interessant leesvoer weer, na een dagje niet meedoen....
- ik heb het niet over vectoren (hen3), maar over 2 gevaren koersen met een hoek ertussen. Al eeuwenlang is een hoek van 180graden een oneindig lange rechte lijn.... en de hoek tussen 2 samenvallende lijnen (heen en terug varen) 0 graden. Als dat niet 0 graden was zou je niet weer op je startpunt uitkomen

- er is de onbezeilbare sector in de wind, die is 2 maal de TWA, daar lijken we het over eens te zijn, hoe is het mogelijk!
- en er is de hoek die je in het water neerlegt als een hoek in je track bij overstag gaan. Die is 180 minus de onbezeilbare sector. Zelfs daarover zijn we het ondertussen denk ik wel eens....
- en die laatste hoek is wat je wilt en moet weten om een bovenwindse boei optimaal aan te zeilen. Je ging overstag, vroeger op de zeilschool, als dat punt 'achterlijker dan dwars' was, rekenend op een TWA van 45. En als je bootje heel hoog loopt, zeg TWA 35, ga je al overstag als je die boei nog ruim voor dwars peilt, nietwaar? Op 70 graden vanaf de boeg, omdat je weet dat de hoek (kruishoek....) die je gaat varen zo'n 110 graden is....
de hele discussie gaat alleen maar over wat de definitie van 'kruishoek' is.
voor mij is dat de hoek tussen de 2 tracks, de andere hoek (de complementaire) is de hoek van de onbezeilbare sector, 2 maal de TWA.
En die hoek tussen huidige en toekomstige track (bij een overstag) gebruik ik in de kaart om te bepalen waar ik ga uitkomen na die overstag. Dan plot je die nieuwe koers vanaf het eindpunt (overstag) van je huidige track en dan gebruik je, jawel, de kruishoek

that's all...
Oh ja, Kruishoek is ook een plaats in België...
groet
t