Ber schreef :
ReneK schreef :
Nachtvlinder schreef :
To protect the alternator the BMS (Battery Management System) must limit the charging current.
De BMSsen die er hier meestal bedoeld worden regelen niets en kunnen hooguit de accu loskoppelen van laadcircuit of verbruikers.
Een BMS die tevens laadregelaar is, zal wat geavanceerder en dus duurder zijn, denk ik.
Dus of de laadstroom nu regelt met een geavanceerde BMS met geïntegreerd laadalgorithme of met een DC/DC converter: dat zijn beide extra investeringen die bij lood niet nodig zijn toch?
mijn bms doet niets met de laadstroom van de valeo , dit gaat prima . de wet van ohm en de weerstand van de kabels zorgen ervoor dat de laadstroom niet boven de 80A uit komt (125A alternator) en de standaard aansluiting (via een diode/fet laad verdeler) zorgt ervoor dat de start akku aangesloten blijft en evt pieken opvangt en dat de laad spanning niet hoger wordt dan 14v
je kunt natuurlijk externe laad regelaars gaan gebruiken op de valeo maar ik zie daar het nut niet van in
onderweg hebben meerdere mensen de dc/dc er tussenuit gehaald en de (voornamelijk volvo) alternators weer direct op de lithium bank aangesloten , we er voor zorgen dat de start akku aangesloten blijft , direct meer laadstroom (niet meer beperkt tot het maximale vermogen van de dc/dc converter) en geen uitzonderlijk hoge temperaturen op de alternator, gecontroleerd met de flir warmte camera die we aan boord hebben
ik weet dat er veel angst verhalen zijn van alternators die in rook opgaan maar deze verhalen stroken niet met de praktijk/realitiet
ik ga het nog eens bestuderen en nazoeken, je kan gelijk hebben, maar is dat alleen bij scheeps motoren en scheepsgeneratoren, kan je niet een kenmerk geven waar een alteenator aan moet voldoen ongeacht het merk om zonder DC/DC converter te werken.
bedankt
het heeft denk ik weinig met alternator kenmerken te maken ?
een AGM akku heeft een interne weerstand van 5-XXmOhm , lifepo4 interne weerstand van 2-20mOhm
een 'lege' AGM (50% SoC) heeft een spanning van 12v en loopt langzaam op naar 13.8v en dan zakt de opgenomen laadstroom steeds verder in door toenemend voltage op de akku polen en toenemende interne weerstand
een 'lege' lifepo4 (10% SoC) heeft een spanning van 13v , blijft uren op 13.2-13.4v hangen en loopt dan langzaam op naar 13.8v en dan zakt de opgenomen laadstroom steeds verder in door toenemend voltage op de akku polen en toenemende interne weerstand
verschil tussen AGM 12v/5-xxmOhm en lithium 13v/2-20mOhm is niet groot vwb de uiteindelijke laadstroom die de alternator gaat leveren, maar dit kun je zelf uitrekenen
verder ;
laadkabels veroorzaken weerstand waardoor de laadstroom beperkt wordt en zorgt voor spanningsval , de laadstroomverdeler naar lifepo4 & start akku (zal standaard op een wat modernere boot zitten ?) zorgt voor spanningsval
als en lifepo4 "vol" is zal de interne of externe bms, bij de ingestelde maximale spanning, de laad kant afsluiten als bescherming en zal de alternator alleen de start akku nog laden via de laadstroom verdeler
wat we verder bij vooral de valeo, maar ook de volvo, alternators zien is dat bij warm worden ze minder stroom gaan leveren . dit alles gezegd hebbende wij hebben wel steeds een warmte camera gebruikt om evt problemen te kunnen zien, maar vooralsnog hebben we onderweg de alternators van zowel volvo als yanmar direkt op de bovenstaande manier kunnen aansluiten zonder dc/dc converters en de maximale laadspanning die we zien is dan tussen de 13.9 en 14.1v met laden vanaf de alternator
wat ik ook gezien heb met bijvoorbeeld externe balmar regelaars op dezelfde valeo 125A alternator is dat ze constant 80-90A leveren maar dan ook veel en veel warmer worden dan zonder externe regelaar, een hogere laadstroom kan maar gaat denk ik de alternator veel te veel belastten en laat de alternator veel te warm worden, terwijl een warme valeo zonder externe regelaar 45A geeft en minder warm wordt
anyway , lang verhaal kort, test het goed uit en probeer een warmte camera te lenen oid