Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol?

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 10 jan 2025 11:21 #1606268

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8112
Wadloper schreef :
Ja, maar dat gegeven maakt mijn opmerking ten aanzien van LiFePo4 in boten natuurlijk niet minder waar.
Dat zeg ik ook niet. Het plaatst het wel een een perspectief: Ja, een lithium accu gaat iets minder lang mee als je hem helemaal vol maakt of helemaal leeg trekt maar net zo als met andere producten met dergelijke batterijen valt het ook wel weer mee.
Het lijkt bij mij op zoeken naar argumenten tegen, vooral omdat het alternatief (de lood accu) juist veel gevoeliger is voor het onjuist laden. Die komt een complete leegtrek actie uberhaupt nooit zonder kleerscheuren te boven.

Bovendien blijft een smartphone altijd energie gebruiken. Of zet jij 's nachts helemaal uit? De situatie dat een accu maandenlang volledig geladen wordt achtergelaten komt bij smartphones nooit voor.
Accu's voor fiets, gereedschap, foto camera etc. etc. worden wel vaak vol weggegeld voor langere tijd. Ik noemde de smartphone omdat dit het enige product is wat ik ken (naast wat electrische auto's) waar bij de moeite is genomen om een begrenzing in te bouwen, al heeft het daar ook lang geduurt en was het blijkbaar ook niet zo urgent. Bij de rest moet ik het maar zelf doen. Dat is best gedoe bij het dagelijks gebruik van mijn speedpedelec terwijl die fiets accu een heeeel stuk duurder is dan de LiFePO4 in de boot. Als het bij de andere producten blijkbaar wel meevalt, zou je dan voor de boot ook niet zo druk maken?

Apart gegeven: Tesla raadt tot 100% laden juist wel aan bij de auto's met LFP accu waar bij andere accu typen laden tot 80% of 90% wordt aangeboven. Blijkbaar is LiFePO4 nog zo slecht nog niet op dit gebied. Al zal zo'n Tesla wellicht nog wat achter de hand hebben.
Laatst bewerkt: 10 jan 2025 11:25 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 10 jan 2025 11:34 #1606274

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27963
Philip schreef :
Wadloper schreef :
Ja, maar dat gegeven maakt mijn opmerking ten aanzien van LiFePo4 in boten natuurlijk niet minder waar.
Dat zeg ik ook niet. Het plaatst het wel een een perspectief: Ja, een lithium accu gaat iets minder lang mee als je hem helemaal vol maakt of helemaal leeg trekt maar net zo als met andere producten met dergelijke batterijen valt het ook wel weer mee.
Het lijkt bij mij op zoeken naar argumenten tegen, vooral omdat het alternatief (de lood accu) juist veel gevoeliger is voor het onjuist laden. Die komt een complete leegtrek actie uberhaupt nooit zonder kleerscheuren te boven.

Mijn eerdere opmerking, dat ook LiFePo4 accu's minder probleemloos blijken te zijn dan hier eerder werd gepropageerd is niet meer dan een constatering die naar mijn idee niet zonder grond is. Meer beoogde ik niet te zeggen.
Sterker nog: ik heb aansluitend ook gemeld dat ik bij een eventueel volgende accu-wissel LiFePo4 zou overwegen.

Maar jij, een early adapter van LiFePo4 voelt je kennelijk aangevallen en gaat dan met "zoeken naar argumenten" zwaaien.
Hou je gewoon bij de feiten, zou ik zeggen.

Ja, loodaccu's kunnen heel slecht tegen herhaald volledig leegtrekken, zeker als je niet weer meteen gaat laden. Allemaal oud nieuws. Dat je ook bij LiFePo4 op bepaalde dingen moet letten, is van wat recenter datum. Dat is alles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 10 jan 2025 11:47 #1606276

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8112
Ik voelde me niet aangavallen, dat gebeurde pas bij je laatste post. Ik probeer alleen je punt over het niet-volladen te nuanceren voordat iemand weer onnodig grote beren op de weg ziet.
Om met jouw woorden te spreken: ik ben er wel weer even klaar mee.
Laatst bewerkt: 10 jan 2025 11:52 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 10 jan 2025 12:41 #1606292

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15221
Het lijkt mij veel makkelijker om een accu niet helemaal vol te bewaren dan te zorgen hem altijd helemaal vol te bewaren. Na een maand is een loodaccu door zelfontlading niet helemaal vol en moet je mat laders aan de bak. Een LiFePO4 doet er wel twee jaar over om een beetje merkbare ontlading te hebben en die is ook nog eens niet schadelijk.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 10 jan 2025 12:41 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 10 jan 2025 12:48 #1606293

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1105
3Noreen schreef :
Het lijkt mij veel makkelijker om een accu niet helemaal vol te bewaren dan te zorgen hem altijd helemaal vol te bewaren. Na een maand is een loodaccu door zelfontlading niet helemaal vol en moet je mat laders aan de bak. Een LiFePO4 doet er wel twee jaar over om een beetje merkbare ontlading te hebben en die is ook nog eens niet schadelijk.

Ik weet niet of dat altijd makkelijk is maar ik heb geen ervaring met Lifeop4.
Maar stel dat je een dagje gevaren hebt dan hoef je misschien niet op te laden.
Maar na een tweede of derde dagje wel.
Dan ga ik na het varen gewoon naar huis maar intussen moet de accu opladen. En dat stopt pas als de accu vol is.
Dus zal je soms de accu toch wel vol bewaren. Of kan dat anders?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 10 jan 2025 12:55 #1606299

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8112
lschip schreef :
Dus zal je soms de accu toch wel vol bewaren. Of kan dat anders?
In zo'n geval er voor zorgen dat de lader de accu niet helemaal vol plemt door de spanning wat te beteugelen is al voldoende.

Met bepaalde accu monitoren kan je ook de boel laten af slaan bij x procent vol. Dat is wat mijn telefoon nu eigenlijk doet.

Of er niet mee zitten dat je accu nu 1 cycle (van de paar duizend of zo) minder mee gaat.
Laatst bewerkt: 10 jan 2025 12:59 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 11 jan 2025 06:03 #1606379

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Sinds ik LFP heb al twee keer gebeurd dat ik de hoofd schakelaar ben vergeten op zondag en dat na 2 weken de BMS staat te piepen (conservatief ingesteld) met lege accu. Een week overleeft ie. (460Ah)

In de thuis haven in de zomer met 100wat zonnepaneel nooit meer aan de walstroom.
Geen zorgen meer om de lood accu zo snel mogelijk weer op 100% te hebben.
Als er volgend weekend weer meer dan 70% in zit kunnen we het weekend weer door.

In dit geval had de lood accu al 2 keer een flinke opdonder gehad. Of niet omdat ik dan altijd aan de walstroom had gelegen.

Ik heb wel een dc-dc lader meer nut is beperkt. Effectief 15-20 A laden tot de 60A op walstroom.

Capaciteit 2.5x bij zelfbouw (optimaal gebruik van beschikbare afmetingen) in de ruimte van 1 accu ipv 2. (Was 2x 160 ah)

Volgens de BMS in een seizoen 50 ladingen geteld van de levens duur 3000-6000. Ik maak me niet zoveel zorgen over de levensduur als ik iets minder lief zou zijn voor de LPF.
De vorige lood accu's gingen 3 jaar mee en van de ene op de andere dag dood. De laaste begonnen na 2 jaar ook al in te leveren.
Ik geef  de 5kw boegschroef de schuld op lood.
De LFP/BMS geeft geen krimp bij 350A!

Ik was ongeveer 1200 kwijt voor 460 ah met 500A BMS en DC-DC lader.

Eerste deel van seizoen de oude lader die geen LFP profiel had. Na een paar uur simpel de stekker er uit.
Nu een nu een 2000/60 combi.

Dus bij niet laden vanaf de motor, echt drop in.
En door niet hoeven letten op laden en veel meer capaciteit echt ontzorgend.
Investeringen dik waard!



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 11 jan 2025 06:27 #1606381

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27963
Sjoerd02 schreef :
De vorige lood accu's gingen 3 jaar mee en van de ene op de andere dag dood. De laaste begonnen na 2 jaar ook al in te leveren.

Ik kan niet anders concluderen dat je nogal ruw met je accu's omgaat.
Laatst bewerkt: 11 jan 2025 06:27 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 11 jan 2025 07:59 #1606392

Sjoerd02 schreef :
Sinds ik LFP heb al twee keer gebeurd dat ik de hoofd schakelaar ben vergeten op zondag en dat na 2 weken de BMS staat te piepen (conservatief ingesteld) met lege accu. Een week overleeft ie. (460Ah)
Dan ben je toch niet alleen vergeten om je hoofdschakelaar uit te zetten. Dan moet je toch ook één of meer gebruikers aan hebben laten staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 11 jan 2025 11:01 #1606424

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29590
De BMS zelf?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 11 jan 2025 11:53 #1606434

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15221
Calidris schreef :
De BMS zelf?

Een BMS die >30 Watt neemt zou ik toch heel snel vervangen. (460Ah accu leeg in 7 dagen)
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 11 jan 2025 15:37 #1606450

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29590
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
De BMS zelf?

Een BMS die >30 Watt neemt zou ik toch heel snel vervangen. (460Ah accu leeg in 7 dagen)

Ja logisch, maar ik merk toch redelijk vaan dat BMSjes in accupacks toch stroom verbruiken. Na maanden in opslag toch leeg. Uiteraard doen BMSsen geen 30W, maar bij langere opslag zeker een factor om rekening mee te houden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 jan 2025 15:37 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 11 jan 2025 18:21 #1606469

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1789
De bms en shunt monitor trekken een LFP in 1 winter leeg.

Als de hoofdschakelaar aanlaat staan staan ook de lampjes op het bord aan.
Over het laatste hoef je geen zorgen te maken want daar zorgt de bms voor.
Dan heb je nog wel wat over om weken later de zaak weer op te pakken, maar niet een hele winter.

Mijn LFP herstelt goed van 0,6V-cell. De impact op de levensduur heeft zich nog niet geopenbaard.
Ondertussen 3x. Geen ezel meer dus….
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 11 jan 2025 18:21 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 11 jan 2025 19:42 #1606477

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
Moet de shunt accumonitor voor de massaschakelaar staan? Is inderdaad wel sluipstroom(pje)
Laatst bewerkt: 11 jan 2025 19:44 door Boot8.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 11 jan 2025 21:06 #1606493

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1789
Shunt accumonitor formeel erna, kan indien er geheugen backup is, maar de meesten vragen continue stroom, dus er voor.
Ze zijn zuinig maar niet oneindig.
BMS zit bij een drop-in ook ervoor.
Samen twee geheugenstroompjes. Accumonitor stopt op LowV. BMS loopt door tot einde accu, zover ik weet.
Dus accu vol wegzetten of midden in de winter een keer naar de boot.

Het gevaar is volgens mij door-laden (en volgens Peper is de max daarvoor 3,4V/cel) en niet vol wegzetten, zeker niet bij een 1-2 microverbruikers (voor mij doelbewuste verbruikers en voor mij geen sluipstroompjes, maar dat is slechts terminologie).
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 11 jan 2025 21:08 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 12 jan 2025 06:35 #1606536

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
SimondeDanser schreef :
Sjoerd02 schreef :Sinds ik LFP heb al twee keer gebeurd dat ik de hoofd schakelaar ben vergeten op zondag en dat na 2 weken de BMS staat te piepen (conservatief ingesteld) met lege accu. Een week overleeft ie. (460Ah)Dan ben je toch niet alleen vergeten om je hoofdschakelaar uit te zetten. Dan moet je toch ook één of meer gebruikers aan hebben laten staan.
Ik zet niet alles apart uit. Marifoon, instrumenten, tablet lader etcetera blijven allemaal aan. Denk laptop wel uit, maar gaat bij uitschakelen van voeding (hoofd schakelaar) normal ook in hybernate.
Ja er blijven nogal wat gebruikers aan...

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 12 jan 2025 06:57 #1606537

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Wadloper schreef :
Sjoerd02 schreef :De vorige lood accu's gingen 3 jaar mee en van de ene op de andere dag dood. De laaste begonnen na 2 jaar ook al in te leveren.
Ik kan niet anders concluderen dat je nogal ruw met je accu's omgaat.

Zal ik niet ontkennen maar volgens accu monitor laagste ontlading rond de 50% en normaal tijdens gebruik niet onder de 70% en na het varen eigenlijk direct weer aan de walstroom.
De vorige set weet ik niet. Zat er in toen we de boot kocht, datum van installatie stond er met stift op. Had geen accu monitor.
En 1C ontladen vindt een lood huishoud accu volgens mij ook niet leuk.

Op de vorige boot ook iets van 400ah bank en een 1600 wat omvormer. Ook goed opletten niet leger dan 50% te trekken
Gingen ook niet langer dan max 5 jaar mee. 1 accu na 1.5 jaar een kapotte cel. Mazzel gehad dat we aan boord waren en merkte dan de lader telkens aansloeg anders had het structureel mis kunnen gaan.
Ook hier geef ik de schuld aan de relatief hoge stromen van de omvormer (140A). Hoewel stuk minder dan de 350 nu.

Mocht de LFP ooit een kapotte cel hebben zou ik 1 van de 8 230ah cellen kunnen vervangen. Minder dan 10% van de kosten van het geheel.
Denk dat ik wat relaxter/onzorgvuldig ben met de LFP met de gedachten dat het wel goed gaat en dat het nu twee keer fout is gegaan.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 12 jan 2025 07:15 #1606538

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
Booty24 schreef :
Shunt accumonitor formeel erna, kan indien er geheugen backup is, maar de meesten vragen continue stroom, dus er voor.
Ze zijn zuinig maar niet oneindig.
BMS zit bij een drop-in ook ervoor.
Samen twee geheugenstroompjes. Accumonitor stopt op LowV. BMS loopt door tot einde accu, zover ik weet.
Dus accu vol wegzetten of midden in de winter een keer naar de boot.

Het gevaar is volgens mij door-laden (en volgens Peper is de max daarvoor 3,4V/cel) en niet vol wegzetten, zeker niet bij een 1-2 microverbruikers (voor mij doelbewuste verbruikers en voor mij geen sluipstroompjes, maar dat is slechts terminologie).

Je hebt gelijk met dat gewoon laden tot 100% je hebt sowieso die sluipstroom van de bms en daarbij dan de bmv. Bij externe bms kan een direct op min aangesloten bmv accu monitor een risico zijn dus want bypass bms? Ik ga een drop in met geïntegreerde bms kopen dus geen issue maar vroeg me dat af
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 12 jan 2025 07:33 #1606542

Wat verbruikt een BMS en accumonitor eigenlijk:





Totaal ongeveer 6 mA; dat is 50 Ah per jaar. Ofwel 4 Ah per maand…
Laatst bewerkt: 12 jan 2025 07:52 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 12 jan 2025 08:12 #1606548

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
Genoeg om schade te veroorzaken als externe bms bypassed wordt door BMV accumonitor, bij lege lfp die door bms afgeschakeld is maar waarbij de BMW een stroom(pje blijft trekken bij langere afwezigheid? Misschien geen enkel probleem maar vroeg dat af.
Laatst bewerkt: 12 jan 2025 08:15 door Boot8.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 12 jan 2025 08:17 #1606551

Dan voedt je de eventuele accumonitor toch áchter de BMS? Tussen accu en BMS mogen geen verbruikers aftakken.

Zo zit het bij mij ook:



Als het BMS tript, wordt de massaverbinding naar de accu onderbroken en kan er géén stroom meer lopen…
Laatst bewerkt: 12 jan 2025 08:27 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 12 jan 2025 08:28 #1606552

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
Dat is een goede manier waarschijnlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 12 jan 2025 08:33 #1606554

“waarschijnlijk”? Snap je hoe het werkt in dit schema? Zou een getripte BMS géén verbruik meer hebben?
Laatst bewerkt: 12 jan 2025 08:37 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 12 jan 2025 08:48 #1606557

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17020
Alleen accus met wheelmark hebben hebben een bmv achter de bms.
Die moet je niet hebben ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 12 jan 2025 09:04 #1606559

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
Nachtvlinder schreef :
“waarschijnlijk”? Snap je hoe het werkt in dit schema? Zou een getripte BMS géén verbruik meer hebben?

Ik reageerde op je originele post, dat schema heb je er daarna bijgezet en is niet echt duidelijk eerlijk gezegd. De BMV en smartshunt voeding staat er ook niet op?
Laatst bewerkt: 12 jan 2025 09:13 door Boot8.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl