Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Yet another LiFePo4-schakeling

Yet another LiFePo4-schakeling 23 juli 2024 07:50 #1573587

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1783
Dat is helemaal waar, maar als je stopt met laden bij 13.5V is de LFP accu nog niet op 90% SoC. Je zou hiervoor moeten doorladen tot 14.2V met het risico dat je uitschietende cellen krijgt, die boven 3.65V uitkomen. Als je echt tot 90% wilt laden met een lagere spanning ontkom je er niet aan om bij het bereiken van de absorptie spanning een tijd CV te laden (dus een absorptie fase), maar dit is in jouw opzet niet mogelijk.
Ik zou investeren in een cell monitor zoals Battgo, zodat je eerst het cell gedrag kunt monitoren bij verschillende absorptie (eind) spanningen. Als je een V-switch gebruikt zoals ik heb aanbevolen kun je heel makkelijk de uitschakel-spanning wijzigen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 23 juli 2024 07:54 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 23 juli 2024 08:22 #1573593

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1427
Ik zie op internet allemaal van dit soort tabellen en grafieken. Daar zit 90% ergens rond de 13,4 volt. Zijn die dan allemaal fout? Spanningen van LFP's zijn wel afhankelijk van de temperatuur. Daarom komt er ook een temperatuur-sensor in mijn schakeling.





Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 23 juli 2024 08:33 #1573597

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28837
DeBommel schreef :
Airgead schreef :Schema is qua kruisen draden wel/geen contact precies volgens de NEN **** norm zoals ik geleerd heb. Niets mis mee.
Overigens aangeven dat kruisende lijne wel contact maken doe je door ze niet te laten kruisen maar 1 lijn wat te laten verspringen.
Ja ja ja, het is al duidelijk. 

Ik ben persoonlijk zelf grote fan van een verbindings puntje op het verbindingspunt, de Amerikaanse manier. Duidelijker kan haast niet.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 23 juli 2024 08:36 #1573598

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1783
Er is een verschil tussen laadspanning en rest spanning (zie bovenin de tabel) Als je bijv laadt tot 13.5V en dan stopt dan zakt de spanning naar ong. 13V. Rest spanning van 13.0V betekent ong 50-60% SoC.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 23 juli 2024 08:39 #1573599

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1427
Goed punt WaltB. Daar moet ik even goed naar kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 23 juli 2024 08:47 #1573601

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28837
Ik heb een cel lader die ik langere tijd aan kan laten, eindspanning is 13,42v. Duurt dus wel even. Ik forceer geen hogere spanning om ze in kortere tijd vol te krijgen.
Als ik vaar stel ik de solar en dcdc spanning in op 13,6v. Dat duurt nooit echt lang.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 23 juli 2024 09:19 #1573608

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1783
Calidris schreef :
Ik heb een cel lader die ik langere tijd aan kan laten, eindspanning is 13,42v. Duurt dus wel even. Ik forceer geen hogere spanning om ze in kortere tijd vol te krijgen.
Als ik vaar stel ik de solar en dcdc spanning in op 13,6v. Dat duurt nooit echt lang.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Dat zal bulk+absorptie zijn, TS kan in zijn voorgestelde setup alleen bulk laden, dan stoppen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 23 juli 2024 09:21 #1573609

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3619
De tabellen op het internet zijn van gisteren en eergisteren. Voor wijn (dat al millennia wordt gemaakt) is dat goed. LiFePO cellen gaan pas hun vierde decade in. Ik heb gepost hoe je aan de maximale laadspanning komt. Voor de 'komkommercielen' is dit niet belangrijk, zij willen gewoon cellen verkopen. Een cel op een hogere spanning heeft meetbaar meer energie in zich. Dat is een sales argument. In 2005 wordt voor een LiFePO cel 1500 cycli als levensduur gegeven. Dat is ook een sales argument ten opzichte van de lood-zwavelzuuraccu met ca 500 cycli.
Nu spreekt men van 8000 tot 10.000 cycli voor LiFePO cellen. Dit komt geheel op het conto van verbeterde inzichten in de technologie van het laden. De moderne inzichten zijn niet haalbaar bij laders die een laadprofiel voor lood-zwavelzuuraccu's op Li-accu's toepassen. Een loodzwavelzuur accu kan betrekkelijk goed tegen snelladen binnen de levensduur van 500 cycli. Een LFP accu kan dat niet. Dat is ook niet nodig omdat laden met 1c met een LFP accu normaal is en laden met 1c voor een loodzwavelzuur accu al snelladen is. 'Snelladen' is net zoiets als 'Viagra light': je krijgt er geen erectie van, maar wel een mooie, volle onderbroek.
'Playstation en Wi is niet hetzelfde!' Binnen de watersporters heb je alleen maar accu's en omdat die geladen moeten worden zijn alle laders goed. Dat geloof je toch niet! Er zijn ongeveer 6 soorten Li-ion accu's, met allemaal verschillende eind laadspanningen en die kunnen allemaal goed worden geladen met een kastje waar 'suited for Li-ion batteries' op staat en dat geloof je wel? Laat je nakijken!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 23 juli 2024 09:37 #1573612

Ik begrijp nog niet de helft van waar het hier over gaat. Heb er dan ook geen verstand van.

Niettemin heb ik wel zelf een 24V 300Ah LFP gebouwd van 8 losse cellen en standaard componenten. Want was toch niet zo moeilijk als hier op ZF zo vaak wordt geschetst.

Ik laad met een constante van 27,4V zowel met een wallader (eigenlijk niet nodig, maar het kan) als met de 12V dynamo op de motor. De dynamo staat op een 50Ah 12V RedTop startaccu met daaraan een DC-DC 12/24V converter voor het laden van de LFP met max. 30A

De balanceer spanning is 3,4V per cel. Zodra een cel deze spanning bereikt wordt er gebalanceerd totdat alle cellen die 3,4V hebben bereikt. De BMS schakelt vervolgens de lader uit. De celspanning loopt dan langzaam terug naar iets van 3,33V. Overigens heb ik een hogere spanning dan 3,41V nog niet gezien (wel ooit, volgens gebruiksaanwijzing, eenmalig initieel opgeladen tot 3,65V)

Niet altijd wil ik zo ver opladen. Voor de wallader is dat een kwestie van voortijdig uitschakelen, voor de DC-DC idem dmv een schakelaar in de sense draad (die de DC-DC converter met vertraging aanzet als de motor draait) Dan wordt er ook niet gebalanceerd.

Naast het BMS is er ook nog een accumonitor met een shunt op de min van de LFP.

Voor mijn simpele ziel een behoorlijke KISS oplossing en prima monitoring op celniveau. Of wat mis ik dan nog ?

Zonnecellen heb ik nog niet. Zodra die er wel zijn raakt de wallader helemaal buiten beeld.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 23 juli 2024 09:45 #1573614

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 952
Los van de technische uitvoering: waarom wil TS dat de verbruikers, als ie aan de walstroom hangt, rechtstreeks uit de lader gevoed worden?

Dan heb je de LFP toch praktisch continu op 95% lading zitten? Laadt dat nou perfect zijn voor lood, maar minder dan perfect voor LFP. Of zijn deze inzichten alweer gewijzigd?
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 23 juli 2024 10:13 #1573619

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3619
@3Noreen
Stoppen met laden als je aan de 3,4V komt is de reden dat jouw cellen 10 lentes hebben zonder capaciteit verlies. Dan ontstaat er geen Li plating.

@DeBommel
Dat is ook niet nodig, Koelkastjes draaien niet 24 uur van 24 uur en met de accu aan de lader wordt deze direct weer opgeladen. MAAR... als je geen lader hebt die bij 3,45V per cel stopt met het laden, dan mol je de accu's door Li-plating.
LFP cellen met een lader die niet boven 3,4V kan komen, laad de cel op tot 99% SOC en pas als je met meer dan 3,45V gaat laden ontstaat Li-plating. 'Loden argumenten' zijn niet geldig, er zit geen lood in een LFP cel.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 23 juli 2024 10:24 #1573621

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 952
Hi Peper,

Dat weet ik; ik gebruik ook geen loodargumenten.

De vraag was of je LFP continu op zo’n hoge SOC houden niet schadelijk is.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 23 juli 2024 10:30 #1573622

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3619
Nee, het wordt pas schadelijk als je boven de laadspanning van 3,45V bij 25 oC komt of blijft. Het idee dat je LFP-accu's moet 'cyclen' is inmiddels ook achterhaald.
Het boven 100% SoC laden van loodaccu's werd gedaan om met zekerheid alle loodsulfaat van de platen te halen.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 23 juli 2024 10:43 #1573624

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28837
Daarom vindt ik 3,355v genoeg, zonder angst.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 23 juli 2024 10:43 #1573625

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28837
Voor de lange duur dus.
Tijdens gebruik iets hoger.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 23 juli 2024 10:47 #1573627

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3619
Calidris schreef :
Daarom vindt ik 3,355v genoeg, zonder angst.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Dan heb je ook minder problemen met temperatuurvariaties en de temperatuur coëfficient! En... je kunt je boot gewoon voor je deur aan de walstroom leggen. [bofkont!]
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 23 juli 2024 11:15 #1573633

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1427
DeBommel schreef :
Los van de technische uitvoering: waarom wil TS dat de verbruikers, als ie aan de walstroom hangt, rechtstreeks uit de lader gevoed worden?

Dan heb je de LFP toch praktisch continu op 95% lading zitten? Laadt dat nou perfect zijn voor lood, maar minder dan perfect voor LFP. Of zijn deze inzichten alweer gewijzigd?
Dat wil ik omdat als de koelkast en nog wat zooi aan staat er continue uit de LFP getrokken wordt. Veel laders gaan dan steeds weer laden. Dat is goed als je een loodaccu hebt, maar is volgens mij voor LFP niet zo goed. Blijft die lader dan in absoptie of in float voor LFP's?

Daarom: als ik aan de walstroom hang wil ik de loodaccu aan de lader en de gebruikers hebben. Wordt die loodaccu lekker volgedruppeld. Vindt ie lekker. De LFP laat ik dan loshangen voor als we weer weggaan en dus van de walstroom af gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 23 juli 2024 11:18 #1573634

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28837
Maar iedereen mag zijn eigen interpretatie doen, zonder de ander te niet te doen.
Stel 5000 cycli, elke dag 1, is 13 jaar of langer. Dan ben ik bij leven en welzijn 77+.
Conclusie: duurt mijn tijd wel uit en "men" hoeft niet heel benauwd te zijn dat je je lfp stuk maakt. Mits binnen de grenzen blijft  85 of 95% lading maakt dan niet zo veel uit.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 23 juli 2024 13:00 #1573647

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14663
Peper schreef :
@3Noreen
Stoppen met laden als je aan de 3,4V komt is de reden dat jouw cellen 10 lentes hebben zonder capaciteit verlies. Dan ontstaat er geen Li plating.

Ik laad tot 3,52V/cel. Daarna stopt het laden. Float spanning van 3,35V/cel. Maar het spul staat alleen aan als ik zelf aan boord ben. En dan staat minimaal ook mijn koelkastje aan. Ik heb een hekel een lauw bier. Met als gevolg dat direct na het laden het ontladen begint.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 24 juli 2024 00:00 #1573751

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1783
Het kernpunt van dit topic is dacht ik het alternerend laden van AGM en LFP via spanning gestuurde SSR's.
Aanvankelijk gebruikte ik ook alternerend laden op mijn boot (door de dynamo). Dit werkte prima, maar na een paar jaar ben daar van afgestapt omdat de lood-zuur start accu zo weinig bijladen verlangt, dat dit veel eenvoudiger is te doen door een $10 DC-DC buck/boost module dat gevoed wordt door de LFP accu. De spanning is op 14.2V ingesteld en de maximale laadstroom is 8A. Dit ladertje start alleen als de motor loopt, maar met een override schakelaar kan de start accu ook worden geladen als dat niet het geval is. TS zou dit ook kunnen overwegen.
Mijn boot is helemaal en altijd off-grid. Het elektrisch systeem is heel eenvoudig en heeft 2 laadbronnen, dynamo en solar. De dynamo laadt de LFP accu's direct met instelbare stroom. Meestal laat ik dit op 30A staan voor motor RPM boven 1000. Absorptie spanning staat op 13.8V (cell 3.45), absorptie duur 10min., geen float charge. Solar laden is met 2x100W panelen via een Epever Tracer MPPT. Absorptie spanning hiervan ook ingesteld op 13.8V, absorptie duur 30min, geen float. Soms verhoog ik de spanning naar 14V en wat langere absorptie als ik denk dat de LFP cellen gebalanceerd moeten worden. Na een paar maanden gebruik heb ik altijd wel een cell die bij 14V eerder uitschiet naar 3.65V terwijl andere cellen nog op 3.4V staan. Met de actieve balancer zijn de cellen na een paar cycles gelijk getrokken. Balanceer stroom die ik heb waargenomen met stroomtang is 2A. Als ik de spanning op 13.8V houd is het verschil in cell spanning nooit meer dan 50mV (in rust <10mV) , dus echt nodig is dat balanceren niet. Battgo cell monitor is erg goed om cellen in de gaten te houden, maar meestal heb ik er geen omkijken naar. Verder nog een battery monitor. Geen BMS maar over en under Voltage alarms. Bluetooth voor uitlezen van status en parameters met phone vind ik onzin. Epever MPPT, dynamo regelaar en cell monitor zijn direct afleesbaar.
Geen DC-DC converters of andere electronica, maar 1500W inverter voor haardroger, laders phones, iPads, power tools, camera en stofzuiger.
Cheers, Walt
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 24 juli 2024 00:07 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 24 juli 2024 13:52 #1573850

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14663
WaltB schreef :
De dynamo laadt de LFP accu's direct met instelbare stroom. Meestal laat ik dit op 30A staan voor motor RPM boven 1000.

Dit is een interessant gegeven. Pas gaan laden boven een bepaalt toerental. Hier heb ik zelf ook over zitten denken om zo wat problemen ook met een DC-DC te ondervangen. Je hebt immers mooie pulsjes van de W-aansluiting van de dynamo om het toerental te meten.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 24 juli 2024 13:53 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 24 juli 2024 17:27 #1573894

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28837
Welke problemen verwacht je anders met je dcdc?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 24 juli 2024 18:08 #1573899

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1427
Jullie kapen toch niet het draadje van TS?

Mijn spullen zijn binnen. Lader en LFP's van Marktplaats. Bedankt nog voor de tip Philip.

Laatst bewerkt: 24 juli 2024 18:10 door Woody130. Reden: draaien
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 24 juli 2024 21:42 #1573924

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1783
3Noreen schreef :
WaltB schreef :
De dynamo laadt de LFP accu's direct met instelbare stroom. Meestal laat ik dit op 30A staan voor motor RPM boven 1000.

Dit is een interessant gegeven. Pas gaan laden boven een bepaalt toerental. Hier heb ik zelf ook over zitten denken om zo wat problemen ook met een DC-DC te ondervangen. Je hebt immers mooie pulsjes van de W-aansluiting van de dynamo om het toerental te meten.

Dit is een funktie van mijn alternator regulator. Laadstroom wordt o.a. bepaald door RPM en is instelbaar.
Maar je kunt dit ook heel eenvoudig met een paar losse onderdelen van een paar Euro doen. Alleen een paar draadjes verbinden, niets te solderen. Op de W van de alternator sluit je een frequency to Volts converter PCBtje aan ( 0-10KHz to 0-10V). Mag in parallel met de toerenteller. Daar sluit je een V-switch op aan. Die stel je in op het voltage dat overeenkomt met het gewenste toerental waarboven DC-DC mag starten. Output naar DC-DC “engine runs” signaal input en klaar is Kees.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 24 juli 2024 21:58 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 25 juli 2024 04:36 #1573935

Het is Hobby-Bob toch, niet Hobby-Kees? ;)

Ik zou niet gaan prutsen in apparatuur, maar liever kiezen voor het gebruik van consumer-grade kant-en-klare uitontwikkelde producten; het pad dat TS terecht gekozen heeft.

Zou het niet handiger zijn elkaars zelfbouw soldeersels in een apart draadje te bespreken? Dan kan dit draadje TS’ insteek enigszins blijven volgen wellicht…
Laatst bewerkt: 25 juli 2024 04:38 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl