Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifePo4 for dummies by a dummy

LifePo4 for dummies by a dummy 25 feb 2025 13:51 #1613448

Calidris schreef :
AndreAzuree schreef :
Ik ben benieuwd hoe de Renogy het gaat doen, die bedient zowel de startaccu als LFP's vanaf de alternator. Jullie horen het nog.

Ja, wij ook.

Welk type heb je exact?


www.amazon.nl/Renogy-zonne-laa...id=1740491476&sr=8-1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 25 feb 2025 13:54 #1613449

Philip schreef :
AndreAzuree schreef :
Ik ben benieuwd hoe de Renogy het gaat doen, die bedient zowel de startaccu als LFP's vanaf de alternator. Jullie horen het nog.

De renogy bedient je lifepo4 vanaf je start accu, net als de andere dc-dc's.

Maar wees gerust: met dezelfde alternator en dezelfde renogy gaat het hier prima. Op 30A dan. Op de volle 50A heb ik het nog niet geprobeerd.

exact, we gaan het zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 25 feb 2025 14:48 #1613456

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1176
Philip schreef :
AndreAzuree schreef :
Ik ben benieuwd hoe de Renogy het gaat doen, die bedient zowel de startaccu als LFP's vanaf de alternator. Jullie horen het nog.

De renogy bedient je lifepo4 vanaf je start accu, net als de andere dc-dc's.

Maar wees gerust: met dezelfde alternator en dezelfde renogy gaat het hier prima. Op 30A dan. Op de volle 50A heb ik het nog niet geprobeerd.
Voor mij is 50A veel te veel (denk ik). Hoe doe je die 30a dan, is dat te regelen?
Of is er ook zo'n renogy met b.v. 20A?
Laatst bewerkt: 25 feb 2025 14:48 door lschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 25 feb 2025 15:05 #1613460

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30032
renology heeft vaste stappen dacht ik ooit gezien te hebben
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 feb 2025 15:05 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 28 feb 2025 10:22 #1613814

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1176
Ik begrijp dat dit een beter schema zou zijn:




Maar daar heb ik toch een vraag over.

In dit schema staan alle laders direct op de startaccu en de lifepo4 laadt via de Victron dc-dc.
Wat ik hier niet aan begrijp is hoe je voorkomt dat de start accu leeg getrokken wordt (bv als er niet wordt geladen).
En wordt zo de start accu wel volledig opgeladen?

Ofwel, gaat dit wel goed voor de startaccu die bij voorkeur (voor de levensduur) maximaal geladen moet zijn?
Laatst bewerkt: 28 feb 2025 10:23 door lschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 28 feb 2025 10:27 #1613815

Dat is heel wat anders dan je hier tekent:


Waarom deze verandering?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 28 feb 2025 10:33 #1613817

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1176
Nachtvlinder schreef :
Dat is heel wat anders dan je hier tekent:

Waarom deze verandering?

Volgens mij is gezegd dat die argo weg moest, de extra walstroom lader niet nodig is en de lifepo4 parallel via de Victron aan de start accu moet.
Dan krijg je volgens mij dit plaatje....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 28 feb 2025 10:51 #1613824

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6848
lschip schreef :
Wat ik hier niet aan begrijp is hoe je voorkomt dat de start accu leeg getrokken wordt (bv als er niet wordt geladen).

De DC-DC ziet aan de opgelopen spanning of de startaccu geladen wordt. Zodra het laden van de startaccu stopt schakelt de DC-DC zichzelf uit.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 28 feb 2025 11:11 #1613827

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1176
Dus als ik het goed begrijp dan stel je de dc-dc zo in dat deze gaat laden als de spanning meer dan 12,7 volt (een volle loodaccu) is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 28 feb 2025 11:47 #1613830




Volgens mij wil je juist dat je loodaccu een maal deze "curve" doorgaat en dan met een druppellader volgehouden wordt (het gedeelte maintenance). je krijgt op de getekende manier iedere keer spanningswisselingen bij zon/geen zon en walstroom/geen walstroom en daardoor verwacht ik niet dat je loodaccu daar beter van wordt.

Alle laders aansluiten op de lfp en de DC-DC tussen de loodaccu en huishoudaccu voor laden op de motor is een manier om te zorgen dat dat niet gebeurt. een lfp accu heeft daar minder last van. Met een druppellader kan je aan de walstroom de startaccu volhouden voor als je wat langer bij de boot weg bent. Eventueel heeft een calcium loodaccu een hele lage ontlading waardoor die noodzaak wat minder is. (weet niet of dit achterhaald is door nieuwere technieken)
De victron laders kan je op elkaar aansluiten zodat de laders samenwerken maar voor dit raad ik je aan om de handleiding goed te bestuderen.
Laatst bewerkt: 28 feb 2025 11:51 door rboxhoorn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 28 feb 2025 12:01 #1613831

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8197
lschip schreef :
Ik begrijp dat dit een beter schema zou zijn:
Maar daar heb ik toch een vraag over.

In dit schema staan alle laders direct op de startaccu en de lifepo4 laadt via de Victron dc-dc.
Wat ik hier niet aan begrijp is hoe je voorkomt dat de start accu leeg getrokken wordt (bv als er niet wordt geladen).
En wordt zo de start accu wel volledig opgeladen?

Ofwel, gaat dit wel goed voor de startaccu die bij voorkeur (voor de levensduur) maximaal geladen moet zijn?
In principe kan dit wel als je walstroom lader groter (=een grotere stroom, meer amperes) kan leveren dan de DC-DC. Van de bijv. 30A gaat dan 18A naar de lifepo4 en de rest is beschikbaar voor de startaccu (terwijl die laatste normaliter niet of nauwelijks geladen hoeft te worden). Dus ja het kan.

Maar ik vind het niet eenvoudiger worden, alles gaat door 2 apparaten met hun instellingen heen. De wallader moet dan op een laadprofiel draaien die geschikt is voor loodaccu en van de capaciteit van de lader komt er maximaal 18A terecht bij de Lifepo4 terwijl je die vast ook wel eens sneller wilt kunnen laden.

Ik zou bij de oude schema blijven (met aanpassing DC-DC ipv argofet):de acculader en MPPT direct op de lifepo4 en dat niet onnodig via de startaccu laten lopen. Met eventueel nog een klein 3-traps ladertje van enkele amperes op je startaccu als je die echt graag in de winter ofzo zou willen opladen (maar dat is meestal niet nodig).
Lijkt me toch het meest simpelste qua installatie, instellingen en foutzoeken. Je kan dan ook nog onderscheid maken in laadspanningen voor de verschillende laadvormen, mocht je dat willen.
Laatst bewerkt: 28 feb 2025 12:17 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 28 feb 2025 12:15 #1613833

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8197
lschip schreef :
Voor mij is 50A veel te veel (denk ik). Hoe doe je die 30a dan, is dat te regelen?
Of is er ook zo'n renogy met b.v. 20A?
Ja bij veel DC-DC's is de maximale laadstroom in te stellen.
Maar niet allemaal. Bij de 'gewone' Victron smart Orions (niet XS) zijn het vaste gegevens (en viel daarom hier af).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 28 feb 2025 12:35 #1613835

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1176
Philip schreef :
Ik zou bij de oude schema blijven (met aanpassing DC-DC ipv argofet):de acculader en MPPT direct op de lifepo4 en dat niet onnodig via de startaccu laten lopen. Met eventueel nog een klein 3-traps ladertje van enkele amperes op je startaccu als je die echt graag in de winter ofzo zou willen opladen (maar dat is meestal niet nodig).
Lijkt me toch het meest simpelste qua installatie, instellingen en foutzoeken. Je kan dan ook nog onderscheid maken in laadspanningen voor de verschillende laadvormen, mocht je dat willen.
Helder, dank, dit wordt hem.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 28 feb 2025 13:45 #1613844

Ja, bovenstaand is wat je krijgt als je jouw markup doorvoert (en is correct!)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 28 feb 2025 19:31 #1613878

Vandaag met Pim (Optimaal) bezig geweest de boel te installeren. Omvormer, Renogy en andere zaken zijn geinstalleerd. Nog een heel gedoe op mijn boot, die vrij plat van onderen is, en heel netjes afgewerkt. We proberen natuurlijk alles onzichtbaar in te bouwen, en het netjes te houden. Volgende keer de boel verder aansluiten en testen! Wordt vervolgd....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 12 apr 2025 20:00 #1620256

Zo, even een update. Ik was even "afgeleid" door de niet-werkende diepte en windmeter (wat vandaag opgelost is), maar inmiddels hebben Pim (optimaal) en ik dit project ook afgerond.
De accu's zijn vervangen voor 2 x100ah lithium. De Renogy coordineert de laadstroom van de dynamo naar de startaccu (gemaximeerd op 50A), laadt via de startaccu de lithium service accu's, en regelt ook de zonnepanelen die ook de service accu's laden. De bestaande lader van de serviceaccu's bleek niet geschikt voor LFP en is vervangen door een Victron lader. De startaccu heeft een eigen CTEK ladertje.

We hebben nog 2 zaken toegevoegd:

1.Via een hoofdschakelaar kan ik de service accu's koppelen aan de startaccu, mocht die onverhoopt leeg raken. Dat kan rechtstreeks of via 1 of 2 weerstanden.

2. Een 2kw omvormer geinstalleerd, met een aparte hoofdschakelaar. Deze hangt aan het 230v boordnet, maar alleen als je de de nieuwe walstroomstekker in bakskist omplugt van walstroom naar omvormer. Tegelijk kan dus nooit.

Alles lijkt te werken, eens kijken hoe het in de praktijk gaat. Komend weekend vaar ik de singlehanded.
Laatst bewerkt: 12 apr 2025 20:00 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 13 apr 2025 18:32 #1620390

Heb je dan twee 220V aansluitingen in je bakskist?

1 220 direkt van de wal
2 220 uitgang van je omvormer

De Renogy 2000watt omvormer heeft dacht ik een ingebouwd omschakelrelais zodat je altijd 220 op je stopcontacten hebt zonder dat je hoeft om te pluggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 13 apr 2025 18:43 #1620391

Renogy 2000W
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 13 apr 2025 22:00 #1620415

adriaan222 schreef :
Heb je dan twee 220V aansluitingen in je bakskist?

1 220 direkt van de wal
2 220 uitgang van je omvormer

De Renogy 2000watt omvormer heeft dacht ik een ingebouwd omschakelrelais zodat je altijd 220 op je stopcontacten hebt zonder dat je hoeft om te pluggen.


hoi Adriaan, ik heb inderdaad nu 2 230V aansluitingen in de bakskist: eentje voor walstroom en eentje als uitgang van de omvormer. Ik heb een HBM omvormer die die functionaliteit volgens mij niet heeft, dus op deze wijze opgelost. Kan nooit fout gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 14 apr 2025 06:25 #1620428

Ik heb daarvoor een driestanden schakelaar gemaakt. Walstroom - 0 - Omvormer. Bevalt mij prima.

Automatisch ingebouwd kan ook maar ben ik geen fan van. Daarbij wordt zo’n omvormer (van Victron) dan ook erg lomp.
Bijlagen:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 14 apr 2025 06:59 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 14 apr 2025 09:25 #1620459

ook een mooie oplossing!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 16 apr 2025 21:01 #1620984

Vraagje voor de experts: mijn Renogy heeft RS485 poort (ziet er uit als ethernet). Op mijn Axiom zit dacht ik ook een ethernet connector. Zijn ze te koppelen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 16 apr 2025 21:06 #1620985

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30032
AndreAzuree schreef :
Vraagje voor de experts: mijn Renogy heeft RS485 poort (ziet er uit als ethernet). Op mijn Axiom zit dacht ik ook een ethernet connector. Zijn ze te koppelen?

De vraag stellen is hem beantwoorden.

- Rs485
- Ethernet

Not.

Als je mazzel hebt, kan het via homeassisant.
community.home-assistant.io/t/...unication-hub/427911

diysolarforum.com/threads/reno...ation-is-here.96173/
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifePo4 for dummies by a dummy 16 apr 2025 21:12 #1620986

thanks, dat wordt wat ingewikkeld. Niet belangrijk. Renogy is prima via een appje uit te lezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl