Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LiFePO4; hype of bittere noodzaak

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 11:56 #1546741

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
Epoch a merk? Waar baseer je dat op? De buitenkant van de Epoch ziet er voor mij wel A achtig uit, beter dan mijn Chinees op het zicht. Ook Epoch komt uit China.
Ik hou het bij het voor de helft goedkopere Chipoch en Chitron, over 3 jr zal ik het draadje nog eens openen :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 11:57 #1546742

.
Laatst bewerkt: 15 mrt 2024 11:59 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 11:58 #1546743

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
had die persoon een bezem in de hand?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 12:15 #1546748

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6694
mwz schreef :
Daarnaast kun je een deepcycle ontladen tot 80% (20% SOC) is mij in de winkel verteld, opladen tot 100%. Als je de LFP maximaal 90% kunt ontladen (dus tot 10% SOC) en typisch daarna opladen tot 90% (met de BMS) dan is de capaciteit van een LFP vergeleken met een goede deepcycle accu toch niet zo verschillend? Zeker geen factor twee zoals eerder werd genoemd.

80% is ook voor een deepcycle accu héél ver ontladen. Zo ver wil je eigenlijk niet (te vaak) gaan, en nog belangrijker, dan is het zaak om zo snel mogelijk de accu weer volledig op te laden. Want alle loodzuuraccu's willen het liefst helemaal vol zijn. Daar heeft LiFePo4 geen last van, integendeel.
En verder kan je een behoudend laadprofiel (bijv. tussen 20% en 80%) voor LiFePO4 instellen ten behoeve van de levensduur, maar dat hóeft niet. Als je kiest voor laden en ontladen tussen 0% en 100% is de verwachte economische levensduur van LiFePO4 nog altijd tenminste 2000 cycli.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 12:22 #1546749

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6694
Ber schreef :
Epoch a merk? Waar baseer je dat op? De buitenkant van de Epoch ziet er voor mij wel A achtig uit, beter dan mijn Chinees op het zicht. Ook Epoch komt uit China.
Ik hou het bij het voor de helft goedkopere Chipoch en Chitron, over 3 jr zal ik het draadje nog eens openen :-)

Epoch mag je wel degelijk tot de A-merken rekenen. Google is your friend, wat dat betreft. Ik ben lid van een Facebook groep over drop-in LiFePO4 voor boten. Daar zijn veel mensen zó enthousiast over Epoch dat ik dacht dat de beheerders een commercieel belang hadden in Epoch-accu's. Iets dergelijks had ik al eens meegemaakt in een groep over Chinese standkachels, dus ik was achterdochtig. Dat bleek in dit geval onterecht.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 12:51 #1546754

Eclips schreef :
mwz schreef :
Daarnaast kun je een deepcycle ontladen tot 80% (20% SOC) is mij in de winkel verteld, opladen tot 100%. Als je de LFP maximaal 90% kunt ontladen (dus tot 10% SOC) en typisch daarna opladen tot 90% (met de BMS) dan is de capaciteit van een LFP vergeleken met een goede deepcycle accu toch niet zo verschillend? Zeker geen factor twee zoals eerder werd genoemd.

80% is ook voor een deepcycle accu héél ver ontladen. Zo ver wil je eigenlijk niet (te vaak) gaan, en nog belangrijker, dan is het zaak om zo snel mogelijk de accu weer volledig op te laden. Want alle loodzuuraccu's willen het liefst helemaal vol zijn. Daar heeft LiFePo4 geen last van, integendeel.
En verder kan je een behoudend laadprofiel (bijv. tussen 20% en 80%) voor LiFePO4 instellen ten behoeve van de levensduur, maar dat hóeft niet. Als je kiest voor laden en ontladen tussen 0% en 100% is de verwachte economische levensduur van LiFePO4 nog altijd tenminste 2000 cycli.


Nogmaals: als je een goede A mark deep cycle AGM accu cycles van 80% van haar capaciteit laat maken, gaat dit 400x goed voor de accu vervangen moet worden. LiFePO4 dus 2000x, 5x langere levensduur.

Laatst bewerkt: 15 mrt 2024 12:53 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 13:25 #1546755

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6694
Nachtvlinder schreef :
Nogmaals: als je een goede A mark deep cycle AGM accu cycles van 80% van haar capaciteit laat maken, gaat dit 400x goed voor de accu vervangen moet worden. LiFePO4 dus 2000x, 5x langere levensduur.

Die 2000 cycli gelden bij 100% ontlading, tegen 80% bij deepcycle loodzuur, dus het verschil is zelfs nog iets groter.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 13:55 #1546758

Inderdaad. En EVE ligt nóg gunstiger (bovendien ligt afkeur daar al op 80% van de oorspronkelijke capaciteit, niet 60%):


Laatst bewerkt: 15 mrt 2024 14:34 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 14:47 #1546765

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
mystudio schreef :
Exact! Je moet wel gek zijn om het niet te doen. 2x 100Ah Epoch: 1100 euro. Dynamo, of laten we het goedkoop houden, DC-DC: 300 euro. Wat kabeltjes en klein grut: 100-200 euro. Investering 1500-1600 euro voor de switch naar LiFePO4. Helaas is de huidige accubank van TS in een uitstekende staat dankzij zorgvuldig behandelen, anders was dit een no-brainer natuurlijk :-)

je blijft dit maar zeggen maar waarom ga je een dc/dc converter gebruiken ? , waarom wat kabeltjes en klein grut ?

lifepo4 akku er in en klaar ? zonder extra kosten ?

wet van ohm (en mijn motor fabrikant) verteld ons dat in 99% van de gevallen er geen aanpassingen nodig zijn voor de alternator

maar ik denk dat alles nu al zo'n beetje gezegd is, en iig de financieele kant 'het is veel duurder dan lood in dezelfde klasse' nu wel van tafel is ?
Bijlagen:
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 15:29 #1546768

To protect the alternator the BMS (Battery Management System) must limit the charging current.

De BMSsen die er hier (ZF) meestal bedoeld worden regelen niets en kunnen hooguit de accu loskoppelen van laadcircuit of verbruikers. Ze beveiligen slechts.

Een BMS die tevens laadregelaar is, zal wat geavanceerder en dus duurder zijn, denk ik. Zeker wanneer deze een lader aanstuurt.

Dus of de laadstroom nu regelt met zo’n geavanceerde BMS met geïntegreerd laadalgorithme of met een DC/DC converter: dat zijn beide extra investeringen die bij lood niet nodig zijn toch?
Laatst bewerkt: 15 mrt 2024 18:39 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 15:50 #1546771

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
hebben ze mij ook aanbevolen een DC/DC converter, als ik het zo lees van Rene, Yanmar verhaal, evenzo zeer zeker een DC/DC converter gebruiken, zo’n bms vetrouw ik zo’n opdracht niet toe, idd zoals in de eerste alinea van nachtvlinder beschreven staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 15:54 #1546773

Ber schreef :
Epoch a merk? Waar baseer je dat op? De buitenkant van de Epoch ziet er voor mij wel A achtig uit, beter dan mijn Chinees op het zicht. Ook Epoch komt uit China.
Ik hou het bij het voor de helft goedkopere Chipoch en Chitron, over 3 jr zal ik het draadje nog eens openen :-)

Het merk Epoch komt niet uit China. De accu’s worden wel in China geproduceerd.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 15:59 #1546774

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
Only Fools Rush in schreef :
Ber schreef :
Epoch a merk? Waar baseer je dat op? De buitenkant van de Epoch ziet er voor mij wel A achtig uit, beter dan mijn Chinees op het zicht. Ook Epoch komt uit China.
Ik hou het bij het voor de helft goedkopere Chipoch en Chitron, over 3 jr zal ik het draadje nog eens openen :-)

Het merk Epoch komt niet uit China. De accu’s worden wel in China geproduceerd.

Ja klopt, sorry voor de nuance, het merk is niet Chinees hun producten worden wel in China geproduceerd, dat kan een betere service en garantie voorwaarden betekenen. Of het product dan A is, weet ik niet hoor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 16:04 #1546780

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Nachtvlinder schreef :
To protect the alternator the BMS (Battery Management System) must limit the charging current.

De BMSsen die er hier meestal bedoeld worden regelen niets en kunnen hooguit de accu loskoppelen van laadcircuit of verbruikers.

Een BMS die tevens laadregelaar is, zal wat geavanceerder en dus duurder zijn, denk ik.



Dus of de laadstroom nu regelt met een geavanceerde BMS met geïntegreerd laadalgorithme of met een DC/DC converter: dat zijn beide extra investeringen die bij lood niet nodig zijn toch?

mijn bms doet niets met de laadstroom van de valeo , dit gaat prima . de wet van ohm en de weerstand van de kabels zorgen ervoor dat de laadstroom niet boven de 80A uit komt (125A alternator) en de standaard aansluiting (via een diode/fet laad verdeler) zorgt ervoor dat de start akku aangesloten blijft en evt pieken opvangt en dat de laad spanning niet hoger wordt dan 14v

je kunt natuurlijk externe laad regelaars gaan gebruiken op de valeo maar ik zie daar het nut niet van in

onderweg hebben meerdere mensen de dc/dc er tussenuit gehaald en de (voornamelijk volvo) alternators weer direct op de lithium bank aangesloten , we er voor zorgen dat de start akku aangesloten blijft , direct meer laadstroom (niet meer beperkt tot het maximale vermogen van de dc/dc converter) en geen uitzonderlijk hoge temperaturen op de alternator, gecontroleerd met de flir warmte camera die we aan boord hebben

ik weet dat er veel angst verhalen zijn van alternators die in rook opgaan maar deze verhalen stroken niet met de praktijk/realitiet
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 16:11 #1546782

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
ReneK schreef :
Nachtvlinder schreef :
To protect the alternator the BMS (Battery Management System) must limit the charging current.

De BMSsen die er hier meestal bedoeld worden regelen niets en kunnen hooguit de accu loskoppelen van laadcircuit of verbruikers.

Een BMS die tevens laadregelaar is, zal wat geavanceerder en dus duurder zijn, denk ik.



Dus of de laadstroom nu regelt met een geavanceerde BMS met geïntegreerd laadalgorithme of met een DC/DC converter: dat zijn beide extra investeringen die bij lood niet nodig zijn toch?

mijn bms doet niets met de laadstroom van de valeo , dit gaat prima . de wet van ohm en de weerstand van de kabels zorgen ervoor dat de laadstroom niet boven de 80A uit komt (125A alternator) en de standaard aansluiting (via een diode/fet laad verdeler) zorgt ervoor dat de start akku aangesloten blijft en evt pieken opvangt en dat de laad spanning niet hoger wordt dan 14v

je kunt natuurlijk externe laad regelaars gaan gebruiken op de valeo maar ik zie daar het nut niet van in

onderweg hebben meerdere mensen de dc/dc er tussenuit gehaald en de (voornamelijk volvo) alternators weer direct op de lithium bank aangesloten , we er voor zorgen dat de start akku aangesloten blijft , direct meer laadstroom (niet meer beperkt tot het maximale vermogen van de dc/dc converter) en geen uitzonderlijk hoge temperaturen op de alternator, gecontroleerd met de flir warmte camera die we aan boord hebben

ik weet dat er veel angst verhalen zijn van alternators die in rook opgaan maar deze verhalen stroken niet met de praktijk/realitiet

ik ga het nog eens bestuderen en nazoeken, je kan gelijk hebben, maar is dat alleen bij scheeps motoren en scheepsgeneratoren, kan je niet een kenmerk geven waar een alteenator aan moet voldoen ongeacht het merk om zonder DC/DC converter te werken.
bedankt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 16:34 #1546787

Ber schreef :
Only Fools Rush in schreef :
Ber schreef :
Epoch a merk? Waar baseer je dat op? De buitenkant van de Epoch ziet er voor mij wel A achtig uit, beter dan mijn Chinees op het zicht. Ook Epoch komt uit China.
Ik hou het bij het voor de helft goedkopere Chipoch en Chitron, over 3 jr zal ik het draadje nog eens openen :-)

Het merk Epoch komt niet uit China. De accu’s worden wel in China geproduceerd.

Ja klopt, sorry voor de nuance, het merk is niet Chinees hun producten worden wel in China geproduceerd, dat kan een betere service en garantie voorwaarden betekenen. Of het product dan A is, weet ik niet hoor

De bouwkwaliteit van de Epoch accu’s lijkt in niks op de goedkope accu’s. Waterdicht, demontabel, geen gebruik van kit, goede onderdelen, volwassen zekeringen en de nieuwe accu’s communiceren met de Victron spullenboel.

Graag jezelf iets meer verdiepen voordat je dit soort uitspraken doet.

Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 16:38 #1546789

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
Only Fools Rush in schreef :
Ber schreef :
Only Fools Rush in schreef :
Ber schreef :
Epoch a merk? Waar baseer je dat op? De buitenkant van de Epoch ziet er voor mij wel A achtig uit, beter dan mijn Chinees op het zicht. Ook Epoch komt uit China.
Ik hou het bij het voor de helft goedkopere Chipoch en Chitron, over 3 jr zal ik het draadje nog eens openen :-)

Het merk Epoch komt niet uit China. De accu’s worden wel in China geproduceerd.

Ja klopt, sorry voor de nuance, het merk is niet Chinees hun producten worden wel in China geproduceerd, dat kan een betere service en garantie voorwaarden betekenen. Of het product dan A is, weet ik niet hoor

De bouwkwaliteit van de Epoch accu’s lijkt in niks op de goedkope accu’s. Waterdicht, demontabel, geen gebruik van kit, goede onderdelen, volwassen zekeringen en de nieuwe accu’s communiceren met de Victron spullenboel.

Graag jezelf iets meer verdiepen voordat je dit soort uitspraken doet.


had ik gezegd dat het slecht was dan “vriend”, niet iemand in een hoekje drukken he!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 16:44 #1546791

Ruzie maken om accu's ........

Hype of Bittere Noodzaak ?

:unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 16:53 #1546792

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Ber schreef :
ReneK schreef :
Nachtvlinder schreef :
To protect the alternator the BMS (Battery Management System) must limit the charging current.

De BMSsen die er hier meestal bedoeld worden regelen niets en kunnen hooguit de accu loskoppelen van laadcircuit of verbruikers.

Een BMS die tevens laadregelaar is, zal wat geavanceerder en dus duurder zijn, denk ik.



Dus of de laadstroom nu regelt met een geavanceerde BMS met geïntegreerd laadalgorithme of met een DC/DC converter: dat zijn beide extra investeringen die bij lood niet nodig zijn toch?

mijn bms doet niets met de laadstroom van de valeo , dit gaat prima . de wet van ohm en de weerstand van de kabels zorgen ervoor dat de laadstroom niet boven de 80A uit komt (125A alternator) en de standaard aansluiting (via een diode/fet laad verdeler) zorgt ervoor dat de start akku aangesloten blijft en evt pieken opvangt en dat de laad spanning niet hoger wordt dan 14v

je kunt natuurlijk externe laad regelaars gaan gebruiken op de valeo maar ik zie daar het nut niet van in

onderweg hebben meerdere mensen de dc/dc er tussenuit gehaald en de (voornamelijk volvo) alternators weer direct op de lithium bank aangesloten , we er voor zorgen dat de start akku aangesloten blijft , direct meer laadstroom (niet meer beperkt tot het maximale vermogen van de dc/dc converter) en geen uitzonderlijk hoge temperaturen op de alternator, gecontroleerd met de flir warmte camera die we aan boord hebben

ik weet dat er veel angst verhalen zijn van alternators die in rook opgaan maar deze verhalen stroken niet met de praktijk/realitiet

ik ga het nog eens bestuderen en nazoeken, je kan gelijk hebben, maar is dat alleen bij scheeps motoren en scheepsgeneratoren, kan je niet een kenmerk geven waar een alteenator aan moet voldoen ongeacht het merk om zonder DC/DC converter te werken.
bedankt

het heeft denk ik weinig met alternator kenmerken te maken ?

een AGM akku heeft een interne weerstand van 5-XXmOhm , lifepo4 interne weerstand van 2-20mOhm

een 'lege' AGM (50% SoC) heeft een spanning van 12v en loopt langzaam op naar 13.8v en dan zakt de opgenomen laadstroom steeds verder in door toenemend voltage op de akku polen en toenemende interne weerstand

een 'lege' lifepo4 (10% SoC) heeft een spanning van 13v , blijft uren op 13.2-13.4v hangen en loopt dan langzaam op naar 13.8v en dan zakt de opgenomen laadstroom steeds verder in door toenemend voltage op de akku polen en toenemende interne weerstand

verschil tussen AGM 12v/5-xxmOhm en lithium 13v/2-20mOhm is niet groot vwb de uiteindelijke laadstroom die de alternator gaat leveren, maar dit kun je zelf uitrekenen


verder ;

laadkabels veroorzaken weerstand waardoor de laadstroom beperkt wordt en zorgt voor spanningsval , de laadstroomverdeler naar lifepo4 & start akku (zal standaard op een wat modernere boot zitten ?) zorgt voor spanningsval

als en lifepo4 "vol" is zal de interne of externe bms, bij de ingestelde maximale spanning, de laad kant afsluiten als bescherming en zal de alternator alleen de start akku nog laden via de laadstroom verdeler

wat we verder bij vooral de valeo, maar ook de volvo, alternators zien is dat bij warm worden ze minder stroom gaan leveren . dit alles gezegd hebbende wij hebben wel steeds een warmte camera gebruikt om evt problemen te kunnen zien, maar vooralsnog hebben we onderweg de alternators van zowel volvo als yanmar direkt op de bovenstaande manier kunnen aansluiten zonder dc/dc converters en de maximale laadspanning die we zien is dan tussen de 13.9 en 14.1v met laden vanaf de alternator

wat ik ook gezien heb met bijvoorbeeld externe balmar regelaars op dezelfde valeo 125A alternator is dat ze constant 80-90A leveren maar dan ook veel en veel warmer worden dan zonder externe regelaar, een hogere laadstroom kan maar gaat denk ik de alternator veel te veel belastten en laat de alternator veel te warm worden, terwijl een warme valeo zonder externe regelaar 45A geeft en minder warm wordt

anyway , lang verhaal kort, test het goed uit en probeer een warmte camera te lenen oid
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 16:56 #1546793

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Jeroen-Pion schreef :
Ruzie maken om accu's ........

Hype of Bittere Noodzaak ?

:unsure:

lijkt meer op religie ? maar ik ben blij met mijn goedkope blauwe EVE / Lishen cellen (die ook in de Epoch zitten , ik zou alleen graag willen dat epoch ze niet zou vastlassen ivm evt servicen)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 16:58 #1546795

:cheer: Nee, geen ruzie! Ben niet een van de grijze bromberen hier.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 17:14 #1546799

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29077
Overtuigen wat beter of slechter is, draait op ZF altijd op niks.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 18:40 #1546809

Daar hedde ge gelijk in.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 18:42 #1546810

ReneK, jij zegt dus dat de hier bedoelde Valeo dynamo’s zelf-limiterend zijn op een veilige laadstroom, dit in combinatie met kabels als serie-weerstand?

Je linkje spreekt volgens mij over “current limiting BMS”…
Laatst bewerkt: 15 mrt 2024 18:43 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePO4; hype of bittere noodzaak 15 mrt 2024 19:04 #1546813

Ik weet nu dat mijn 125A Htachi op de Yanmar dezelfde is dan de Valeo waar Rene op wijst . Die kun je inderdaad direct aan een LFP hangen , de regelaar gooit het vermogen naar beneden .

Ik vind het wel een gevaarlijke uitspraak om te zeggen ik meen 99% van de dynamo's kunnen dat .......... listig lijkt me want dat is beslist niet zo .

Nu heb ik toch 2x 30 A DCDC omvormer's gebruikt , via een victron remote kabel stuurt de BMS met charge disconnect poort de DC DC omvormers aan of uit , als de LFP vol is is er ook niets meer te laden dus wordt het laden gestopt . Of ze gaan over op "float" om het boordnet te voeden.
Laatst bewerkt: 15 mrt 2024 19:05 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl