Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan?

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 08 aug 2024 08:50 #1576759

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
zeilbootje schreef :
WaltB schreef :
zeilbootje schreef :
zeilbootje schreef :
WaltB schreef :
Kun je bevestigen dat je de voltage sense (battery sense) draden ( zowel plus als min) van de Phoenix helemaal van de lader naar de boegschroefaccu hebt lopen zoals op blz 19 van het manual?

Maar ga zeker nog even op pagina 19 kijken.

Das raar, mijn handleiding van de Phoenix lader gaat maar tot pagina 12!!

Sorry, je hebt niet het 1+1 model. Toch zou ik de Engelstalige handleiding maar eens bekijken.
Maar in het schema van vorige post zie je ook battery sense draadjes helemaal naar accu lopen. De vraag is of je die aansluiting op de lader ook hebt.

Je hebt gelijk, in de engelse versie van de handleiding staat idd wel een beschrijving van de temp/voltage compensatie aan de hand van de gemeten temperatuur. Echter, de Phoenix lader heeft geen temp sensor aansluiting(en)! De temperatuur informatie komt vanaf het VE netwerk, bijvoorbeeld vanaf de Shunt. Echter mijn shunt heeft geen temperatuur sensor. Daarnaast staat in de Phoenix configuratie de "Temperature compensation" op disabled. Op basis van deze info concludeer ik dat dit niet de temp/voltage compensatie is.

Wel een goeie gedachtengang. Dank je wel voor de suggestie.

Ik denk dat je die compensatie op basis van temperatuur helemaal los moet zien van de voltage sense. Of begrijp ik je verkeerd? Je ziet ook in het schema hierboven aparte temp en V-sense aansluitingen. Je hebt zoals je zegt geen temp sense, maar is er wel een V-sense? Ik weet verder niets van Victron spullen, maar V-sense direct op accu polen lijkt mij essentieel. Zelfs als alleen de min ergens anders is aangesloten kan dit als er stroom loopt door de min leiding tot een verkeerde voltage meting leiden.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 08 aug 2024 09:10 #1576763

WaltB schreef :
Ik denk dat je die compensatie op basis van temperatuur helemaal los moet zien van de voltage sense. Of begrijp ik je verkeerd? Je ziet ook in het schema hierboven aparte temp en V-sense aansluitingen. Je hebt zoals je zegt geen temp sense, maar is er wel een V-sense? Ik weet verder niets van Victron spullen, maar V-sense direct op accu polen lijkt mij essentieel. Zelfs als alleen de min ergens anders is aangesloten kan dit als er stroom loopt door de min leiding tot een verkeerde voltage meting leiden.

Mee eens, voltage en temperatuur sense zijn twee aparte zaken. Echter de Phoenix lader zelf heeft geen aansluitingen om direct een voltage meter dmv bedrading aan te sluiten. De voltage informatie komt vanaf een apart Victron VE network.

In het plaatje van Noreen wordt er gebruik gemaakt van een ander soort Phoenix lader. Sommige aansluitingen weergegeven in het schema heb ik niet op mijn Phoenix zitten.




Daarnaast staat in de configuratie van de Phoenix lader de voltage sense compensatie uit! Dus dit kan niet de oorzak zijn van de 1.8v verhoging, naar mijn idee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 08 aug 2024 09:28 #1576768

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
zeilbootje schreef :
WaltB schreef :
Ik denk dat je die compensatie op basis van temperatuur helemaal los moet zien van de voltage sense. Of begrijp ik je verkeerd? Je ziet ook in het schema hierboven aparte temp en V-sense aansluitingen. Je hebt zoals je zegt geen temp sense, maar is er wel een V-sense? Ik weet verder niets van Victron spullen, maar V-sense direct op accu polen lijkt mij essentieel. Zelfs als alleen de min ergens anders is aangesloten kan dit als er stroom loopt door de min leiding tot een verkeerde voltage meting leiden.

Mee eens, voltage en temperatuur sense zijn twee aparte zaken. Echter de Phoenix lader zelf heeft geen aansluitingen om direct een voltage meter dmv bedrading aan te sluiten. De voltage informatie komt vanaf een apart Victron VE network.

In het plaatje van Noreen wordt er gebruik gemaakt van een ander soort Phoenix lader. Sommige aansluitingen weergegeven in het schema heb ik niet op mijn Phoenix zitten.






Daarnaast staat in de configuratie van de Phoenix lader de voltage sense compensatie uit! Dus dit kan niet de oorzak zijn van de 1.8v verhoging, naar mijn idee.


OK, maar waar haalt het VE network de V-meting van de boegschroef accu dan vandaan? Het simpele feit dat er geen V-sense draadjes naar de boegschroef accu lopen betekent dat er nooit een accurate voltmeting kan plaatsvinden. Je zou eens kunnen proberen de min leiding van de Phoenix met een dikke draad rechtstreeks op de boegschroefaccu aan te sluiten, i.p.v. via de bussbar waar ook alle andere spullen op zitten. Als je niet met te grote stroom laadt (accu vol) zou het verschil minder groot moeten zijn.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 08 aug 2024 09:31 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 08 aug 2024 10:37 #1576780

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14983
WaltB schreef :
OK, maar waar haalt het VE network de V-meting van de boegschroef accu dan vandaan? Het simpele feit dat er geen V-sense draadjes naar de boegschroef accu lopen betekent dat er nooit een accurate voltmeting kan plaatsvinden. Je zou eens kunnen proberen de min leiding van de Phoenix met een dikke draad rechtstreeks op de boegschroefaccu aan te sluiten, i.p.v. via de bussbar waar ook alle andere spullen op zitten. Als je niet met te grote stroom laadt (accu vol) zou het verschil minder groot moeten zijn.

Die dingen zijn zijn "smart". Lees behoorlijk dom. Om te voorkomen dat de laadspanning verkeerd gemeten wordt door de spanningsval van de kabel die de laadstroom voert probeert de lader via het smart netwerk de gemeten spanning op de accu te krijgen. In eerste instantie van de BMV. Maar die staat blijkbaar niet aan. Vervolgens van een ander apparaat wat in het netwerk aanwezig is. En jawel bingo. De Multiplus, als die aan staat meld de accu spanning. Die wordt dan gebruikt om onafhankelijk van de spanningsval van de stroom voerende kabels in te stellen. Alleen het systeem weet natuurlijk niet dat de multiplus op een andere accu is aangesloten. Zet je nu de multiplus uit dan gaat de Phoenix uit gebrek aan "betere" meting maar de spanning op de laadkabels gebruiken. Uit oogpunt van "slim zijn" heeft Victron bezuinigd op de sens aansluiting.

Eigenlijk heeft zeilbootje twee volledig gescheiden accu systemen nodig. Zowel galvanisch fysiek gescheiden als wat betreft software/netwerk. De enige verbinding zou de galvanisch gescheiden DC-DC moeten zijn.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 08 aug 2024 10:41 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 08 aug 2024 10:53 #1576784

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
3Noreen schreef :
WaltB schreef :
OK, maar waar haalt het VE network de V-meting van de boegschroef accu dan vandaan? Het simpele feit dat er geen V-sense draadjes naar de boegschroef accu lopen betekent dat er nooit een accurate voltmeting kan plaatsvinden. Je zou eens kunnen proberen de min leiding van de Phoenix met een dikke draad rechtstreeks op de boegschroefaccu aan te sluiten, i.p.v. via de bussbar waar ook alle andere spullen op zitten. Als je niet met te grote stroom laadt (accu vol) zou het verschil minder groot moeten zijn.

Die dingen zijn zijn "smart". Lees behoorlijk dom. Om te voorkomen dat de laadspanning verkeerd gemeten wordt door de spanningsval van de kabel die de laadstroom voert probeert de lader via het smart netwerk de gemeten spanning op de accu te krijgen. In eerste instantie van de BMV. Maar die staat blijkbaar niet aan. Vervolgens van een ander apparaat wat in het netwerk aanwezig is. En jawel bingo. De Multiplus, als die aan staat meld de accu spanning. Die wordt dan gebruikt om onafhankelijk van de spanningsval van de stroom voerende kabels in te stellen. Alleen het systeem weet natuurlijk niet dat de multiplus op een andere accu is aangesloten. Zet je nu de multiplus uit dan gaat de Phoenix uit gebrek aan "betere" meting maar de spanning op de laadkabels gebruiken. Uit oogpunt van "slim zijn" heeft Victron bezuinigd op de sens aansluiting.

Eigenlijk heeft zeilbootje twee volledig gescheiden accu systemen nodig. Zowel galvanisch fysiek gescheiden als wat betreft software/netwerk. De enige verbinding zou de galvanisch gescheiden DC-DC moeten zijn.

Ik denk niet dat het grote verschil door spanningsval tijdens laden wordt veroorzaakt, maar omdat de min gedeeld wordt met allerlei andere apparatuur, w.o. gebruikers, dus ook een return stroom via de negatieve busbar. Vreemd dat dit model Phoenix geen eigen V-sense aansluiting heeft. Ik zou inderdaad gewoon de Phoenix isoleren van alle andere spullen. Waarschijnlijk is het in dit geval voldoende om de Phoenix minleiding rechtstreeks op de boegschroefaccus aan te sluiten.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 08 aug 2024 10:56 #1576785

3Noreen schreef :

Die dingen zijn zijn "smart". Lees behoorlijk dom. Om te voorkomen dat de laadspanning verkeerd gemeten wordt door de spanningsval van de kabel die de laadstroom voert probeert de lader via het smart netwerk de gemeten spanning op de accu te krijgen. In eerste instantie van de BMV. Maar die staat blijkbaar niet aan. Vervolgens van een ander apparaat wat in het netwerk aanwezig is. En jawel bingo. De Multiplus, als die aan staat meld de accu spanning. Die wordt dan gebruikt om onafhankelijk van de spanningsval van de stroom voerende kabels in te stellen. Alleen het systeem weet natuurlijk niet dat de multiplus op een andere accu is aangesloten. Zet je nu de multiplus uit dan gaat de Phoenix uit gebrek aan "betere" meting maar de spanning op de laadkabels gebruiken. Uit oogpunt van "slim zijn" heeft Victron bezuinigd op de sens aansluiting.

Eigenlijk heeft zeilbootje twee volledig gescheiden accu systemen nodig. Zowel galvanisch fysiek gescheiden als wat betreft software/netwerk. De enige verbinding zou de galvanisch gescheiden DC-DC moeten zijn.

De Multiplus (althans die gene die ik heb) heeft standaard geen Bluetooth VE network, is een aparte dongel die je erbij moet kopen. Deze zat nog niet aangesloten toen het probleem zich al voordeed. Dus het kan niet de Multiplus zijn die de Phoenix verteld zijn spanning te verhogen.

Mbt je gescheiden accu netwerk, ik begin het daar met je eens te worden, daar lijkt het wel naar toe te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 08 aug 2024 11:01 #1576787

Waar ik ook aan zit te denken als mogelijke oorzaak is de spannings niveau meter van de start, service en de boegschroef accu's. Deze informatie wordt op het bedieningspaneel van de boot getoond.

Ik heb wel al de shunt (oude) gevonden die het stroom verbruik meet van het boordnet, maar hoe de spanning van de start en boegschroef accu's wordt gemeten heb ik nog niet gevonden. Misschien zit hier de oorzaak in.

Dat gezegd hebbende, wanneer ik het boordnet ontkoppel mbv een schakelaar, het bedieningspaneel is volledig uit, dan zou mijn theorie niet meer op mogen gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 08 aug 2024 11:04 #1576789

WaltB schreef :
OK, maar waar haalt het VE network de V-meting van de boegschroef accu dan vandaan? Het simpele feit dat er geen V-sense draadjes naar de boegschroef accu lopen betekent dat er nooit een accurate voltmeting kan plaatsvinden. Je zou eens kunnen proberen de min leiding van de Phoenix met een dikke draad rechtstreeks op de boegschroefaccu aan te sluiten, i.p.v. via de bussbar waar ook alle andere spullen op zitten. Als je niet met te grote stroom laadt (accu vol) zou het verschil minder groot moeten zijn.

Ik heb de Phoenix al recht streeks op de start accu die naar de lader staat aangesloten en dan krijg ik netjes 14.4 volt. Ook in de opstelling in de boot, met de boegschroef accu's aangesloten staat er netjes 14.4 volt. Dus op dit moment vermoed ik niet dat dit de oorzaak zou kunnen zijn.

Als ik de plus van de Multiplus op de plus bar aansluit dan doe het probleem zich voor! Ergens zit er een koppeling tussen de plus van de Multiplus en de rest van het netwerk dat extra 1.8 volt op de andere accu's zet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 08 aug 2024 14:30 #1576821

  • pbu
  • pbu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 76
Hoofdstuk 4.3.1.
Als de lader niet in de buurt van de accu staat zo wie zo een goed idee om spanning en temperatuur compensatie te hebben.
Anders doet de lader wat op basis van zijn eigen omgevings temperatuur.
Varen? Ja!
Laatst bewerkt: 08 aug 2024 14:35 door pbu. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 08 aug 2024 15:01 #1576830

pbu schreef :
Hoofdstuk 4.3.1.
Als de lader niet in de buurt van de accu staat zo wie zo een goed idee om spanning en temperatuur compensatie te hebben.
Anders doet de lader wat op basis van zijn eigen omgevings temperatuur.

Ik begrijp de theorie en de handleiding. Echter:

* Op dit moment staat de temperatuur compensatie op uit! Dus dit kan niet de oorzaak zijn, dat de Phoenix lader zelf de voltage gaat verhogen,

en

* Als de plus van de Multiplus wordt los gekoppeld werkt het gewoon, dan staat er netjes 14.4 (zoals ingesteld) op de output van de lader en op de accu polen.

Dus op dit moment laat ik voltage (ivm lange kabels) en temperatuur compensatie buiten beschouwing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 08 aug 2024 15:10 #1576833

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14983
zeilbootje schreef :
Waar ik ook aan zit te denken als mogelijke oorzaak is de spannings niveau meter van de start, service en de boegschroef accu's. Deze informatie wordt op het bedieningspaneel van de boot getoond.

Ik heb wel al de shunt (oude) gevonden die het stroom verbruik meet van het boordnet, maar hoe de spanning van de start en boegschroef accu's wordt gemeten heb ik nog niet gevonden. Misschien zit hier de oorzaak in.

Dat gezegd hebbende, wanneer ik het boordnet ontkoppel mbv een schakelaar, het bedieningspaneel is volledig uit, dan zou mijn theorie niet meer op mogen gaan.

Als je het bedieningspaneel uit is geweest en weer aangezet wordt klopt de weergave het aantal Ah's dat is verbruikt ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 08 aug 2024 22:30 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 08 aug 2024 22:08 #1576928

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
OK, ik ga het eindelijk ook beter begrijpen. Het model Phoenix dat je hebt heeft geen eigen V-sense maar kan alleen via het VE netwerk spanning data ontvangen. Dit betekent dus dat de Phoenix niet op het netwerk mag worden aangesloten in de VE setup, omdat het netwerk de LFP gebruiks accu betreft. Daarom lijkt de eerdere suggestie van 3Noreen dat de Phoenix de verkeerde spanning leest nog de meest logische.
Alleen, je zegt dat BMV “uit staat” en dat het dit dus niet kan zijn. Hoe schakel je die uit?
Je kunt met de app zien of er BT spanning data is. Staat dit dan niet gevinkt zoals in het plaatje?



Als de Multiplus uit staat, is dan misschien ook geen spanning data beschikbaar, waardoor de Phoenix in dat geval gewoon de spanning van de battery connection gebruikt?

In ieder geval zou je in de VE setup de Phoenix van het bestaande netwerk moeten “un-joinen”, lijkt mij.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 09 aug 2024 07:22 #1576951

Dank WaltB voor de suggesties. Het klopt helemaal de Phoenix heeft geen fysieke aansluiting voor het meten van spanning op de accu dan wel meten van de temperatuur. Dus dat moet dan van het VE netwoek komen.

Ik heb idd alle Victron componenten in hetzelfde VE netwerk gekoppeld. Ik ga vanavond weer testen en zoeken, dan zal ik alles ontkoppelen. Voordat ik ontkoppel zal ik eerst even kijken welke data de Phoenix binnen krijgt om het probleem te kunnen verklaren.

De BMV staat uit doordat ik de twee plus draden van de service en de start accu heb los gekoppeld. Dan staat die naar mijn idee uit.

De Multiplus heeft overigens standaard geen Bluetooth VE netwerk, dus die kan de boel niet in de war gooien, lijkt me. Dat is een aparte dongle die je moet aanschaffen en aansluiten.

De Multiplus staat, wanneer het probleem zich voordoet, idd uit. Zou dus geen spanning op de service accu moeten zetten. Het probleem doet zich niet voor als ik de plus van de Multiplus los koppel (punt A in de tekening)!


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 09 aug 2024 07:51 #1576954

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29245
Meet eens met een andere voltmeter.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 09 aug 2024 08:12 #1576965

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14983
zeilbootje schreef :
Wat is dat ding links van de multiplus ? Tussen de multiplus en de zonnepaneel regelaar.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 09 aug 2024 08:13 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 09 aug 2024 08:41 #1576975

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Dat is de smart VE dongle. Wat opvalt is dat deze power krijgt van de Multiplus, dus als de plus van de Multiplus wordt losgehaald zoals zeilbootje doet, is de dongle ook zonder power. 1 van de features van de dongle is dat deze als voltage sense device kan dienen. Dus als het VE network dit als source gebruikt voor V-sense, is er geen V-meting. Dit zou in de app (zie eerder plaatje) aangegeven moeten zijn. De Phoenix heeft dus nu geen V-sense en zal waarschijnlijk gewoon de spanning van de battery connection gebruiken en die is correct 14.4V als er geen grote stroom loopt (accu vol). Als dit waar is, en wie ben ik als non Victron gebruiker is de enige actie die m.i. genomen moet worden het un-joinen van de Phoenix van het VE smart network.

Leuk puzzeltje, success zeilbootje!
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 09 aug 2024 08:49 #1576977

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1634
Tot nu toe van Zeilbootje begrepen dat de Multiplus niet smart is; dat daarvoor een dongle nodig is en daar begreep ik uit dat hij deze niet had.
Maar die is er dus wel.

Haal de rode draad van de dongle eens los en dan A weer aansluiten.
(Als alternatief voor het un -joinen van de Phoenix als voorgesteld door WaltB)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 09 aug 2024 08:52 #1576979

WaltB schreef :
Dat is de smart VE dongle. Wat opvalt is dat deze power krijgt van de Multiplus, dus als de plus van de Multiplus wordt losgehaald zoals zeilbootje doet, is de dongle ook zonder power. 1 van de features van de dongle is dat deze als voltage sense device kan dienen. Dus als het VE network dit als source gebruikt voor V-sense, is er geen V-meting. Dit zou in de app (zie eerder plaatje) aangegeven moeten zijn. De Phoenix heeft dus nu geen V-sense en zal waarschijnlijk gewoon de spanning van de battery connection gebruiken en die is correct 14.4V als er geen grote stroom loopt (accu vol). Als dit waar is, en wie ben ik als non Victron gebruiker is de enige actie die m.i. genomen moet worden het un-joinen van de Phoenix van het VE smart network.

Leuk puzzeltje, success zeilbootje!

Klopt idd, dat is een Bluetooth dongle om de Multiplus in het VE netwerk te hangen. Echter deze zit niet aangesloten in real live. Ik heb het schema alvast aangepast zoals het zou moeten gaan worden.

Zoals eerder omschreven, ik ga straks verder testen en zoeken en ga direct alle VE connecties ontkoppelen en kijken wat er dan gebeurt.

Het is idd een leuk puzzeltje, tis heel lastig zoeken. Ik hoop vanavond de missing piece te vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 09 aug 2024 08:59 #1576981

Booty24 schreef :
Tot nu toe van Zeilbootje begrepen dat de Multiplus niet smart is; dat daarvoor een dongle nodig is en daar begreep ik uit dat hij deze niet had.
Maar die is er dus wel.

Haal de rode draad van de dongle eens los en dan A weer aansluiten.
(Als alternatief voor het un -joinen van de Phoenix als voorgesteld door WaltB)

De dongle zit er nog niet! Deze gaat uiteindelijk geplaatst worden, vandaar de tekening update.
Laatst bewerkt: 09 aug 2024 09:17 door zeilbootje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 09 aug 2024 09:15 #1576983

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14983
zeilbootje schreef :

Klopt idd, dat is een Bluetooth dongle om de Multiplus in het VE netwerk te hangen. Echter deze zit niet aangesloten in real live. Ik heb het schema alvast aangepast zoals het zou moeten gaan worden.

Zoals eerder omschreven, ik ga straks verder testen en zoeken en ga direct alle VE connecties ontkoppelen en kijken wat er dan gebeurt.

Het is idd een leuk puzzeltje, tis heel lastig zoeken. Ik hoop vanavond de missing piece te vinden.

Het is lastig om advies te geven als je niet een goed inzicht geeft in hoe je het feitelijk op je boot hebt. Je schema klopt op een aantal punten niet. Er staan dingen op die er niet zijn. Maar zijn er misschien ook zaken die er wel zijn die niet in het schema staan. Zo krijg je nooit een redelijk advies.
Ik raad je aan iemand aan boord te halen die er verstand van heeft en zelf kan zien hoe je het aangepakt hebt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 09 aug 2024 09:39 #1576990

  • pbu
  • pbu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 76
zeilbootje schreef :
Booty24 schreef :
Tot nu toe van Zeilbootje begrepen dat de Multiplus niet smart is; dat daarvoor een dongle nodig is en daar begreep ik uit dat hij deze niet had.
Maar die is er dus wel.

Haal de rode draad van de dongle eens los en dan A weer aansluiten.
(Als alternatief voor het un -joinen van de Phoenix als voorgesteld door WaltB)

De dongle zit er nog niet! Deze gaat uiteindelijk geplaatst worden, vandaar de tekening update.

www.victronenergy.com/media/pg.../nl/limitations.html
Hier staat beschreven dat VE-Smart networking alleen van toepassing kan/mag zijn voor slechts 1 BMV of SmartBatterySense.

De oplossing stel ik mij als volgt voor:
VESmart Network 1 voor Lithium bank
- BMV+VE.Bus Smart Dongle+Smart MPPT+Orion XS
VESmart Network 2 voor Boegschroef bank
- SmartBatterySense+Phoenix Smart IP43 Charger
Varen? Ja!
Laatst bewerkt: 09 aug 2024 09:56 door pbu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 09 aug 2024 10:31 #1576994

pbu schreef :
zeilbootje schreef :
Booty24 schreef :
Tot nu toe van Zeilbootje begrepen dat de Multiplus niet smart is; dat daarvoor een dongle nodig is en daar begreep ik uit dat hij deze niet had.
Maar die is er dus wel.

Haal de rode draad van de dongle eens los en dan A weer aansluiten.
(Als alternatief voor het un -joinen van de Phoenix als voorgesteld door WaltB)

De dongle zit er nog niet! Deze gaat uiteindelijk geplaatst worden, vandaar de tekening update.

www.victronenergy.com/media/pg.../nl/limitations.html
Hier staat beschreven dat VE-Smart networking alleen van toepassing kan/mag zijn voor slechts 1 BMV of SmartBatterySense.

De oplossing stel ik mij als volgt voor:
VESmart Network 1 voor Lithium bank
- BMV+VE.Bus Smart Dongle+Smart MPPT+Orion XS
VESmart Network 2 voor Boegschroef bank
- SmartBatterySense+Phoenix Smart IP43 Charger

Dank voor de link, daar ga ik me even op inlezen. Stap een is alles ontkoppelen uit het VE netwerk, dan zouden de verschillende apparaten elkaar niet meer mogen beinvloeden. Ik deel vanavond het resultaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 09 aug 2024 12:59 #1577025

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29245
Nogmaals, voordat alle nerds in semislimmer netwerken, verbindingen en software duiken, heb je al eens gemeten met een andere meter dan dat victron ding. En meet je dan het zelfde verschijnsel.

Uitsluiten, uitsluiten en uitsluiten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 09 aug 2024 13:09 #1577032

Calidris schreef :
Nogmaals, voordat alle nerds in semislimmer netwerken, verbindingen en software duiken, heb je al eens gemeten met een andere meter dan dat victron ding. En meet je dan het zelfde verschijnsel.

Uitsluiten, uitsluiten en uitsluiten.

Zeker weten, multimeter is niet weg te denken in deze puzzle. Ik vertrouw niet wat zo'n Victron doos me verteld. En helaas meet ik met de multimeter ook een te hoge spanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 09 aug 2024 13:22 #1577038

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29245
zeilbootje schreef :
Calidris schreef :
Nogmaals, voordat alle nerds in semislimmer netwerken, verbindingen en software duiken, heb je al eens gemeten met een andere meter dan dat victron ding. En meet je dan het zelfde verschijnsel.

Uitsluiten, uitsluiten en uitsluiten.

Zeker weten, multimeter is niet weg te denken in deze puzzle. Ik vertrouw niet wat zo'n Victron doos me verteld. En helaas meet ik met de multimeter ook een te hoge spanning.

Heel goed, dan weet je dat je niet met een hersenschim te maken hebt....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl