Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol?

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 09 jan 2025 14:08 #1606084

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1191
Ik heb nog wel twijfels over LiFeOP4.

Ze zijn vooral lichter en gaan langer mee.
Maar ik kan ook loodaccu's plaatsen, dan hoef ik niks aan te passen.

Een optimistiche berekening:



Met twee accus van 180aH ben ik goedkoper uit (voor de komende 7 jaar?) en heb ik meer netto capaciteit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 09 jan 2025 14:32 #1606089

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8212
Alleen is je loodaccu na die 7 jaar op en is die LiFePO4 nog niet op de helft. Dan ziet het sommetje er opeens heel anders uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 09 jan 2025 14:41 #1606091

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1191
Ja, dat weet ik.
Maar wat kost een LiFeOP4 over 7 jaar, of misschien dan een solid state?
En zeil ik over 7 jaar nog wel (ik hoop het wel)?

Ik moet er echt nog even over nadenken....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 09 jan 2025 15:16 #1606100

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1055
Tuurlijk.
Gewoon lood aanschaffen.
LFP is veel te duur en nergens voor nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 09 jan 2025 15:56 #1606113

lschip schreef :
Ik heb nog wel twijfels over LiFeOP4.

Ze zijn vooral lichter en gaan langer mee.
Maar ik kan ook loodaccu's plaatsen, dan hoef ik niks aan te passen.

Een optimistiche berekening:



Met twee accus van 180aH ben ik goedkoper uit (voor de komende 7 jaar?) en heb ik meer netto capaciteit.

Vergeet vooral niet dat een LiFePo4 niet 's winters uit de boot hoeft, en dat je als je de boot in de box legt in principe niet de walstroom meer aansluit (om te druppelladen).

Daarnaast is het heel erg goedkoop en makkelijk om een stevige overcapaciteit te installeren.

Je rekent met "drop -in" accus. Als je daar in gelooft. Dat is natuurlijk geen reëel vergelijk. Je betaalt dan de hoofdprijs om je ouwe meuk te laten zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 09 jan 2025 16:35 #1606124

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1191
Die LifeOP4 moet na het varen toch ook opgeladen worden, misschien niet elke keer maar meestal wel.

Heel goedkoop een extra overcapaciteit zie ik even niet.

Ik reken met drop-in omdat ik ze niet zelf wil samenstellen. Kost veel tijd en je moet het echt wel goed doen, of mij dat lukt ben ik niet zo zeker van... En dat is dan weer een risico.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 09 jan 2025 16:46 #1606128

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30107
lschip schreef :
Ja, dat weet ik.
Maar wat kost een LiFeOP4 over 7 jaar, of misschien dan een solid state?
En zeil ik over 7 jaar nog wel (ik hoop het wel)?

Ik moet er echt nog even over nadenken....

Als je handig bent op elektro gebied is LFP een nobrainer met zelfbouw.
Als je kant en klaar moet kopen, is wachten niet slecht
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 09 jan 2025 16:58 #1606130

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15731
lschip schreef :
Ik heb nog wel twijfels over LiFeOP4.

Ze zijn vooral lichter en gaan langer mee.
Maar ik kan ook loodaccu's plaatsen, dan hoef ik niks aan te passen.

Een optimistiche berekening:



Met twee accus van 180aH ben ik goedkoper uit (voor de komende 7 jaar?) en heb ik meer netto capaciteit.

1e
Mijn ervaring met lood accu's is dat de capaciteit in de loop der jaren afneemt. Na 7 jaar is er echt al een behoorlijk deel weg.
2e
Afhankelijk van je vaargedrag zal je lood accu niet elke dag weer geheel opgeladen worden. Bijvoorbeeld voor anker of in een haven waar geen stroom is. Als je niet elke dat dat je je accu's gebruikt volledig weer oplaad dan gaan ze een stuk korter mee dan 7 jaar.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 09 jan 2025 17:58 #1606135

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1220
Wat met name vergeten word is de efficiëntie van lifepos ze hebben geen laad en ontlaad verlies. Metname als je wat meer stroom verbruikt wordt dat interresant. Daarnaast is je berekening niet eerlijk. Waarom bij lipo wel een mppt en dc dc lader. Die kan je er ook uit laten hoe veel motor uren maak je. Die gebruik je ook niet om je huidige huis accu vol te laden toch.

Dan is het 2.05 euro per ah maar je rekend levens duur niet eens mee.

Daarnaast heb je niet veel meer capaciteit omdat je veel meer laad en ontlaad verliezen hebt met lood
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 09 jan 2025 18:33 #1606140

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1191
Ik weet dat mijn berekening niet helemaal eerlijk is.
Die dcdc lader denk ik nodig te hebben als ik een keer drie sagen niwt aan de walstroom ga.
Dat zal bijna nooit voorkomen maar wel fijn als je tich zteoom kan draaien.
Zonnepanelen heb ik al maar de lader is biet geschikt voor lifeop4. Dus daarom neem ik die mee.

Ik heb wel rekening gehouden met max ontlading per type accu maar niet met veroudering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 09 jan 2025 18:35 #1606141

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1191
Calidris schreef :
lschip schreef :
Ja, dat weet ik.
Maar wat kost een LiFeOP4 over 7 jaar, of misschien dan een solid state?
En zeil ik over 7 jaar nog wel (ik hoop het wel)?

Ik moet er echt nog even over nadenken....

Als je handig bent op elektro gebied is LFP een nobrainer met zelfbouw.
Als je kant en klaar moet kopen, is wachten niet slecht
Tja, misschien is dat toch een optie. Ik ga eens wat draadjes nalezen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 09 jan 2025 19:53 #1606158

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1905
Loodaccu’s zou ik eerder op 50 of 40% zetten anders zijn ze snel stuk.
Prijs per kWh keer 1,5!
Dan is 300Ah de goedkoopste optie en een meerwaarde bij verkoop
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 09 jan 2025 20:00 #1606161

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1191
Booty24 schreef :
Loodaccu’s zou ik eerder op 50 of 40% zetten anders zijn ze snel stuk.
Prijs per kWh keer 1,5!
Dan is 300Ah de goedkoopste optie en een meerwaarde bij verkoop

Pfff, lastig hoor. Maar inderdaad, als ik de 300Ah zou nemen kan ik de dc-dc lader en de mptt regelaar wel even weglaten.
Dan kan ik het aan aankijken en als het toch nodig is later toevoegen.
Dan is het allemaal ook wel heel eenvoudig.

Het idee van zelfbouw laat ik varen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 10 jan 2025 00:10 #1606183

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1905
Ik zou maar eens gaan nadenken over extra verbruikers. Hij moet ook nog leeg wil een dc-dc waarde brengen.
Met een 12V elektrische onderdeken en een 12V waterkoker maak je vrienden.

300Ah is zeker voor 72h. Mppt zou mijn eerste keus zijn. Hoef je nooit meer te stekkeren in je thuishaven. En die 72h worden er 120? Of misschien oneindig? Gebruik je de wallader 1x in de winter op de kant.

Voor een havenhopper/oversteker/ankeraar; voor een vertrekker is het anders.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 10 jan 2025 00:11 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 10 jan 2025 05:44 #1606190

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4534
@Ischip: Ik heb bij onze overstap op LFP destijds de voor- en nadelen van lood en LFP op een rijtje geprobeerd te zetten. Eén factor heb ik daar onvoldoende benoemd, en dat is dat sommige zeilers het (te)veel gedoe vinden om iets te wijzigen aan boord en het idee hebben dat het hun tijd wel zal duren.

Dat is een reële afweging en gevoel. Laat je niet teveel beïnvloeden door ZF leden die (mijns inziens met reden) enthousiast zijn over LFP en niet snappen dat iemand anno 2025 nog een loodzuur huisaccu installeert. Tussen de regels door meen ik te lezen dat je opziet tegen (de initiële kosten van) het wijzigen van je installatie.

Het gaat erom dat je lekker zeilt. Dat lukt ook met loodzuur accu's. Ik ken genoeg zeilers die gewoon weer loodzuur accu's kopen omdat ze dat gewend zijn. Ze willen zich niet vermoeien met allerlei afwegingen rond hun hobby terwijl de oude vertrouwde situatie voor hen altijd voldoende gewerkt heeft. Laat je de pret dus niet bederven door nieuwe ontwikkelingen waar je diep van binnen misschien helemaal niet op zit te wachten of waarvan de keuzestress niet bepaald toevoegt aan je zeilgenot.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 10 jan 2025 05:50 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 10 jan 2025 07:35 #1606196

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28297
Hans V schreef :
Het gaat erom dat je lekker zeilt. Dat lukt ook met loodzuur accu's. Ik ken genoeg zeilers die gewoon weer loodzuur accu's kopen omdat ze dat gewend zijn. Ze willen zich niet vermoeien met allerlei afwegingen rond hun hobby terwijl de oude vertrouwde situatie voor hen altijd voldoende gewerkt heeft. Laat je de pret dus niet bederven door nieuwe ontwikkelingen waar je diep van binnen misschien helemaal niet op zit te wachten of waarvan de keuzestress niet bepaald toevoegt aan je zeilgenot.

Wijze woorden.

Wat ik daar nog aan toe zou willen voegen: de introductie van LiFePo4 accu's ging destijds gepaard met een soort blind geloof in de vooruitgang. Alom Hosanna!
Inmiddels is wel gebleken dat de toepassing van LiFePo4 accu's op boten de nodige laat ik maar zeggen: aandachtspuntjes met zich mee brengt. Het gegeven dat je zonder extra maatregelen het risico loopt je dynamo om zeep te helpen is één van de duidelijkste. Wat trouwens vrij makkelijk kan worden voorkomen: laad je huishoud-accu's niet met je dynamo.
Ook het verhaal van maximale benutting van de capaciteit staat inmiddels al weer in een ander daglicht.

Ik denk dat LiFePo4 accu's op termijn zeker de lood-accu's op jachten zullen vervangen, maar de eisen die deze nieuwe generatie accu's stelt aan de verdere installatie, begint eigenlijk nu pas goed uit te kristalliseren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 10 jan 2025 08:11 #1606199

"Drop-in" is het meestal niet inderdaad, maar als je naar het plaatje van Ischip kijkt, vergt dat toch nauwelijks aanpassingen? Lijkt mij niets om van te schrikken, behalve de hogere investeringskosten die je eenmalig uit moet geven - en ook díe hoeven niet astronomisch te zijn.

Besef dat tijdens de start en gedurende de looptijd van enkele ellenlange draadjes "we" nog nauwelijks iets wisten van deze technologie en er heel veel uitgezocht is. Van de meest ingewikkelde beveiligingen en (al of niet zelfbedachtte) laadsystemen tot iets eenvoudigs als hoe boarderbas het succesvol toepast. Ik snap dat dat wat overweldigend over kan komen.

Voor mijzelf: als ik nog lood zou hebben dit defect zou raken, zou ik wederom overschakelen, maar de DCDC converter achterwege laten. Ik geniet nog tijdens elke tocht (eigenlijk: de ergernissen die er voorheen waren zijn juist verdwenen) van de zorgeloosheid en hogere autonomie.

Wadloper schreef :
het verhaal van maximale benutting van de capaciteit staat inmiddels al weer in een ander daglicht.

Was dat "een verhaal" dan? Hoe is dat verhaal veranderd?

Maar zeker eens met Hans V: niets moet van wie dan ook en doe gewoon waar je je goed bij voelt! Af en toe een loodaccu vervangen zijn ook de kosten niet.
Laatst bewerkt: 10 jan 2025 08:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 10 jan 2025 08:57 #1606214

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1191
Dank voor alle reacties.

Mijn huidige accu is door een foutje leeggetrokken en (ik moet het nog even checken) daarmee beschadigd in capaciteit. Met een dagje varen moest de laatste keer de motor aan om stroom te genereren. Dat had ik eerder nooit.

Het gaat mij vooral om eenvoud, niet te veel extra werk. Ik heb nog genoeg ander zaken op te pakken.
Zoals aangegeven is de optie om een 300AH drop-in te kopen wel het eenvoudigste.
Dan hoef ik (nog) even geen dc-dc, dus niet opladen met de dynamo maar alleen af en toe aan de walstroom.

Is misschien iets duurder maar inderdaad verder zorgeloos, toch?
Waar ik nog niet over nagedacht heb is hoe ik weet hoe vol de accu is. Is dat een kwestie van een monitor kopen en aansluiten? Of wellicht een drop-in met een bluetooh monitor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 10 jan 2025 09:13 #1606218

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1905
Ja, maar na een tijdje wijkt deze af: bij “vol” wordt deze weer op vol gezet. Dus dat moet je af en toe doen.
Ik het daarnaast een 3.0V beveiliging: dan heb ik nog 55Ah over van mijn 280Ah.
Dat is net zo veel netto als bruto mijn oude loodaccu.

Dan kan ik altijd nog starten (ik heb geen startaccu). Bij een service accu kan je dan bedenken of je dat setpoint via Bluetooth aan wil passen naar 2,9V om nog meerdere uren naar de haven te kunnen varen.
Je kan dat als een schakelbare reserve gebruiken als je geen dc-dc hebt.

In jouw geval zet je die als lowV in de Bluetooth app. Je hebt vooralsnog niets extra’s nodig.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 10 jan 2025 09:34 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 10 jan 2025 09:29 #1606223

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17332
Waar ik nog niet over nagedacht heb is hoe ik weet hoe vol de accu is. Is dat een kwestie van een monitor kopen en aansluiten? Of wellicht een drop-in met een bluetooh monitor.

Dat is wel mooi maar ook duur en een hoop kosten en werk om weer aan te sluiten.
9 van de 10 accu's zijn benaderbaar met bluetooth en een app.
In een simpele opzet is dat ook voldoende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 10 jan 2025 09:37 #1606228

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28297
Nachtvlinder schreef :
Wadloper schreef :
het verhaal van maximale benutting van de capaciteit staat inmiddels al weer in een ander daglicht.

Was dat "een verhaal" dan? Hoe is dat verhaal veranderd?

Dat verhaal was: volledig laden en volledig ontladen. Met andere woorden: de capaciteit kon volledig worden benut zonder schade voor de accu's. Daar zijn de gedachten inmiddels toch wat anders over is mijn indruk. Ook is het voor Lithium-accu's in het algemeen niet goed om ze volledig geladen langere tijd niet gebruiken.

Als ik nog vele jaren varen voor de boeg had, zou ik misschien bij mijn volgende accu-wissel ook op LiFePo4 overstappen. Ook nu al laad ik mijn huishoud-accu's vrijwel nooit met de dynamo; alles komt uit de zonnepanelen. Alleen de startaccu wordt door de dynamo geladen. Geen DC/DC-converter nodig.
Ik kàn de huishoudaccu's wel laden met de dynamo. Dat regel ik met de aloude 4-standen accuschakelaar. Is eigenlijk alleen nodig op wintertochtjes zonder zon. En die zijn er in mijn geval vrijwel niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 10 jan 2025 09:40 #1606229

Helder, dankje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 10 jan 2025 09:47 #1606233

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30107
Wadloper schreef :
............. maar de eisen die deze nieuwe generatie accu's stelt aan de verdere installatie, begint eigenlijk nu pas goed uit te kristalliseren.

Nou..... We wisten in 2018-2019 al heel behoorlijk over de ins- en outs. In 2019 heb ik mijn cellen hier besteld, toen wisten we al hoe het moest met DC-DC etc.
Aan de technische randvoorwaarden is sinds die tijd niks veranderd.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 10 jan 2025 10:23 #1606250

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8212
Wadloper schreef :
Dat verhaal was: volledig laden en volledig ontladen. Met andere woorden: de capaciteit kon volledig worden benut zonder schade voor de accu's. Daar zijn de gedachten inmiddels toch wat anders over is mijn indruk. Ook is het voor Lithium-accu's in het algemeen niet goed om ze volledig geladen langere tijd niet gebruiken.
Geldt dat niet net zo goed voor andere apparaten? Na pak hem beet 13 jaar smartphone's gehad te hebben, heeft pas de huidige android versie een optie om het laden bij 80% automatisch te laten stoppen. Terwijl we daar ook al een poos weten dat helemaal ontladen en laden de levensduur verkort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiFePo4: is een DC/DC converter wel zinvol? 10 jan 2025 10:34 #1606254

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28297
Philip schreef :
Wadloper schreef :
Dat verhaal was: volledig laden en volledig ontladen. Met andere woorden: de capaciteit kon volledig worden benut zonder schade voor de accu's. Daar zijn de gedachten inmiddels toch wat anders over is mijn indruk. Ook is het voor Lithium-accu's in het algemeen niet goed om ze volledig geladen langere tijd niet gebruiken.
Geldt dat niet net zo goed voor andere apparaten? Na pak hem beet 13 jaar smartphone's gehad te hebben, heeft pas de huidige android versie een optie om het laden bij 80% automatisch te laten stoppen. Terwijl we daar ook al een poos weten dat helemaal ontladen en laden de levensduur verkort.

Ja, maar dat gegeven maakt mijn opmerking ten aanzien van LiFePo4 in boten natuurlijk niet minder waar.

Bovendien blijft een smartphone altijd energie gebruiken. Of zet jij 's nachts helemaal uit? De situatie dat een accu maandenlang volledig geladen wordt achtergelaten komt bij smartphones nooit voor.

Overigens weten degenen die een Icom portofoon hebben al heel lang dat het volledig opgeladen bewaren van de lithium-accu tijdens de 'winterstop' niet optimaal is voor de accu. Dat stond in 2008 al in de gebruiksaanwijzing van de ICOM M71 die ik toen kocht.
Laatst bewerkt: 10 jan 2025 11:55 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl