Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol?

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 28 dec 2024 23:29 #1604060

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4412
sterlet schreef :
Een alternatief idee is om de verbruikers via een schakelaar of met de LiFePo4 service accu of met de start lood accu te verbinden. Dan kun je als de LiFePo4 accu leeg is de verbruikers over schakelen naar de start accu, al dan niet met motor aan.

Waarom heb je een aparte start-accu? Om de motor nog steeds te kunnen starten in het geval
dat het hele boordnet plat ligt. Handig in geval van stress, en jij wilt daar (boordnet)
verbruikers op aansluiten? Dan mis je de gehele functie van een aparte start-accu.

my2cents. A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 28 dec 2024 23:29 door AdB. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 29 dec 2024 10:03 #1604105

Booty24 schreef :
Ben je bang voor een te lange overtocht dan is een 18A DC-DC juist bij een grote accu als back-up genoeg (automatisch ipv de vaste schakelaar of de losse kabels). Je dynamo wordt minder heet en kan langer laden.
Houdt er rekening mee dat veel (misschien wel alle) DC-DC laders vrij snel (erg) warm worden en daardoor al gauw terug gaan regelen naar een lagere stroom. Dit terug regelen gaat door tot het moment dat ze zo warm worden dat ze uitschakelen.
Ik heb zelf een TS800 van Victron. Deze heb ik al vrij snel na ingebruikname verplaatst naar een plaats waar hij volledig vrij kan koelen door buitenlucht. Daarnaast heb ik hem uiteindelijk op iets meer dan half vermogen ingesteld om te zorgen dat hij rustig door kan blijven laden zonder zo warm te worden dat hij zichzelf steeds uitschakelt. Dus ik schat dat je voor een 18A lader ervan uit moet gaan dat je dan in de praktijk ca. 10A beschikbaar zult hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 29 dec 2024 10:55 #1604120

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1905
De eigen temperatuurbescherming van de DC-DC is samen met zijn maximale capaciteit de impliciete bescherming van de dynamo (zonder temperatuurbescherming) waarvan de verhouding proefondervindelijk door de grote gebruikersgroep is vastgesteld.

Die curve kun je verhogen (grotere DC-DC) of verlengen (betere plek of koeling) en dan wordt de dynamo meer belast. Hoever je de verhouding kan verhogen is de maximaal discussie waar de vraagsteller niet naar op zoek was.

Als noodstroom is hoog en kort zonder beperking aan de stroom (dikke kabel) het meest effectief. Dan komen de accukabels in beeld. Een temperatuur meting op de dynamo/regulator is dan handig. Je kan het verder ook vast inbouwen. Dan is een alarm of automatisering handig.
Zelf heb ik dat gekoppeld aan mijn bms. Daarmee haal ik in nood het maximale uit het hele kleine dynamootje van mijn 7pk diesel en het werkt intuïtief. Stroom op; diesel aan. Kwam op een tocht nog nooit voor want dan ben je voorbereid. In de box wel…. Voor een test moet ik meer dan twee dagen varen en dat hou ik zelf niet vol.
Voor werkelijk opladen van de lfp is die 8A ongeschikt. Helemaal eens. Dat doe ik aan de wal.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 29 dec 2024 10:57 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 29 dec 2024 12:06 #1604139

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30107
SimondeDanser schreef :
Ik heb zelf een TS800 van Victron. Deze heb ik al vrij snel na ingebruikname verplaatst naar een plaats waar hij volledig vrij kan koelen door buitenlucht. Daarnaast heb ik hem uiteindelijk op iets meer dan half vermogen ingesteld om te zorgen dat hij rustig door kan blijven laden zonder zo warm te worden dat hij zichzelf steeds uitschakelt. Dus ik schat dat je voor een 18A lader ervan uit moet gaan dat je dan in de praktijk ca. 10A beschikbaar zult hebben.

Zeker niet van te voren bedacht om de TS800 op een flinke koelplaat te zetten?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 29 dec 2024 12:19 #1604140

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15731
Is in geval dat je LiFePO4 leeg geraakt is in nood niet zo'n schakelaar een betere oplossing ? Direct je noodstroom van de motor en niet proberen ook nog je lege accu op te laden. Je dynamo hoeft dan alleen in je actuele stroom behoefte te voorzien. Wat je op zo'n moment zeker niet wilt is het risico lopen dat je dynamo onderuit gehaald wordt door een DC-DC die per ongeluk toch niet doet wat beloofd wordt.
my two cents


dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 29 dec 2024 12:21 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 29 dec 2024 12:58 #1604156

Calidris schreef :
Zeker niet van te voren bedacht om de TS800 op een flinke koelplaat te zetten?
Dat klopt inderdaad. Dat is een fout die ik gemaakt heb bij het omschakelen naar lifepo4. Dat zo'n lader een beetje warm zou worden daar had ik wel mee gerekend. Maar dat hij ook behoorlijk heet kan worden daar had ik inderdaad niet mee gerekend. Mede daarom dat ik deze waarschuwing hier ook weer gemaakt heb. Ik heb de indruk dat veel mensen er klakkeloos van uit gaan dat de stroom die op een apparaat vermeld staat continu geleverd kan worden. En dat is dus, in elk geval zonder aanvullende maatregelen, niet het geval.
Laatst bewerkt: 29 dec 2024 12:59 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 29 dec 2024 17:27 #1604225

AdB schreef :
sterlet schreef :
Een alternatief idee is om de verbruikers via een schakelaar of met de LiFePo4 service accu of met de start lood accu te verbinden. Dan kun je als de LiFePo4 accu leeg is de verbruikers over schakelen naar de start accu, al dan niet met motor aan.
Waarom heb je een aparte start-accu? Om de motor nog steeds te kunnen starten in het geval
dat het hele boordnet plat ligt. Handig in geval van stress, en jij wilt daar (boordnet)
verbruikers op aansluiten? Dan mis je de gehele functie van een aparte start-accu.

my2cents. A

Volgens mij zijn daar geen wetten voor. Een startaccu is geoptimaliseerd voor CCA, een boordaccu op lading. Zijn daarom ook meestal andere accutypen.

De scheiding is met name handig als je per ongeluk de boel leeg trekt. Op het moment dat je in de problemen komt neem je je acties wat bewuster. Als de motor loopt is het niet erg om verbruikers op je startaccu aan te sluiten toch? Je hebt het dan waarschijnlijk over een plotter of instrumenten omdat je zonder niet bij machte bent veilig te varen.

Zo'n ellendige ouderwetse off-1-2-Both schakelaar is alleen om 2 parallel geschakelde identieke accus te schakelen en bij defect van 1 accu de ander uit te kunnen schakelen. Bij een loodaccu cu ben je nog enigszins beperkt in stroom door de interne weerstand van de accu. Als je een lege en een volle lifepo per ongeluk parallel schakelt heb je een spektakel te pakken. Bij een goede installatie is enkele duizenden amperes niet denkbeeldig.
Als je een lege lifepo bank van 230Ah aan een startaccuutje parallel vastknupt geloof ik niet dat er na een minuut of 3 nog voldoende lading in die accu zit om te starten. Een lege lifepo4 mag je gerust benaderen als een kortsluiting.
Laatst bewerkt: 29 dec 2024 17:35 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 29 dec 2024 22:05 #1604271

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4534
SimondeDanser schreef :
Houdt er rekening mee dat veel (misschien wel alle) DC-DC laders vrij snel (erg) warm worden en daardoor al gauw terug gaan regelen naar een lagere stroom. Dit terug regelen gaat door tot het moment dat ze zo warm worden dat ze uitschakelen.

Goede waarschuwing voor zeilers die de TS800 overwegen, maar dat terug regelen is niet onze ervaring met de Mastervolt Mac Plus (model is voorzien van koelribben en adequate installatie instructies). Blijft in onze situatie zonder extra voorzieningen gewoon z’n Ampères (max 50) leveren en wordt niet overmatig warm. Ik heb geen DC-DC lader ervaring met andere merken, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit het enige model is dat aan de specs voldoet.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 29 dec 2024 22:11 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 29 dec 2024 22:57 #1604275

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30107
De TS800 regelt tot minimaal 20A terug automatisch bij warmte. Bij ons is dat prima. Geeft 25-30A uit de 55A dynamo.
Voor onze situatie uitstekend.

TS800 was destijds hier op ZF erg goedkoop.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 30 dec 2024 07:08 #1604281

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17332
Hetzelfde hier. Een TS 800, direct boven de motor gemonteerd. Volledig regelbaar. Slaat aan/uit op trillingssensor of met aan- en uit knop. No issues. Ding was ook niet gesponsord :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 30 dec 2024 07:54 #1604282

Hans V schreef :
Goede waarschuwing voor zeilers die de TS800 overwegen, maar dat terug regelen is niet onze ervaring met de Mastervolt Mac Plus (model is voorzien van koelribben en adequate installatie instructies). Blijft in onze situatie zonder extra voorzieningen gewoon z’n Ampères (max 50) leveren en wordt niet overmatig warm. Ik heb geen DC-DC lader ervaring met andere merken, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit het enige model is dat aan de specs voldoet.
Een Mac Plus zou voor mij achteraf bezien dan ook een betere keuze geweest zijn. Nu moet er altijd iets te wensen blijven, dus misschien in de toekomst alsnog. Voor nu doe ik het nog met mijn TS800.
Overigens is er over de blauwe dc-dc laders van Victron ook voldoende te vinden over te warm worden. Dus dat fenomeen is kennelijk niet aan de TS800 voorbehouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 30 dec 2024 09:46 #1604290

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8212
holtere schreef :
Hetzelfde hier. Een TS 800, direct boven de motor gemonteerd. Volledig regelbaar. Slaat aan/uit op trillingssensor of met aan- en uit knop. No issues. Ding was ook niet gesponsord :)
Nouja volledig regelbaar... ik kon destijds nergens in de handleiding iets vinden waardoor na het bereiken van een bepaalde voorwaarde het laden gestopt wordt. Geen laadprogramma of tail-current afschakeling, hij bijft maar laden. Of heb ik het mis? Daarom was hij destijds hier niet door de selectie gekomen.
Nu kun je dat wel afvangen door de spanning heel behouden in te stellen maar ik vind dat niet onder 'volledig instelbaar' vallen en met een niet-zo-behouden spanning niet bevordelijk voor de accu zelf.

Mijn Renogy wordt ook aardig warm. Maar blijft wel de ingestelde 30A halen zover ik kan nagaan. Of ie ook op de maximale 50A zou bijven door gaan heb ik nog niet kunnen beoordelen. Ik denk dat dan de temp beveiliging in de alternator zelf op een gegeven moment gaan sputteren. Het apparaat zelf is ook beduidend groter dan de TS800 met ook groter koelplaat achterop. Wellicht helpt dat ook wat.
Laatst bewerkt: 30 dec 2024 09:50 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 30 dec 2024 10:09 #1604294

Dat is bij de TS800 niet mogelijk helaas. Het is feitelijk een CVCC bron. Ik laat hem afschakelen op basis van een tailcurrent criterium van de BMV accumonitor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 30 dec 2024 10:24 #1604297

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1055
Op Marktplaats staan er plenty en sommige voor nog geen € 200.
Is dat niet wat erg goedkoop voor dit relatief nieuwe device?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 30 dec 2024 12:51 #1604329

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17332
Die dingen komen allemaal uit service autos, ambulances etc.
Ze zijn er al jaren en voor zover ik weet echt kwaliteitsspul!
Nieuw voor 5 - 600 euro voor de 50a uitvoering.
Onder de paraplu van Victron.
Laatst bewerkt: 30 dec 2024 12:53 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 30 dec 2024 18:04 #1604401

Toen ik mn 280 Ah 'zeilersforum' accu in elkaar knutselde heb ik mooi op MP een dc/dc gescoord, een zonnepaneel en een bijbehoorde lader (ook vd MP).
Voor ik die boel er naast geinstalleerd heb ben ik gewoon eerst gaan varen.
En.... vaar nog steeds zonder dcdc en zonder zonnepaneel.

Als ik actief solo varend 5 Ah gebruik (stuurautomaat, 'kerstboom', koelkast), dan kan ik 48 uur achter elkaar varen voordat t op is en ik aan de walstroom moet. Dat komt vooralsnog niet voor.

Die dc/dc vraagt best wel wat plek eigenlijk.
En t zonnepaneel een mooi plekje geven is ook best lastig.

En dus ligt t te wachten tot ik er wel echt nut van in zie.

Voor paniek gevallen heb ik een extra schakelaar en kan ik starten op de lifepo4 en service op de start accu.

Mijn advies: ga gewoon eerst lekker zonder varen. Ik vermoed dat je niks gaat missen.
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 30 dec 2024 20:27 #1604431

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4534
Shutter Speed schreef :
Die dc/dc vraagt best wel wat plek eigenlijk.
En t zonnepaneel een mooi plekje geven is ook best lastig.

Onze Mac Plus is maar iets groter dan ons diodeblok (accuscheider) en kon dus mooi op diezelfde plek (die vrij kwam want diodeblok is overbodig bij DC-DC lader).



Zonnepanelen een goede plek geven vergt inderdaad wel wat meer van de ruimte aan boord.

Shutter Speed schreef :
Mijn advies: ga gewoon eerst lekker zonder varen. Ik vermoed dat je niks gaat missen.

Prima advies.

Als je het van tevoren wilt weten kun je ook de energiebalans van je boot uitrekenen. Zijn net als de zonnepanelen de nodige draadjes over hier op ZF. Dat rekensommetje heeft TS mogelijk ook al gemaakt, en anders is het sowieso nuttig om je energiehuishouding er eens mee in kaart te brengen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 30 dec 2024 20:33 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 09 jan 2025 12:24 #1606054

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1191
Mogelijk wil ik ook mijn loodaccu vervangen door Lifepo4 (drop-in).

Er is al veel over geschreven, daarom een concrete case:



Wat in het vierkant staat heb ik nu.

Ik heb een paar vragen:
  1. Ik zou de Serviceaccu willen vervangen door een lifepo4. Dan zou ik de dynamo kunnen loskoppelen (rood kruis) en ben ik klaar (wel de lader op lifeop4 zetten natuurlijk), toch?
  2. Als ik toch met de dynamo wil kunnen laden dan is het voldoende om de dc-dc er tussen te plaatsen (ik ga er nu even vanuit dat mijn dynamo niet geschikt is voor hoge stromen)?
  3. Misschien is de Argofet dan overbodig maar mag die dan toch blijven zitten?
  4. Kan ik later een zonnepaneel op deze wijze toevoegen?
Laatst bewerkt: 09 jan 2025 12:25 door lschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 09 jan 2025 12:42 #1606059

Ik zou de AgroFET er tussenuit halen en de DCDC converter door de startaccu laten voeden. Naast het vermijden van een (heel klein) energieverlies geef je de DCDC converter hiermee een nette rimpelarme voeding. Verder scheelt het een component die functioneel niets toevoegt maar wel defect kan en extra verbindingen vergt.

Die MPPT lader kun je zo aansluiten inderdaad.
Laatst bewerkt: 09 jan 2025 12:57 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 09 jan 2025 13:10 #1606061

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1191
Nachtvlinder schreef :
Ik zou de AgroFET er tussenuit halen en de DCDC converter door de startaccu laten voeden. Naast het vermijden van een (heel klein) energieverlies geef je de DCDC converter hiermee een nette rimpelarme voeding. Verder scheelt het een component die functioneel niets toevoegt maar wel defect kan en extra verbindingen vergt.

Die MPPT lader kun je zo aansluiten inderdaad.

Dank, dat is een lekker concreet antwoord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 09 jan 2025 13:40 #1606068

Dat wel misschien, maar je kunt je ook afvragen of je wel twéé walstroom gevoedde laders nodig hebt. Indien jouw bestaande lader (die de startaccu voedt en blijft voeden) voldoende vermogen heeft om óók je LiFePO4 accu te laden, kun je sommige DCDC converters ook instellen als acculader. De "Victron "Orion Smart 12V|12V 30A" bijvoorbeeld, kan dat en heeft een LiFePO4 laadprofiel...
Laatst bewerkt: 09 jan 2025 13:43 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 09 jan 2025 13:52 #1606077

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1191
Ja, dat realiseer ik mij.
Maar ook of ik eigenlijk wel een lader voor de start accu nodig heb.

Als de Victron tussen de start accu en de LiFeOp4 komt , dan natuurlijk weer wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 09 jan 2025 14:00 #1606079

Het lijkt mij wel zinvol als ik in één nacht de LiFePO4 weer van 20 naar 90% ofzo SOC kan bijladen. Op zo'n criterium kun je de benodigde ladercapaciteit bepalen. Startaccu zal meestal (bijna) vol zijn en niet echt een lader vergen (maar die heb je toch al en wie weet heeft ie wat Ampéres over?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 09 jan 2025 14:01 #1606080

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30107
lschip schreef :
Nachtvlinder schreef :
Ik zou de AgroFET er tussenuit halen en de DCDC converter door de startaccu laten voeden. Naast het vermijden van een (heel klein) energieverlies geef je de DCDC converter hiermee een nette rimpelarme voeding. Verder scheelt het een component die functioneel niets toevoegt maar wel defect kan en extra verbindingen vergt.

Die MPPT lader kun je zo aansluiten inderdaad.

Dank, dat is een lekker concreet antwoord.

Een juist en tevens correct antwoord
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 09 jan 2025 14:04 #1606082

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30107
lschip schreef :
Ja, dat realiseer ik mij.
Maar ook of ik eigenlijk wel een lader voor de start accu nodig heb.

Als de Victron tussen de start accu en de LiFeOp4 komt , dan natuurlijk weer wel.

Gewoon de beide laders lekker laten zitten en de victron lader inderdaad op vaste voeding stand zetten voor de LFP.

Zorgeloze transformatie.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.210 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl