Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan?

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 16:53 #1576584

Dit is er eentje waarbij ik mijn haren uit mijn hoofd ga trekken, ik snap het niet meer.

De opstelling opgebouwd in de boot zoals bijgevoegd schema. Lijkt recht toe recht aan, niet veel bijzonders. Echter als ik de accu lader (de Phoenix) aanzeT gaat de laad spanning naar 16.2V. Das natuurlijk niet goed. Alles losgehaald en weer rustig gaan opbouwen totdat het probleem zicht voordoet zodat ik weet waar ik moet zoeken. De gehele tijd laad de lader netjes met 14,4V. Zodra ik de Plus van de Inverter aansluit gaat de spanning van de start/boegschroef naar 16.2V!

Plus weer los gehaald en de start/boegschroef krijgen weer netjes 14.4V. De inverter stond volledig uit tijdens deze test, wel aangesloten op de 220V, geaard naar de walstroom.

Iemand enig idee wat er hier gebeurt? Waar dit vandaan komt? Of misschien iemand in Hellevoetsluis die mee wil kijken?

Er is ook een bedieningspaneel waarmee ik de Phoenix lader uit en aan zet. Waarop de spanning van de accu's en stroomverbruik wordt weergegeven. Zou dit een mogelijke oorzaak kunnen zijn. Dat dit de start/boegschroef accu circuit beïnvloed? Behalve de nul aansluiting is er geen ander koppeling, behalve voor het meten van de accu spanning.

Alle ideeen en suggesties zijn welkom. Ik ben benieuwd of we dit kunnen oplossen.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 17:16 #1576588

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29243
Victron bellen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 17:18 #1576589

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29243
Heb je de lader al los geprobeerd?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 17:24 #1576591

Alle elementen loshalen en alleen de lader en inverter aansluiten, dan kijken wat de verstorende factoren zijn. Op basis van wat je nu beschrijft is dit niet te analyseren helaas. Succes..
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 17:30 #1576592

Calidris schreef :
Heb je de lader al los geprobeerd?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Zekers, de lader is goed, dit laad de accu correct wanneer ik die direct aansluit op de accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 17:33 #1576593

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29243
Hebben al die dingen bluetooth? En heb je die al eens bekeken tijdens de werking?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 17:34 #1576594

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29243
Jammer dat je er geen Cerbo bij hebt met Venus os.

Raspberry pi?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 18:29 #1576604

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1675
Je hebt geen inverter. Je hebt een Multiplus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 19:11 #1576626

De Multiplus is ook een lader. Als ik het goed zie, heb je nu dus de facto twee verschillende laders parallel aangesloten op je lifepo4. Volgens de handleiding van de multiplus mag dat niet.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Laatst bewerkt: 07 aug 2024 19:12 door RobertWalter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 19:20 #1576627

Ronaldl schreef :
Je hebt geen inverter. Je hebt een Multiplus.

Klopt helemaal. Had het ook zo moeten noemen. Het is de Multiplis 12/2000/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 19:22 #1576628

RobertWalter1 schreef :
De Multiplus is ook een lader. Als ik het goed zie, heb je nu dus de facto twee verschillende laders parallel aangesloten op je lifepo4. Volgens de handleiding van de multiplus mag dat niet.

Nee, zeker niet. De Multiplus is voor de LifePO4 accu en de Phoenix is voor de start en de boegschroef accu’s. Verschillende type laad programma’s dus verschillende laders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 19:24 #1576629

Calidris schreef :
Hebben al die dingen bluetooth? En heb je die al eens bekeken tijdens de werking?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Klopt, ze hebben Bluetooth. De Phoenix lader gaat naar de 16.2V toe. Das niet goed. Ergens zit er dus een lusje vermoed ik. Ben dus aan het zoeken waar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 19:30 #1576634

Dan heb ik je plaatje verkeerd geïnterpreteerd. De dc-dc-scheider lijkt op een output van de argofet te zitten. [edit: en de acculader op de input]. Maar ik begrijp nu dat de aansluitingen niet uit het plaatje te halen zijn.

Is de argofet wel op de min aangesloten (die kabel zie ik niet in je plaatje)?
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Laatst bewerkt: 07 aug 2024 20:24 door RobertWalter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 19:31 #1576635

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1041
Bingo!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 19:46 #1576638

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14983
Wilde gok. Krijgt de Phoenix via Bluetooth de accu spanningsgegevens gegevens van de BMV ? Alleen de BMV meet niet van de juiste accu de spanning voor de Phoenix. Dus de Phoenix probeert de spanning hoger te krijgen maar de BMV geeft via Bluetooth van de LPF accu een lagere spanning door.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 07 aug 2024 19:49 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 20:04 #1576646

RobertWalter1 schreef :
Dan heb ik je plaatje verkeerd geïnterpreteerd. De dc-dc-scheider lijkt op een output van de argofet te zitten. Maar ik begrijp nu dat de aansluitingen niet uit het plaatje te halen zijn.

Is de argofet wel op de min aangesloten (die kabel zie ik niet in je plaatje)?

Klopt helemaal, mijn eerste setup is om de DC-DC scheider op de output van de Argofet aan te sluiten. Op deze manier wil ik zorg dragen dat de dynamo alle accu's kan opladen.

Idd, de Argofet plus en min verbindingen zijn aan gesloten idd. Ik zal de tekening aanpassen om dit duidelijker te maken. Met de plus bedoel ik dan de plus naar de dynamo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 20:08 #1576647

3Noreen schreef :
Wilde gok. Krijgt de Phoenix via Bluetooth de accu spanningsgegevens gegevens van de BMV ? Alleen de BMV meet niet van de juiste accu de spanning voor de Phoenix. Dus de Phoenix probeert de spanning hoger te krijgen maar de BMV geeft via Bluetooth van de LPF accu een lagere spanning door.

Kan je BMV uitleggen? Wat bedoel je daar mee?

De beredenatie kan ik volgen maar als ik de plus kabel van de Multiplus los koppel werkt het gewoon, dan geeft de Phoenix lader 14.4V. Ik ga komend weekend testen door proberen het volledige boordnet lost te koppelen en te kijken wat er dan gebeurt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 20:15 #1576650

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14983
rood omcirkeld. Dat is in een victron systeem wat de accuspanning meet.

dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 20:21 #1576653

Oh, aha, de shunt. Sorry, had je even niet correct begrepen.

Ik heb de shunt/BMV uit staan op dit moment, dus die kan geen invloed hebben naar mijn idee. Goede suggestie maar dat is het niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 20:21 #1576654

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1675
Waarom en wat zit er van de Multiplus aan de kiel?

Worden er nu aardlussen gecreëerd tussen de min van het boordnet en de aarde van de walstroom?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 20:26 #1576657

  • pbu
  • pbu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 76
Het plaatje komt zeker niet overeen met de Phoenix 12/30 3 uitgangen. De lader heeft voltage sense, zijn die aangesloten?
Varen? Ja!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 20:30 #1576660

Ronaldl schreef :
Waarom en wat zit er van de Multiplus aan de kiel?

Worden er nu aardlussen gecreëerd tussen de min van het boordnet en de aarde van de walstroom?

Goed punt, goeie vraag. Voor veiligheid moet volgens de specificaties de Multiplus aan aarde worden verbonden, zodra je loskoppelt van de walstroom is er geen aarde koppeling meer, de Multiplus heeft intern een relais die dan de aarde koppeling aan de aarde van de boot koppelt. Ik hoop dat ik het goed uitleg.

Uiteraard heb ik geprobeerd of het probleem verdwijnt zonder de Multiplus aan boot aarde te hangen, helaas is dat ook niet het geval, het probleem blijft bestaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 20:33 #1576662

Wat ik altijd zie in de Victron schema's is dat de Case Ground aan de min bar is gekoppeld. En dus niet aan de boot aarde. Deze begrijp ik niet helemaal. Want waarom zit de Case Ground niet meteen aan de accu min pool in de Multiplus zelf, de connectors zitten naast elkaar.

De groene draad in het onderstaand schema.

Laatst bewerkt: 07 aug 2024 20:34 door zeilbootje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 20:41 #1576665

pbu schreef :
Het plaatje komt zeker niet overeen met de Phoenix 12/30 3 uitgangen. De lader heeft voltage sense, zijn die aangesloten?

Het is de Phoenix smart charger 50A 3 outputs. De tekst in het plaatje geeft de huidige max laad stroom aan. De start en boegschroef accu's laden met 50A heeft niet zoveel zin.

Wat bedoel je met "voltage sense"? Ik ga ook meteen in de handleiding zoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te hoge laadspanning! Waar komt het vandaan? 07 aug 2024 20:44 #1576667

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29243
Tja, je veiligheidsaarde aan je dc-min hangen kan discutabel zijn. Bij een stalen schip zit de dc-aarde vaak ergens aan de romp vast. Bij een alu schip juist weer niet, bij plastic boot dus niks.

Als je niet wil dat je dc systeem te er statisch oplaad van je PE Arde kan je er een VDR tussen zetten van bv 40 volt (=24vac).

Maar de PE aarde keihard aan de dc-min?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl