lschip schreef :
Ik begrijp dat dit een beter schema zou zijn:
Maar daar heb ik toch een vraag over.
In dit schema staan alle laders direct op de startaccu en de lifepo4 laadt via de Victron dc-dc.
Wat ik hier niet aan begrijp is hoe je voorkomt dat de start accu leeg getrokken wordt (bv als er niet wordt geladen).
En wordt zo de start accu wel volledig opgeladen?
Ofwel, gaat dit wel goed voor de startaccu die bij voorkeur (voor de levensduur) maximaal geladen moet zijn?
In principe kan dit wel als je walstroom lader groter (=een grotere stroom, meer amperes) kan leveren dan de DC-DC. Van de bijv. 30A gaat dan 18A naar de lifepo4 en de rest is beschikbaar voor de startaccu (terwijl die laatste normaliter niet of nauwelijks geladen hoeft te worden). Dus ja het kan.
Maar ik vind het niet eenvoudiger worden, alles gaat door 2 apparaten met hun instellingen heen. De wallader moet dan op een laadprofiel draaien die geschikt is voor loodaccu en van de capaciteit van de lader komt er maximaal 18A terecht bij de Lifepo4 terwijl je die vast ook wel eens sneller wilt kunnen laden.
Ik zou bij de oude schema blijven (met aanpassing DC-DC ipv argofet):de acculader en MPPT direct op de lifepo4 en dat niet onnodig via de startaccu laten lopen. Met eventueel nog een klein 3-traps ladertje van enkele amperes op je startaccu als je die echt graag in de winter ofzo zou willen opladen (maar dat is meestal niet nodig).
Lijkt me toch het meest simpelste qua installatie, instellingen en foutzoeken. Je kan dan ook nog onderscheid maken in laadspanningen voor de verschillende laadvormen, mocht je dat willen.