Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Yet another LiFePo4-schakeling

Yet another LiFePo4-schakeling 30 juli 2024 10:59 #1575012

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1783
Ja hoor Calidris, helemaal mee eens. Voor degenen die aan alternator anxiety lijden, niet aan beginnen. Maar sinds de tachtiger jaren van de vorige eeuw zijn extern geregelde alternators op grote schaal op boten toegepast.. Ik geloof dat TWC 1 van de eersten was, maar ook merken als Sterling, Balmar en vele andere zijn vandaag de dag internationaal populair. Om onverklaarbare redenen hier in het ZF dus taboe. Ik vind het best.

De Wally100 regulator is niet een commercieel product. Ik heb voor eigen kring ong. een half dozijn gebouwd. Is met mijn hulp ook nagebouwd, ook door ZF leden.

Echter, TS heeft te kennen gegeven dit draadje niet richting alternator te willen laten gaan, dus ga ik over het onderwerp hier niet verder discussieren. Als iemand de behoefte heeft meer over de mogelijkheden te horen, begin dan een nieuw draadje.

Cheers, Walt
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 30 juli 2024 11:10 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 30 juli 2024 11:26 #1575014

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14663
Voor degenen die aan zonnepaneel anxiety lijden kan een alternator als een uitkomt aantrekkelijk overkomen. De stank van uitlaatgas en lawaai en trillingen stellen gerust.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 30 juli 2024 11:56 #1575018

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28837
3Noreen schreef :
Voor degenen die aan zonnepaneel anxiety lijden kan een alternator als een uitkomt aantrekkelijk overkomen. De stank van uitlaatgas en lawaai en trillingen stellen gerust.

:laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 30 juli 2024 20:56 #1575121

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1783
Calidris schreef :
3Noreen schreef :
Voor degenen die aan zonnepaneel anxiety lijden kan een alternator als een uitkomt aantrekkelijk overkomen. De stank van uitlaatgas en lawaai en trillingen stellen gerust.

:laugh:

Nee, je haalt de dingen door elkaar. Daarvoor wordt lithium voorgeschreven.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 31 juli 2024 00:46 #1575154

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1783
3Noreen schreef :
Voor degenen die aan zonnepaneel anxiety lijden kan een alternator als een uitkomt aantrekkelijk overkomen. De stank van uitlaatgas en lawaai en trillingen stellen gerust.

Grappen en grollen, daar zit TS zeker op te wachten.
Mijn alternator stinkt en trilt niet. Dat doet alleen de jouwe omdat jij je alternators verbrandt door oneigenlijk gebruik.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 31 juli 2024 01:17 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 31 juli 2024 01:49 #1575156

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14663
WaltB schreef :
Mijn alternator stinkt en trilt niet.

Dan moet ik je toch iets verklappen. Als de dieselmotor waar die alternator aan vast zit geen stinkende uitlaatgas produceert, lawaai maakt en trilt dan komt er geen stroom uit.

Maar serieus. Ik leef nu deze zomer al 54 dagen aan boord. Mijn stroomverbruik is tot nu toe 78140 Wh. Als dat door mijn alternator opgebracht had moeten worden had mijn dieselmotor elke dag meer dan drie en een halve uur moeten lopen. Dat is bijna een derde van de tijd dat ik wakker ben en aan boord. Daar ga ik dus echt niet aan beginnen. Geen haar op mijn hoofd. Die stroom is voor de volle 100% geruisloos en zonder uitlaatgas door mijn zonnepanelen opgebracht zonder dat ik daar last van heb.
Knutsel projecten zijn hartstikke leuk maar het moet toch ook wel zin hebben.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 31 juli 2024 01:57 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 31 juli 2024 03:27 #1575157

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1783
3Noreen schreef :
WaltB schreef :
Mijn alternator stinkt en trilt niet.

Dan moet ik je toch iets verklappen. Als de dieselmotor waar die alternator aan vast zit geen stinkende uitlaatgas produceert, lawaai maakt en trilt dan komt er geen stroom uit.

Maar serieus. Ik leef nu deze zomer al 54 dagen aan boord. Mijn stroomverbruik is tot nu toe 78140 Wh. Als dat door mijn alternator opgebracht had moeten worden had mijn dieselmotor elke dag meer dan drie en een halve uur moeten lopen. Dat is bijna een derde van de tijd dat ik wakker ben en aan boord. Daar ga ik dus echt niet aan beginnen. Geen haar op mijn hoofd. Die stroom is voor de volle 100% geruisloos en zonder uitlaatgas door mijn zonnepanelen opgebracht zonder dat ik daar last van heb.
Knutsel projecten zijn hartstikke leuk maar het moet toch ook wel zin hebben.

Grapjas! Dan moet ik je ook iets verklappen. In mijn deel van de wereld kan het ook enkele dagen achtereen regenen met zeer bescheiden solar opbrengst. Bij jou natuurlijk niet.
Maar ook ik heb solar panels op de bimini van mijn boot (200W), die gebruik van de diesel bij redelijk weer overbodig maken. LFP laden met solar is zeer efficient. "Stroomdraaien" met de diesel doe ik nooit. Bij langere tijd geankerd draai ik de motor misschien 1 keer per 4-5 dagen voor een uur om drinkwater te maken (80L/uur met compressor op de motor). Dan is bijladen van de accu's tegelijkertijd meegenomen als het weer niet best is.

Dat "volledig solar" van jou daar geloof ik geen snars van. Vorige week was je nog geinteresseerd in het starten van je DC-DC boven een bepaald motor toerental, omdat je issues had met DC-DC. Maar het is jammer voor je dat je pogingen met alternator te laden mislukt zijn en dat je daar een hoop geld aan kwijt was. Maar moet die gefrusteerdheid nou betekenen dat je denigrerend praat over "zinloos knutselen" als dat bij iemand anders wel goed lukt?
Over en uit maar weer.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 31 juli 2024 04:02 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 31 juli 2024 05:53 #1575164

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14663
WaltB schreef :
Dat "volledig solar" van jou daar geloof ik geen snars van.

Geloven doen we in de kerk. Opbrengst van zonnepanelen kun je gewoon meten. Het is ons in het verleden in NW Schotland overkomen dat de zon 6 dagen te weinig opbracht. We hebben toen in de locale bouwmarkt voor een klein bedrag een generator gekocht. Die kan uren lang >50A laden via de walstroomlader en maakt minder herrie. Zo hebben we toch een noodoplossing. Die we dit jaar nog niet gebruikt hebben. Met de huidige accu's kun je makkelijk voor behoorlijk wat dagen stroom opslaan.
Verder geïnteresseerd zijn betekend niet altijd dat je zelf het wilt hebben. In dit geval heeft Helmsman 38 mij gevraagd via PM hoe het op zijn boot aan te pakken. Hij wil met een alternator laden. Ik heb dat wel afgeraden maar maakt uiteindelijk zijn eigen keuzes. Dat lijkt me ook prima,
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 31 juli 2024 06:05 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 31 juli 2024 06:32 #1575175

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1427
Voordat dit draadje weer helemaal uit de hand loopt, maar even een kiekje van de inbouw.



Voorheen was de hele accubak vol met 3 gewone loodaccu's van elk 140 Ah.
Laatst bewerkt: 31 juli 2024 06:33 door Woody130.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 31 juli 2024 06:40 #1575177

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14663
Woody130 schreef :
Voordat dit draadje weer helemaal uit de hand loopt, maar even een kiekje van de inbouw.

Had je niet beter een project draadje kunnen starten als je uitweidingen je zo storen ?

Ik snap nog niet waarom jou startaccu extra geladen moet worden. En als tweede vraag. Hanteer jij een criterium van Fail-Safe bij het ontwerpen van je systeem ? Mijn BMS vormt een secondaire beveiliging. Heb jij nog een vorm van fall back ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 31 juli 2024 07:18 #1575186

@3Noreen: op welke PfD ontwerp jij zo’n secundaire beveiliging?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 31 juli 2024 07:29 #1575188

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14663
Nachtvlinder schreef :
@3Noreen: op welke PfD ontwerp jij zo’n secundaire beveiliging?

Mijn bootje is niet een professionele omgeving waar een Process Flow Diagram vereist is. Het is ook zo simpel dat ik meen dat het niet nodig is.
Maar het laden wordt primair bewaakt door de laadprofielen van mijn MPPT's en walstroom lader.
Mijn victron battery monitor vormt de primaire laag voor het te diep ontladen. Moet ik dus zelf wel op kijken. Secondair bewaakt mijn BMS voor onder, overspanning en heeft een eigen coulomb counter en kan onafhankelijk door middel van twee SSR's de laadstroom en verbruik stroom onderbreken. De SSR's zijn beide normally open types. Dus mocht om een of andere reden, bijvoorbeeld draadbreuk, de bekrachtiging weg vallen zal de accu losgekoppeld worden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 31 juli 2024 07:33 #1575189

Ok. Gezien je vraagstelling met veel dure woorden las het als een troll-post, vandaar mijn reactie. Gelukkig dat dat niet het geval was :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 31 juli 2024 07:41 #1575192

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14663
Nachtvlinder schreef :
Ok. Gezien je vraagstelling met veel dure woorden las het als een troll-post, vandaar mijn reactie. Gelukkig dat dat niet het geval was :)

Je leest met een vooropgezet idee. Dat is jammer. Zeker als het onderwerpen zijn die mij zelf echt interesseren zoals zeilen , zeilvoering en zeil trim heeft het er voor gezorgd dat ik geen bijdrages probeer te schrijven over die onderwerpen.

Maar ter zaken. TS kiest er voor om zijn lader in te stellen op een laadprofiel wat in principe schadelijk is voor zijn LiFePO4 accu. Zijn BMS en mechanisch relais moet zorgen dat het niet uit de hand loopt. Wat gebeurt er als zijn BMS fout gaat ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 31 juli 2024 07:45 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 31 juli 2024 08:12 #1575205

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1427
3Noreen schreef :
Woody130 schreef :Voordat dit draadje weer helemaal uit de hand loopt, maar even een kiekje van de inbouw.
Had je niet beter een project draadje kunnen starten als je uitweidingen je zo storen ?

Ik snap nog niet waarom jou startaccu extra geladen moet worden. En als tweede vraag. Hanteer jij een criterium van Fail-Safe bij het ontwerpen van je systeem ? Mijn BMS vormt een secondaire beveiliging. Heb jij nog een vorm van fall back ?
Dan heb ik mijn draadje niet juist omgehangen. Met uit de hand lopen bedoel ik meer het ruziën. Komt hier wel ens voor....

Elke startaccu moet geladen worden, maar je bedoel, denk ik, is een dynamo niet genoeg? Ik denk het niet. Als je wekenlang niet op de motor vaart is het goed om een loodaccu op de druppellader te hebben.

Ik denk dat ik redelijk safe zit. Als mijn eigen schakeling het af laat weten is er het vangnet door de bmv van Victron. Die heb ik ingesteld op overspanning en schakelt de lader en mppt van de accu af. De overspanning van de bmv is net iets hoger dan die van mijn eigen AMS

Groet Daan



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 31 juli 2024 15:04 #1575301

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28837
Daan,
Ik heb je openingspost nkg eens beken, alles kan in principe.
Ik hou van redunante systemen, dat vindt ik beetje tricky.

Waarom niet gewoon een eigen simpele mppt lader op je start accu? En dus geen of minder "klimbim schakelzooi" tussen beide systemen?
Nu zal je niet direct plaats hebben voor los paneel voor de start accu, zoals wij. Dan kan een andere uitdaging zijn of 2 mppt regelaars op 1 paneel of string kan werken?

Mogelijk weet Seafthinge dat.

Ik ben daar erg tevreden over en geen afhankelijkheden van elkaar.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 31 juli 2024 22:05 #1575383

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1783
Inderdaad, dat schakelen is voor het bijladen van de startaccu niet de moeite waard. Ik ben er ook van afgestapt.
MPPT voor startaccu is een overkill. MPPT werkt alleen in de bulkfase. Die is maar kort voor een startaccu, dus het voordeel is minimaal. Een 10 Euro PWM solar regelaartje is al voldoende. Zelf gebruik ik een 8A DC-DC cc/cv ladertje voor de startaccu, afgesteld op 14.2V. Als je dit aansluit op de “load” uitgang van de LFP MPPT lader, deel je ahw de LFP solar met startaccu en kun je de mppt load parameters daarop afstemmen. En geen apart solar panel nodig.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 31 juli 2024 22:25 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 01 aug 2024 07:23 #1575421

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7959
Voor de mindere knutselaars onder ons: Renogy heeft een alleraardigste dc-dc met ingebouwde mppt in het programma. Dus voor zowel de stroom uit de alternator als uit PV. Die schakelt de mppt om van lifepo4 naar startaccu als de eerste vol genoeg is. 1 apparaat ipv 3 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 01 aug 2024 07:36 #1575422

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1783
TS heeft al een MPPT regelaar.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 01 aug 2024 07:37 #1575423

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1427
@Calidris:
Ik hou van redunante systemen, dat vindt ik beetje tricky.
Hou je nou wel of niet van redundante systemen. Met mijn Mastervolt Ivo Smart 12/40-3 heb ik 4 vrij dure loodaccu's kapot geladen, 3 maal Wilco 140Ah gewone loodaccu en een vrij nieuwe Victron 220Ah AGM. Er was geen ander systeem dat ingreep. Die Victron is na een nacht lang bulken door die Mastervolt behoorlijk zwanger geraakt. Ook de temperatuursensor van de Mastervolt greep niet in. Het heeft bijna 2 dagen geduurd totdat de Victron AGM de omgevingstemperatuur weer had.

@Philip: Klinkt interessant. Heb je een linkje of type?
Laatst bewerkt: 01 aug 2024 07:38 door Woody130.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 01 aug 2024 10:19 #1575448

Mogelijk weet Seafthinge dat.







Dat heb ik niet zo snel paraat, daarvoor moet ik zoeken in statistiekjes van vele jaren terug.

Bij mij voldoet zonder er omkijken naar te hebben de standaard opstelling generator naar een diodebrug en solar alles op de huishoud accu´suitgang van die diodebrug.

Dat zijn 3 MPPT´s één van 4 x 60 Wp serie, een windmolen in experiment toestand en een variabele set panelen die ik op voorraad heb om direct te kunnen plaatsen, ook 4 60 Wp paneeltjes die in een vrij willekeurig gekoppeld zijn in serie of parallel, net hoe het uitkomt hoeveel het er zijn.
Opslaan IN de boot neemt teveel ruimte in.

ALLE solar staat op de uitgang voor huishoud accu van de diode brug.
Omdat ik weinig meer vaar komt zo de startaccu lading te kort.

Om dat op te lossen een forse diode, met zekering tussen huishoud- en start accu aansluiting op de diode brug, waarvan te verwachten was stuk gaan bij starten.
Dat viel erg mee, nog niet stuk gegaan.
Ik heb alleen loodaccu´s

De startaccu bljft op die manier ongeveer 0,5 Volt lager in spanning dan de huishoud accu´s
Dat is zo´n 13,5 Volt, een goede opslag spanning.
Mijn accu monitor weegt ongeveer 80 Kilo, precies mijn gewicht.



De drie MPPT´s staan alle parallel, de zwakste- de molen, schakelt het eerst af afhankelijk van de windsterkte. en levert weinig
Daarna de set met voorraad panelen, afhankelijk hoeveel het er zijn en de instraling.

Er zijn nog 3 molens aanwezig, ben nu aan het experimenteren om er één zodanig te wikkelen dat tussen, de hier standaard 2 Bf en veel hardere wind alles binnen de settings blijft en er al redelijke opbrengst is bij die 2 a 3 Bf. en de maximale spanning nooit boven de 90 Volt uitkomt.
Laatst bewerkt: 01 aug 2024 10:24 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 01 aug 2024 12:06 #1575468

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28837
WaltB schreef :
Inderdaad, dat schakelen is voor het bijladen van de startaccu niet de moeite waard. Ik ben er ook van afgestapt.
MPPT voor startaccu is een overkill. MPPT werkt alleen in de bulkfase. Die is maar kort voor een startaccu, dus het voordeel is minimaal. Een 10 Euro PWM solar regelaartje is al voldoende. Zelf gebruik ik een 8A DC-DC cc/cv ladertje voor de startaccu, afgesteld op 14.2V. Als je dit aansluit op de “load” uitgang van de LFP MPPT lader, deel je ahw de LFP solar met startaccu en kun je de mppt load parameters daarop afstemmen. En geen apart solar panel nodig.

Een 10A mppt kost €28,-. Daar lijdt je geen armoe van.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 01 aug 2024 21:54 #1575603

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1783
Calidris schreef :
WaltB schreef :
Inderdaad, dat schakelen is voor het bijladen van de startaccu niet de moeite waard. Ik ben er ook van afgestapt.
MPPT voor startaccu is een overkill. MPPT werkt alleen in de bulkfase. Die is maar kort voor een startaccu, dus het voordeel is minimaal. Een 10 Euro PWM solar regelaartje is al voldoende. Zelf gebruik ik een 8A DC-DC cc/cv ladertje voor de startaccu, afgesteld op 14.2V. Als je dit aansluit op de “load” uitgang van de LFP MPPT lader, deel je ahw de LFP solar met startaccu en kun je de mppt load parameters daarop afstemmen. En geen apart solar panel nodig.

Een 10A mppt kost €28,-. Daar lijdt je geen armoe van.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Tenzij je er zelf ervaring mee hebt, zou ik nooit een als MPPT op AliE of Amazon geadverteerde goedkope “MPPT” durven aanraden. Er wordt veel rommel aangeboden en naar eigen ervaring wordt de term MPPT erg losjes gehanteerd.
Dit is een voorbeeld:
Niet MPPT
Voor een kennis met low budget gekocht. Komt in veel vermommingen voor. Je mag em zo hebben. Laadt bulk gewoon PWM, dan absorptie for ever. Alie betaalde de helft terug zonder te hoeven terugsturen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 01 aug 2024 22:43 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 02 aug 2024 06:38 #1575623

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7959
Woody130 schreef :

@Philip: Klinkt interessant. Heb je een linkje of type?

www.renogy.com/dcc50s-12v-50a-...y-charger-with-mppt/

Paar nadelen:
- geaccepteerd zonnepanelen voltage is wat beperkter dan bij de Victron mppt
- Het standaard li laadprofiel is imho niet best. Volledig aan te passen maar Om dat aan te passen is er wel weer een bluetooth module nodig.
- wordt (net als veel van zijn concurrenten) aardig warm als de de volledige 50A er door heen gaat. Ik heb hem nu op 30A draaien.

Instellingen zijn gelijk voor beide laadbronnen. Kan ook een nadeel zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 02 aug 2024 07:30 #1575638

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28837
WaltB schreef :

Tenzij je er zelf ervaring mee hebt, zou ik nooit een als MPPT op AliE of Amazon geadverteerde goedkope “MPPT” durven aanraden. Er wordt veel rommel aangeboden en naar eigen ervaring wordt de term MPPT erg losjes gehanteerd.

Voor een kennis met low budget gekocht. Komt in veel vermommingen voor. Je mag em zo hebben. Laadt bulk gewoon PWM, dan absorptie for ever. Alie betaalde de helft terug zonder te hoeven terugsturen.

Enige vooringenomen bespeur ik hier.
1 de mppt regelaar is Duitse makelij
2 voor €28 ga ik de overkill van mppt niet uit de weg.

akkusys.shop/zubehoer/ladegera...r-laderegler-12v-10a

Overgens ingesteld op 1A, rustig aan.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 02 aug 2024 07:41 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl