Wadloper schreef :
Ja, maar dat gegeven maakt mijn opmerking ten aanzien van LiFePo4 in boten natuurlijk niet minder waar.
Dat zeg ik ook niet. Het plaatst het wel een een perspectief: Ja, een lithium accu gaat iets minder lang mee als je hem helemaal vol maakt of helemaal leeg trekt maar net zo als met andere producten met dergelijke batterijen valt het ook wel weer mee.
Het lijkt bij mij op zoeken naar argumenten tegen, vooral omdat het alternatief (de lood accu) juist veel gevoeliger is voor het onjuist laden. Die komt een complete leegtrek actie uberhaupt nooit zonder kleerscheuren te boven.
Bovendien blijft een smartphone altijd energie gebruiken. Of zet jij 's nachts helemaal uit? De situatie dat een accu maandenlang volledig geladen wordt achtergelaten komt bij smartphones nooit voor.
Accu's voor fiets, gereedschap, foto camera etc. etc. worden wel vaak vol weggegeld voor langere tijd. Ik noemde de smartphone omdat dit het enige product is wat ik ken (naast wat electrische auto's) waar bij de moeite is genomen om een begrenzing in te bouwen, al heeft het daar ook lang geduurt en was het blijkbaar ook niet zo urgent. Bij de rest moet ik het maar zelf doen. Dat is best gedoe bij het dagelijks gebruik van mijn speedpedelec terwijl die fiets accu een heeeel stuk duurder is dan de LiFePO4 in de boot. Als het bij de andere producten blijkbaar wel meevalt, zou je dan voor de boot ook niet zo druk maken?
Apart gegeven: Tesla raadt tot 100% laden juist wel aan bij de auto's met LFP accu waar bij andere accu typen laden tot 80% of 90% wordt aangeboven. Blijkbaar is LiFePO4 nog zo slecht nog niet op dit gebied. Al zal zo'n Tesla wellicht nog wat achter de hand hebben.