Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Yet another LiFePo4-schakeling

Yet another LiFePo4-schakeling 20 juli 2024 09:02 #1573139

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15393
Calidris schreef :
Als je lang met je accu wilt doen dan zou je de ladingstoestand het merendeel van de tijd in het groene deel van dit grafiekje moeten laten. Dus niet weken lang continu op 95%
Wat anders is aaneengesloten cyclisch gebruik waarbij de accu slecht kort boven de 80% uit komt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 20 juli 2024 09:03 #1573140

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 987
Oeh, lekker. En NEN-verantwoord. Top!
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 20 juli 2024 09:50 #1573147

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15393
Woody130 schreef :
Na het doorspitten van het forum over LiFePo4 ben ik tot de conclusie gekomen dat ik waarschijnlijk een andere schakeling nodig heb dan de meesten hier. Ik ben zo'n iemand die meestal in een box in de haven ligt met de walstroom eraan. Ik vaar erg weinig op de motor en ik heb 2 zonnepaneeltjes. Hier de feiten.

Kan dit niet simpeler (KISS)

-Een start accu hoeft behalve door de dynamo niet geladen te worden. Als dat wel zo is betekend dat er iets fout gaat.
-Een 400Ah @ 13V heeft een energie hoeveelheid van 5,2kWh. Als ik het afzet tegen mijn eigen gebruik van gemiddeld 1,3kWh per dag zou zo'n accu 3,2 etmalen je van stroom kunnen voorzien. Volstaat dan niet gewoon een goede walstroom lader als je bijna elke dag in een haven met walstroom overnacht ?
-financieel. Ik heb net uitgerekend dat mijn MPPT regelaar 93kWh totaal sinds nieuw heeft opgeleverd. Daar staat een forse investering tegenover van ten minste €300,- Dat geeft een astronomische kWh prijs van € 3,22 Niet erg rationeel als je naar economie kijkt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 20 juli 2024 09:50 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 20 juli 2024 10:07 #1573148

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
Ik ben van plan de LFP-accu's boven de 13,3v van de lader af te schakelen en pas onder de 12,8v weer aan de lader te hangen, tenzij het onder 0 is, maar dan heb ik de LFP's waarschijnlijk weer thuis staan. Dan zit ik altijd in het groene gedeelte. Balanceren doe ik eens per jaar thuis.

Ik ben voor KISS, maar kijk ook naar economie. Die mppt-lader heb ik al. De service-accu heb ik opgeblazen met een defecte lader. Ik moet dus alleen een lader, accu en relais kopen. De rest heb ik liggen. Of, als ik mij bedenk, 2 laders en een accu ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 20 juli 2024 10:10 #1573151

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15393
Woody130 schreef :
Ik ben van plan de LFP-accu's boven de 13,3v van de lader af te schakelen en pas onder de 12,8v weer aan de lader te hangen, tenzij het onder 0 is, maar dan heb ik de LFP's waarschijnlijk weer thuis staan. Dan zit ik altijd in het groene gedeelte. Balanceren doe ik eens per jaar thuis.

Ik ben voor KISS, maar kijk ook naar economie. Die mppt-lader heb ik al. De service-accu heb ik opgeblazen met een defecte lader. Ik moet dus alleen een lader, accu en relais kopen. De rest heb ik liggen. Of, als ik mij bedenk, 2 laders en een accu ;)

Heb je die DC-DC ook al ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 20 juli 2024 10:23 #1573154

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3658
Best een goed getekend schema! Maar ja, ik kom uit de E wereld.
Kijkend naar het schema zie ik dat de dynamo regelaar ook het BMS is voor de accu's. Dat gaat goed voor de start-loodaccu, dat gaat mis als je een LiFePO4 accubank gaat laden. Bij het laden van een loodaccu (van 12,6V) is het niet erg als je een tijdje boven de 13,8V komt, dat kost je hoogstens wat 'accuwater'. Heb je 6 dopjes op de accu zitten, dan kun je de cellen met aqua dest bijvullen als je lang boven de 13,8V komt en door elektrolyse 'accuwater' verliest.
Heb je echt een zekering in de kabel naar de startmotor zitten? Dat is ongebruikelijk. Een startmotor trekt in een piek vaak meer dan 200A en dan moet de zekering dus iets van 200A kunnen verwerken. Dat betekent dat de zekering bijna geen echte functie meer heeft.
Jouw DC/DC converter is dus het BMS van de LiFePO4 accu. Schakelt die ook de verbruikers af voordat de accu helemaal leeg is?
Het lijstje met spanningen dat Calidris post is voor LiNiCoMn cellen, die mag je laden tot 3,65V per cel. Doe je dat met LiFePO4 cellen, dan krijg je Lithium-plating en gaan je cellen minder lang mee. Laad je tot 3,40V per cel, dan kun je dat lang volhouden (tot 8000 cycli). stoppen met ontladen bij 3V per cel geeft voor LiFePO4 cellen wel erg weinig gebruiksruimte. Je mag echt wel tot 2,5V gaan voordat je in de eerste laadfase terecht komt.
De DC/DC converter komt gewoon uit de startaccu... Dan komt er ook een moment dat je startaccu ook leeg is en je niet meer kunt starten. Dat moet je oplossen voordat je de installatie gaat gebruiken, of je moet een slinger aan boord hebben om de diesel te kunnen starten als de startaccu leeg is.
Ennuh, hoe ga je laden aan de walstroom? Ik zie daarvoor in je tekeningen geen voorzieningen... Je zult een acculader voor de LiFePO4 accu moeten opnemen die net zoveel stroom kan laden als je koelkast verbruikt.
Maar, het begin is er!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 20 juli 2024 10:43 #1573156

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
@3Noreen: Nee, die DC-DC-lader heb ik nog niet en komt er nog even niet.

@Peper: Leuk dat je ook reageert. Ik zit alleen in het Roozeboos-kamp :laugh: LFP = vol -> lader eraf.

Zekering in de kabel naar de startmotor zit er zeker niet. Dat was een foutje in mijn plaat.

De DC-DC dient niet als BMS. Ik heb hem er nog even uitgehaald. Ik heb mijn eigen BMS die het relais om laat schakelen als dat nodig is. Welke spanning moet ik nog even uitzoeken. Voor het gemak had ik even het schema van Calidis aangehouden.

Laden van de LFP service-accu gaat gewoon als het relais R in rust is, volgens mij.

Laatst bewerkt: 20 juli 2024 10:46 door Woody130.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 20 juli 2024 12:02 #1573160

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8158
Woody130 schreef :
Ik ben een beetje huiverig voor die goedkope ladertjes van Trotec, Einhell, Travelhawk etc. Recent 4 loodaccu's kapotgeladen, door een defecte lader. Dus ik wil een merk-lader. Ctek van €80 zou kunnen. Als jij jouw Victron 30A lader nou eens op Marktplaats zet, dan neem ik hem wel over voor €100 ;)
Mijn lidl ladertje doet het al 13 jaar prima. Die lijkt dan ook wel heel erg op de 3,6a CTek. Wie wie kopieert weet ik niet :)

De Victron blijft maar hier zijn dezelfde. Er zijn wel wat verschillen, zo is tailcurrent afschakeling pas vanaf een bepaalde versie ingevoerd. Dat is te zien via de Victron app in demo mode.
Laatst bewerkt: 20 juli 2024 12:03 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 20 juli 2024 12:21 #1573161

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
Philip, bedankt voor de tip. Ik had al eens gezocht op MP, maar kon niet iets bruikbaars vinden. Ik heb gelijk een berichtje gestuurd. Hij of zij woont hier om de hoek.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 20 juli 2024 16:22 #1573191

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29761
Woody130 schreef :
Calidris schreef :Misschien kan je hier wat mee. dat heb ik er tussen, maar kan ook als indicator/schakelaar dienen.
tbs-electronics.nl/product/bat...-protect-relay-500a/Deze ken ik uit het lowlevel-draadje van jou. Is van technisch bureau Schouten dat ook voor Victron ontwerpt. Kan alleen nergens een prijs vinden.

Dat relais was best aan de prijs, iets van€150.
Allang weer vergeten!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 20 juli 2024 19:55 #1573211

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
So, niet gratis

Hieronder een schema van mijn accu management systeem (AMS, soort van BMS) Een BMS heb ik al, maar dat is een boot management systeem :whistle:

Er zijn 3 ingangen
- temperatuur in de accubak
- walstroom aangesloten
- accuspanning van de LFP
Op deze 3 ga ik het relais regelen

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 20 juli 2024 23:45 #1573229

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1797
Helemaal geen gekke methode, dat alternerend laden. Heb er zelf ook ervaring mee. Een paar opmerkingen als ik mag:
  1. Ik zie opmerkingen over laad profielen. Bij LFP laden zoals je van plan bent is “profiel” wel een zware term. Alleen bulk, je stopt laden bij een bepaalde spanning, oftewel je stopt bij bereiken van de LFP absorptie spanning (13.8V, LFP90% SoC). Simpeler kan het niet. Nog simpeler dan CC/CV want er is van reguleren geen sprake. Maar dit wist je allemaal al.
  2. Erg oppassen met electronische laders die voor lood accu's zijn bedoeld. Ook de goedkoopste hebben vaak overbelasting beveiliging. Als je daarmee LFP probeert te laden schakelen ze uit.
  3. Je zult misschien al een SSR op het oog hebben, maar “2-way” SSRs zijn dun gezaaid, als je er al 1 kunt vinden tegen redelijke prijs. Ikzelf heb ervaring met de volgende methode: 2 on/off SSR's naast elkaar, gestuurd door een V-switch. 1 SSR voor LFP laden, 1 SSR voor AGM laden. De V-switch heeft een conventioneel low-power relais waarmee de SSRs worden geschakeld, dus er kan te allen tijde alleen 1 SSR gesloten zijn.
  4. Deze methode heeft ook het belangrijke voordeel dat de V-switch een aparte V-sense aansluiting heeft, zodat je de spanning van de LFP accu direct op de accu kunt meten (via fuse). Ervaring met
deze configureerare V-switch
SSRs: bijv. Deze (DC-DC 100A)
Kosten voor SSRs en V-sw samen ong 15 Euros.

De methode met Wemos D1 mini lijkt mij een overkill voor wat je wilt
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 21 juli 2024 00:12 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 21 juli 2024 06:41 #1573238

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29761
Prima gedachte....

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 21 juli 2024 07:15 #1573243

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15393
Woody130 schreef :
So, niet gratis

Hieronder een schema van mijn accu management systeem (AMS, soort van BMS) Een BMS heb ik al, maar dat is een boot management systeem :whistle:

Er zijn 3 ingangen
- temperatuur in de accubak
- walstroom aangesloten
- accuspanning van de LFP
Op deze 3 ga ik het relais regelen


Wat ik mis in deze opzet is het meten op cel niveau om onbalans te detecteren.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 21 juli 2024 08:15 #1573252

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
Bedankt WaltB voor de tips op Ali. Ga ik bestellen, denk ik.

Balanceren doe ik eens per jaar in de winter. Volgens ingewijden is dit niet echt nodig als je niet te ver laadt. Misschien dat ik er 4 voltmetertjes op zet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 21 juli 2024 08:29 #1573256

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15393
Woody130 schreef :
Balanceren doe ik eens per jaar in de winter. Volgens ingewijden is dit niet echt nodig als je niet te ver laadt. Misschien dat ik er 4 voltmetertjes op zet

De noodzaak om regelmatig te balanceren is inderdaad vermoedelijk niet noodzakelijk. Dat is wat anders dan een BMS die de cellen afzonderlijk monitort. Om te beginnen moeten de cellen wél in balans zijn. Dat staat los van de mate waarin ze in de loop van gebruik er nieuwe onbalans ontstaat.
Maar stel je neemt een set cellen die top gebalanceerd zijn. Die set cellen zullen altijd kleine capaciteitsverschillen hebben. Ga je nu ontladen zal één van de cellen het eerst leeg zijn en door zijn hoeven gaan. Dat moment mis je dus als je niet op cel niveau een ~BMS hebt die ingrijpt. Omgekeerd als je start met een bottom ballanced set.
Wat je nu met je BMS doet zit al standaard ingebouwd in een goede lader en MPPT regelaar. Die houden beide gewoon op bij het bereiken van de maximum ingestelde spanning. Je voegt dus geen extra functionaliteit met je BMS toe. Behalve dan je start accu nog eens proberen te laden die als het goed is al vol is.
Als je bang bent voor je start accu neem je een heel goedkoop 20Wp zonnepaneeltje en een PWM regelaar. Gaat je de kop niet kosten en lekker KISS.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 21 juli 2024 09:18 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 21 juli 2024 14:37 #1573317

Ik zie geen zekering op de start en huishoudaccu.

Is dat een bewuste keuze? Ik heb zelf een lifepo4 accu met 200 A bms. Die wil ik afzekeren op 200 A.

Is dat logisch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 22 juli 2024 14:36 #1573473

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
@ 3Noreen. De meeste laders hebben ook in hun LFP-profiel een absorptie-fase. Dat is misschien nodig om LFP's op 100% te krijgen, maar juist in die hogere regionen van de LFP's is de grootste kans op optreden van onbalans tussen de cellen, volgens mij. Ik wil dus dat redelijk aan het einde van de bulkfase de lader de LFP's niet meer laadt en op 90/95% laat.

Door over te schakelen op de AGM-accu kan de lader aanblijven en de AGM eventueel bijladen en dan overgaan op float of zelf de opslag-fase.

Wat ik belangrijk vind is dat wanneer de walstroom aangesloten is de eventuele apparatuur uit de lader gevoed wordt en niet uit een accu.

@AlbinVega27 Er zit in mijn schema een 80 Ampere zekering tussen gebruikers en accu's
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 22 juli 2024 14:46 #1573476

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29761
AlbinVega27 schreef :
Ik zie geen zekering op de start en huishoudaccu.

Is dat een bewuste keuze? Ik heb zelf een lifepo4 accu met 200 A bms. Die wil ik afzekeren op 200 A.

Is dat logisch?

Het is een principe schema voor het grotere gedachtegoed en ter discussie.
Details zijn helemaal nog niet belangrijk.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 22 juli 2024 15:15 #1573478

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3658
Woody130 schreef :
@ 3Noreen. De meeste laders hebben ook in hun LFP-profiel een absorptie-fase. Dat is misschien nodig om LFP's op 100% te krijgen, maar juist in die hogere regionen van de LFP's is de grootste kans op optreden van onbalans tussen de cellen, volgens mij. Ik wil dus dat redelijk aan het einde van de bulkfase de lader de LFP's niet meer laadt en op 90/95% laat.
[Nou dat is dan wel voor jouw kamp geldig!]

Door over te schakelen op de AGM-accu kan de lader aanblijven en de AGM eventueel bijladen en dan overgaan op float of zelf de opslag-fase. [LFP laden met een lood-zwavelzuur lader. Dat gaat niet lang goed]

Wat ik belangrijk vind is dat wanneer de walstroom aangesloten is de eventuele apparatuur uit de lader gevoed wordt en niet uit een accu. [Er bestaan geen rode of blauwe elektronen, je kunt laden en ontladen uit een accu]

@AlbinVega27 Er zit in mijn schema een 80 Ampere zekering tussen gebruikers en accu's

Tja, Chris had soms wat bijzondere opvattingen over natuurkunde en elektriciteitsleer, zoals stroom zonder spanningsverschil.
Blijf kritisch en denk na
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 22 juli 2024 15:20 #1573480

helemaal goed!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 22 juli 2024 15:27 #1573484

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1820
AlbinVega27 schreef :
Ik zie geen zekering op de start en huishoudaccu.

Is dat een bewuste keuze? Ik heb zelf een lifepo4 accu met 200 A bms. Die wil ik afzekeren op 200 A.

Is dat logisch?

Als je 200A kabels voorziet dan prima. En dan iedere verbruiker zijn eigen.
Als je verbruikers totaal minder zijn en de kabels navenant dunner dan daarop afzekeren.
Daar merkt die BMS niks van.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 22 juli 2024 15:59 #1573493

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29761
Daarbij komt nog dat een smeltveiligheid vaak bij 3-5 de nominale stroom pas door gaat na enkele seconden.
De FETs in de bms houden dat mogelijk niet vol?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 22 juli 2024 16:01 #1573494

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29761
Hé, geen rode of blauwe elektronen??
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 juli 2024 16:05 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yet another LiFePo4-schakeling 23 juli 2024 06:10 #1573565

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
Peper schreef :
Woody130 schreef :
Door over te schakelen op de AGM-accu kan de lader aanblijven en de AGM eventueel bijladen en dan overgaan op float of zelf de opslag-fase.
[LFP laden met een lood-zwavelzuur lader. Dat gaat niet lang goed]
Groeten, Peper.

Wat is het verschil in bulk-laden met een AGM-profiel of met een LFP-profiel? In bulk laadt de lader met constante stroom (CC) totdat de absorptie-spanning bereikt is. Dit is het punt dat de lader overgaat op absorptiefase en begint te laden met constante spanning en afnemende stroom. Die overgang is bij AGM beduidend hoger dan bij LPF. Door de lader van de LFP-accu's af te schakelen bij zeg 13,5 volt is de absorptie-spanning nog niet bereikt.

Naar mijn mening kan het op deze manier dus geen kwaad om een LFP-accu met AGM-profiel te laden en is er dus ook geen verschil. Ik ga dat hier thuis natuurlijk nog wel even testen.

groet Daan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl