Het eerste antwoord (van forumlid Nachtvlinder) beschrijft precies waar de afweging van al dan niet (ook) laden via de alternator op gebaseerd zou moeten zijn: is je accucapaciteit voldoende om tussen walstroom momenten in niet zonder stroom komen te zitten? Dat hangt voor een belangrijk deel af van je vaargedrag en uitrusting aan boord (verbruikers en eventuele zonnepanelen), en kun je dus alleen zelf bepalen.
Mocht je accucapaciteit tekort komen dan kun je een extra LFP accu aanschaffen (als dat voldoende soelaas biedt) of op de motor bijladen. In dat laatste geval
is een DC-DC lader de makkelijkste manier om te voorkomen dat de alternator overvraagd wordt en vroegtijdig overlijdt. Dat is vrij simpel. DC-DC laders leveren ook een mooie stabiele stroom voor je boordnet (als de motor loopt); dat is mooi meegenomen maar zou voor ons niet een reden zijn om sowieso zo’n converter te monteren.
Heb je een temperatuurgeregelde alternator dan is die tegen overbelasting beveiligd en kun je de DC-DC lader weglaten en rechtstreeks vanuit de alternator je LFP accu’s laden. Je moet dan wel een accuscheider tussen je startaccu en LFP bank monteren (of laten zitten) en je LFP bank krijgt dan in principe continu laadstroom aangeboden als je motor loopt, tenzij je alternator ook een instelbare lader ingebouwd heeft. De voordelen van een DC-DC lader mis je dan wel (wij vinden bijvoorbeeld de inschakelvertraging en vloeiende vermogensopname van onze Mac Plus heel prettig voor de motor, alternator en riem), maar om alleen daarvoor een DC-DC converter aan te schaffen doe je alleen als geld geen rol speelt maar je onvoldoende ruimte aan boord hebt om meer LFP accu’s bij te plaatsen.
De meeste standaard alternators zijn overigens
niet temperatuurgeregeld: in een doorsnee installatie op zeiljachten - voor het bijladen van een startaccu - worden ze niet zwaar belast en voldoet een ongeregelde alternator.