Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan?

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 20:45 #1576668

zeilbootje schreef :
pbu schreef :
Het plaatje komt zeker niet overeen met de Phoenix 12/30 3 uitgangen. De lader heeft voltage sense, zijn die aangesloten?

Het is de Phoenix smart charger 50A 3 outputs. De tekst in het plaatje geeft de huidige max laad stroom aan. De start en boegschroef accu's laden met 50A heeft niet zoveel zin.

Wat bedoel je met "voltage sense"? Ik ga ook meteen in de handleiding zoeken.

Ik denk dat ik snap wat je bedoeld. Dit is de temperatuur compensatie voor lithium accu's te laden. Ik gebruik de Phoenix niet voor het laden van de LifePO4 accu. De Multiplus zit aangesloten op de LifePO4 en is dus de accu lader.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 20:50 #1576670

Calidris schreef :
Tja, je veiligheidsaarde aan je dc-min hangen kan discutabel zijn. Bij een stalen schip zit de dc-aarde vaak ergens aan de romp vast. Bij een alu schip juist weer niet, bij plastic boot dus niks.

Als je niet wil dat je dc systeem te er statisch oplaad van je PE Arde kan je er een VDR tussen zetten van bv 40 volt (=24vac).

Maar de PE aarde keihard aan de dc-min?

Waarom kom ik het wel tegen in de Victron schema's? Ik vind het ook raar, PE Aarde aan min pool accu. Ik heb in de polyester zeil boot een aarde aansluiting die aan de kiel gekoppeld is.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 20:52 #1576671

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1675
Voltage sense is NIET de temperatuur compensatie. Daar is een temperatuur sensor voor nodig.
De voltage sense meet de spanning op de accupolen die door weerstand in de kabels lager kan liggen dan de spanning direct aan de uitgang van de lader.
Laatst bewerkt: 07 aug 2024 20:54 door Ronaldl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 20:55 #1576673

Ronaldl schreef :
Voltage sense is NIET de temperatuur compensatie. Daar is een temperatuur sensor voor nodig.
De voltage sense merk de spanning op de accupolen die door weerstand in de kabels lager kan liggen dan de spanning direct aan de uitgang van de lader.

Aha, dank je wel. Duidelijk. Echter 1,8V compensatie, 16,2 ipv 14.4 lijkt me wel wat veel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 21:01 #1576677

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1041
Lijkt mij onwenselijk waar zit de sense draad van de multiplier aangesloten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 21:05 #1576681

Makkie schreef :
Lijkt mij onwenselijk waar zit de sense draad van de multiplier aangesloten?

De voltage van de Phoenix accu lader gaat omhoog naar 16,2V, niet de Multiplus. De Phoenix zou geen sense compensatie moeten hebben want die is bedoeld om de load accu's te laden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 21:09 #1576682

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1041
Lood accu's neem ik aan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 21:14 #1576685

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1041
Zoals ik je schema zie heeft die +"busbar" aan de bovenzijde geen doorvervindingen zitten en word je lfp accu allen door de acculader geladen en niet door de multiplus.
Terwijl die wel een gemeenschappelijke - hebben.
Laatst bewerkt: 07 aug 2024 21:15 door Makkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 21:24 #1576687

Makkie schreef :
Lood accu's neem ik aan?

Correct. De Phoenix is voor de load accu’s met een standaard laad profiel.

De Multiplus inverter is ingesteld voor Lithium.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 21:28 #1576688

Makkie schreef :
Zoals ik je schema zie heeft die +"busbar" aan de bovenzijde geen doorvervindingen zitten en word je lfp accu allen door de acculader geladen en niet door de multiplus.
Terwijl die wel een gemeenschappelijke - hebben.

Kan je uitleggen wat je precies bedoeld.

Ik wil 3 gescheiden plus lijnen hebben lopen. 1 voor de Multiplus om de LifePO4 accu te laden, 1 plus van de Phoenix lader voor de start accu en 1 van de Phoenix lader naar de boegschroef accu’s.
Daarnaast of daarboven op is de dynamo / Argofet bedrading voor het laden wanneer de motor loopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 22:01 #1576693

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Kun je bevestigen dat je de voltage sense (battery sense) draden ( zowel plus als min) van de Phoenix helemaal van de lader naar de boegschroefaccu hebt lopen zoals op blz 19 van het manual?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 22:12 #1576695

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1675
TS schreef in zijn openingspost:
Zodra ik de Plus van de Inverter aansluit gaat de spanning van de start/boegschroef naar 16.2V!

Plus weer los gehaald en de start/boegschroef krijgen weer netjes 14.4V. De inverter stond volledig uit tijdens deze test, wel aangesloten op de 220V, geaard naar de walstroom.


Ff helder :
Zit jij te klussen aan een Multiplus met kast open waar 220V op staat?
Of sluit je de rode plus-draad aan op de busbar als je zoals je bovenstaand beschreef: plus weer los gehaald.
Uberhaupt: mag je wel 220v aangesloten hebben zonder eerst de accu's aangesloten te hebben?
Met het plots 12v plus aansluiten van de Multiplus met 220V erop denk ik dat je de min verschuift, niet zozeer de plus.
Waar meet je eigenlijk? Ik denk dat je ergens ook 16,2-14,4=1,8V moet kunnen meten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 08 aug 2024 00:17 #1576697

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14983
zeilbootje schreef :
Oh, aha, de shunt. Sorry, had je even niet correct begrepen.

Ik heb de shunt/BMV uit staan op dit moment, dus die kan geen invloed hebben naar mijn idee. Goede suggestie maar dat is het niet.

Het was een gok. Maar daar kan het dus niet aan liggen dat de Phoenix verkeerde data binnen krijgt. Susses met het zoeken waar het dan wel aan ligt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 08 aug 2024 06:20 #1576708

In het schema zie ik een dc-dc-scheider staan. Maar volgens mij is dit een lader. De Argofet is een scheider. Dus de gebruikte terminologie werkt verwarrend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 08 aug 2024 07:16 #1576717

SimondeDanser schreef :
In het schema zie ik een dc-dc-scheider staan. Maar volgens mij is dit een lader. De Argofet is een scheider. Dus de gebruikte terminologie werkt verwarrend.

De DC-DC scheider zorgt ervoor dat de dynamo niet te hoog belast wordt aangezien de weerstand van een Lithium batterij heel erg laag is. Als er geen beveiliging is geplaatst dan bestaat de mogelijkheid dat de dynamo wordt overbelast en misschien in de brand vliegt. Victron heeft hier een mooi filmpje over. De benaming dekt het doel van dit apparaat, maar ik kan er naast zitten natuurlijk.

The Argofet zorg ervoor dat de ene accu niet de andere gaat laden, dus idd ook een scheider. Maar in mijn opstelling heb ik beide echt wel nodig.
Laatst bewerkt: 08 aug 2024 07:16 door zeilbootje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 08 aug 2024 07:21 #1576719

Ronaldl schreef :
TS schreef in zijn openingspost:
Zodra ik de Plus van de Inverter aansluit gaat de spanning van de start/boegschroef naar 16.2V!

Plus weer los gehaald en de start/boegschroef krijgen weer netjes 14.4V. De inverter stond volledig uit tijdens deze test, wel aangesloten op de 220V, geaard naar de walstroom.


Ff helder :
Zit jij te klussen aan een Multiplus met kast open waar 220V op staat?
Of sluit je de rode plus-draad aan op de busbar als je zoals je bovenstaand beschreef: plus weer los gehaald.
Uberhaupt: mag je wel 220v aangesloten hebben zonder eerst de accu's aangesloten te hebben?
Met het plots 12v plus aansluiten van de Multiplus met 220V erop denk ik dat je de min verschuift, niet zozeer de plus.
Waar meet je eigenlijk? Ik denk dat je ergens ook 16,2-14,4=1,8V moet kunnen meten.

Ik ben geen expert maar weet wel waar ik mee bezig ben. Het verbinden en los maken van de bekabeling gebeurt altijd spanningsvrij. En nee dit gebeurt niet in de Multiplus kast. Deze laat ik zoals die is en daar wordt niet in gesleuteld.

Om het probleem te lokaliseren moet ik kabels los en weer vast maken, anders kom ik er niet uit. Idd dit gebeurt dan wel op de plus dan wel op de min bar.

Meten gebeurt op verschillende punten, maar de rare 16,2V meet ik op de uitgang van de Phoenix lader dan wel op de start accu zelf. En ook de Bluetooth verbonden VE Connect App laat dezelfde spanning zien. De Phoenix lader meet zelf ook op de uitgang,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 08 aug 2024 07:23 #1576721

WaltB schreef :
Kun je bevestigen dat je de voltage sense (battery sense) draden ( zowel plus als min) van de Phoenix helemaal van de lader naar de boegschroefaccu hebt lopen zoals op blz 19 van het manual?

Nee die zijn zeker niet aangesloten. Ik ben me niet bewust dat dit zou moeten. En dan wanneer ik in de huidige opstelling de plus van de Multiplus los koppel doet de Pheonix lader het gewoon en staat er 14,4V (zoals in de software ingesteld) op de uitgang van de lader en op de start accu zelf.

Maar ga zeker nog even op pagina 19 kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 08 aug 2024 07:26 #1576725

zeilbootje schreef :
WaltB schreef :
Kun je bevestigen dat je de voltage sense (battery sense) draden ( zowel plus als min) van de Phoenix helemaal van de lader naar de boegschroefaccu hebt lopen zoals op blz 19 van het manual?

Maar ga zeker nog even op pagina 19 kijken.

Das raar, mijn handleiding van de Phoenix lader gaat maar tot pagina 12!!

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 08 aug 2024 07:34 #1576727

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29245
Ik heb Victron al meerdere keren betrapt op foutjes en ingelicht. Via via ken ik de persoon die de tekeningen maakt voor de handleidingen. We zullen maar zeggen dat hij beter is in tekenen. Ze (willen) begrijpen niet wat het probleem is met een houding dat ZIJ victron zijn.......

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 08 aug 2024 07:36 #1576728

Calidris schreef :
Ik heb Victron al meerdere keren betrapt op foutjes en ingelicht. Via via ken ik de persoon die de tekeningen maakt voor de handleidingen. We zullen maar zeggen dat hij beter is in tekenen. Ze (willen) begrijpen niet wat het probleem is met een houding dat ZIJ victron zijn.......

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Hij kan wel mooi tekenen, de schema's zijn er heel mooi uit. Maar wat wil je hier mee zeggen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 08 aug 2024 07:38 #1576731

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14983
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 08 aug 2024 08:03 #1576740

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
zeilbootje schreef :
zeilbootje schreef :
WaltB schreef :
Kun je bevestigen dat je de voltage sense (battery sense) draden ( zowel plus als min) van de Phoenix helemaal van de lader naar de boegschroefaccu hebt lopen zoals op blz 19 van het manual?

Maar ga zeker nog even op pagina 19 kijken.

Das raar, mijn handleiding van de Phoenix lader gaat maar tot pagina 12!!


Sorry, je hebt niet het 1+1 model. Toch zou ik de Engelstalige handleiding maar eens bekijken.
Maar in het schema van vorige post zie je ook battery sense draadjes helemaal naar accu lopen. De vraag is of je die aansluiting op de lader ook hebt.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 08 aug 2024 08:06 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 08 aug 2024 08:07 #1576743

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 679
Calidris schreef :
Ik heb Victron al meerdere keren betrapt op foutjes en ingelicht. Via via ken ik de persoon die de tekeningen maakt voor de handleidingen. We zullen maar zeggen dat hij beter is in tekenen. Ze (willen) begrijpen niet wat het probleem is met een houding dat ZIJ victron zijn.......

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Herkenbaar.
Bij een paar contacten mijnerzijds bleek dit ook.
Ofwel, niet zeuren, wij weten het wel.
Ik heb alles van Victron en het is nog steeds een geweldig merk.
Maar ik heb ook meerdere keren meegemaakt dat een brand aan dit soort arrogantie uiteindelijk ten onder ging.
Ofwel, Victron, blijf naar je klanten luisteren!!!!!!
Laatst bewerkt: 08 aug 2024 08:08 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 08 aug 2024 08:26 #1576755

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5203
zeilbootje schreef :
Calidris schreef :
Ik heb Victron al meerdere keren betrapt op foutjes en ingelicht. Via via ken ik de persoon die de tekeningen maakt voor de handleidingen. We zullen maar zeggen dat hij beter is in tekenen. Ze (willen) begrijpen niet wat het probleem is met een houding dat ZIJ victron zijn.......

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Hij kan wel mooi tekenen, de schema's zijn er heel mooi uit. Maar wat wil je hier mee zeggen?

Dat hij het een K.T bedrijf/merk vindt.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 08 aug 2024 08:28 #1576756

WaltB schreef :
zeilbootje schreef :
zeilbootje schreef :
WaltB schreef :
Kun je bevestigen dat je de voltage sense (battery sense) draden ( zowel plus als min) van de Phoenix helemaal van de lader naar de boegschroefaccu hebt lopen zoals op blz 19 van het manual?

Maar ga zeker nog even op pagina 19 kijken.

Das raar, mijn handleiding van de Phoenix lader gaat maar tot pagina 12!!

Sorry, je hebt niet het 1+1 model. Toch zou ik de Engelstalige handleiding maar eens bekijken.
Maar in het schema van vorige post zie je ook battery sense draadjes helemaal naar accu lopen. De vraag is of je die aansluiting op de lader ook hebt.

Je hebt gelijk, in de engelse versie van de handleiding staat idd wel een beschrijving van de temp/voltage compensatie aan de hand van de gemeten temperatuur. Echter, de Phoenix lader heeft geen temp sensor aansluiting(en)! De temperatuur informatie komt vanaf het VE netwerk, bijvoorbeeld vanaf de Shunt. Echter mijn shunt heeft geen temperatuur sensor. Daarnaast staat in de Phoenix configuratie de "Temperature compensation" op disabled. Op basis van deze info concludeer ik dat dit niet de temp/voltage compensatie is.

Wel een goeie gedachtengang. Dank je wel voor de suggestie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl