Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Batterijen opgeblazen

Batterijen opgeblazen 09 dec 2024 16:29 #1601104

Die zijn behoorlijk overladen geweest! Er is zóveel gas tegelijk geproduceerd dat de ventielen de gasproductie niet konden afvoeren waardoor de overdruk dusdanig hoog is geworden dat de behuizing beschadigd is.

Je lader zal gevaarlijk gefaald hebben, of de instellingen zijn verkeerd geweest (dat zou niet spontaan mogen gebeuren). Ik zie niet 1-2-3 een verband met de walstroom in je nieuwe haven.
Laatst bewerkt: 09 dec 2024 16:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 09 dec 2024 16:33 #1601105

Dit haalde ik van de Mastervolt site, ze waren dus al aardig aan hun gemiddelde einde leven als ik het zo lees.

12 Volt Gel of AGM accu’s
De levensduur van een 12 V Gel of AGM accu is gemiddeld 6 jaar, als de accu niet gebruikt wordt, maar wel onderhoudslading krijgt. Met een floatspanning heeft de accu na 5-6 jaar nog 80 % van zijn originele capaciteit over. Dit geldt bij een gemiddelde om­gevings­temperatuur van 25 ºC. Is deze temperatuur hoger, dan zal de levensduur van de accu afnemen. Het aantal cycli (laad en ontladingen) van een 12 V accu hangt sterk af van de constructie en de kwaliteit. De 12 V Gel accu’s van Mastervolt kunnen ongeveer 500 cycli aan met een ontlading tot 20 %.

Bij 80 % restcapaciteit nemen de meeste accufabrikan­ten aan dat de accu versleten is. Maar dat betekent niet dat de accu direct vervangen moet worden. Indien er bijvoorbeeld maar 50 % van de accucapa­citeit nodig is, is er nog geen enkel probleem en kan de accu gewoon gebruikt worden. Het is dus niet nodig om de accu te vervangen na 6 jaar, of nadat er 500 volledige cycli hebben plaatsgevonden. Een gemiddeld gebruik van zeven jaar is volkomen normaal voor 12 Volt Gel of AGM accu’s.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 09 dec 2024 16:37 #1601106

Wat type lader heb je, mogelijk heeft je lader ook de zekering eruit geblazen op de stijger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 09 dec 2024 16:39 #1601107

Dat is inderdaad een fout van de lader.
Niet leuk en zeer gevaarlijk, schrale troost, 10 jaar voor een setje lood/zuur batterijen is niet verkeerd.
Goed moment om op lithium(LFP) over te gaan, dat is momenteel goedkoper dan dit setje 10 jaar terug gekost heeft.
Wel een goede lader erbij
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 09 dec 2024 16:40 #1601108

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 842
Lijkt me dat deze accu's zeer heet zijn geweest met vervorming van het kunststof tot gevolg. Tel daar overmatige gasvorming bij op en je mag in je handen klappen dat het spul dicht is gebleven en niet in brand is gevlogen.
Oorzaak te vinden in een defecte lader vermoed ik.
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 09 dec 2024 16:43 #1601109

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13768
dat lijkt me niet aan de levensduur te liggen
te toevallig

check de lader maar
en misschien was de 230V wel 400V
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 09 dec 2024 16:52 #1601115

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27756
Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat de accu's inderdaad aan het einde van hun levensduur waren, maar als TS de zaak een beetje in de gaten heeft gehouden, zou er al eerder moeten zijn opgemerkt dat de capaciteit was verminderd en dat de accu's steeds sneller leeg raakten.

Maar er zijn altijd schippers die niks merken en niks zien en voor wie droogkokende accu's als een volslagen verassing komen. Of dat hier het geval is, weet ik niet.
Mogelijk is er kortsluiting tussen de platen geweest, door neergeslagen loodsulfaat op de bodem van de accu. Kan de oorzaak zijn van kokende accu's en veel warmte ontwikkeling.

Wel weer typisch dat het hier om AGM-accu's gaat.
Laatst bewerkt: 09 dec 2024 16:53 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 09 dec 2024 16:52 #1601116

Ik kwam dit nog in de manual tegen:

Houd tenminste 1cm ruimte tussen de accu’s.

images.mastervolt.nl/files/100..._SL_Batteries_EU.pdf
Laatst bewerkt: 09 dec 2024 16:55 door F32thriller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 09 dec 2024 16:56 #1601118

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6381
sy helios schreef :
misschien was de 230V wel 400V
hoe dan?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 09 dec 2024 17:01 #1601122

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4196
De lader lijkt mij in dit geval de hoofdverdachte.
TuuLeVi schreef :
sy helios schreef :
misschien was de 230V wel 400V
hoe dan?

Verkeerd aansluiten van Fase en Nul, ipv Nul een andere Fase en je hebt 400v of 380v op
je stopcontact.
Zijn maar 2 draadjes die je (per ongeluk) verwisseld aan de krachtstroom kant.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 09 dec 2024 17:09 #1601123

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27756
AdB schreef :
De lader lijkt mij in dit geval de hoofdverdachte.
TuuLeVi schreef :
sy helios schreef :
misschien was de 230V wel 400V
hoe dan?

Verkeerd aansluiten van Fase en Nul, ipv Nul een andere Fase en je hebt 400v of 380v op
je stopcontact.
Zijn maar 2 draadjes die je (per ongeluk) verwisseld aan de krachtstroom kant.

Dan ga je ervan uit dat er op de walstroom in de haven drie fasen beschikbaar zijn. Komt dat voor? En waarom zou dat überhaupt zo uitgevoerd worden? Ik heb nog nooit van een krachtstroom-aansluiting op een steiger-stopcontact gehoord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 09 dec 2024 17:15 #1601124

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 403
Bij ons in Oostmahorn heeft elke paal ook 1 krachtstroom aansluiting. Wordt bijvoorbeeld gebruikt voor de hogedrukreiniger.
Als je meerdere 16A stopcontacten hebt, is verdelen over 3 fasen ook wel prettig.
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 09 dec 2024 17:15 #1601125

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29402
sy helios schreef :
dat lijkt me niet aan de levensduur te liggen
te toevallig

check de lader maar
en misschien was de 230V wel 400V

Dat is exact wat ik ook dacht.
Losse nul in de 400v verdeling?


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 09 dec 2024 17:18 #1601126

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 403
Calidris schreef :
sy helios schreef :
dat lijkt me niet aan de levensduur te liggen
te toevallig

check de lader maar
en misschien was de 230V wel 400V

Dat is exact wat ik ook dacht.
Losse nul in de 400v verdeling?


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Dat is inderdaad goed mogelijk, zo hebben wij op het werk al eens meerdere koffieautomaten opgeblazen in een kantinecontainer.
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 09 dec 2024 17:20 #1601127

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29402
Wadloper schreef :
AdB schreef :De lader lijkt mij in dit geval de hoofdverdachte.
TuuLeVi schreef :sy helios schreef :misschien was de 230V wel 400Vhoe dan?
Verkeerd aansluiten van Fase en Nul, ipv Nul een andere Fase en je hebt 400v of 380v op
je stopcontact.
Zijn maar 2 draadjes die je (per ongeluk) verwisseld aan de krachtstroom kant.
Dan ga je ervan uit dat er op de walstroom in de haven drie fasen beschikbaar zijn. Komt dat voor? En waarom zou dat überhaupt zo uitgevoerd worden? Ik heb nog nooit van een krachtstroom-aansluiting op een steiger-stopcontact gehoord.

Hallo zeg?
Elke haven heeft 3f 400volt. Alleen zie jij dat niet.
Bij een losse nul draad, door hitte of trillingen, kan de minder belaste fase oplopen tot 400v.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 09 dec 2024 17:23 #1601129

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29402
Shebee schreef :
Calidris schreef :sy helios schreef :dat lijkt me niet aan de levensduur te liggen
te toevallig

check de lader maar
en misschien was de 230V wel 400V

Dat is exact wat ik ook dacht.
Losse nul in de 400v verdeling?


Gepost met de officiële Zeilersforum-appDat is inderdaad goed mogelijk, zo hebben wij op het werk al eens meerdere koffieautomaten opgeblazen in een kantinecontainer.

Ik heb dat in mijn carriere meerdere keren meegemaakt. Veel schade.
Een goede expert kan dat vaststellen en de haven claimen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 09 dec 2024 17:24 #1601130

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29402
Maar simpelweg kapotte lader kan ook.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 09 dec 2024 17:25 #1601131

Shebee schreef :
Dat is inderdaad goed mogelijk, zo hebben wij op het werk al eens meerdere koffieautomaten opgeblazen in een kantinecontainer.

Werd de koffie daardoor heter en/of ging de machine sneller malen? ;) Of klapte z’n voeding er slechts uit en was het apparaat “dood”?

Ofwel: is het voorstelbaar dat een moderne lader door overspanning zó faalt dat ie volledig op hol slaat?

Inderdaad de moeite waard te laten onderzoeken tbv eigen verzekering of die van de jachthaven; het verhaal van de nieuwe haven en uitgevallen walstroom klinkt wel erg toevallig…
Laatst bewerkt: 09 dec 2024 17:28 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 09 dec 2024 17:30 #1601132

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 403
Voeding opgeblazen, dus total loss. Moderne lader zou denk ik stomweg ploffen, een ouwe trafo geeft wat meer volt op de uitgang....
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 09 dec 2024 17:31 #1601134

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27756
Nachtvlinder schreef :
Shebee schreef :
Dat is inderdaad goed mogelijk, zo hebben wij op het werk al eens meerdere koffieautomaten opgeblazen in een kantinecontainer.

Werd de koffie daardoor heter en/of ging de machine sneller malen? ;) Of klapte z’n voeding er slechts uit en was het apparaat “dood”?

Ofwel: is het voorstelbaar dat een moderne lader door overspanning zó faalt dat ie volledig op hol slaat?

Inderdaad. Het lijkt mij dat als die acculader 'eruit' gaat door overspanning, dat ie dat doet voor ie de accu heeft kunnen overladen.
Laatst bewerkt: 09 dec 2024 17:43 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 09 dec 2024 17:36 #1601135

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27756
Calidris schreef :
Wadloper schreef :
AdB schreef :De lader lijkt mij in dit geval de hoofdverdachte.
TuuLeVi schreef :sy helios schreef :misschien was de 230V wel 400Vhoe dan?
Verkeerd aansluiten van Fase en Nul, ipv Nul een andere Fase en je hebt 400v of 380v op
je stopcontact.
Zijn maar 2 draadjes die je (per ongeluk) verwisseld aan de krachtstroom kant.
Dan ga je ervan uit dat er op de walstroom in de haven drie fasen beschikbaar zijn. Komt dat voor? En waarom zou dat überhaupt zo uitgevoerd worden? Ik heb nog nooit van een krachtstroom-aansluiting op een steiger-stopcontact gehoord.

Hallo zeg?
Elke haven heeft 3f 400volt. Alleen zie jij dat niet.
Bij een losse nul draad, door hitte of trillingen, kan de minder belaste fase oplopen tot 400v.

Dat zal allemaal wel, maar ik neem aan dat er op het stopcontact dat TS heeft gebruikt normaal 230V hoort te staan. Bij mij op de haven is op de steiger geen 380V beschikbaar. En dan zou een toevallig losgeraakt draadje ervoor moeten zorgen dat er ineens 380V op een 230V aansluiting staat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 09 dec 2024 17:42 #1601136

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 403
Ze zijn nog steeds te koop, ongeregeld.....
www.bol.com/nl/nl/p/ferm-accul...2_37.40.ProductImage
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 09 dec 2024 17:44 #1601137

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4196
Wadloper schreef :
Calidris schreef :
Wadloper schreef :
AdB schreef :De lader lijkt mij in dit geval de hoofdverdachte.
TuuLeVi schreef :sy helios schreef :misschien was de 230V wel 400Vhoe dan?
Verkeerd aansluiten van Fase en Nul, ipv Nul een andere Fase en je hebt 400v of 380v op
je stopcontact.
Zijn maar 2 draadjes die je (per ongeluk) verwisseld aan de krachtstroom kant.
Dan ga je ervan uit dat er op de walstroom in de haven drie fasen beschikbaar zijn. Komt dat voor? En waarom zou dat überhaupt zo uitgevoerd worden? Ik heb nog nooit van een krachtstroom-aansluiting op een steiger-stopcontact gehoord.

Hallo zeg?
Elke haven heeft 3f 400volt. Alleen zie jij dat niet.
Bij een losse nul draad, door hitte of trillingen, kan de minder belaste fase oplopen tot 400v.

Dat zal allemaal wel, maar ik neem aan dat er op het stopcontact dat TS heeft gebruikt normaal 230V hoort te staan. Bij mij op de haven is op de steiger geen 380V beschikbaar. En dan zou een toevallig losgeraakt draadje ervoor moeten zorgen dat er ineens 380V op een 230V aansluiting staat?

Jij neemt aan dat er 230v op het steigerstopcontact staat. Dat is meestal het
geval indien alles goed werkt.
Waar denk je dat het steigerstopcontact gevoed wordt? Meestal uit een verdelerkast waar
wel 380v/400v aanwezig is. Mocht er iets mis gaan in die verdelerkast dan heeft dat
direct gevolg voor de walstroomaansluiting op de steiger. Die verdelerkast hoeft zich niet
op de steiger te bevinden.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 09 dec 2024 17:45 door AdB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 09 dec 2024 17:53 #1601140

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15053
De nul hoort in het trafohuis aan het sterpunt en daar ook aan de aarde te liggen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 09 dec 2024 17:53 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen opgeblazen 09 dec 2024 18:09 #1601141

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13768
Nachtvlinder schreef :
Shebee schreef :
Dat is inderdaad goed mogelijk, zo hebben wij op het werk al eens meerdere koffieautomaten opgeblazen in een kantinecontainer.

Werd de koffie daardoor heter en/of ging de machine sneller malen? ;) Of klapte z’n voeding er slechts uit en was het apparaat “dood”?

Ofwel: is het voorstelbaar dat een moderne lader door overspanning zó faalt dat ie volledig op hol slaat?

Inderdaad de moeite waard te laten onderzoeken tbv eigen verzekering of die van de jachthaven; het verhaal van de nieuwe haven en uitgevallen walstroom klinkt wel erg toevallig…

moderne lader of type heb nog nergens gelezen....
misschien is het wel zo'n trafo /gelijkrichtding. Die gaat ook met 400v wel door hoor..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl