Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LiFePO4; hype of bittere noodzaak

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 14 mrt 2024 19:06 #1546647

Oeps, als zeilprutser uit de school gaat klappen.... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 14 mrt 2024 19:11 #1546651

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1556
De cost calculatie klopt niet zeg je. Da's ook net hoe je het bekijkt. Help me out. Ik ga uit bij vervangen van een A merk. Die van 500 incl BMS zou ik dan persoonlijk nooit kiezen. Kortom, voor een goede LiFePO4 setup van 150-160 Ah ben je richting 1200 euro kwijt, maar misschien is dat te hoog ingeschat, prima. Laten we dus wat lager gaan zitten. Maar wat jij nu vergeet is dat er ook nog een andere dynamo moet komen, of een DC-DC. En wellicht nog wat aangepaste bekabeling. Ergo; je bent er niet alleen met het vervangen van de accu's door een accu, maar ook de spullen er omheen moeten meegenomen worden in de calculatie. Dan zit je denk ik toch snel richting 1500 euro, conservatief ingeschat met een DC. Zou je een Baltic of Elektromaax dynamo nemen ben je ook 1000 euro kwijt. Kortom, m.i. ga je tussen de 1500 en 2200 euro kwijt zijn om te switchen (in mijn geval dus).

ReneK schreef :
voor de 'weekend warriors' is lifepo4 ook helemaal niet nodig , maar je financieele berekening klopt ook niet ?

je hebt nu 3x 105Ah (315 totaal) waarvan 150Ah bruikbaar
eventueel vervangen kost via dekker 3* €150 = €450

150Ah lifepo4 met ingebouwde bms kost ongeveer hetzelfde €499
www.amazon.nl/LiFePO4-Cyclusba...150Ah/dp/B0BWTL7SZK/

en dan kan het nog beter/meer capaciteit/goedkoper als je losse cellen gebruikt
www.nkon.nl/de/eve-lf304-prism...o4-3-2v-a-grade.html

bms erbij en je hebt voor €450 300Ah bruikbare capaciteit

anyway , voor weekend warriors waarschijnlijk helemaal helemaal niet nodig en helemaal niet leuk , je hebt waarscijnlijk dan weer een ding minder om je zorgen over te maken en bij te houden
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 14 mrt 2024 19:18 #1546652

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Ber schreef :

LiFePO4 voor mij al 2 jr bittere noodzaak, de goedkoopste chinees gekocht 100ah destijds, werkt als een tierelier up en down het hele jaar door. Het enige is dat de ventilator in de chineese oplader wat lawaai maakt in het begin, de propeller loopt wat aan, is na een paar minuten weg.

Kijk, dát hoor ik nou graag! :cheer:
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 14 mrt 2024 19:55 #1546655

mystudio schreef :
Ik ga uit bij vervangen van een A merk. Die van 500 incl BMS zou ik dan persoonlijk nooit kiezen.


Dan moet je het niet doen, maar zover wás je toch al? Of heb je dit draadje gestart omdat je je wilde laten overtuigen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 14 mrt 2024 20:05 #1546657

Bittere noodzaak kan het niet zijn , behalve als er geen lood accu meer te koop is .
Hype , zou kunnen het is hoe je er tegenaan kijkt .

Vroegen hadden we lappen van katoen , nu dracon en mooie laminaten , hype of bittere noodzaak ..... ?
Vroeger hadden we geen koelkast aan boord , nu wel allemaal , hype of bittere noodzaak...... ?

Lijstje is oneindig .
Laatst bewerkt: 14 mrt 2024 20:06 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 14 mrt 2024 20:08 #1546659

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
mystudio schreef :
De cost calculatie klopt niet zeg je. Da's ook net hoe je het bekijkt. Help me out. Ik ga uit bij vervangen van een A merk. Die van 500 incl BMS zou ik dan persoonlijk nooit kiezen. Kortom, voor een goede LiFePO4 setup van 150-160 Ah ben je richting 1200 euro kwijt, maar misschien is dat te hoog ingeschat, prima. Laten we dus wat lager gaan zitten. Maar wat jij nu vergeet is dat er ook nog een andere dynamo moet komen, of een DC-DC. En wellicht nog wat aangepaste bekabeling. Ergo; je bent er niet alleen met het vervangen van de accu's door een accu, maar ook de spullen er omheen moeten meegenomen worden in de calculatie. Dan zit je denk ik toch snel richting 1500 euro, conservatief ingeschat met een DC. Zou je een Baltic of Elektromaax dynamo nemen ben je ook 1000 euro kwijt. Kortom, m.i. ga je tussen de 1500 en 2200 euro kwijt zijn om te switchen (in mijn geval dus).

ReneK schreef :
voor de 'weekend warriors' is lifepo4 ook helemaal niet nodig , maar je financieele berekening klopt ook niet ?

je hebt nu 3x 105Ah (315 totaal) waarvan 150Ah bruikbaar
eventueel vervangen kost via dekker 3* €150 = €450

150Ah lifepo4 met ingebouwde bms kost ongeveer hetzelfde €499
www.amazon.nl/LiFePO4-Cyclusba...150Ah/dp/B0BWTL7SZK/

en dan kan het nog beter/meer capaciteit/goedkoper als je losse cellen gebruikt
www.nkon.nl/de/eve-lf304-prism...o4-3-2v-a-grade.html

bms erbij en je hebt voor €450 300Ah bruikbare capaciteit

anyway , voor weekend warriors waarschijnlijk helemaal helemaal niet nodig en helemaal niet leuk , je hebt waarscijnlijk dan weer een ding minder om je zorgen over te maken en bij te houden

Als je verder niets veranderd hoef je ook je kabels niet te vervangen
En vwb de alternators , wij gebruiken al jarenlang de standaard alternators zonder extra dc/dc converter en/of externe regelaars , werkt prima zonder alle poespas er om heen

Maar waarom wil je per see een ‘A’ merk lifepo4? Zo te zien koop je ook gewoon B of C kwaliteit lood bij dekker maar lifepo4 moet dan ineens een ‘A’ merk zijn ?

Volgens mij blijft dus mijn berekening behoorlijk overeind staan ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 14 mrt 2024 20:10 #1546660

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1556
Voor het maken van de business case, of, laten we het gewoon een prijsvergelijk noemen, moet je aannames doen. In mijn initiele aanname rekende ik met een LiFePO4 van 1200 euro en niet met een C kwaliteit accu. Die laatste vergelijking vind ík niet zinvol en/of van toepassing.
Nachtvlinder schreef :
mystudio schreef :
Ik ga uit bij vervangen van een A merk. Die van 500 incl BMS zou ik dan persoonlijk nooit kiezen.


Dan moet je het niet doen, maar zover wás je toch al? Of heb je dit draadje gestart omdat je je wilde laten overtuigen?
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 14 mrt 2024 20:25 #1546664

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Maar even gezocht , het kost je €190 extra (per 100Ah) om van lood naar lifepo4 over te stappen


www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 14 mrt 2024 20:33 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 14 mrt 2024 20:43 #1546665

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Als we dan ook de cycles gaan meereken , 500 voor AGM vs 2500 voor lithium is lithium duidelijk de goedkopere oplossing ?


www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 14 mrt 2024 20:58 #1546669

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Calidris schreef :
WaltB schreef :
Ik heb dezelfde BattGo cell monitor. Deze heeft een under-voltage alarm, niet cell over-voltage of "unbalance" alarm. Dit laatste nog nooit tegengekomen.
Het zoemertje is moeilijk hoorbaar, vooral als je buiten bent, bijv. bij anker ophalen.
Ook dezelfde 5A Heltec balancer. Een goed ding en hij doet z'n best, maar is natuurlijk geen garantie dat er geen cell over-Voltage optreedt.

Voor cell over-voltage zijn echt 4 aparte alarms nodig. Deze zijn tamelijk eenvoudig te maken met een paar onderdelen, incl. een pot metertje for instelling van V. Luide Piezo zoemertjes en leds om over-V aan te geven. Als het alarm afgaat (bij 3.65V) alle laadbronnen (incl solar) uitschakelen en binnen enkele minuten stopt het alarm wanneer de spannning weer is teruggelopen naar ong. 3.5V. Dit gebeurt gelukkig niet vaak.

Veilige BMS-loze systemen zijn veel eenvoudiger dan men meestal denkt.

Ik heb 4 individuele cel laders van 15A, alle 4 getrimd op mV nivau, maar dat is alleen aan de walspanning.
Onderweg moet de heltec balancer zijn werk doen.

Een mooie oplossing die veel cell balance sores wegneemt, maar walstroom moet wel je vriend zijn.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 14 mrt 2024 21:35 #1546671

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Terugkomend op hype of niet, zeker geen hype. Duidelijk betere funktionaliteit. Veel efficienter solar laden, meer energie voorhanden daardoor grotere inverters mogelijk en gas vrezers kunnen daardoor zelfs op inductie gaan koken.

Als er sprake is van groupthinking dan is dat misschien het geval m.b.t. de noodzaak van een BMS.

De bewering dat men bij ontbreken van een BMS “constant zelf moet monitoren” ter vervanging van de BMS berust ook op onbegrip. Met een paar bijna niets kostende simpele alarms is er geen omkijken naar.
Als er een alarm afgaat (zelden het geval) even een blik op de monitor om de reden te achterhalen en juiste aktie te kunnen nemen.
Het komt neer op de keuze tussen overgeleverd te zijn aan de electronica en op onverwachte momenten blackouts te ervaren (o.a. s/y Uma) of een advance warning en nemen van de beste maatregelen die het best passen in de gegeven situatie.

Het geeft mij een goed gevoel als ik denk aan de dikke kabel die loopt van de energiebron (in mijn geval de alternator) rechtstreeks naar de LFP accus zonder risico van interruptie door falende electronica. Hetzelfde geldt voor de solar verbinding.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 14 mrt 2024 21:53 #1546672

""Het geeft mij een goed gevoel als ik denk aan de dikke kabel die loopt van de energiebron (in mijn geval de alternator) rechtstreeks naar de LFP accus zonder risico van interruptie door falende electronica.""

Ik weet alleen van victron , maar daar loopt bv geen stroom door het BMS , van de dynamo naar de LFP dus.

Wat ik wel prettiger vind dat als de accu welk signaal dan ook doorgeeft aan het BMS , de multiplus stopt met laden , de MPPT laders stoppen .

Lood blijft gewoon door fakkelen er gaat niets stoppen totdat jij het stopt .

Verder geen BMS of wel een BMS is dezelfde discussie als ik heb op mijn auto een carburateur en regel en stel alles zelf wel bij of af , de ander zegt laat een computertje dat maar lekker doen .

Verder valt me op dat ieder zijn opzet als de enige juiste ziet , het is niet de enige juiste , het is een manier , er zijn er vele .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 14 mrt 2024 22:24 #1546680

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Ja, vele manieren om in Rome te komen. Ieder zijn meug, zeg ik maar. Waar je je maar het prettigst bij voelt. Ik zie een forum als een plek waar je je “oplossingen” beargumenteert met bereidheid om te leren van alternatieven die anderen naar voren brengen.
De analogie met carburateur gaat niet op. Wat denk je dat er allemaal te “regelen” valt als je geen BMS hebt? Nul komma nul.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 14 mrt 2024 22:35 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 06:21 #1546689

  • fokkeh
  • fokkeh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 392
Hmm ik heb een paar jaar oude 100AH loodaccu staan, die op zich nog OK werkt maar die wel paar jaar in de boot zonder onderhoud heeft gestaan. Ik had mij nog niet gerealiseerd dat de 100AH LifePO4 dan dubbele capaciteit heeft. Morgen maar eens meten of dat past.

Mag een LifePO4 náást een lood-startaccu staan?
Optima 106 uit 1989
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 06:50 #1546690

fokkeh schreef :
Ik had mij nog niet gerealiseerd dat de 100AH LifePO4 dan dubbele capaciteit heeft.

Niet alleen "dan" maar altijd. Is geen keiharde regel hoor, die dubbele capaciteit: levensduur lood is afhankelijk van de diepte van de cycles. Het is niet zo dat een loodaccu opeens véél minder lang mee gaat als je dieper dan die (vuistregel) 50% ontlaad. Verloopt behoorlijk vlak.

Te lang diep ontladen laten staan is wél een hele slechte gewoonte. Dat geldt in mindere mate ook voor een volledig ontladen LiFePO4. Die moet je ook niet onder 10% SOC de winter in laten gaan.



Stukje uit Victron datasheet van een AGM accu: Dieper ontladen reduceert het aantal cycli, echter deze cycli zijn tegelijkeretijd dieper. Totale Ah's voor een 100 Ah accu heen en weer is dan zoiets tot ie versleten is:
Bij 30% SOC cycles: 45 kAh
Bij 50% SOC cycles: 30 kAh
Bij 80% SOC cycles: 32 kAh

Verschil tussen 50 en 80% SOC benutting is wel slechter dan bij heel licht gebruik, maar neemt niet hard af (neemt toe zelfs, volgens deze datasheet :S)

Je kunt de gebruikte totale capaciteit tot ie aan vervanging toe is zowel uitdrukken in:
-Euro per totaal benutte Ah's gedurende levensduur
-Jaren per totaal benutte Ah's gedurende levensduur
-kg per totaal benutte Ah's gedurende levensduur
-m3 per totaal benutte Ah's gedurende levensduur

Voor LiFePO4 kun je dat ook doen: die scoort op alle 4 beter, maar vergt wel hogere initiële investeringen, als je voor blauwe doosjes kiest of je vindt dat je installatie dure aanpassingen nodig heeft.
Laatst bewerkt: 15 mrt 2024 07:14 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 07:59 #1546694

Als check nog een willekeuirige andere AGM accu ernaast gelegd:
www.landportbv.com/media/pdfs/...se_series.11ef93.pdf



De getallen gebruikt als "defect is wanneer 60% van de oorspronkelijke capaciteit resterend". Wat Victron als einde levensduur gebruikt in hun datasheet is niet duidelijk. Maar ook hier zelfde verloop voor een 100 Ah AGM: dieper ontladen dan 50% is niet veel slechter dan 50% ontladen. Wel meteen weer laden natuurlijk.

1300 * 30 = 32.5 kAh
500 * 50 = 25 kAh
250 * 100 = 25 kAh
Laatst bewerkt: 15 mrt 2024 08:01 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 08:58 #1546706

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
fokkeh schreef :

Mag een LifePO4 náást een lood-startaccu staan?

Fysiek? Ja hoor, dat mag.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 09:34 #1546717

ReneK schreef :
Maar even gezocht , het kost je €190 extra (per 100Ah) om van lood naar lifepo4 over te stappen



Ik ben zelf fan van de epoch accu's. Dat is gewoon A kwaliteit.
www.nkon.nl/charger-84/overige...ling-motor-accu.html

Dan ben je voor 550 euro klaar. Dat is goedkoper dan een A merk AGM.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 09:46 #1546720

En dan de rest van de extra kosten (lader, kabels, dc dc, etc) wegstrepen tegen langere levensduur.
Is de case toch rond B)
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 10:15 #1546725

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1556
Exact! Je moet wel gek zijn om het niet te doen. 2x 100Ah Epoch: 1100 euro. Dynamo, of laten we het goedkoop houden, DC-DC: 300 euro. Wat kabeltjes en klein grut: 100-200 euro. Investering 1500-1600 euro voor de switch naar LiFePO4. Helaas is de huidige accubank van TS in een uitstekende staat dankzij zorgvuldig behandelen, anders was dit een no-brainer natuurlijk :-)
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 10:45 #1546731

De DC DC omvormer is niet essentieel. Ik heb enkel een zonnepaneel en een 220V lader. Met 2*100Ah kan je meerdere dagen off grid. No probs. :cheer:

Voor de rest zit je nu gewoon te trollen. :cheer:
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 11:18 #1546734

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5263
Hugy schreef :
Als je niet full time aan boord woont en vooral achter je anker hangt zijn de voordelen inderdaad een stuk kleiner. Die komen pas echt naar voren met hoog verbruik, niet altijd netjes voltooide laad cycli en intensief dagelijks gebruik en diepe ontladingen. Voor een bootje wat af en toe een weekendje weg is en bijna elke avond aan de walstroom hangt is de investering als je een prima werkend systeem hebt het niet waard.

Als full time live aboard wil ik niets anders dan mijn lithium set.

Ik wil het toch een beetje bestrijden, want zo leefden wij wel de afgelopen jaren en voorzien van 5 x 85 gel accu’s. In combi met Watt&Sea en panelen probleemloos ‘geleefd’.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 11:27 #1546735

  • mwz
  • mwz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 292
Hoe zit het met de recycling van loodzuur accu's vergeleken met LFP? Wat doe je met de LFP als die defect is of "op" ? De loodzuur accu heeft wat dat betreft dacht ik iets van 95% recycle rate met zelfs een kleine vergoeding als je die dingen inlevert, hoe zit dat eigenlijk met LFP?

Daarnaast kun je een deepcycle ontladen tot 80% (20% SOC) is mij in de winkel verteld, opladen tot 100%. Als je de LFP maximaal 90% kunt ontladen (dus tot 10% SOC) en typisch daarna opladen tot 90% (met de BMS) dan is de capaciteit van een LFP vergeleken met een goede deepcycle accu toch niet zo verschillend? Zeker geen factor twee zoals eerder werd genoemd. De levensduur is wel een pluspunt van LFP als je de accu's vaak gebruikt als je bijvoorbeeld aan boord woont maar dat verhaal dat je met een LFP maar de helft van de Ah capaciteit van een deepcycle loodzuur accu hoeft te nemen in aanschaf, klopt dat wel?
Laatst bewerkt: 15 mrt 2024 11:42 door mwz. Reden: LFP = LiFePO4
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 11:49 #1546739

Dat heb ik vanmorgen uitgelegd…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 11:54 #1546740

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15014
mwz schreef :

Daarnaast kun je een deepcycle ontladen tot 80% (20% SOC) is mij in de winkel verteld,

Wat ze jou niet er bij hebben verteld is hoe vaak jij dat kunt doen voordat de accu het loodje legt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.212 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl