Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifePo4 for dummies by a dummy

LifePo4 for dummies by a dummy 12 feb 2025 19:21 #1611556

ja, was een lastige zoektocht. Ik heb nu zo'n beetje alle spullen binnen. Ik zal hier wat updates posten van de voortgang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 12 feb 2025 19:57 #1611563

Leuk! Lees graag mee. Zoveel verschillende boten en manieren, maar er valt altijd wel wat van te leren…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 12 feb 2025 20:27 #1611566

Zeker, ben benieuwd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 12 feb 2025 20:56 #1611570

als het niet werkt, zal ik het hier ook eerlijk melden :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 12 feb 2025 21:39 #1611574

AndreAzuree schreef :
boarderbas schreef :
Ik weet niet wat je bedoelt.

Bedoel je die "drop in" accu's?

Dat is omdat je het dan met garantie aan een leek kan verkopen. Als je je oude meuk voor je loodaccu wilt laten zitten.


Vroeger had je van die emulatie programma's zodat je je microsoft applicatie op een Mac if linux kon draaien. Zie het zo.

Ik weet niet wat jij bedoelt met "drop in accu's". Ik bedoel gewoon een LifePo4 accu met ingebouwd BMS.

Dat BMS zit er in om hem drop in replacement te maken in een loodsysteem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 12 feb 2025 22:23 #1611578

Ja, dat heb ik inmiddels begrepen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 12 feb 2025 23:51 #1611583

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4376
3Noreen schreef :
AdB schreef :
AndreAzuree schreef :
ik bedoel plat en ondiep. Al het spul moet onder de BB kooi, en daar is het gewoon "ondiep", 19cm ruimte maar.

Je mag die LFP cellen ook gewoon op de zijkant leggen zonder problemen.

A

?? :woohoo:

Only Fools Rush in schreef :

Daar zijn de meningen over verdeeld. Veel leveranciers keuren dat niet goed en verbieden het expliciet. Ik heb het in een grijs verleden ook gedaan en de accu’s vonden dat niet fijn. De cellen raakten echt beschadigd.

Ik snap deze reacties niet zo, in mijn speurtocht om het familie-vakantiehuis
in Frankrijk volledig off-grid te maken heb ik heel wat gelezen en filmpjes
bekeken.
Wanneer je de cel neerlegt zoals op het middelste plaatje van 3N, gaat er
helemaal niets mis. En bespaar je hoogte.
Off-grid huizen in de US draaien al jaren zo met zelfbouw Lifepo accu's.
Battleborn batteries uit USA, toch niet de minste, maakt geen bezwaar tegen
het op de kant leggen van hun drop-in Lifepo's.
Te zien bij de zeilkanalen van de 0'Kelly's en de The Wynns.
En dat vakantiehuis is nooit off-grid gekomen vanwege de regelgeving in de
regio. We mochten simpelweg niet genoeg zonne-panelen neerleggen om het plan
werkend te krijgen.

Sorry André voor de off topic.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 13 feb 2025 08:03 #1611600

AdB schreef :

Ik snap deze reacties niet zo, in mijn speurtocht om het familie-vakantiehuis
in Frankrijk volledig off-grid te maken heb ik heel wat gelezen en filmpjes
bekeken.
Wanneer je de cel neerlegt zoals op het middelste plaatje van 3N, gaat er
helemaal niets mis. En bespaar je hoogte.
Off-grid huizen in de US draaien al jaren zo met zelfbouw Lifepo accu's.
Battleborn batteries uit USA, toch niet de minste, maakt geen bezwaar tegen
het op de kant leggen van hun drop-in Lifepo's.
Te zien bij de zeilkanalen van de 0'Kelly's en de The Wynns.
En dat vakantiehuis is nooit off-grid gekomen vanwege de regelgeving in de
regio. We mochten simpelweg niet genoeg zonne-panelen neerleggen om het plan
werkend te krijgen.

Sorry André voor de off topic.

A

Ik heb er ook wat onderzoek naar gedaan want op de zijkant heeft voor mij ook een boel voordelen, Fabrikanten geven bij de cellen vaak aan of ze wel of niet op de zijkant kunnen liggen. En ik ben dan zo iemand die mij daar gewoon aan houd als de fabrikant dat zegt. Sommige fabrikanten geven aan dat de cellen wel op de zijkant mogen liggen, Ik denk dat de makers van de cellen wel een goede reden hebben om het wel/niet te doen... misschien ligt het aan de gebruikte hoeveelheid electroliet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 13 feb 2025 08:30 #1611602

AdB schreef :
3Noreen schreef :
AdB schreef :
AndreAzuree schreef :
ik bedoel plat en ondiep. Al het spul moet onder de BB kooi, en daar is het gewoon "ondiep", 19cm ruimte maar.

Je mag die LFP cellen ook gewoon op de zijkant leggen zonder problemen.

A

?? :woohoo:

Only Fools Rush in schreef :

Daar zijn de meningen over verdeeld. Veel leveranciers keuren dat niet goed en verbieden het expliciet. Ik heb het in een grijs verleden ook gedaan en de accu’s vonden dat niet fijn. De cellen raakten echt beschadigd.

Ik snap deze reacties niet zo, in mijn speurtocht om het familie-vakantiehuis
in Frankrijk volledig off-grid te maken heb ik heel wat gelezen en filmpjes
bekeken.
Wanneer je de cel neerlegt zoals op het middelste plaatje van 3N, gaat er
helemaal niets mis. En bespaar je hoogte.
Off-grid huizen in de US draaien al jaren zo met zelfbouw Lifepo accu's.
Battleborn batteries uit USA, toch niet de minste, maakt geen bezwaar tegen
het op de kant leggen van hun drop-in Lifepo's.
Te zien bij de zeilkanalen van de 0'Kelly's en de The Wynns.
En dat vakantiehuis is nooit off-grid gekomen vanwege de regelgeving in de
regio. We mochten simpelweg niet genoeg zonne-panelen neerleggen om het plan
werkend te krijgen.

Sorry André voor de off topic.

A

Is zeker niet off topic, ik heb namelijk ook lopen zoeken naar cellen die passen en die je mocht kantelen. Bij velen mocht dat niet....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 13 feb 2025 11:46 #1611659

Mijn Pureacell ligt gewoon op zijn kant, dat mocht van de fabrikant.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 13 feb 2025 12:00 #1611667

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
boarderbas schreef :
AndreAzuree schreef :
boarderbas schreef :
Ik weet niet wat je bedoelt.

Bedoel je die "drop in" accu's?

Dat is omdat je het dan met garantie aan een leek kan verkopen. Als je je oude meuk voor je loodaccu wilt laten zitten.


Vroeger had je van die emulatie programma's zodat je je microsoft applicatie op een Mac if linux kon draaien. Zie het zo.

Ik weet niet wat jij bedoelt met "drop in accu's". Ik bedoel gewoon een LifePo4 accu met ingebouwd BMS.

Dat BMS zit er in om hem drop in replacement te maken in een loodsysteem.

Maar dat toch niet zo. Dat zet iemand snel op het verkeerde been toch?

Belangrijkste is dat je je dynamo moet beschermen tegen te grote laadstromen.

En de BMS is er toch niet voor om primair tegen laadspanningen te beschermen? Hooguit secondair...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 13 feb 2025 12:04 #1611669

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15628
AndreAzuree schreef :
AdB schreef :
3Noreen schreef :
AdB schreef :
AndreAzuree schreef :
ik bedoel plat en ondiep. Al het spul moet onder de BB kooi, en daar is het gewoon "ondiep", 19cm ruimte maar.

Je mag die LFP cellen ook gewoon op de zijkant leggen zonder problemen.

A

?? :woohoo:

Only Fools Rush in schreef :

Daar zijn de meningen over verdeeld. Veel leveranciers keuren dat niet goed en verbieden het expliciet. Ik heb het in een grijs verleden ook gedaan en de accu’s vonden dat niet fijn. De cellen raakten echt beschadigd.

Ik snap deze reacties niet zo, in mijn speurtocht om het familie-vakantiehuis
in Frankrijk volledig off-grid te maken heb ik heel wat gelezen en filmpjes
bekeken.
Wanneer je de cel neerlegt zoals op het middelste plaatje van 3N, gaat er
helemaal niets mis. En bespaar je hoogte.
Off-grid huizen in de US draaien al jaren zo met zelfbouw Lifepo accu's.
Battleborn batteries uit USA, toch niet de minste, maakt geen bezwaar tegen
het op de kant leggen van hun drop-in Lifepo's.
Te zien bij de zeilkanalen van de 0'Kelly's en de The Wynns.
En dat vakantiehuis is nooit off-grid gekomen vanwege de regelgeving in de
regio. We mochten simpelweg niet genoeg zonne-panelen neerleggen om het plan
werkend te krijgen.

Sorry André voor de off topic.

A

Is zeker niet off topic, ik heb namelijk ook lopen zoeken naar cellen die passen en die je mocht kantelen. Bij velen mocht dat niet....

De mop is dat het elektrolyt één van het duurste stukjes van een LiFePO4 is. Uiteraard wil je dat het zich verspreid tijdens het laadproces tot boven de kathode en anode. Elke millimeter die er voor de zekerheid als reserve genomen wordt boven het minimum kost geld. Als je de accu met de kant op de grond zet met het kleinste oppervlak zit er in de reserve ook het kleinste volume. Zie hier het argument bij sommige accu's. Iets dergelijks gaat ook op voor het uitbollen dan de cellen en het onder druk willen zetten van de zijkanten.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 13 feb 2025 16:02 #1611739

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3678
Mooi plaatje wel! Is vast van Thundersky Winston.
Je zult ook nog rekening moeten houden of het een statische opstelling in een huis betreft of dat het om een veel dynamischer opstelling in een boot of campervan gaat.
Meestal zal er zoveel elektrolyt in de cel zitten dat de cel tot 80% van de 'staande' hoogte onder staat. In dat geval kloppen de plaatjes nog steeds... maar wat als de cel door overladen of overbelasten warm is geworden en is gaan 'opbollen'. Als je de plaatjes nog eens tekent met een bolle wand, wordt de zaak een stuk slechter. Bij een zware zeegang zouden er ook nog belletjes in het elektrolyt kunnen ontstaan en verslechterd de situatie nog verder. Ik zou ze nooit 'platleggen', maar op de smalle kant kan wel. Het beste is gewoon rechtop laten staan. Je kunt de cellen gewoon onder de kooi opstellen. Het zijn geen loodaccu's en er komt pas gas uit als de pop-off open gaat. Overigens lijkt het gas van een LFP cel veel op een narcosemiddel... dan slaap je echt goed aan boord!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 13 feb 2025 17:03 #1611745

ok, dank voor deze aanvulling. Kan ik straks weer rustig te kooi gaan :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 20 feb 2025 19:00 #1612770

Hierbij nog even het geupdate schema:



Bijlage:

Bestandsnaam: EastoftheS...lg-2.pdf
Bestandsgrootte:98 KB
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 20 feb 2025 19:01 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 24 feb 2025 16:31 #1613278

om de discussie van Koert niet te kapen, even hier verder. De Renogy verbreekt automatisch de verbinding tussen serviceaccu's en startaccu mocht de startaccu onder de 12.7v komen, zie hier:


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 24 feb 2025 16:39 #1613281

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30032
prima
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 24 feb 2025 18:14 #1613308

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15628
AndreAzuree schreef :
om de discussie van Koert niet te kapen, even hier verder. De Renogy verbreekt automatisch de verbinding tussen serviceaccu's en startaccu mocht de startaccu onder de 12.7v komen, zie hier:

Mocht je het echt willen weten dan zou je het volgende proefje kunnen doen. Zet een lood accu aan een lader. Wacht totdat de lader vertelt dat de accu vol is. Koppel de lader op dat moment af. Met een goede volt meter ga dan de klemspanning van de accu meten en hoe lang het duurt voordat de klemspanning is gezakt tot 12,7 volt.
Suc6
Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 24 feb 2025 18:15 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 24 feb 2025 18:24 #1613313

helder, dank je
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 24 feb 2025 19:24 #1613324

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8197
Zonder belasting blijft die klemspanning inderdaad lang hoog. Maar met een belasting, gaat die klemspanning wel snel op of onder de 12.7 volt zitten. Neem dat ook maar mee in je test ;) Als de Dc-dc daadwerkelijk aan het laden is, zorgt die heus wel voor genoeg belasting om de spanning direct te laten zakken.

Zelf had ik liever gehad dat ie iets eerder afschakelde. 12.7 is wel erg op het randje van wel/ niet laden voor een gezonde startaccu.
Laatst bewerkt: 24 feb 2025 20:08 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 24 feb 2025 19:48 #1613328

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15628
Philip schreef :
Zonder belasting blijft die klemspanning inderdaad lang hoog. Maar met een belasting, gaat die klemspanning wel snel op de 12.7 volt zitten.

Oorzaak en gevolg. Waarom daalt die klemspanning onder belasting weer heel snel. Wat is belasting eigenlijk ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 24 feb 2025 19:48 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 24 feb 2025 20:14 #1613330

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8197
Je speelt kiekeboe en snapt best wat ik bedoel ;) doe je eigen testje nog eens over met een loodaccu waar je bijv. 30a uit trekt. De klemspanning zakt eerder in seconden dan in een uur naar =<12.7v.

Alternator stopt met draaien -> dc-dc is nog aan en trekt 30a uit de startaccu -> spanning daalt vrijwel direct naar nominale spanning voor volle accu (12.7v, meestal iets minder) -> dc-dc stopt met laden -> start accu blijft vol -> iedereen blij
Laatst bewerkt: 24 feb 2025 20:17 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 24 feb 2025 20:21 #1613332

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15628
Philip schreef :
Je speelt kiekeboe en snapt best wat ik bedoel ;)

Nee ik snap er geen barst van. Waar komt die energie/stroom/belasting vandaan nadat de alternator gestopt is ? Geef het beestje elke naam die je wilt maar het is en blijft energie. Die ontstaat nooit spontaan uit het niets. Tenzij we niet meer geloven in De wet van behoud van energie.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 24 feb 2025 20:24 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 24 feb 2025 20:31 #1613333

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8197
De stroom loopt van startaccu via dc-dc naar lifepo4 accu. Die hoeveelheid energie blijft natuurlijk gelijk maar verplaats van de ene accu naar de andere (min wat wordt omgezet naar warmte).

Volgens mij maak jij je hier onterecht 'zorgen' over dat de dc-dc nog blijft laden nadat de alternator stopt met draaien omdat de klem spanning nog een poosje hoog (>12,7v) blijft en zodoende de start accu leeg blijft trekken. Anders begrijp ik jouw post niet.
Laatst bewerkt: 24 feb 2025 20:52 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 24 feb 2025 21:47 #1613347

Die TS800 heeft zich wel bewezen inmiddels in andere trillende omgevingen. Maar los van die (in gevoeligheid instelbare) trillingsdetectie: als je de converter uit laat schakelen onder (bv, ik zou wat hoger gaan zitten) 12,7 V en een hysterese tot 13,5 V instelt, dan komt de klemspanning bij uitschakelen van de converter daar niet meer boven zonder ladende alternator. De converter belast de startaccu dan maar één keer tot 12,7 V klemspanning.

Ik zie dus niet hoe een TS800 een startaccu leeg kan trekken door pendelen of die ene cycle, los van het standby verbruik (7 mA)…

Laatst bewerkt: 24 feb 2025 22:00 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl