AdB schreef :
sterlet schreef :
Een alternatief idee is om de verbruikers via een schakelaar of met de LiFePo4 service accu of met de start lood accu te verbinden. Dan kun je als de LiFePo4 accu leeg is de verbruikers over schakelen naar de start accu, al dan niet met motor aan.
Waarom heb je een aparte start-accu? Om de motor nog steeds te kunnen starten in het geval
dat het hele boordnet plat ligt. Handig in geval van stress, en jij wilt daar (boordnet)
verbruikers op aansluiten? Dan mis je de gehele functie van een aparte start-accu.
my2cents. A
Volgens mij zijn daar geen wetten voor. Een startaccu is geoptimaliseerd voor CCA, een boordaccu op lading. Zijn daarom ook meestal andere accutypen.
De scheiding is met name handig als je per ongeluk de boel leeg trekt. Op het moment dat je in de problemen komt neem je je acties wat bewuster. Als de motor loopt is het niet erg om verbruikers op je startaccu aan te sluiten toch? Je hebt het dan waarschijnlijk over een plotter of instrumenten omdat je zonder niet bij machte bent veilig te varen.
Zo'n ellendige ouderwetse off-1-2-Both schakelaar is alleen om 2 parallel geschakelde identieke accus te schakelen en bij defect van 1 accu de ander uit te kunnen schakelen. Bij een loodaccu cu ben je nog enigszins beperkt in stroom door de interne weerstand van de accu. Als je een lege en een volle lifepo per ongeluk parallel schakelt heb je een spektakel te pakken. Bij een goede installatie is enkele duizenden amperes niet denkbeeldig.
Als je een lege lifepo bank van 230Ah aan een startaccuutje parallel vastknupt geloof ik niet dat er na een minuut of 3 nog voldoende lading in die accu zit om te starten. Een lege lifepo4 mag je gerust benaderen als een kortsluiting.