Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol?

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 18 dec 2024 14:14 #1602609

  • sterlet
  • sterlet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Ik ga mijn service accu vervangen door een LiFePo4 accu. Voor het laden ga ik gebruik maken van een hiervoor geschikte acculader via de walstroom. Ik zal geen zonnepanelen plaatsen.
De service accu zou natuurlijk ook nog via een DC/DC converter vanuit de loodzuur start accu / dynamo geladen kunnen worden. Ik vraag me af of ik dat zou moeten willen.
Bestaat niet de kans dat de startaccu dan leeg getrokken zal worden (ook al werkt de DC/DC converter alleen als de motor draait)? Om dit te voorkomen is het dan voldoende als de dynamo meer ampère levert dan de DC/DC converter consumeert?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 18 dec 2024 14:19 #1602612

Een DCDC converter is alleen nodig (heeft zin...) als je je LiFePO4 accu wilt laden met je alternator. Dát heeft alleen zin als je dusdanig lang weg bent van een walstroompunt dat je LifePO4 capaciteit te klein is om dat te doorstaan EN je in zo'n periode voldoende motor uren maakt. Ook moet je alternator een stroom kunnen leveren dat dit aantikt: ikzelf trek bv maar 15 A uit mijn alternator (lichte motor en lichte alternator). Een uurtje motoren geeft mij dus nooit meer dan 15 Ah. Dat is niet echt significant, als je dagverbruik bijvoorbeeld 80 Ah zou zijn...

De gangbare DCDC omvormers kun je zo instellen dat je startaccu niet leeggetrokken wordt; dat is de issue niet. Je moet je alleen afvragen of je de extra complexiteit nodig hebt of dat het slechts een marginale hoeveelheid energie levert aan je accu. Dan kun je de uitgespaarde kosten mss beter steken in een hogere accu capaciteit.

Ik denk zelf (achteraf) dat ik het achterwege had gelaten. Maar dat geldt voor mijn systeem met mijn verbruikers en mijn manier van varen.

Dus ook hier: maak een energiebalans! Is al heel veel over geschreven hier.
Laatst bewerkt: 18 dec 2024 14:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 18 dec 2024 14:27 #1602614

  • fokkeh
  • fokkeh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 394
Ik heb een DC-DC converter opgehangen bij de LiFePO4, en heb hem nog nooit gebruikt. Maar je zou ook kunnen zeggen: Je hebt voor je verbruik een te grote LiFePO4 accu gekocht. En dat is dan ook weer waar ;) Het is maar net hoe je het bekijkt. Dus eens: Energiebalans opstellen
Optima 106 uit 1989
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 18 dec 2024 14:57 #1602617

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1202
Al eerder op zf gepost. Je kan beter de 200 euro die een victron dcdc omvormer kost investeren in een zonnepaneel en een regelaar. Dat zet netto meer zoden aan de dijk dan 1 uurtje motoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 18 dec 2024 18:58 #1602664

Ga je niet de grote plas op, besteed die 20p euro dan aan een iets grotere accu.

Ik kan hartje zomer 4 dagen koud bier drinken voordat ik een stekker nodig heb. Als ik minder kwistig zou zijn nog langer. Voor 200e meer zou ik een week weg kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 18 dec 2024 19:55 #1602671

  • fokkeh
  • fokkeh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 394
Precies wat boarderbas zegt, ik heb dan een 280ah LiFePO4 liggen, dat ding krijg je niet zo snel leeg met LED lampjes en een goed geisoleerde koelkast
Optima 106 uit 1989
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 20 dec 2024 09:51 #1602867

Hoi je vast; vorig seizoen begaf mijn alternator het. Bij de aanleg van mijn lefepo4 systeem 9 jaar geleden heb ik de boot al voorbereid om zonder alternator te varen. Een paar keer starten kan ook prima uit een goede lifepo4.

Het was uiteindelijk sneller en goedkoper de alternator te vervangen en de loodaccu was net nieuw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 20 dec 2024 11:07 #1602882

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15104
boarderbas schreef :
Hoi je vast; vorig seizoen begaf mijn alternator het.

Welkom bij de club.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 20 dec 2024 11:51 #1602886

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1000
Wat een fijn draadje, ik lees lekker mee, want ook bezig met de omzetting naar Lithium.
Soms wat langer weg en in de winter niet altijd genoeg zon, dus de dcdc lader is voor mij wel handig.
Mij ontgaat de meerwaarde van de dure orion xs tov de veel goedkopere oude tr smart. Efficienter, dat wel, maar bij een tijdje motorren is er stroom genoeg uit de dynamo en de dcdc loopt (met motor loopt indicatie) toch alleen als de motor loopt.
Of trekt de ‘oude’ dcdc bij ‘stilstand’ toch stiekem langzaam je start accu leeg en de xs niet?
Dan moet ik het prijsverschil in druppels diesel terugverdienen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 20 dec 2024 12:10 #1602889

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 20 dec 2024 13:23 #1602901

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29462
rboxhoorn schreef :
Is de stroom uberhaupt wel instelbaar? Of gaat dat ding altijd vol gas?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 20 dec 2024 13:48 #1602904

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27829
sterlet schreef :
Ik ga mijn service accu vervangen door een LiFePo4 accu. Voor het laden ga ik gebruik maken van een hiervoor geschikte acculader via de walstroom. Ik zal geen zonnepanelen plaatsen.
De service accu zou natuurlijk ook nog via een DC/DC converter vanuit de loodzuur start accu / dynamo geladen kunnen worden. Ik vraag me af of ik dat zou moeten willen.

Ja, dat vraag ik me ook af.

Iemand heeft hier een keer geroepen dat ie het zo doet, om mij volslagen onduidelijke redenen en nu zijn er kennelijk mensen die denken dat het zo hoort.

De DC/DC converter/voeding heeft geen ander doel dan een stabiele spanning te produceren aan de uitgang, uit allerlei wisselende spanningen aan de ingang. Bij laden op walstroom via een acculader heeft een dc/dc converter geen enkele zin.

Ik val in herhaling, maar een startaccu wordt in een naar mijn idee ideale situatie alleen door de motor geladen via de alternator/dynamo. Al dan niet via tussenkomst van een DC/DC converter/regelaar. Ik zou de lading van je huishoud-accu's daarvan gescheiden houden.
Laatst bewerkt: 20 dec 2024 13:49 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 20 dec 2024 14:43 #1602910

Wadloper schreef :
Iemand heeft hier een keer geroepen dat ie het zo doet, om mij volslagen onduidelijke redenen en nu zijn er kennelijk mensen die denken dat het zo hoort.

De korte versie: Dat is om de dynamo te beschermen tegen overbelasting. Zo’n LFP is nl. nogal hongerig
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 20 dec 2024 15:41 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 20 dec 2024 15:27 #1602916

  • Serus
  • Serus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 410
Calidris schreef :
rboxhoorn schreef :
Is de stroom uberhaupt wel instelbaar? Of gaat dat ding altijd vol gas?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 20 dec 2024 15:29 #1602918

  • Serus
  • Serus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 410
Calidris schreef :
rboxhoorn schreef :
Is de stroom uberhaupt wel instelbaar? Of gaat dat ding altijd vol gas?





Ik heb ook een Renogy en dit is allemaal instelbaar.
Laatst bewerkt: 20 dec 2024 15:31 door Serus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 20 dec 2024 15:32 #1602919

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15104
Serus schreef :
Calidris schreef :
rboxhoorn schreef :
Is de stroom uberhaupt wel instelbaar? Of gaat dat ding altijd vol gas?





Ik heb de ook een Renogy en dit is allemaal instelbaar.

stroom (Ampere's) is wat anders dan spanning (Volts)
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 20 dec 2024 15:53 #1602924

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Ja, die is instelbaar. De instelbaare stroom van de Renogy was hier juist een reden om hem te kiezen boven die Victron Orion-tr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 20 dec 2024 16:20 #1602929

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29462
Philip schreef :
Ja, die is instelbaar. De instelbaare stroom van de Renogy was hier juist een reden om hem te kiezen boven die Victron Orion-tr.

Top! dat wilde ik weten.

In de handleiding staat dat je vaste stromen-stappen kan instellen? Dus niet geheel traploos?

Blz.30


ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 dec 2024 16:25 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 20 dec 2024 21:22 #1602969

3Noreen schreef :
boarderbas schreef :
Hoi je vast; vorig seizoen begaf mijn alternator het.

Welkom bij de club.

Voor de duidelijkheid, ik laadt dus niet mijn lifepos via de alternator.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 27 dec 2024 18:28 #1603843

  • sterlet
  • sterlet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Het mooie van de lood start en service accu's die via een laadstroomverdeler vanuit de alternator geladen kunnen worden is dat je altijd stroom hebt. Mocht de accu leeg raken dan laad je met de motor bij.
Met een LiFePo4 accu die niet via een DC/DC converter vanuit de start accu bijgeladen kan worden (en zonder zonnepanelen) kan onderweg de stroom wel opraken. Ik ben er nog over aan het piekeren of ik dat risico wil accepteren. Zo niet dan installeer ik een DC/DC converter met beperkte capaciteit (bv. Orion TR 12/12-9). Ik heb dan in noodgevallen altijd stroom om ergens te komen waar walstroom is maar loop niet het risico dat mijn start accu bij lage toerentallen leeg getrokken wordt of dat mijn alternator overbelast wordt (Penta MD7B met 50A Valeo alternator).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 27 dec 2024 19:55 #1603853

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4508
Het eerste antwoord (van forumlid Nachtvlinder) beschrijft precies waar de afweging van al dan niet (ook) laden via de alternator op gebaseerd zou moeten zijn: is je accucapaciteit voldoende om tussen walstroom momenten in niet zonder stroom komen te zitten? Dat hangt voor een belangrijk deel af van je vaargedrag en uitrusting aan boord (verbruikers en eventuele zonnepanelen), en kun je dus alleen zelf bepalen.

Mocht je accucapaciteit tekort komen dan kun je een extra LFP accu aanschaffen (als dat voldoende soelaas biedt) of op de motor bijladen. In dat laatste geval is een DC-DC lader de makkelijkste manier om te voorkomen dat de alternator overvraagd wordt en vroegtijdig overlijdt. Dat is vrij simpel. DC-DC laders leveren ook een mooie stabiele stroom voor je boordnet (als de motor loopt); dat is mooi meegenomen maar zou voor ons niet een reden zijn om sowieso zo’n converter te monteren.

Heb je een temperatuurgeregelde alternator dan is die tegen overbelasting beveiligd en kun je de DC-DC lader weglaten en rechtstreeks vanuit de alternator je LFP accu’s laden. Je moet dan wel een accuscheider tussen je startaccu en LFP bank monteren (of laten zitten) en je LFP bank krijgt dan in principe continu laadstroom aangeboden als je motor loopt, tenzij je alternator ook een instelbare lader ingebouwd heeft. De voordelen van een DC-DC lader mis je dan wel (wij vinden bijvoorbeeld de inschakelvertraging en vloeiende vermogensopname van onze Mac Plus heel prettig voor de motor, alternator en riem), maar om alleen daarvoor een DC-DC converter aan te schaffen doe je alleen als geld geen rol speelt maar je onvoldoende ruimte aan boord hebt om meer LFP accu’s bij te plaatsen.

De meeste standaard alternators zijn overigens niet temperatuurgeregeld: in een doorsnee installatie op zeiljachten - voor het bijladen van een startaccu - worden ze niet zwaar belast en voldoet een ongeregelde alternator.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 27 dec 2024 20:05 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 28 dec 2024 08:56 #1603883

Daarbij moet je ook bedenken dat de alternator moet kunnen overbelasten. Met een alternator die volbelast 13,6V haalt en een leeg pak LiFePo4 op 12V, moet de weerstand laag genoeg zijn om met 1,6V spanningsval de maximale stroom van de alternator te overschrijden. Om 25 ampere te halen moet je een weerstand lager dan 0,064 Ohm tussen alternator en accu hebben.

Gek genoeg dus zal je in de praktijk zien dat overbelasting voornamelijk voor komt bij nieuwe, optimale installaties.

@sterlet, leg gewoon een paar startkabels aan boord. Heb ik ook. Komt de nood aan de man, dan laadt je zo via de motor op. De startkabels hebben voldoende weerstand om je dynamo te ontzien.
Laatst bewerkt: 28 dec 2024 09:29 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 28 dec 2024 14:53 #1603968

  • sterlet
  • sterlet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Bedankt voor de tip! Maar waarom werkt dat wel maar zal de alternator het moeilijk krijgen als je de LiFePo4 en de lood accu tegelijkertijd via een laadstroomverdeler (dus zonder DC/DC converter) gaat opladen?
Een alternatief idee is om de verbruikers via een schakelaar of met de LiFePo4 service accu of met de start lood accu te verbinden. Dan kun je als de LiFePo4 accu leeg is de verbruikers over schakelen naar de start accu, al dan niet met motor aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 28 dec 2024 17:35 #1604005

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1736
Dat werkt omdat startkabels niet permanent zijn.
We gaan er van uit dat het enige tijd duurt totdat de dynamo te warm wordt.
Voor 2 euro koop je een temperatuurvoeler bij Ali (misschien wel met alarm) en dan weet je hoe kritisch het is en of je qua warmte een krap bemeten dynamo hebt. Zolang je (start-)accu permanent (zonder schakelingen) op de dynamo staat mag je de lfp aan- en afkoppelen. Anders niet.

Je kan het ook doen met een (verborgen) schakelaar. Zo werkt het met de dieselmotor ook.

Tuurlijk, een grotere accu helpt bij aanvang (uiteindelijk 280Ah ipv 150Ah genomen), maar niet meer als die eenmaal maar wel heel veel later toch leeg is..... Dan zijn al je ladertjes je dierbaar (Ik heb in dat geval 8-10A voor 2,5 uur; best fijn idee voor als het toch op is).... Maar alleen nog maar voor de kant en in de stalling meegemaakt....

Verder is een lfp voor havenhoppers/overstekers vaak groot genoeg. Ben je bang voor een te lange overtocht dan is een 18A DC-DC juist bij een grote accu als back-up genoeg (automatisch ipv de vaste schakelaar of de losse kabels). Je dynamo wordt minder heet en kan langer laden.
Laatst bewerkt: 28 dec 2024 17:37 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 28 dec 2024 20:32 #1604039

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29462
Als mensen twijfels hebben over het nut van d-dc omvormer dan doe je het toch lekker niet.

Einde discussie.....

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl