3Noreen schreef :
De start accu wordt dus op dat moment een klein stukje ontladen. Ze is dus niet meer 100% vol. Nu wil het zo zijn dat als ik mijn motor uit zet deze altijd wel enkele minuten stationair loopt. In die tijd wordt mijn lood startaccu een klein stukje ontladen. En vervolgens gebeurt er niets mee mee. Een loodaccu vind het niet fijn om niet volledig opgeladen bewaard te worden.
Hier het verloop van de klemspanning van een typische FLA startaccu onder verschillende loads. Als we als voorbeeld aannemen een converter die 30 A pakt uit een volle (direct na stoppen alternator) 60 Ah accu, dan moeten we inzoomen op het eerste stukje van de C/2 (“2 HR”) load test en kijken hoeveel lading onttrokken is op het moment dat de klemspanning onder 12,7 V komt:
Je ziet dat dat direct en instantaan is: de instantane daling in belastte klemspanning wordt niet veroorzaakt door een daling van SOC zoals verderop in elke curve, maar door de interne weerstand van de startaccu.
Overigens maakt het uit of je een startaccu voor langere tijd wegzet met 99,9% SOC of 50% SOC. Dat laatste zal tot sulfatering leiden; dat eerste is ook al het geval als je het contact pas 10 s na de zoemer hebt uitgezet en deze de zoemer, controlelampjes en het voeden van de spanningsregegelaar wat lading onttrokken hebben.
Startaccu’s in moderne auto’s zijn overigens ook nooit vol wanneer de motor niet draait: alarmsystemen, start immobilizers en RF deurbedieningen staan altijd standby…
PS: je ziet in deze curves wel goed het belang van het kunnen instellen van die 12,7 V… Wanneer je minder snel ontlaadt, bv met 3 A uit een 60 Ah accu, dus C/20, zie je dat je bij 12,7 V al 10% ontrokken hebt.
Die cut-out voltage is dus een tuningparameter die je moet kunnen afstellen op jóuw situatie.