Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifePo4 for dummies by a dummy

LifePo4 for dummies by a dummy 09 feb 2025 21:06 #1610943

Nu mijn AGM's in het 6e seizoen niet meer goed zijn (toegegeven, ik heb ze 2 x keer leeg laten lopen), ben ik op het punt gekomen om over te schakelen naar LifePo4. Ik heb een groot deel (niet alle) draadjes hier op ZF over gevolgd. Als relatieve leek is mijn eerste reactie: jemig, wat een gekloot allemaal met losse componenten, waarom is er niks kant- en klaars op de markt voor boten?

(redenen? te kleine markt, het is nog te vroeg, alles voor boten is altijd een beetje houtje touwtje, etc.etc)

Op zich lijkt het simpel: je vervangt gewoon lood/AGM voor lithium. Maar dan blijkt dat niet alle randapparatuur daar compatible mee te zijn, en voor je het weet moet alles op de schop. De oplossingen die ik hier soms langs zie komen zijn voor mij net of soms ook net niet meer te snappen. Veel losse componenten, veel gedoe met software, monitorschermpjes, shunts, losse cellen om zelf een pakket samen te stellen, met geintegreerde BMS of niet, etc. etc. Affijn: de leek ziet al gauw door de bomen het bos niet meer.

Verder zeilde ik laatst mee bij een boot waar het (LifePo4 en AGM) accusysteem ogenschijnlijk simpel leek, maar in de praktijk toch complex, wat veel gedoe op leverde. Laat het duidelijk zijn: ik snap best iets van elektra met mijn middelbare school natuur- en scheikunde, maar ik wil gewoon geen gedoe. Ik hou van zeilen, niet van pielen met elektronica.

Na wat orientatie blijken er nu wel wat totaaloplossingen te komen in de kampeer/camper-wereld:

offgridpowerstation.nl/product...rEAQYASABEgK8hvD_BwE

Dit ding claimt bijna alles te kunnen wat je nodig hebt met kamperen, dus waarom zou dat in een boot ook niet gaan? In een camper heb je ook een start-accu, huishoudaccu, zonnepanelen, walstroom, etc.

Nou past dit ding nergens in mijn (platte) boot. Maar het is wel interessant. Ik wil gebruik maken van mijn bestaande accubak, en daar passen gelukkig wel 2 x 100 Ah LifePo4 accu's in met geintegreerde BMS. Ik kwam daarom bij dit apparaat uit:

www.amazon.nl/Renogy-zonne-laa...143ec44&gad_source=1

Ook weer ontwikkeld voor een camper. Een controller/lader die tegelijk LifePo4 service accu's, huishoudaccu's aan kan, inclusief zonnepanelen. Zie onderstaand schema.
Ben benieuwd wat jullie van dit soort geintegreerde oplossingen vinden.


Laatst bewerkt: 09 feb 2025 21:08 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 09 feb 2025 21:16 #1610948

Waarvoor heb je dat power station nodig? Je koopt toch gewoon 1 kant en klare lifepo4 accu?

Gewoon eentje, lekker groot, bij litime: www.litime.de/
Je stelt je victron lader een beetje lekker in en klaar ben je.

Geen geneuzel met zelfbouw, voor de prijs hoef je dat allemaal niet meer te doen.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 09 feb 2025 21:24 #1610952

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30031
De 12v 300AH versie is echt een koopje!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 09 feb 2025 21:31 #1610955

Only Fools Rush in schreef :
Waarvoor heb je dat power station nodig? Je koopt toch gewoon 1 kant en klare lifepo4 accu?

Gewoon eentje, lekker groot, bij litime: www.litime.de/
Je stelt je victron lader een beetje lekker in en klaar ben je.

Geen geneuzel met zelfbouw, voor de prijs hoef je dat allemaal niet meer te doen.

Moet je wel een victron-lader hebben ;) En die Litime accu's passen bij mij helaas net niet. Maar eens, waarom zou je aan zelfbouw beginnen?
Laatst bewerkt: 09 feb 2025 21:33 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 09 feb 2025 23:14 #1610966

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15621
AndreAzuree schreef :
waarom zou je aan zelfbouw beginnen?

Je kunt de manier waarop mensen met techniek omgaan in twee categorieën indelen. Iemand uit de ene groep gaat iemand uit de andere groep nooit begrijpen. Dat moet je dus ook niet willen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 10 feb 2025 05:54 #1610973

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
[AndreAzuree schreef :
En die Litime accu's passen bij mij helaas net niet. Maar eens, waarom zou je aan zelfbouw beginnen?
Dat was voor mij de reden vorr zelfbouw. Kant en klaar was 2 cm te hoog voor onder het bed.
Bij zelf bouw zo laag mogelijk gebouwd en BMS aan de zijkant ipv bovenop. Breedte had ik genoeg.
(Ook een 500A BMS tbv boegschroef, 200A is soort van standaard)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 10 feb 2025 06:37 #1610977

Met alle respect en zonder oordeel: TS lijkt mij helemaal niet de persoon die ik in de weer zie met schroevendraaier, krimptang etc, noch ergens de zaag of kniptang in zie zetten. Schakel gewoon een boord-installateur in, laat hem samen met jou een ontwerp maken, in je huidige systeem inpassen en installeren. Pinnen en vergeten. Niets mis mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 10 feb 2025 07:38 #1610986

Er wordt hier vooral heel moeilijk gedaan, maar het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn.
Wellicht is je lader reeds geschikt voor Lithium, als deze 6 jaar oud is, anders deze (laten) vervangen. Daarna is het AGM eruit en kant en klare LFP erin.
Enkel het laden via de dynamo moet je overwegen. Je kan dit niet doen en enkel de start batterij op je dynamo laten, heb je voldoende capaciteit dan hoef je nooit op de motor te laden, afhankelijk van de tochten die je doet.
Anders een DC-DC lader tussen de startaccu en LFP (laten) plaatsen. Dit heeft te maken met de lage interen weerstand van Lithium batterijen, waardoor je dynamo zou kunnen doorbranden.
Laatst bewerkt: 10 feb 2025 07:39 door Laatmaarwaaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 10 feb 2025 07:44 #1610987

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1172
Ik sta voor dezelfde uitdaging. Maar de oplossing van André vind ik wel een hele dure en lijkt mij niet nodig.

Volgens mij heb je niet veel nodig.

Een Lifipo4 accu ter vervanging van je loodaccu.
Een lader die lifopo4 kan laden.

Thats it.

En als je ook met je dynamo van je motor wil laden moet je daar alleen een dc-dc tussen zetten die de amperages beteugelt.

Shunts en bootmonitor zijn in principe nergens voor nodig, zeker niet als je accu bluetooth ondersteunt waar je de capaciteit mee kan aflezen.
Laatst bewerkt: 10 feb 2025 07:44 door lschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 10 feb 2025 07:48 #1610988

Past de powerstation wel mooi? Ik vind die powerstations prachtig. Maar je hebt het meest aan ze als je ze zichtbaar in de boot hebt staan. Dat is voor bootjes met meer dan een rudimentaire electronica aansluiting niet heel praktisch..

En wat laatmaarwaaien zegt. Zo complex is het niet meer. Er zijn genoeg professionals die het keurig voor je kunnen aanleggen.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 10 feb 2025 07:57 #1610989

De AC200max Bluetti heb ik al een aantal jaren in gebruik, doet alles wat het beloofd maar is eigenlijk wel wat te zwaar voor mobiel gebruik, het aan boord tillen kan mijn vrouw bijvoorbeeld echt niet.
Ik gebruik hem voornamelijk zakelijk voor 220 op locatie.
Mooi alles in één, verbruiken en opbrengsten zijn mooi te zien, je hoeft niets in te stellen alles is plug and play.

De Renogy DC DC converter heb ik net ingebouwd bij een 4x4 offroad Iveco bus maar de installatie is nog niet klaar over een paar weken gaan we het afmaken, heb nog nog geen verbinding gemaakt voor instellingen en zo dus op die review moet je nog ff wachten.
Toen ik hem binnenkreeg dacht ik wel, zo dat is een best fors apparaat! Kijk ff naar de afmetingen.
Lijk mij een prima ding voor jouw toepassing.

Nu is mij niet helemaal duidelijk wat je nu precies hebt en wenst aan boord, maar als je eigenlijk alleen de agm's wilt vervangen dan zijn de 2 lfp accus met interne BMS en de dc converter alles wat je nodig hebt en dan kun je dus ook een zonnepaneeltje toevoegen, ik ga er eigenlijk van uit dat je voor de agm's ook al een walstroomlader hebt zitten, die kun je gewoon blijven gebruiken en als je al een omvormer naar 220 hebt die ook.

Toevoeging: Als je een LFP hebt met of een interne BMS dan hoef je geen lader te hebben die geschikt is voor LFP de BMS regelt dat.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 10 feb 2025 08:12 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 10 feb 2025 08:08 #1610991

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15621
Nachtvlinder schreef :
Met alle respect en zonder oordeel: TS lijkt mij helemaal niet de persoon die ik in de weer zie met schroevendraaier, krimptang etc, noch ergens de zaag of kniptang in zie zetten. Schakel gewoon een boord-installateur in, laat hem samen met jou een ontwerp maken, in je huidige systeem inpassen en installeren. Pinnen en vergeten. Niets mis mee.

Ik schreef het al wat gechargeerd op. Nachtvlinder formuleert het netter. Tijd voor een professional.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 10 feb 2025 08:24 #1610992

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8197
Je hebt al een vrij dikke alternator die temperatuur beveiligd is dus voor doorbranden hoef je je wat minder zorgen te maken. Ik gebruik de DC-DC meer als overlaad-voorkomer dan als alternator-beschermer. Als je dat overladen op een andere manier voorkomt door bijv.
- langzamer laden met een laag voltage (diode er tussen)
- niet erg lang motoren
- een BMS die overladen voorkomt zonder het hele ding af te schakelen
- een los afschakel-printje
- vertrouwen op je eigen verstand
... kan je de hele DC-DC ook laten zitten.

Maar de DC-DC oplossing kan ook. Als je daar voor wilt gaan:

Ik heb die Renogy ook maar nog niet veel gebruikt. Inderdaad geen klein ding maar de hele achterkant is een koelplaat en dat is ook weer lekker (als je hem kwijt kan). Bijna alle DC-DC maken een hoop warmte.

Wel het User laadprofiel zelf instellen en gebruiken! Het standaard Li-profiel vind ik ongeschikt. Dat betekend wel dat je de bluetooth module nodig hebt want zonder kan je het niet instellen. En dus ook weer een app (ik zit nu aan 3 voor de lifepo4...) Het laadprofiel is meteen ook het laadprofiel voor de zonnepanelen. Bij gelijktijdige opwekking gaat hij de totale capaciteit wat verdelen tussen PV en alternator.

En even goed kijken naar de specs van de zonnepanelen die je kan aansluiten. Met max 25v is wat beperkter dan bijv. een victron mppt met max 75v. Op zich geen probleem met de meeste 'boot/camper' panelen. Maar >36V 'thuis' paneel er aan knopen of meerdere panelen in serie zetten gaan niet. Maar dat hoeft doorgaans ook niet :P
Laatst bewerkt: 10 feb 2025 08:49 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 10 feb 2025 08:26 #1610993

Zeilprutser schreef :

Toevoeging: Als je een LFP hebt met of een interne BMS dan hoef je geen lader te hebben die geschikt is voor LFP de BMS regelt dat.

Hoe werkt dit dan? Je krijgt als je een loodaccu lader er op zet toch dat hij doorlaad tot de overvoltage shutoff van de BMS?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 10 feb 2025 08:26 #1610994

Nachtvlinder schreef :
Schakel gewoon een boord-installateur in, laat hem samen met jou een ontwerp maken, in je huidige systeem inpassen en installeren. Pinnen en vergeten. Niets mis mee.
"Ik" ken alleen geen installateur die ik dat zou toevertrouwen, de gemiddelde installateur loopt op deze specifieke techniek toch achter, houden vast aan wat ze kennen en ervaring mee hebben, en vertrouwen te veel op hun toeleveranciers voor informatie, ik zou graag de voorstellen van de installateurs eens willen inzien. Heb toevallig recent wat voorstellen gezien van installateurs in Amsterdam voor elektrificatie van sloepen, dat hield niet over....
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 10 feb 2025 08:34 #1610995

Als je een beperkt budget/liefhebberij hebt, dan is gearlust iets wat je aan de kant moet zetten.

Mooi hoor al die kastjes en flitsende zwarte accu's die claimen dat ze in een voor lood ontworpen opstelling functioneren.

"Zelfbouw" klinkt alsof je vreselijk veel verstand moet hebben en het heel complex is.

Begin je lijstje eens van onder af aan;

-je hebt een pack van cellen nodig en een daar voor geschikte lader.
-als je niet dagelijks een cyclus maakt kan je als deel van je winterroutine balanceren. Is dat te veel gedoe, dan kan je kiezen voor automatische, passieve balancers. Actieve balancers kennen geen nut op een boot.
-als de capaciteit die je kan installeren een onacceptabel restrisico geeft op een lege accu, dan moet je een noodlaadvoorziening treffen. Startkabels is het goedkoopste. Je kan ook een verbinding maken met je alternator via een FET brug of een laadrelais. Er is dan een klein risico dat je alternator oververhit kan raken. Dat kan je gelukkig makkelijk testen.
-Heb je pech en trekt je alternator het niet, dan kan je dat op verscheidene manieren oplossen. Betere alternator, dc-dc lader etc.
-Als je zonnepanelen gebruikt moet de regelaar goed ingesteld worden.
-Als je je accu wilt beschermen tegen over- of ontladen, dan kan je de wondere wereld van kastjes opzoeken, maar dat is allemaal identiek aan loodaccu's. Alleen is het bij LiFePo4 deel van de "lifestyle" om die te larderen met kastjes, zodat je daar op de steiger over kan discussiëren.
-Wil je zien wat er in je accu zit, koop een coulombmeter op ali

Je kan ook de "drop in" accu's kopen. Maar dat is net zo iets als wielen onder een boot monteren zodat je leaseauto de deur uit kan...
Laatst bewerkt: 10 feb 2025 08:38 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 10 feb 2025 08:42 #1610998

rboxhoorn schreef :
Zeilprutser schreef :

Toevoeging: Als je een LFP hebt met of een interne BMS dan hoef je geen lader te hebben die geschikt is voor LFP de BMS regelt dat.

Hoe werkt dit dan? Je krijgt als je een loodaccu lader er op zet toch dat hij doorlaad tot de overvoltage shutoff van de BMS?

Ja sorry je hebt gelijk dat kan, het is dus wel afhankelijk van welke instellingen er beschikbaar zijn, hij moet dus wel uitschakelen voordat jouw ingestelde over-voltage op de BMS inschakelt.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 10 feb 2025 08:43 #1610999

Nachtvlinder schreef :
Met alle respect en zonder oordeel: TS lijkt mij helemaal niet de persoon die ik in de weer zie met schroevendraaier, krimptang etc, noch ergens de zaag of kniptang in zie zetten. Schakel gewoon een boord-installateur in, laat hem samen met jou een ontwerp maken, in je huidige systeem inpassen en installeren. Pinnen en vergeten. Niets mis mee.

ach, ik kan wel iets. Motoronderhoud doe ik ook zelf. En ik vind het ook leuk om iets te leren. Ik ga het nu samen met een vakman aanpakken, dat scheelt iets in de kosten, en ik leer bij.
Verder wil ik weten hoe de boel in elkaar steekt, in geval van problemen.
Laatst bewerkt: 10 feb 2025 08:54 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 10 feb 2025 08:44 #1611000

Sjoerd02 schreef :
[AndreAzuree schreef :
En die Litime accu's passen bij mij helaas net niet. Maar eens, waarom zou je aan zelfbouw beginnen?
Dat was voor mij de reden vorr zelfbouw. Kant en klaar was 2 cm te hoog voor onder het bed.
Bij zelf bouw zo laag mogelijk gebouwd en BMS aan de zijkant ipv bovenop. Breedte had ik genoeg.
(Ook een 500A BMS tbv boegschroef, 200A is soort van standaard)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ja, ik heb bij mij ook over zo'n oplossing zitten denken. Uiteindelijk vond ik wel een kant en klaar pakket (met BMS) dat net gaat passen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 10 feb 2025 08:44 #1611001

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15621
Zeilprutser schreef :
"Ik" ken alleen geen installateur die ik dat zou toevertrouwen,

Dat is zoals de geharnaste doe het zelf'r er in staat. Als het goed moet moet ik het zelf doen. Dat is het omgekeerde van de rest van de mensen. Die vind; het moet nu goed dus tijd voor een professional.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 10 feb 2025 08:45 #1611002

Laatmaarwaaien schreef :
Er wordt hier vooral heel moeilijk gedaan, maar het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn.
Wellicht is je lader reeds geschikt voor Lithium, als deze 6 jaar oud is, anders deze (laten) vervangen. Daarna is het AGM eruit en kant en klare LFP erin.
Enkel het laden via de dynamo moet je overwegen. Je kan dit niet doen en enkel de start batterij op je dynamo laten, heb je voldoende capaciteit dan hoef je nooit op de motor te laden, afhankelijk van de tochten die je doet.
Anders een DC-DC lader tussen de startaccu en LFP (laten) plaatsen. Dit heeft te maken met de lage interen weerstand van Lithium batterijen, waardoor je dynamo zou kunnen doorbranden.

Klopt helemaal, ik wil echter wel graag Lifepo4 door de dynamo kunnen laden, en heb ook nog zonnepanelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 10 feb 2025 08:46 #1611003

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15621
AndreAzuree schreef :
Ja, ik heb bij mij ook over zo'n oplossing zitten denken. Uiteindelijk vond ik wel een kant en klaar pakket (met BMS) dat net gaat passen.

Wat verwacht je van een BMS ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 10 feb 2025 08:46 #1611004

Only Fools Rush in schreef :
Past de powerstation wel mooi? Ik vind die powerstations prachtig. Maar je hebt het meest aan ze als je ze zichtbaar in de boot hebt staan. Dat is voor bootjes met meer dan een rudimentaire electronica aansluiting niet heel praktisch..

En wat laatmaarwaaien zegt. Zo complex is het niet meer. Er zijn genoeg professionals die het keurig voor je kunnen aanleggen.


Nee, die powerstation past bij mij niet. Anders zou ik het zo doen. Natuurlijk zijn er pro's die het kunnen aanleggen. Ik ga het ook samen met een pro doen. Maar ik verbaasde me wel over het feit dat er weinig kant- en klaar systemen zijn, zoals in de campeerwereld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 10 feb 2025 08:48 #1611005

Philip schreef :
Je hebt al een vrij dikke alternator die temperatuur beveiligd is dus voor doorbranden hoef je je wat minder zorgen te maken. Ik gebruik de DC-DC meer als overlaad-voorkomer dan als alternator-beschermer. Als je dat overladen op een andere manier voorkomt door bijv. niet erg lang motoren, een BMS die overladen voorkomt zonder het hele ding af te schakelen, een los afschakel-printje of vertrouwen op je eigen verstand, kan je de hele DC-DC in principe laten zitten.

Maar de DC-DC oplossing kan ook. Als je daar voor wilt gaan:

Ik heb die Renogy ook maar nog niet veel gebruikt. Inderdaad geen klein ding maar de hele achterkant is een koelplaat en dat is ook weer lekker (als je hem kwijt kan). Bijna alle DC-DC maken een hoop warmte.

Wel het User laadprofiel zelf instellen en gebruiken! Het standaard Li-profiel vind ik ongeschikt. Dat betekend wel dat je de bluetooth module nodig hebt want zonder kan je het niet instellen. En dus ook weer een app (ik zit nu aan 3 voor de lifepo4...) Het laadprofiel is meteen ook het laadprofiel voor de zonnepanelen. Bij gelijktijdige opwekking gaat hij de totale capaciteit wat verdelen tussen PV en alternator.

En even goed kijken naar de specs van de zonnepanelen die je kan aansluiten. Met max 25v is wat beperkter dan bijv. een victron mppt met max 75v. Op zich geen probleem met de meeste 'boot/camper' panelen. Maar >36V 'thuis' paneel er aan knopen of meerdere panelen in serie zetten gaan niet. Maar dat hoeft doorgaans ook niet :P

Dank voor deze aanvullende info. De Renogy was in de actiem dus kreeg de bluetooth module er gratis bij. Paneeltjes zijn klein, en kunnen dus op de Renogy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 10 feb 2025 08:49 #1611007

Zeilprutser schreef :
Nachtvlinder schreef :
Schakel gewoon een boord-installateur in, laat hem samen met jou een ontwerp maken, in je huidige systeem inpassen en installeren. Pinnen en vergeten. Niets mis mee.
"Ik" ken alleen geen installateur die ik dat zou toevertrouwen, de gemiddelde installateur loopt op deze specifieke techniek toch achter, houden vast aan wat ze kennen en ervaring mee hebben, en vertrouwen te veel op hun toeleveranciers voor informatie, ik zou graag de voorstellen van de installateurs eens willen inzien. Heb toevallig recent wat voorstellen gezien van installateurs in Amsterdam voor elektrificatie van sloepen, dat hield niet over....

Dat is wel een punt. Zo liet ik ooit zonnepanelen installeren, dat was zo slecht gedaan, dat moest ik als amateur gewoon opnieuw doen. Ik heb nu wel een betrouwbaar contact waar mee ik het samen ga oppakken. Ik wil namelijk ook weten hoe het werkt, zodat je ook kunt troubleshooten.
Laatst bewerkt: 10 feb 2025 08:54 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl