Smooth Operator schrijft:Vrienden,
Ik ben nog wat verder aan het doktoren geweest - nu lijkt het echt hogere accukunde te worden. Ik kwam op verschillende plekken de opmerking tegen dat de weg door de accu's altijd even lang moet zijn, zie o.a.:
http://www.shiptron.nl/docs/accu_aansluiten_1.gif
http://www.shiptron.nl/docs/accu_aansluiten_2.gif
De gedachte hierbij is blijkbaar dat het pad door ieder paar accu's even lang moet zijn, omdat een langere weg (meer kabellengte) meer weerstand betekent, waardoor het ene accupaar meer stroom krijgt bij het laden dan een ander. Dit wordt diagonaal aansluiten genoemd. Ik denk zelf dat het verschil maar klein is als er goede kabels worden gebruikt, maar dat terzijde.
Met dit toegepast op het "ruggegraat" schema kwam ik op de volgende aansluitmethode (bij 8 accu's):
Je moet hierbij de 4 bovenste, parallel geschakelde accu's even los zien van de onderste 4. Beide viertallen zijn "diagonaal" aangesloten, waarbij het pad door alle accu's even lang is. Snapt u het nog?
Vervolgens ben ik gaan kijken of hier bij de bestaande installatie van de Beatrix rekening mee is gehouden. De accu's staan op de volgende manier in hun accubak:
Of, op een andere manier getekend:
Het stroompad is hier voor accu 5 t/m 8 niet even lang, dus er is hier geen rekening gehouden met diagonaal aansluiten. Zo te zien heeft men gewoon de kortste weg genomen met de kabels.
Ik moet zeggen dat ik daar eigenlijk wel blij mee ben, want ik had niet geweten hoe ik hier nog 4 extra accu's in een aparte bak aan had moeten koppelen met gelijke stroompaden, zonder 5 kabels tussen beide bakken te laten lopen ipv 3...
Groet,
Bart
De enorme joekel van een denkfout die hier gemaakt wordt is hier de gedachte prefereerd dat het 2 grote 12 volt accu's zijn die gestapeld zijn. Door enorm foutieve "ruggegraad" is de verdeling in de apparate 12 volt accu's nooit controleerbaar en kan elke indivuduele accu geheel verkeerd geladen of ontladen worden.
In de tekeningen van shiptron wordt alles benaderd als individuele 24 volt accu's die paralele staan, Hierdoor is de lading per 24 volt sectie altijd gegarandeerd in elke indivuele accu en krijg je een minimale ongelijkheid.
Dit resulteert dat de tekeningen van Bart puur broddelwerk zijn m.b.t. de aansluitingen van de "ruggegraad, al is het alleen al vanwege het ontbreken van een gedegen motivatie waarom het wel of niet.
(de maker van de 1e tekeningen, mét motivatie)