Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol?

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 18 dec 2024 14:14 #1602609

  • sterlet
  • sterlet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
Ik ga mijn service accu vervangen door een LiFePo4 accu. Voor het laden ga ik gebruik maken van een hiervoor geschikte acculader via de walstroom. Ik zal geen zonnepanelen plaatsen.
De service accu zou natuurlijk ook nog via een DC/DC converter vanuit de loodzuur start accu / dynamo geladen kunnen worden. Ik vraag me af of ik dat zou moeten willen.
Bestaat niet de kans dat de startaccu dan leeg getrokken zal worden (ook al werkt de DC/DC converter alleen als de motor draait)? Om dit te voorkomen is het dan voldoende als de dynamo meer ampère levert dan de DC/DC converter consumeert?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 18 dec 2024 14:19 #1602612

Een DCDC converter is alleen nodig (heeft zin...) als je je LiFePO4 accu wilt laden met je alternator. Dát heeft alleen zin als je dusdanig lang weg bent van een walstroompunt dat je LifePO4 capaciteit te klein is om dat te doorstaan EN je in zo'n periode voldoende motor uren maakt. Ook moet je alternator een stroom kunnen leveren dat dit aantikt: ikzelf trek bv maar 15 A uit mijn alternator (lichte motor en lichte alternator). Een uurtje motoren geeft mij dus nooit meer dan 15 Ah. Dat is niet echt significant, als je dagverbruik bijvoorbeeld 80 Ah zou zijn...

De gangbare DCDC omvormers kun je zo instellen dat je startaccu niet leeggetrokken wordt; dat is de issue niet. Je moet je alleen afvragen of je de extra complexiteit nodig hebt of dat het slechts een marginale hoeveelheid energie levert aan je accu. Dan kun je de uitgespaarde kosten mss beter steken in een hogere accu capaciteit.

Ik denk zelf (achteraf) dat ik het achterwege had gelaten. Maar dat geldt voor mijn systeem met mijn verbruikers en mijn manier van varen.

Dus ook hier: maak een energiebalans! Is al heel veel over geschreven hier.
Laatst bewerkt: 18 dec 2024 14:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 18 dec 2024 14:27 #1602614

  • fokkeh
  • fokkeh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 391
Ik heb een DC-DC converter opgehangen bij de LiFePO4, en heb hem nog nooit gebruikt. Maar je zou ook kunnen zeggen: Je hebt voor je verbruik een te grote LiFePO4 accu gekocht. En dat is dan ook weer waar ;) Het is maar net hoe je het bekijkt. Dus eens: Energiebalans opstellen
Optima 106 uit 1989
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 18 dec 2024 14:57 #1602617

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1187
Al eerder op zf gepost. Je kan beter de 200 euro die een victron dcdc omvormer kost investeren in een zonnepaneel en een regelaar. Dat zet netto meer zoden aan de dijk dan 1 uurtje motoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 18 dec 2024 18:58 #1602664

Ga je niet de grote plas op, besteed die 20p euro dan aan een iets grotere accu.

Ik kan hartje zomer 4 dagen koud bier drinken voordat ik een stekker nodig heb. Als ik minder kwistig zou zijn nog langer. Voor 200e meer zou ik een week weg kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 18 dec 2024 19:55 #1602671

  • fokkeh
  • fokkeh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 391
Precies wat boarderbas zegt, ik heb dan een 280ah LiFePO4 liggen, dat ding krijg je niet zo snel leeg met LED lampjes en een goed geisoleerde koelkast
Optima 106 uit 1989
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 20 dec 2024 09:51 #1602867

Hoi je vast; vorig seizoen begaf mijn alternator het. Bij de aanleg van mijn lefepo4 systeem 9 jaar geleden heb ik de boot al voorbereid om zonder alternator te varen. Een paar keer starten kan ook prima uit een goede lifepo4.

Het was uiteindelijk sneller en goedkoper de alternator te vervangen en de loodaccu was net nieuw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 20 dec 2024 11:07 #1602882

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
boarderbas schreef :
Hoi je vast; vorig seizoen begaf mijn alternator het.

Welkom bij de club.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 20 dec 2024 11:51 #1602886

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 986
Wat een fijn draadje, ik lees lekker mee, want ook bezig met de omzetting naar Lithium.
Soms wat langer weg en in de winter niet altijd genoeg zon, dus de dcdc lader is voor mij wel handig.
Mij ontgaat de meerwaarde van de dure orion xs tov de veel goedkopere oude tr smart. Efficienter, dat wel, maar bij een tijdje motorren is er stroom genoeg uit de dynamo en de dcdc loopt (met motor loopt indicatie) toch alleen als de motor loopt.
Of trekt de ‘oude’ dcdc bij ‘stilstand’ toch stiekem langzaam je start accu leeg en de xs niet?
Dan moet ik het prijsverschil in druppels diesel terugverdienen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 20 dec 2024 12:10 #1602889

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 20 dec 2024 13:23 #1602901

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
rboxhoorn schreef :
Is de stroom uberhaupt wel instelbaar? Of gaat dat ding altijd vol gas?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 20 dec 2024 13:48 #1602904

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27692
sterlet schreef :
Ik ga mijn service accu vervangen door een LiFePo4 accu. Voor het laden ga ik gebruik maken van een hiervoor geschikte acculader via de walstroom. Ik zal geen zonnepanelen plaatsen.
De service accu zou natuurlijk ook nog via een DC/DC converter vanuit de loodzuur start accu / dynamo geladen kunnen worden. Ik vraag me af of ik dat zou moeten willen.

Ja, dat vraag ik me ook af.

Iemand heeft hier een keer geroepen dat ie het zo doet, om mij volslagen onduidelijke redenen en nu zijn er kennelijk mensen die denken dat het zo hoort.

De DC/DC converter/voeding heeft geen ander doel dan een stabiele spanning te produceren aan de uitgang, uit allerlei wisselende spanningen aan de ingang. Bij laden op walstroom via een acculader heeft een dc/dc converter geen enkele zin.

Ik val in herhaling, maar een startaccu wordt in een naar mijn idee ideale situatie alleen door de motor geladen via de alternator/dynamo. Al dan niet via tussenkomst van een DC/DC converter/regelaar. Ik zou de lading van je huishoud-accu's daarvan gescheiden houden.
Laatst bewerkt: 20 dec 2024 13:49 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 20 dec 2024 14:43 #1602910

Wadloper schreef :
Iemand heeft hier een keer geroepen dat ie het zo doet, om mij volslagen onduidelijke redenen en nu zijn er kennelijk mensen die denken dat het zo hoort.

De korte versie: Dat is om de dynamo te beschermen tegen overbelasting. Zo’n LFP is nl. nogal hongerig
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 20 dec 2024 15:41 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 20 dec 2024 15:27 #1602916

  • Serus
  • Serus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 407
Calidris schreef :
rboxhoorn schreef :
Is de stroom uberhaupt wel instelbaar? Of gaat dat ding altijd vol gas?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 20 dec 2024 15:29 #1602918

  • Serus
  • Serus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 407
Calidris schreef :
rboxhoorn schreef :
Is de stroom uberhaupt wel instelbaar? Of gaat dat ding altijd vol gas?





Ik heb ook een Renogy en dit is allemaal instelbaar.
Laatst bewerkt: 20 dec 2024 15:31 door Serus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 20 dec 2024 15:32 #1602919

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
Serus schreef :
Calidris schreef :
rboxhoorn schreef :
Is de stroom uberhaupt wel instelbaar? Of gaat dat ding altijd vol gas?





Ik heb de ook een Renogy en dit is allemaal instelbaar.

stroom (Ampere's) is wat anders dan spanning (Volts)
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 20 dec 2024 15:53 #1602924

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8058
Ja, die is instelbaar. De instelbaare stroom van de Renogy was hier juist een reden om hem te kiezen boven die Victron Orion-tr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 20 dec 2024 16:20 #1602929

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Philip schreef :
Ja, die is instelbaar. De instelbaare stroom van de Renogy was hier juist een reden om hem te kiezen boven die Victron Orion-tr.

Top! dat wilde ik weten.

In de handleiding staat dat je vaste stromen-stappen kan instellen? Dus niet geheel traploos?

Blz.30


ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 dec 2024 16:25 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 20 dec 2024 21:22 #1602969

3Noreen schreef :
boarderbas schreef :
Hoi je vast; vorig seizoen begaf mijn alternator het.

Welkom bij de club.

Voor de duidelijkheid, ik laadt dus niet mijn lifepos via de alternator.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl