schreef :

Dat is al heel basic. Handmatig balanceren, bedoel je dan top balancing, haal je alles elk jaar los om parallel te zetten dan?


Heb ik geen zin in. Want niet hufter proof.
Laatst bewerkt: 13 mrt 2024 19:47 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 13 mrt 2024 19:49 #1546440

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1783
Calidris schreef :
JeroenFemke schreef :
Hoe zit het met de betrouwbaarheid van een BMS? Sailing Uma had het in 1 van hun filmpjes over 5 blackouts in 2 jaar tijd door onterecht afschakelen van een BMS. Als ik zoek op "BMS and problems" krijg ik honderden links en tientallen filmpjes te zien, das vast niet omdat het nooit voorkomt? Op engelstalige zeilers/campers forums zie ik regelmatig mensen die een loodaccu als backup hebben?

Voor mij de laatste horde naar LifePo4, mijn huidige lood accu's zijn niet veel soeps meer.

Moet ik de juiste BMS kiezen? BMS overbrugbaar maken? Geen BMS?

Dat is dus precies waarom ik geen (vage) BMS gebruik en zal gebruiken. De grenzen van LFP kan je ook prima met alternatieve oplossingen bewaken, zonder BMS!! Er zijn maar 6 dingen die je moet bewaken:
- Overspanning (alarmpje)
- Onderspanning (bi-stabiel spannings hoofd relais)
- balanceren (heltec actieve balancer 5A)
- Cel monitoring (cel monitortje van Alie)
- Temperatuur (Clicon bimetaal schakelaartje)
- Kortsluiting (meszekering)

BMS is in mijn ogen overtollige ballast en extra risico en stroomvreter.
Als je niet technisch genoeg bent om bovenstaande zaken anders op te lossen, dan ben je veroordeelt tot een BMS.

Leuk om dat te horen, helemaal mijn idee! Maar ik neem aan dat je wel per cell over-voltage alarmpjes hebt gemaakt die ook weer uitschakelen wanneer de spanning weer in de veilige zone komt.. Cell overspanning is verreweg de balangrijkste abnormaliteit waartegen je moet beveiligen, maar is goed te managen. Voor onderspanning is een totaal battery spanning alarm voldoende, conservatief ingesteld.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 13 mrt 2024 20:20 #1546446

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6739
JeroenFemke schreef :
rooiedirk schreef :
BMS nee, monitor ja.
Net zoals je de inhoud van je drinkwater/gasolie/vuilwater tank en bier vooraad monitored, doe je dat ook met je accu SOC.
Als je extra veilig wilt dan een monitor met alarmuitgang die de laadstroom kan afschakelen. Onderspanning een grote toeter, ik bepaal zelf of ik iets wil uitschakelen, niet de elektronika.
Balanceren doe ik eens per jaar handmatig.
En een zekering zou vanzelfsprekend moeten zijn.

Dat is al heel basic. Handmatig balanceren, bedoel je dan top balancing, haal je alles elk jaar los om parallel te zetten dan?
Nee alleen heel grofstoffelijk. Ik heb een dun koperdraadje 1mm en zo'n 30m lang. De volste cel even kortsluiten todat alles weer mooi in de pas loopt. Wel als alle cellen dus nagenoeg vol zijn, top balancing dus.

LiFePo4 cellen voelen zich het prettigst met een SOC ergens tussen de 10 en 90% De rest van het jaar probeer ik ze daar te houden, en een ietsje onbelans is dan volkomen onbelangrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 13 mrt 2024 23:04 #1546468

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29077
WaltB schreef :
Calidris schreef :
JeroenFemke schreef :
Hoe zit het met de betrouwbaarheid van een BMS? Sailing Uma had het in 1 van hun filmpjes over 5 blackouts in 2 jaar tijd door onterecht afschakelen van een BMS. Als ik zoek op "BMS and problems" krijg ik honderden links en tientallen filmpjes te zien, das vast niet omdat het nooit voorkomt? Op engelstalige zeilers/campers forums zie ik regelmatig mensen die een loodaccu als backup hebben?

Voor mij de laatste horde naar LifePo4, mijn huidige lood accu's zijn niet veel soeps meer.

Moet ik de juiste BMS kiezen? BMS overbrugbaar maken? Geen BMS?

Dat is dus precies waarom ik geen (vage) BMS gebruik en zal gebruiken. De grenzen van LFP kan je ook prima met alternatieve oplossingen bewaken, zonder BMS!! Er zijn maar 6 dingen die je moet bewaken:
- Overspanning (alarmpje)
- Onderspanning (bi-stabiel spannings hoofd relais)
- balanceren (heltec actieve balancer 5A)
- Cel monitoring (cel monitortje van Alie)
- Temperatuur (Clicon bimetaal schakelaartje)
- Kortsluiting (meszekering)

BMS is in mijn ogen overtollige ballast en extra risico en stroomvreter.
Als je niet technisch genoeg bent om bovenstaande zaken anders op te lossen, dan ben je veroordeelt tot een BMS.

Leuk om dat te horen, helemaal mijn idee! Maar ik neem aan dat je wel per cell over-voltage alarmpjes hebt gemaakt die ook weer uitschakelen wanneer de spanning weer in de veilige zone komt.. Cell overspanning is verreweg de balangrijkste abnormaliteit waartegen je moet beveiligen, maar is goed te managen. Voor onderspanning is een totaal battery spanning alarm voldoende, conservatief ingesteld.

Mijn celmonitor heeft een alarmpje bij onbalans. Het overspanningsalarm is meer voor de laderij. Ik heb er gewoon actieve balancers op staan.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 14 mrt 2024 02:16 #1546474

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1783
Calidris schreef :
WaltB schreef :
Calidris schreef :
JeroenFemke schreef :
Hoe zit het met de betrouwbaarheid van een BMS? Sailing Uma had het in 1 van hun filmpjes over 5 blackouts in 2 jaar tijd door onterecht afschakelen van een BMS. Als ik zoek op "BMS and problems" krijg ik honderden links en tientallen filmpjes te zien, das vast niet omdat het nooit voorkomt? Op engelstalige zeilers/campers forums zie ik regelmatig mensen die een loodaccu als backup hebben?

Voor mij de laatste horde naar LifePo4, mijn huidige lood accu's zijn niet veel soeps meer.

Moet ik de juiste BMS kiezen? BMS overbrugbaar maken? Geen BMS?

Dat is dus precies waarom ik geen (vage) BMS gebruik en zal gebruiken. De grenzen van LFP kan je ook prima met alternatieve oplossingen bewaken, zonder BMS!! Er zijn maar 6 dingen die je moet bewaken:
- Overspanning (alarmpje)
- Onderspanning (bi-stabiel spannings hoofd relais)
- balanceren (heltec actieve balancer 5A)
- Cel monitoring (cel monitortje van Alie)
- Temperatuur (Clicon bimetaal schakelaartje)
- Kortsluiting (meszekering)

BMS is in mijn ogen overtollige ballast en extra risico en stroomvreter.
Als je niet technisch genoeg bent om bovenstaande zaken anders op te lossen, dan ben je veroordeelt tot een BMS.

Leuk om dat te horen, helemaal mijn idee! Maar ik neem aan dat je wel per cell over-voltage alarmpjes hebt gemaakt die ook weer uitschakelen wanneer de spanning weer in de veilige zone komt.. Cell overspanning is verreweg de balangrijkste abnormaliteit waartegen je moet beveiligen, maar is goed te managen. Voor onderspanning is een totaal battery spanning alarm voldoende, conservatief ingesteld.

Mijn celmonitor heeft een alarmpje bij onbalans. Het overspanningsalarm is meer voor de laderij. Ik heb er gewoon actieve balancers op staan.

Ik heb dezelfde BattGo cell monitor. Deze heeft een under-voltage alarm, niet cell over-voltage of "unbalance" alarm. Dit laatste nog nooit tegengekomen.
Het zoemertje is moeilijk hoorbaar, vooral als je buiten bent, bijv. bij anker ophalen.
Ook dezelfde 5A Heltec balancer. Een goed ding en hij doet z'n best, maar is natuurlijk geen garantie dat er geen cell over-Voltage optreedt.

Voor cell over-voltage zijn echt 4 aparte alarms nodig. Deze zijn tamelijk eenvoudig te maken met een paar onderdelen, incl. een pot metertje for instelling van V. Luide Piezo zoemertjes en leds om over-V aan te geven. Als het alarm afgaat (bij 3.65V) alle laadbronnen (incl solar) uitschakelen en binnen enkele minuten stopt het alarm wanneer de spannning weer is teruggelopen naar ong. 3.5V. Dit gebeurt gelukkig niet vaak.

Er zijn geen laders die ik ken die naar individuele cell spanningen kijken. Om over-voltage te voorkomen kun je hooguit een conservatieve absorptie spanning instellen van bijv. 13.8V met absorptietijd nul. Maar dit is niet ideaal en is ook geen garantie tegen cell-overvoltage wanneer er een flinke uitschieter cell bij zit.

Bij battery under-voltage (zeer luid alarm) geen paniek omdat het voltage conservatief is ingesteld (bijv. 12.5V). Rustig afmaken waar je mee bezig bent en niet essentiele gebruikers uitzetten of motor starten om de batteries een boost te geven.

Negeer the Wally alternator regulator in de foto. Het bovenstaande geldt voor alle BMS-loze systemen.

Veilige BMS-loze systemen zijn veel eenvoudiger dan men meestal denkt.


The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 14 mrt 2024 04:28 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 14 mrt 2024 04:41 #1546476

Een gezonde set cellen waarvan je de balans eens per jaar controleert en (indien nodig opnieuw top-balanceeert) heeft in mijn ervaring geen balancers nodig.

Als de cellen in balans zijn en je laadt niet exorbitant hard of vol, zal geen enkele cel boven zijn alarmspanning uitkomen. Dan volstaat een lader die afschakelt op SOC en/of pakketspanning+stroom (tailcurrent).

Ik laat zelf de absorptiefase (constante spanning bij afnemende stroom) al eerder ingaan dan de vaak genoemde 3.65 V. Absorptieladen laat ik dan niet zolang doorlopen dat bij déze spanning de cellen bommetje vol zijn, maar stop (in de praktijk) een 10 minuten éérder. Automatisch, want ik laat de monitor (een standaard Victron BMV" naar 100% SOC gaan op basis van zijn eigen Coulomb-teller of naar 100% SOC gaan door zichzelf te laten resetten op basis van het tailcurrent criterium. BMV schakelt de lader dan af.

Onderspanning kan de BMS ingrijpen, maar in de paraktijk monitor je dagelijks de BMV dus ik zie ruim van te voren aankomen wanneer er weer eens geladen zou kunnen worden.

Hangt ook af hoe intensief en met welke laad-/ontlaadstromen je de set gebruikt. Die zijn bij mij veel milder dan bij bijvoorbeeld ReneK aan boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 14 mrt 2024 06:37 #1546479

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14818
Appels en peren. Ik moet de eerste lood accu in een jachtje nog tegen komen waarbij er per cel de spanning gemonitord wordt. Terwijl het net enige regelmaat een ernstig onbalans in zo'n accubank voorkomt inclusief vormen van gevaarlijk (potentieel dodelijk) waterstofsulfide. Wat mij betreft staat dit draadje bol van groupthink.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 14 mrt 2024 06:38 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 14 mrt 2024 07:01 #1546482

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1783
Ik moet de eerste lood accu nog tegenkomen met een BMS. Een BMS monitort de individuele cellen van een LFP accu, dus volgens deze redenering zou dat ook onnodig zijn? Een loodaccu is wat dit betreft veel meer forgiving en gaat niet meteen stuk. “Groupthinking”?? Wat een onzin zeg.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 14 mrt 2024 07:13 #1546483

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14818
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 14 mrt 2024 09:11 #1546520

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29077
WaltB schreef :
Ik heb dezelfde BattGo cell monitor. Deze heeft een under-voltage alarm, niet cell over-voltage of "unbalance" alarm. Dit laatste nog nooit tegengekomen.
Het zoemertje is moeilijk hoorbaar, vooral als je buiten bent, bijv. bij anker ophalen.
Ook dezelfde 5A Heltec balancer. Een goed ding en hij doet z'n best, maar is natuurlijk geen garantie dat er geen cell over-Voltage optreedt.

Voor cell over-voltage zijn echt 4 aparte alarms nodig. Deze zijn tamelijk eenvoudig te maken met een paar onderdelen, incl. een pot metertje for instelling van V. Luide Piezo zoemertjes en leds om over-V aan te geven. Als het alarm afgaat (bij 3.65V) alle laadbronnen (incl solar) uitschakelen en binnen enkele minuten stopt het alarm wanneer de spannning weer is teruggelopen naar ong. 3.5V. Dit gebeurt gelukkig niet vaak.

Veilige BMS-loze systemen zijn veel eenvoudiger dan men meestal denkt.

Ik heb 4 individuele cel laders van 15A, alle 4 getrimd op mV nivau, maar dat is alleen aan de walspanning.
Onderweg moet de heltec balancer zijn werk doen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 14 mrt 2024 09:24 #1546526

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6694
Ik geloof niet dat er sprake is van groupthinking. Integendeel: ik zie juist heel veel verschillende meningen. Als we het allemaal eens waren, was dit draadje snel klaar geweest.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 14 mrt 2024 09:33 #1546535

Ik vertrouw op de smurfen uit Almere , die alle blauwe doosjes ontworpen hebben en de instellingen hebben bepaald en het aansluiten en klaar is .

Soms een software update . Systeem draait prima !

Het enige was dat ik een GX device heb gekozen wat in mijn hoeveelheid apparaatjes niet genoeg CPU kracht had , met de nieuwe Ekrano eraan sinds gisteren zijn alle communicatie problemen met de apparaatjes verdwenen .

Meeste kwam voor dat een MPPT regelaar de verbinding verloor met de BMS , veilig systeem want automatisch werden alle MPPT laders ook even onderbroken tot alle communicatie er weer was en dan draait het systeem weer verder , volledig automatisch je krijgt alleen even een melding dat er een interruptie is .

Ik ben dus zeer tevreden!

B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 14 mrt 2024 09:40 #1546537

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14818
Eclips schreef :
Ik geloof niet dat er sprake is van groupthinking. Integendeel: ik zie juist heel veel verschillende meningen. Als we het allemaal eens waren, was dit draadje snel klaar geweest.

De groupthinking bestaat uit wat boarderbas ook al aangeeft uit het gezamenlijke aanwezige idee dat LiFePO4 accu's begeleid moeten worden door complexe, ingewikkelde en dure electronica. Dat zie je nu ook al ontstaan in dit draadje. De een na de ander komt met zijn over the top oplossing.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 14 mrt 2024 09:50 #1546540

Ondertussen kunnen we dit ook wel weer toevoegen in de categorie;

Religieuze techniek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 14 mrt 2024 10:15 #1546547

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6694
3Noreen schreef :
De groupthinking bestaat uit wat boarderbas ook al aangeeft uit het gezamenlijke aanwezige idee dat LiFePO4 accu's begeleid moeten worden door complexe, ingewikkelde en dure electronica. Dat zie je nu ook al ontstaan in dit draadje. De een na de ander komt met zijn over the top oplossing.

Volgens mij zijn we het redelijk eens, maar leggen het anders uit. :) Ik lees vooral meningen dat het allemaal niet nodig is, zelfs een BMS niet. De mensen die dat aanhangen monitoren voortdurend zelf en grijpen handmatig in indien nodig. Die zijn in feite zelf het battery management system. De vraag is wat simpeler is: zelf van alles aan je setup knopen of een BMS kopen dat veel zaken in zich verenigt.
Om nog maar te zwijgen van de mensen die denken dat LiFePO4 een hype is. Of "cool" zelfs.
En duur is het allang niet meer, zeker als je het afzet tegen de verwachte levensduur. Tenzij je voor state-of-the-art gaat. Dat is een keuze.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 14 mrt 2024 10:39 #1546555

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29077
Het is soms zo simpel. Als je voor de keus staat om nieuw duur lood te kopen met de einddatum bijna al ingebrand op de accu, of een nieuwe weg in gaan en over het elektrisch zandbankje heen wil met het tij.
Ik houd van gecalculeerde risico's.

Wil je dat niet, moet je het niet doen, dan kan je vanuit je luie stoel lekker een menig hebben over de ander.

Dus als mensen van een Hype spreken ontbreekt een vorm van inzicht denk ik. Voor mij als techneut is het ook een belangrijk leerproces, alleen dát al. dat ook nog eens aangevuld met kennis alhier is prima.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 14 mrt 2024 10:42 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 14 mrt 2024 12:24 #1546578

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6694
Precies. En het is gewoon leuk! Ik heb inmiddels 3 LiFePO4 accu's gebouwd als winterklusje. Eén voor de Eclips, een grotere die van de Eclips naar de Orion verhuisd is en recent een nieuw kleintje als "brandstoftank" voor de elektrische BBM van de dinghy.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 14 mrt 2024 12:50 #1546582

Ter info en vermaak:
Uit een door toeval achteraf ontstane steekproef onder 22 actieve posters van het ZeilersForum blijkt dat ongeveer 30% van hen niet in staat is in totaal 13 verbindingen correct of goed aan te sluiten. Iig hebben ze de noodzaak gevonden mij te contacteren dat de apparatuur niet werkte, vervolgens bleek na hun eigen controle dat zij het niet goed hadden aangesloten, wat mij nog het meeste verbaasde is dat 3 van de 22 binnen 2 jaar het voor elkaar hebben gekregen de accu aan boord verkeerd om aan te sluiten! Ik heb daarom het ontwerp nu aangepast. Bij de controle groep van ongeveer 60 met de zelfde hardware is het verkeerdom aansluiten van de accu nooit gemeld maar wel 1 keer het verkeerd om aansluiten van de voeding (wat het zelfde effect had) Dat is mij dan weer niet bekend van de ZeilersForum posters.
Vergeleken met de gemiddelde andere gebruikers lijkt het er dus op dat de gemiddelde ZeilersForum poster zijn kundigheid nogal overschat.

Dus jongens let ff goed op als jullie je accu's weer uit de winterstalling halen!

PS extra voordeel LFP die kun je afgekoppeld zonder BMS jaren laten staan!
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 14 mrt 2024 12:53 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 14 mrt 2024 13:09 #1546586

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6739
13 draadjes is natuurlijk gewoon vragen om ongelukken.... Kan je niet een loos 14e draadje bedenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 14 mrt 2024 13:45 #1546591

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6694
Zeilprutser schreef :
Ter info en vermaak:
Uit een door toeval achteraf ontstane steekproef onder 22 actieve posters van het ZeilersForum blijkt dat ongeveer 30% van hen niet in staat is in totaal 13 verbindingen correct of goed aan te sluiten. Iig hebben ze de noodzaak gevonden mij te contacteren dat de apparatuur niet werkte, vervolgens bleek na hun eigen controle dat zij het niet goed hadden aangesloten, wat mij nog het meeste verbaasde is dat 3 van de 22 binnen 2 jaar het voor elkaar hebben gekregen de accu aan boord verkeerd om aan te sluiten! Ik heb daarom het ontwerp nu aangepast. Bij de controle groep van ongeveer 60 met de zelfde hardware is het verkeerdom aansluiten van de accu nooit gemeld maar wel 1 keer het verkeerd om aansluiten van de voeding (wat het zelfde effect had) Dat is mij dan weer niet bekend van de ZeilersForum posters.
Vergeleken met de gemiddelde andere gebruikers lijkt het er dus op dat de gemiddelde ZeilersForum poster zijn kundigheid nogal overschat.

Dus jongens let ff goed op als jullie je accu's weer uit de winterstalling halen!

PS extra voordeel LFP die kun je afgekoppeld zonder BMS jaren laten staan!

Oh, dus ik ben niet de enige die ooit zoiets stoms gedaan heeft. :laugh: Snap nu nóg niet hoe dat heeft kunnen gebeuren. Vermoedelijk afgeleid of zo. Direct een groot voordeel van de aanwezigheid van het BMS, dat onmiddellijk de accu afschakelde. Saillant detail: de motorcontroller van de autopilot was het enige onderdeel op de hele boot wat daarna stuk was. :whistle:
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 14 mrt 2024 13:46 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 14 mrt 2024 13:46 #1546593

rooiedirk schreef :
13 draadjes is natuurlijk gewoon vragen om ongelukken.... Kan je niet een loos 14e draadje bedenken.

:laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 14 mrt 2024 14:07 #1546597

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14818
Je hebt uiteraard 12 ambachtelijke draden en dan 1 digitale. :pinch:
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 14 mrt 2024 15:23 #1546617

Eclips schreef :
Saillant detail: de motorcontroller van de autopilot was het enige onderdeel op de hele boot wat daarna stuk was. :whistle:
Voor de zekerheid dus nogmaals:
Zeilprutser schreef :
Ik heb daarom het ontwerp aangepast.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 14 mrt 2024 15:23 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 14 mrt 2024 16:06 #1546623

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6694
Zeilprutser schreef :

Ik heb daarom het ontwerp aangepast.

Heeft mijn stommiteit toch iets opgeleverd. Daar kunnen anderen hun voordeel weer mee doen. :)
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 14 mrt 2024 16:06 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 14 mrt 2024 16:10 #1546625

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
wat is nu de bedoeling/ uitkomst/ nut van de TS en deze post!

Aan de TS zou ik zeggen, probeer eens wat lood accus in je Tesla te proppen.
De wereld evalueert nu eenmaal, goed of slecht, je gaat mee of je loopt erachteraan.

LiFePO4 voor mij al 2 jr bittere noodzaak, de goedkoopste chinees gekocht 100ah destijds, werkt als een tierelier up en down het hele jaar door. Het enige is dat de ventilator in de chineese oplader wat lawaai maakt in het begin, de propeller loopt wat aan, is na een paar minuten weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl