Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifePo4 for dummies by a dummy

LifePo4 for dummies by a dummy 24 feb 2025 23:37 #1613349

wie had het over een TS800? Ik heb een Renogy....
Waarschijnlijk bedoeld voor de post van Koert ;) ?
Laatst bewerkt: 24 feb 2025 23:42 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 25 feb 2025 00:11 #1613352

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30032
De vraag is dus of andere DC-DC omvormers wel zo geschikt zijn voor Lood naar LFP laden. Dat begin ik me nu ernstig af te vragen.
Dus om toch maar nog even bij die TS800 te blijven een rekensommetje voor 3N.
(Hypothese)

- Startaccu 60AH, b.v. optima redtop.
- 1x starten = 200A x 5 seconden = 0,277AH

Als de DC-DC na stoppen van de motor maximaal 1 minuut door gaat met laden bij 25A. 25A x 60 seconden = 0,416AH

- Loodaccu kan 50% gebruikt worden, dus 60/2 = 30AH. Daar kan je bij 20 graden nog 100x op starten.

Dus ik vermoed dat er een lompe Harry laadstroom via de victron liep die niet in te stellen was en niet automatisch stopt als de motor stopt?

Vertel maar wat er niet klopt.

Of de renology dit ook zo doet als de TS800? ben benieuwd.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 feb 2025 00:12 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 25 feb 2025 05:41 #1613355

AndreAzuree schreef :
wie had het over een TS800? Ik heb een Renogy....
Waarschijnlijk bedoeld voor de post van Koert ;) ?

Beide draadjes lopen behoorlijk door elkaar heen. Wat ik schrijf geldt voor de TS800; of je andere types zo flexibel in kunt stellen weet ik niet…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 25 feb 2025 06:07 #1613358

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15629
Philip schreef :
De stroom loopt van startaccu via dc-dc naar lifepo4 accu. Die hoeveelheid energie blijft natuurlijk gelijk maar verplaats van de ene accu naar de andere (min wat wordt omgezet naar warmte).

De start accu wordt dus op dat moment een klein stukje ontladen. Ze is dus niet meer 100% vol. Nu wil het zo zijn dat als ik mijn motor uit zet deze altijd wel enkele minuten stationair loopt. In die tijd wordt mijn lood startaccu een klein stukje ontladen. En vervolgens gebeurt er niets mee mee. Een loodaccu vind het niet fijn om niet volledig opgeladen bewaard te worden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 25 feb 2025 06:14 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 25 feb 2025 06:50 #1613361

3Noreen schreef :
De start accu wordt dus op dat moment een klein stukje ontladen. Ze is dus niet meer 100% vol. Nu wil het zo zijn dat als ik mijn motor uit zet deze altijd wel enkele minuten stationair loopt. In die tijd wordt mijn lood startaccu een klein stukje ontladen. En vervolgens gebeurt er niets mee mee. Een loodaccu vind het niet fijn om niet volledig opgeladen bewaard te worden.

Hier het verloop van de klemspanning van een typische FLA startaccu onder verschillende loads. Als we als voorbeeld aannemen een converter die 30 A pakt uit een volle (direct na stoppen alternator) 60 Ah accu, dan moeten we inzoomen op het eerste stukje van de C/2 (“2 HR”) load test en kijken hoeveel lading onttrokken is op het moment dat de klemspanning onder 12,7 V komt:



Je ziet dat dat direct en instantaan is: de instantane daling in belastte klemspanning wordt niet veroorzaakt door een daling van SOC zoals verderop in elke curve, maar door de interne weerstand van de startaccu.

Overigens maakt het uit of je een startaccu voor langere tijd wegzet met 99,9% SOC of 50% SOC. Dat laatste zal tot sulfatering leiden; dat eerste is ook al het geval als je het contact pas 10 s na de zoemer hebt uitgezet en deze de zoemer, controlelampjes en het voeden van de spanningsregegelaar wat lading onttrokken hebben.

Startaccu’s in moderne auto’s zijn overigens ook nooit vol wanneer de motor niet draait: alarmsystemen, start immobilizers en RF deurbedieningen staan altijd standby…

PS: je ziet in deze curves wel goed het belang van het kunnen instellen van die 12,7 V… Wanneer je minder snel ontlaadt, bv met 3 A uit een 60 Ah accu, dus C/20, zie je dat je bij 12,7 V al 10% ontrokken hebt.
Die cut-out voltage is dus een tuningparameter die je moet kunnen afstellen op jóuw situatie.
Laatst bewerkt: 25 feb 2025 07:08 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 25 feb 2025 06:57 #1613362

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15629
Doe eens heel gek en meet het gewoon wat de stromen naar en van je startaccu zijn als je motor stationair loopt.
Nogmaals het kan best zijn dat het goed gaat. Maar volgende opmerking in een ander draadje stelt niet gerust.
Mijn dynamo levert bijna 20A stationair, de DC-DC omvormer vraagt 25A.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 25 feb 2025 07:10 #1613365

Dan ontstaat een pendelgedrag, afhankelijk van de cut-out en hysterese die je instelt bv
-2 minuten ontladen met netto 5 A
-30 s. laden met 20 A

Afhankelijk van wanneer in deze cyclus je je motor stopt (en de converter zichzelf direct daarna, zie mijn vorige post…), ligt de SOC tussen 100% en 5/30 Ah onttrokken.

Je startaccu merkt dat niet; vraag is denk ik wel of je alternator bij stationair voldoende gekoeld wordt.
Laatst bewerkt: 25 feb 2025 09:01 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 25 feb 2025 07:20 #1613367

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15629
Nachtvlinder schreef :
Dan ontstaat een pendelgedrag, afhankelijk van de cut-out en hysterese die je instelt bv
-2 minuten ontladen met netto 5 A
-25 s. laden met 25 A

Afhankelijk van wanneer in deze cyclus je je motor stopt (en de converter zichzelf direct daarna, zie mijn vorige post…), ligt de SOC tussen 100% en 5/30 Ah onttrokken.

Mijn loodaccu gaat pas laden boven een bepaalde spanning die hoger is dan 12,7 volt.

Maar goed ik hou er mee op. Genoeg gezeurd over iets wat mij niet meer deert.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 25 feb 2025 07:20 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 25 feb 2025 07:24 #1613368

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30032
Als de motor weer loopt zal ik de stromen tijdens het pendelen voor je meten.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 25 feb 2025 07:33 #1613369

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1176
Misschien heb ik het gemist....
Maar waarom nu de Lifepo4 laden via de loodaccu? Wat is daar nu het voordeel van ten opzicht van een dc-dc tussen de dynamo en de lifepo4?
Dat laatste zou het toch weer lekker simpel maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 25 feb 2025 07:37 #1613370

Omdat:
-Een alternator niet onbelast mag draaien
-Je je startaccu toch al hebt
-Het verstandig is deze te houden (separaat startsysteem)
-Een DCDC converter een nette gladde ingangsspanning wil zien
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 25 feb 2025 07:47 #1613371

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1176
Nachtvlinder schreef :
Omdat:
-Een alternator niet onbelast mag draaien
-Je je startaccu toch al hebt
-Het verstandig is deze te houden (separaat startsysteem)
-Een DCDC converter een nette gladde ingangsspanning wil zien

-De dynamo zou met een dc-dc toch niet onbelast draaien als je ook je loodaccu daarmee laadt?
-Die startaccu kan toch parallel aan de dc-dc op de dynamo?
-Natuurlijk hou je je start accu
-Kan een dc-dc daar niet tegen? Dat is nieuw voor mij. Ik dacht dat ze daarvoor waren gemaakt....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 25 feb 2025 08:02 #1613372

Zo’n DCDC converter wil echt een DC spanning zien aan z’n ingang. Een alternator levert een gelijkgericht maar ongebufferde spanning; daar kan de converter niet mee omgaan. Een parallel aangesloten startaccu verzorgt deze buffering. Zet je die startaccu niet parallel maar achter een diodebrug, dan verliest de startaccu deze functie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 25 feb 2025 08:23 #1613375

Ik ben benieuwd hoe de Renogy het gaat doen, die bedient zowel de startaccu als LFP's vanaf de alternator. Jullie horen het nog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 25 feb 2025 08:32 #1613378

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30032
Nachtvlinder schreef :
Zo’n DCDC converter wil echt een DC spanning zien aan z’n ingang. Een alternator levert een gelijkgericht maar ongebufferde spanning; daar kan de converter niet mee omgaan. Een parallel aangesloten startaccu verzorgt deze buffering. Zet je die startaccu niet parallel maar achter een diodebrug, dan verliest de startaccu deze functie.

Mmmmm....
Het zou goed kunnen dat een DC-DC de 3 fase rimpel wel overleeft zonder start accu, maar bij hogere frequenties weet ik niet het gedrag van de DC-DC. Zou het regelgedrag wel eens kunnen beïnvloeden.
Maar ja, de startaccu is er toch al als afvlakking van de rimpel.

terzijde:
Ooit had ik de tillerpiloot op een 3e ongebruikte aansluiting van een diodebrug, dat ging prima.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 25 feb 2025 08:34 #1613379

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30032
AndreAzuree schreef :
Ik ben benieuwd hoe de Renogy het gaat doen, die bedient zowel de startaccu als LFP's vanaf de alternator. Jullie horen het nog.

Ja, wij ook.

Welk type heb je exact?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 feb 2025 08:37 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 25 feb 2025 08:37 #1613381

Die had wellicht een interne buffering? Ik zie van geen enkele fabrikant "typicals" om een DCDC converter zonder startaccu te gebruiken.

Dan zou de stap naar een met de alternator geïntegreerde laadregelaar ook meer voor de hand liggen, lijkt mij. In de US zijn daar wat producten voor op de markt (die de veldstroom aanpassen, zo ongeveer South37 dat doet maar dan uP gestuurd via in te stellen laadalgoritmes. Wakespeed bv...
Laatst bewerkt: 25 feb 2025 08:38 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 25 feb 2025 08:39 #1613382

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1176
Nachtvlinder schreef :
Zo’n DCDC converter wil echt een DC spanning zien aan z’n ingang. Een alternator levert een gelijkgericht maar ongebufferde spanning; daar kan de converter niet mee omgaan. Een parallel aangesloten startaccu verzorgt deze buffering. Zet je die startaccu niet parallel maar achter een diodebrug, dan verliest de startaccu deze functie.


Dus dit, wat ik eerder had gepost, kan dus toch niet (waarbij is gezegd dat die argofet er dan ook wel tussenuit kan)?



edit: ik zie nu dat toen ook al een opmerking is gemaakt om de dc-dc via de start accu te laten lopen...
Laatst bewerkt: 25 feb 2025 08:42 door lschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 25 feb 2025 08:41 #1613383

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8197
AndreAzuree schreef :
Ik ben benieuwd hoe de Renogy het gaat doen, die bedient zowel de startaccu als LFP's vanaf de alternator. Jullie horen het nog.

De renogy bedient je lifepo4 vanaf je start accu, net als de andere dc-dc's.

Maar wees gerust: met dezelfde alternator en dezelfde renogy gaat het hier prima. Op 30A dan. Op de volle 50A heb ik het nog niet geprobeerd.
Laatst bewerkt: 25 feb 2025 08:50 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 25 feb 2025 08:43 #1613384

@Ischip: zónder Agrofet kan dit wél, mét Agrofet niet. Maar zónder agroget staat de startaccu weer gewoon parallel met de DCDC converter!
Laatst bewerkt: 25 feb 2025 09:04 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 25 feb 2025 08:46 #1613385

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1176
Nachtvlinder schreef :
Zónder Agrofet kan dit wél, mét Agrofet niet. Maar zónder agroget staat de startaccu weer gewoon parallel met de DCDC converter!

Ja, helder, ik snap dit, dank.

Maar dan zie ik weer niet het voordeel om via en niet parallel aan de startaccu de lifepo4 te laden.
Laatst bewerkt: 25 feb 2025 08:47 door lschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 25 feb 2025 08:50 #1613388

Dat is hetzelfde volgens mij: er zijn géén componenten tussen de terminals van de startaccu en de ingangsterminals van de DCDC converter opgenomen. Electrisch zijn deze direct met elkaar doorverbonden. Denk dat de verwarring komt door manier van schema lezen/tekenen.

In dit snelle voorbeeld staan componeneten A t/m D electrisch parallel aan elkaar. Je mag de vorgorde willekeurig omwisselen. Je kunt dit voorbeel lezen als "C wordt via D gevoed", maar eleactrisch staat alles hier gewoon parallel:

Laatst bewerkt: 25 feb 2025 08:58 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 25 feb 2025 08:51 #1613391

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1176
Nachtvlinder schreef :
Dat is hetzelfde volgens mij: er zijn géén componenten tussen de terminals van de startaccu en de ingangsterminals van de DCDC converter opgenomen. Electrisch zijn deze direct met elkaar doorverbonden.

Ah, zo ja, dat klinkt logisch.... Het is nooit via en altijd parallel.
Laatst bewerkt: 25 feb 2025 08:52 door lschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 25 feb 2025 08:56 #1613392

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8197
'via startaccu' en 'dc-dc parallel aan startaccu' is hetzelfde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 25 feb 2025 11:40 #1613422

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30032
Nachtvlinder schreef :
Die had wellicht een interne buffering? Ik zie van geen enkele fabrikant "typicals" om een DCDC converter zonder startaccu te gebruiken.

Dan zou de stap naar een met de alternator geïntegreerde laadregelaar ook meer voor de hand liggen, lijkt mij. In de US zijn daar wat producten voor op de markt (die de veldstroom aanpassen, zo ongeveer South37 dat doet maar dan uP gestuurd via in te stellen laadalgoritmes. Wakespeed bv...

Bij 3 fasen rimpel valt de spanning nauwelijks terug.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl