Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Yet another LiFePo4-schakeling

Yet another LiFePo4-schakeling 25 juli 2024 04:47 #1573937

Hmmm, WaltB geeft aan waar het probleem zit: De alternator.
Op de meeste boten met hypermoderne apparatuur zit nog steeds een alternator met een techniek van ver uit de vorige eeuw. Die is zo krakkemikkig dat ie zichzelf kan vernietigen als ie op een moderne accu wordt aangesloten.
En de reactie van velen is dan: een karrevracht dure blauwe doosjes er in.
Alsof je boot lek is, en als oplossing zet je er maar een wat groter bilgepomp in.
Je moet het probleem aanpakken, en dat is de alternator. Al die blauwe pleisters:dat blijft aanmodderen, boot er uit en dat lek dichtmaken!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 25 juli 2024 04:56 #1573938

Klopt, maar ik zie de meeste gebruikers niet in staat dat te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 25 juli 2024 06:46 #1573944

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1783
Nachtvlinder schreef :
Het is Hobby-Bob toch, niet Hobby-Kees? ;)

Ik zou niet gaan prutsen in apparatuur, maar liever kiezen voor het gebruik van consumer-grade kant-en-klare uitontwikkelde producten; het pad dat TS terecht gekozen heeft.

Zou het niet handiger zijn elkaars zelfbouw soldeersels in een apart draadje te bespreken? Dan kan dit draadje TS’ insteek enigszins blijven volgen wellicht…

Nee, Kees komt klaar en “Bob’s your uncle”. Maar waar blijf je nou met je “consumer-grade kant-en-klare uitontwikkeld product” om het onderhavige probleempje op te lossen? Niet zeuren man.
Cheers, Walt
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 25 juli 2024 06:58 #1573946

Jaja, ok ;)

Eigenlijk zou de blauwe doosjesfabrikant een alternator op de markt moeten brengen die een slimme LifePO4 lader met temperatuur etc. bewaking geïntegreerd heeft. Het setje "altenator + LiFePO4 accu" wordt dan daadwerkelijk plug&play...
Laatst bewerkt: 25 juli 2024 07:00 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 25 juli 2024 07:01 #1573949

Nachtvlinder schreef :
Jaja, ok ;)

Eigenlijk zou de blauwe doosjesfabrikant een alternator op de markt moeten brengen die een slimme LifePO4 lader met temperatuur etc. bewaking geïntegreerd heeft. Het setje "altenator + LiFePO4 accu" wordt dan daadwerkelijk plug&play...

Precies.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 25 juli 2024 07:04 #1573950

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1783
Plug&play is wel ontzettend saai.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 25 juli 2024 07:11 #1573952

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14663
Yanmar heeft een tijdje motoren uitgebracht met een moderne generator deel tussen het blok en de keerkoppeling. Alleen commercieel was het geen succes. De markt was nog niet er van overtuigd dat die geliefde alternator met V-snaar zijn beste tijd wel gehad heeft.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 25 juli 2024 07:27 #1573954

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1783
Wees blij dat er nog dingen op een boot zitten die je nog zelf kunt testen en/of repareren. Wie wil nou dat het dezelfde kant uit gaat als automobielen, waar je bijna niks meer zelf aan kunt doen?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 25 juli 2024 07:42 #1573960

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14663
WaltB schreef :
Wees blij dat er nog dingen op een boot zitten die je nog zelf kunt testen en/of repareren. Wie wil nou dat het dezelfde kant uit gaat als automobielen, waar je bijna niks meer zelf aan kunt doen?

Dit is een open deur. Ik heb het liefst een ding wat helemaal niet gerepareerd hoeft te worden. Toen ik jong was ging een auto ongeveer 100.000 km mee. Er moest om de 5000km nieuwe olie in. Nu gaat een auto 500.000 km mee en hoeft de olie om de ±30.000 km vervangen te worden. De keuze is snel gemaakt. Voor mij dan.
Over een alternator. Deze ezel (ik) heeft er drie keer zijn teen aan moeten stoten voordat het kwartje wilde vallen. It Paradyske schrijft wel heel goed hoe het zit. Het ding inclusief V-snaar aandrijving is ontworpen voor een ander doel dan waarvoor wij hem willen gebruiken. Je koopt voor minder dan € 500,- een generator die het grootste gemak veel beter presteert dan dat ding uit de vorige eeuw. Als je al stroom met fossiel wilt opwekken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 25 juli 2024 09:03 #1573975

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1427
Jammer dat het draadje richting de dynamo gaat. :( Ik laat alleen de startaccu met de dynamo. Als je over DC-DC-doosjes wilt praten, kun je een eigen draadje starten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 25 juli 2024 09:08 #1573976

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14663
Woody130 schreef :
Jammer dat het draadje richting de dynamo gaat. :( Ik laat alleen de startaccu met de dynamo. Als je over DC-DC-doosjes wilt praten, kun je een eigen draadje starten

Ik had de indruk dat jij jou mooie nieuwe LiFePO4 accu met je alternator wilde laden. Als ik dat verkeerd heb dan zijn mijn opmerkingen over dynamo's en LiFePO4 hier misplaatst.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 25 juli 2024 09:18 #1573979

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1427
Nou zo erg is het ook niet, maar ik ga inderdaad met de dynamo alleen mijn startaccu opladen. Ik vaar zo weinig op de motor. Misschien komt er in de toekomst wel een DC-DC-lader van start naar LFP. Ik vind alleen die blauwe doosjes die kunnen laden errrrug duur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 25 juli 2024 09:36 #1573982

3Noreen schreef :
Yanmar heeft een tijdje motoren uitgebracht met een moderne generator deel tussen het blok en de keerkoppeling. Alleen commercieel was het geen succes. De markt was nog niet er van overtuigd dat die geliefde alternator met V-snaar zijn beste tijd wel gehad heeft.
Van Yanmar ken ik het niet. Wel van Steyer. Of dat wel of geen succes is weet ik niet. Schijnt niet goedkoop te zijn. Maar dat is Steyer sowieso niet.
www.marineenginedigest.com/gen...trical-generator.htm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 25 juli 2024 11:07 #1573997

Woody130 schreef :
Nou zo erg is het ook niet, maar ik ga inderdaad met de dynamo alleen mijn startaccu opladen. Ik vaar zo weinig op de motor. Misschien komt er in de toekomst wel een DC-DC-lader van start naar LFP. Ik vind alleen die blauwe doosjes die kunnen laden errrrug duur

Daar ben ik het mee eens. De meeste Nederlanders liggen na een paar dagen toch weer in de haven. Dan kun je die grote ligepo4 accu mooi in een nachtje opladen. In het zonnige buitenland is een set goede zonnepanelen misschien een betere investering.


Maargoed. Laden met de motor blijft natuurlijk ook mooi. Dus op termijn wel een DcDc lader.
Laatst bewerkt: 25 juli 2024 11:20 door AlbinVega27.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 27 juli 2024 18:12 #1574449

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1427
Afgelopen dagen bezig geweest met het realiseren van mijn AMS (accu management systeem). Dat zit in de grondverf, dus tijd om te testen. De LFP aan de IP 22/30 lader gehangen en op AGM (hoog) ingesteld. Mijn AMS schakelt de lader af op 13,51 volt.



De lader heeft bijna 9 uur geladen op halve kracht (15A) Er is volgens de Bluetooth app van Victron bijna 132 Ah in gegaan. De spanning is daarbij opgelopen van 13,20 volt naar 13,51 volt.


De spanningen op de cellen voor het laden waren 3,299 3,301 3,300 en 3,302.
De spanningen op de cellen na het laden waren 3,356 3,357 3,357 en 3,358.

Als de lader afgeschakeld wordt, zakt de spanning in van 13,51 naar 13,42 volt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 27 juli 2024 21:27 #1574509

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1783
Leuk bezig en verademing om hier wat creativiteit te zien zonder van sommige lieden opmerkingen te krijgen (althans tot dusver) dat je je zou moeten beperken tot standaard producten, liefst in de kleur blauw.

Maar los van je eigen zelfwerkzaamheid, dat zakken van 13.51V als je het laden stopt, dat zal na een uur of zo toch wel verder gaan dan 13.42V?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 28 juli 2024 17:17 #1574647

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1427
Ik heb maar 2 blauwe doosjes in de boot, maar hij zit vol met Arduino's.
- MPPT -> bluetooth (ik heb nog een oude 75/15)
- BMS: boot management systeem met GSM-unit
- ledpaneel aansturing met stroomdetectie van de boordlichten
- toetsenbord uitlezen bij de stuurstand en doorsturen naar OpenCPN
- en binnenkort dus een AMS (accu management systeem)

De spanning zakt inderdaad na enige tijd in naar 13,3 volt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 28 juli 2024 18:12 #1574658

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28837
Woody en Walt gaan elkaar wel vinden.... :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 29 juli 2024 23:11 #1574930

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1783
Woody130 schreef :
Ik heb maar 2 blauwe doosjes in de boot, maar hij zit vol met Arduino's.
- MPPT -> bluetooth (ik heb nog een oude 75/15)
- BMS: boot management systeem met GSM-unit
- ledpaneel aansturing met stroomdetectie van de boordlichten
- toetsenbord uitlezen bij de stuurstand en doorsturen naar OpenCPN
- en binnenkort dus een AMS (accu management systeem)

De spanning zakt inderdaad na enige tijd in naar 13,3 volt

Mooi! Ik blijf dit volgen. Misschien kun je je design criteria nog eens op een rijtje zetten?

Zelf heb ik eigenlijk maar een paar zelfgemaakte electronica dingen aan boord. Geen Arduino's, maar wel ook op AVR gebaseerd :
  • Alternator regulator. Direkte laadstroom regeling voor LFP op basis van spanning, RPM en temperatuur. Daarvoor alternator aangepast (vereenvoudigd) voor externe regeling. VERBOTEN in ZF kring!
  • Engine monitor. Monitort zout water flow, coolant flow, temperatuur, RPM. Alles weergegeven op LCD ingebouwd in oud RM instrument in de kuip. Ingegeven omdat ik VP2003 naar indirecte koeling heb omgebouwd.
  • Met discrete components: I.p.v. BMS voor LFP 4 high Voltage cell alarms. Instelbaar, maar nu op 3.6V. Ook Low Voltage alarm (12.5V).
  • Zelf gebouwd 8A DC-DC ladertje voor laden van start accu als motor loopt.

  • Mijn “regel” is dat hoe handig de electronica ook is, alles moet ook zonder kunnen functioneren. Daarom o.a. handmatige backup voor alternator regelaar. Maar in 5 jaar nooit hoeven te gebruiken.

    De enige standaard apparaatjes voor het electrisch systeem (dus niet de instrumenten): MPPT (Epever), Active balancer, LFP Cell monitor, eenvoudige battery monitor/coulomb counter.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 29 juli 2024 23:33 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 30 juli 2024 03:04 #1574935

Wat knap Woody130 en WaltB!
Ik ben al lang blij als ik de zaak op een veilige manier met blauwe doosjes (of een ander goed merk) aan de praat kan houden :laugh:

P.s. ik ben er wel trots op dat Victron een Nederlands bedrijf is, dat wereldwijd in aardig veel boten en campers gebruikt wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 30 juli 2024 03:20 #1574936

WaltB schreef :
VERBOTEN in ZF kring!

Zijn jullie ZF en de blauwe doosjes consumenten móói te slim af :lol:



Maar wat raad je nu aan? Ik kan mij voorstellen dat er vraag zou kunnen zijn naar met name de alternator regeling… Heb je een schema te delen? Zelfbouw kit? Compleet product…?

zeilersforum.nl/media/kunena/a...O4batte%E2%80%A6.pdf
Laatst bewerkt: 30 juli 2024 03:32 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 30 juli 2024 07:15 #1574961

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1427
Ik vind Victron ook een leuk bedrijf en ben daar niet tegen, hoor. Ik heb zelfs gejokt: ik heb niet 2 maar 3 blauwe doosjes aan boord. Ook nog een bmv700. Over al mijn blauwe doosjes ben ik dik tevreden. Ik vind ze alleen best aan de prijs.

Overigens is Mastervolt ook redelijk Nederlands. Een R&D-afdeling zit in Amsterdam. Sinds een tijdje is het van Navico. Overigens had ik veel verdriet van mijn Mastervolt lader. Die heeft mij 4 grote loodaccu's gekost, omdat hij maar door bleef laden met bulk. De bijbehorende thermometer deed hem ook niet uitschakelen.

Mijn opstelling met 205 Ah LFP-accu's kost me nu nog geen €400. Dat komt ook omdat ik op Marktplaats een Victron ip22 12/30 kon scoren voor €75 en 4 nieuwe LFP-cellen voor €300. Als ik alles nieuw zou moeten kopen zat ik aan het dubbele, denk ik.
- 2 acculaders ipv 1
- BMS
- LFP-cellen

Als je geen plezier ontleent aan knutselen met elektrotechniek zou ik er niet aan beginnen. Als ik mijn uren maal een heel laag tarief reken, zit ik nog ver over die €800 voor alles nieuw met blauwe doosjes

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 30 juli 2024 07:23 #1574963

Ik kan mij prima voorstellen dat het leerzaam, leuk en nuttig is om je eigen projecten te ontwerpen en bouwen! Ook dat iemand daar trots op is en graag wil laten zien.

Maar dit is niet voor jan en alleman weggelegd; ik zie dus graag hoe (bv) TS wordt aangeraden de “Wally100” na te bouwen/te kopen oid…
Laatst bewerkt: 30 juli 2024 07:52 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 30 juli 2024 09:25 #1574988

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28837
Nachtvlinder schreef :
Klopt, maar ik zie de meeste gebruikers niet in staat dat te doen.

Exact! Rond de motor moet standaard blijven, vindt ik hé.
Ik heb vroeger heel veel gedaan met pwm regelingen voor klanten. Altijd vet, onbereikbaar en heet. Op grond van eerdere succesvolle behaalde resultaten ben ik tot de conclusie gekomen dat sommige dingen beter standaard kunnen blijven.

Temp geregelde dynamo is technisch natuurlijk prachtig.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 30 juli 2024 09:28 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 30 juli 2024 10:46 #1575010

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14663
Calidris schreef :
Nachtvlinder schreef :
Klopt, maar ik zie de meeste gebruikers niet in staat dat te doen.

Exact! Rond de motor moet standaard blijven, vindt ik hé.

Het gebruik van LiFePO4 accu's is nog zo jong dat je nog niet kan spreken van een uit ontwikkeld standaard. Bovendien is met de komst van deze accu's een veel grotere verbruik van elektrische energie gekomen. Er wordt niet gekozen het energie verbruik het zelfde te houden en de nieuwe techniek in te zetten voor een betrouwbaarder systeem. Het tegendeel lijkt het geval te zijn. Er wordt op betrouwbaarheid en veiligheid ingeleverd ten behoeven van meer te kunnen verbruiken. (consumeren).

Verder is het hobbyen met micro processoren en software alleen maar leuk. Ik doe er zelf ook graag aan mee.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 30 juli 2024 10:50 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl