Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 28 aug 2011 06:49 #217570

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
3e plek, al moet ik daarbij zeggen dat in de ORC2 relatief zwak gevaren is. Veel meer had er voor ons ook niet in gezeten, maar 2 rakken wat te hoog gevaren en dan nog meestens 7,5 kts. Dat weer gecompenseerd met hele rakken 10 kts glijden. Straks eens id gps-log kijken wat de topspeed was, denk iets van 14 kts net voor de spi neerging omdat de inktzwarte bui wel erg dichtbij kwam.

DIe buien 's middags makte het spelletje lastig, ineens noordwesten-wind, maar hoe lang zou die daar blijven, zou die snel weer in de zuidwesthoek zitten? en dan 190gr zoals net voor de bui, of meer westelijk? Kort na de Volendam-start ook ineens een paar uur ZZO-wind gehad, had ik ook niet helemaal op gerekend, denk dat 't een landwindje was. Uiteindelijk het moment waarop ie weer naar ZW ging precies bij een boei weten te timen, geluk is met de dommen ;-)

Voor- en naderhand Capo regelmatig aan de telefoon gehad, leuk om te overleggen over wat goed uit zou kunnen gaan pakken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 28 aug 2011 07:46 #217586

Wij zijn weer thuis na een zware 24 uur(s). Het was voor ons de eerste keer dat we meededen, samen met onze vrienden op hun Dufour 1800 Duende.

Net even gekeken bij de uitslagen, en ja hoor: we staan er bij (toen ik bovenaan las van de 685 inschrijvers 607 gestart, en maar 474 reglementair gefinished, werd ik wel heel erg benieuwd!)

Maar we staan er bij: als 2e regel in de uitslag van de tocht, met 82.95! Ik ben er zeer tevreden mee, de boot is nou niet echt een wedstijdboot (geen spi`s, gennaker e.d.), met onze 27 ft hadden we ook veel last van de golven. 3 van de 4 bemanningsleden hadden toch soms wel 'enige' last van zeeziekte (including me) maar gelukkig had m`n vriendin nergens last van, dus die kon ons (tussen zeilen en navigeren door ) ook nog voorzien van broodjes e.d. die wij vervolgens aan de visjes konden voeren.

We waren bij de start (Volendam) nogal verbaasd dat er een ZZO-wind stond, die kwam in geen enkele voorspelling voor. Dus de plannen gelijk maar bijgesteld en RAK gelaten voor wat het was. Lekker zelf kijken hoe en wat, en uiteindelijk toch best lekker gevaren.

Ik vond het een enorm leuke ervaring, vooral `s nachts met overal 3-kleurenlichtjes om je heen die netjes boeien aan het ronden waren...echt gaaf. Op eentje na, die ons het ronden van de boei compleet onmogelijk maakte, waardoor we bijna boven op de boei voeren en even een rondje moesten doen om die alsnog te ronden.

In tegenstelling tot de gehoorde verhalen was de finish en het zoeken van een ligplaatsje prima geregeld, overal mensen met portofoons e.d. die aanwijzingen gaven. Daardoor lagen we tegen 21:15 in de haven, en konden we eindelijk ons avondeten opzetten, waar we allemaal toch wel aan toe waren. Deze keer mochten de vissies niet mee-eten ;)

Gisteravond / vannacht weer naar huis gereden, en heerlijk geslapen: het zit er weer op!

Groeten en gefeliciteerd voor iedereen die het heeft gehaald. Ik zag dat Roblisto 86.89 heeft gevaren: netjes hoor, met een 23 ft! Daarnaast natuurlijk voor 'onze' toppers in de wedstrijdklasses: Ook gefeliciteerd!

Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 28 aug 2011 07:50 #217587

  • Mathijs
  • Mathijs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 100
Als eerste maar wat fotootjes erop gezet! :

www.zeilersforum.nl/index.php/...4-fotos-24-uurs-2011

Heb ook nog wat filmpjes, eens kijken of ik daar nog wat aan kan knippen en plakken en dan hier posten.

Het was echt geweldig! Ik denk dat we het niet onverdienstelijk gedaan hebben. Paar mijlen verloren in de staart van de race, de windruiming zette door, daar hadden we nog van kunnen profiteren. Helaas hebben we een andere keuze gemaakt wat ons een kruisrakje van 6 mijl heeft opgeleverd. Maar omdat de wind inzakte is het misschien toch verstandig geweest dat we in de buurt van Medemblik zijn gebleven. Ongetwijfeld volgt er nog een gedetailleerd verslag van de schipper himself, die alle details feilloos op een rijtje heeft! (en anders de laptop wel :))

Het was een ruwe race, met veel wind, dreigende buien en een zeeziek bemanningslid. Desondanks heerlijk gezeild, leuke mensen ontmoet en veel bijgeleerd! Thomas, bedankt voor de gastvrijheid, tof dat je dit doet en je boot, kennis en ervaring wilt delen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 28 aug 2011 08:33 #217602

FMJ schreef :
3e plek, al moet ik daarbij zeggen dat in de ORC2 relatief zwak gevaren is. Veel meer had er voor ons ook niet in gezeten, maar 2 rakken wat te hoog gevaren en dan nog meestens 7,5 kts. Dat weer gecompenseerd met hele rakken 10 kts glijden. Straks eens id gps-log kijken wat de topspeed was, denk iets van 14 kts net voor de spi neerging omdat de inktzwarte bui wel erg dichtbij kwam.

DIe buien 's middags makte het spelletje lastig, ineens noordwesten-wind, maar hoe lang zou die daar blijven, zou die snel weer in de zuidwesthoek zitten? en dan 190gr zoals net voor de bui, of meer westelijk? Kort na de Volendam-start ook ineens een paar uur ZZO-wind gehad, had ik ook niet helemaal op gerekend, denk dat 't een landwindje was. Uiteindelijk het moment waarop ie weer naar ZW ging precies bij een boei weten te timen, geluk is met de dommen ;-)

Voor- en naderhand Capo regelmatig aan de telefoon gehad, leuk om te overleggen over wat goed uit zou kunnen gaan pakken.

Gefeliciteerd! Feliciteer Olivier ook van me als je hem spreekt. Goed bezig in de 1e 24 uurs met de nieuwe boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 28 aug 2011 09:56 #217613

Hierbij een uitgebreid verslag van de race, door 'mevrouw ReinierZeilt' (met dank aan Dekadent voor de semantiek)


Reisverslag Dufour 1800 Duende

Op 19 augustus zijn we naar Volendam geweest om de wedstrijd tactiek door te nemen en afspraken te maken met onze vrienden. We hebben weleens samen gezeild, maar nog nooit echt op hun boot. De kennismaking met de boot stond was er een van pittige aard. Er was best veel wind en de boot heeft de neiging snel op een oor te gaan. Verder heeft ze een bol buikje, waardoor ze gevoelig is voor golfjes. Maar goed, haar karakter was ons na een tijdje bekend en we waren bekend met haar eigenschappen en hadden vertrouwen in haar. Nog even nieuwe Offshore zeilpakken gekocht, de oude waren toch niet meer helemaal waterdicht. We zijn er klaar voor!
In dezelfde thuishaven ligt een Jeanneau Sun Legend 41, welke ook meedoet aan de race en bekenden zijn van de schipper. Hmm, missie bepaald! We willen winnen van deze boot. Pittige klus, nadat we op spionage zijn gegaan bij deze boot. Ruim en deze boot lag als een huis op het water. Wat een preekstoel, een hele klim om als dame erop te komen. Prachtig jacht! Een been erop, twee armen de rolfok omhelzend om vervolgend al hangend aan boord te komen. Ze kwamen ons rode velletje plastic lenen om van het lampje in het toilet een zacht lampje te maken voor de nacht. Natuurlijk gunnen we dat 'onze tegenstander'. Inmiddels hebben we ook rood licht voor de nacht. We bekijken alle mogelijkheden om een zo goed mogelijk plan te maken, alleen dan is een overwinning misschien mogelijk. De heren gebruiken het programma RAK, de dames bespreken met menu. Gewichtsreductie: Tweede anker er maar uit en vervolgens de complete boot nakijken op overbodige spullen. Watertanks zo leeg mogelijk, omdat deze voorin de punt zitten. Aan het gewicht van de bemanningsleden hebben we niets gedaan, de BBQ was heerlijk.

Op Vrijdag 26 aug. eindelijk naar Medemblik om de auto daar bij de finish te parkeren. De auto staat in ieder geval alvast bij de finish. Hier kwamen ze ons ophalen om naar de startplaats te gaan. De boot even van Monnickendam naar de startplaats Volendam varen en net onder het dijkje voor anker. Hier een heerlijke stamppot gegeten. En natuurlijk de Sun Legend 41 uitgezwaaid, welke een uurtje ( 18:45 )eerder van start ging. Om 19:45 uur van start.

Wind ZZO....geheel anders dan verwachting. Kaart, pocket pc en peilkompas....We hebben nog 1 uur om samen iets anders te bedenken, want dan gaat de eerste ploeg al 3 uur tukken. We besluiten om elke 2 uur met peilkompas de golven ( welke goed zichtbaar waren ) te bekijken en hierna een paar rakken te bepalen. De eerste ploeg lag wel binnen met gesloten ogen. Gelukkig had de schipper voor deze race slingerschotten in elkaar gezet. Deze schotten waren echt nodig om binnen de bank te blijven.
Om 12 uur komt de eerste ploeg uit bed en 'moeten' wij gaan liggen. Om 01:00 uur veel geschreeuw aan dek. Ik vlieg mijn bed uit om te kijken. Een groot zeiljacht heeft bepaald een boei nog strakker te ronden dan onze ploeg deed, waardoor onze ploeg uit moest wijken onder de boei langs!! Deze boei was erg dichtbij. Even geholpen en weer terug mijn bed in. Om 04:00 eruit. Verdorie, waarom hebben jullie ons laten liggen. Het rak bleek de oorzaak te zijn, deze moest afgemaakt worden. Het team wilde de boei als afsluiting ronden, voor de wacht uit handen te geven.
Prachtig om 's nachts een tocht te varen. Overal boten. Ons rode mijnwerkerslampje werkte prima. De pocket pc was ook voorzien van een rood velletje, zodat we ons nachtzicht niet verloren. Er stond een flinke bak wind, maar net niet teveel om te moeten reven. Gangboorden gingen af en toe in het water. De golven deden de boot geen goed, af en toe flink trekken aan de helmstok om koers te houden. Door de donkere nacht zag je de golf ook niet goed aankomen, waardoor je niet van te voren al een beetje tegen kon sturen. Regelmaat zat er gelukkig wel in, heerlijk gezeild! Binnen was alles stil.
Na 3 uur de ploeg binnen gewekt. De ploeg buiten had bepaald door te willen varen, dus een van de bemanningsleden binnen ging rechtop in bed zitten en ging meteen weer liggen....slapen.
Inmiddels werden steeds meer bemanningsleden ziek, binnen een zieke....buiten een zieke. Koekjes eten....
Een klein uurtje later zaten we met z'n allen buiten. Wil er iemand iets eten?? Nou ja, het ligt binnen onder het bakje, waar je op je kop in moet. Een bemanningslid ontfermde zich over het eten. De wensen voor het ontbijt waren: Verse worteltjes, koekjes, banaan. De banaan kwam het beste naar buiten werd na een tijdje vastgesteld.
Prima, lange rakken inzetten.......Om zo niet te veel te hoeven navigeren achter elkaar en niet te vaak te hoeven ronden. Dit ging prima! Rompsnelheid werd gevaren, de boot ging heerlijk dapper door de golven heen. De vrouwen moesten met twee armen aan het roer zeulen, en jammer genoeg toch uit het roer gelopen. Op een gegeven moment toch maar even een rifje gezet, omdat het nu wel echt bikkelen werd. Broodjes paté en pindakaas.....visjes, gesmeerd voor de visjes bleek later.
We zijn twee keer de Sun Legend 41 op een rak tegengekomen....een keer zwaaide ze met een lege cola fles??? Nou te drinken hadden wij nog voldoende. 8 liter water, 4 liter dubbeldrank en ruim 6 liter frisdrank.....De andere keer zagen we een bemanningslid van de Sun Legend 41 met twee armen zwaaien. Zou de wedstijd afgelast zijn? Naar de marifoon, binnen en internet raadplegen.....Geen geluiden dat de wedstrijd ten einde zou zijn. Gelukkig ging het er bij de start er niet zo heftig aan toe, want dan zou deze wedstrijd niet door zijn gegaan. Er was niet veel behoefte aan iets te drinken. We zijn nog steeds in race. He, leuk...een speedbootje....Wat zou er aan de hand zijn?? Boot in beeld.nl Foto.....Haar glad strijken en even hiken voor de foto natuurlijk. Het bootje heeft een aantal foto's genomen lekker de zon in de zeilen.
's Middags werd het echt pittig, een tweede rif gezet. We zagen boten op alleen het voorzeil of enkele een gereefd grootzeil. 2 Waterhozen gezien en een dreigende zwarte lucht. Het is nog steeds droog gebleven maar er komen nu wat druppeltjes uit de lucht. Hopelijk gaat het niet harder regenen, of valt de wind helemaal weg. Het blijft bij enkele druppels. De wind was erg vlagerig. Toch maar even de genua wisselen tegen een fokje.
Later op de dag zet ze zon in en halen we, om toch weer een beetje een wedstrijdgevoel te krijgen de rifjes eruit en de genua terug. Pittig zeilen is het wel, af en toe een bemanning aan zijn reddingsvest vasthouden bij het overboord hangen om de visjes te voeren. ( stoppen? ) Nee, we gaan door....We hebben nu al zo lang gebikkeld... Het is de vraag of we wel op tijd aan gaan komen. Het laatste rak varen...8:15 ( 30 min. te laat .)
Plaatsje gezocht, over 11 boten geklommen om aan land te komen. Heerlijk gevoel, we hebben het gehaald, zonder kleerscheuren. Een supergave, woeste tocht, droog weer....
Later op internet gekeken. Wij hebben 82,95......De Impatience ( de bewuste Jeanneau Sun Legend 41 ) 82,77...

Wat een overwinning!
Laatst bewerkt: 28 aug 2011 09:57 door ReinierZeilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 28 aug 2011 10:26 #217616

  • Sons
  • Sons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 875
Hier het eerste relaas van de Idefix.
De Idefix heeft helaas vier uur voor het einde moeten opgeven net na het ronden van de sport A en we gaan nog zo goed. We zitten midden in een hele grote bui en het onweer dondert om ons heen. Zwart is het aan de Noord Hollanse kant en grijs het water van de regen met een hele korte hoge golfslag. Pats, een korte droge knal. Ik kijk rond zie niks , maar Michiel ziet meteen dat het de stag van het hoofdwand is. Snel de fok indraaien en grootschoot los. We moeten de motor starten door hem aan te slingeren, want bij de sluis van Enkhuizen ontdekten dat hij niet gewoon wil starten. Het gaat in een keer, lang leve de slinger. Dan het grootzeil laten zakken in die stampende massa. De mast houdt het gelukkig en langzaam kruipen we met een vaart van 2 knopen . Nog zo'n 3 a 4 uur varen tegen de wind in naar Medemblik of gaan we naar Stavoren met de wind dwars. Stavoren is dichterbij en de lucht is daar iets blauwer. Hoeveel diesel hebben we nog? Als ik richting Stavoren stuur krijgen we de golven dwars en begint de mast vervaarlijk te zwaaien en te buigen. Toch maar richting Medemblik dus. Michiel door het gangboord naar voren en zekert de stag met een lijn aan het wand, zodat de mast meer steun heeft. Dat geeft al wat rust, de mast zal nu niet zo een twee drie overboord gaan. De buien blijven maar komen en af en toe waait het flink, maar langzaam maar zeker komt Medemblik steeds dichterbij. Zo rond een uur of zes leggen we in de regatta haven aan. Koud, nat en redelijk verstijfd. Als we over de dijk naar Medemblik lopen zien we tegen de grauw grijze lucht een hele rits zeilen aan de horizon, het zijn er honderden, wit door de zon beschenen komen ze richting Medemblik. Ongelofelijk wat een armada komt daar aan..... maar wat jammer dat wij er niet tussen zitten. Het is niet anders. Volgend jaar beter zeggen we tegen elkaar terwijl we er naar kijken.
Laatst bewerkt: 28 aug 2011 19:36 door Sons.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 28 aug 2011 11:05 #217621

  • Mathijs
  • Mathijs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 100
Wat een pech voor de Idefix en bemanning! Gelukkig is de mast blijven staan! Lijkt me een heftige ervaring. Hopelijk is de reparatie goed te doen en is de boot weer makkelijk in Huizen te krijgen. Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 28 aug 2011 11:37 #217628

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Zo, weer thuis, het was weer een leuk tochtje.
Uiteindelijk besloten in Volendam te starten. Enkhuizen-IJsselmeerkant leek iets beter (0,5 mijl meer) maar dat was toen we rekenden met 30 minuten voor de Naviduct-sluis. Dat gaat meestal sneller, en toen we rekenden met 20 minuten voor de passage bleek Volendam weer 0,5 mijl meer op te gaan leveren. Via Edam, om te eten, naar de Start-Volendam. Er waren er meer, 80 geloof ik.....
De eerste start, om 1900u, was voor een deel van de Tocht. Om 1915u ging de ORC klasse los, stuk of 25 snelle schepen. En vlak daarvoor zat, op onze startlijn waar we allemaal met 7 kts tegelijk op af stormden, een 15 minuten te laat startende Bavaria uit de Tocht.... Die zijn zich doodgeschrokken, konden geen kant uit, en hebben geprobeerd op de motor voor het aanstormende veld weg te komen, ook kansloos want dat hele ORC veld zeilde veel harder dan die Bav kon motorren... Affijn, ze zijn met de schrik vrijgekomen.

Een groot verslag van onze race volt zsm, na analyse van alle wind- koers- en snelheidslogs. Dat is even werk.

De uitslag dan.
Marijn/FMJ zei het al, de grote schepen in ORC2 en ORC1 zeilen lang niet zo sterk als onze ORC3 (ietsje kleinere bootjes).
Dat is goed te zien in de uitslagen.
Ik heb de beste 35 uit de wedstrijd even gesorteerd op PF.
Op de rij:
Klasse, finishplaats in de klasse, naam, schip, mijlen, PF

ORC3 1 Magic Kingdom Eversail 42 168,60 1,3925
ORC4 1 Siddhartha Waarschip 870 149,47 1,3665
ORC3 2 Jazara J 110 168,38 1,3581
ORC3 3 Vuurflits Archambault GS 175,32 1,3374
ORC5 1 Vivace Dehler Duetta 860 144,68 1,3280
ORC3 4 White Magic Jeanneau Sun Magic 158,65 1,3244
ORC2 1 Jazz Comfortina 42 179,39 1,3182
ORC3 5 Tien-10 Winner 1010 162,42 1,3131
ORC2 2 Xee.U.Soon X-99 171,83 1,3074
ORC1 1 Twaalf Twintig Winner 12.20 176,53 1,3015
ORC2 3 Esprit de corps Jod 35 174,08 1,2990
ORC2 4 First 30 Beneteau First 30 166,93 1,2975
ORC4 2 Tompoes Winner 9.50 156,45 1,2843
ORC4 3 Catootje Winner 9.50 154,42 1,2834
ORC3 6 Xquise X362 163,82 1,2804
ORC2 5 Hodspur Hod 35 170,09 1,2791
ORC1 2 Batfish J-133 190,44 1,2738
ORC3 7 Capolavoro Spirit 36S 167,83 1,2725
ORC3 8 Magic Woman Waarschip 1010 160,96 1,2680
ORC2 6 Big Time J/109 175,89 1,2618
ORC2 7 Midnight Dehler 36 JV 165,86 1,2612
ORC3 9 Simply First Beneteau First 33.7 154,39 1,2573
ORC4 4 Harkelijn Duetta 94 144,56 1,2562
ORC3 10 Team SailSelect Optima 101 149,65 1,2549
ORC2 8 Jager Stern33 165,68 1,2537
ORC5 2 Kanjer Neptun 31 133,04 1,2493
ORC1 3 Taxation J109 175,17 1,2463
ORC3 11 Toys For Boys Breehorn 37 155,26 1,2439
ORC2 9 Moshulu X-34 164,09 1,2435
ORC1 4 Customer CC J109 178,49 1,2430
ORC4 5 Bonjour First 29 138,91 1,2401
ORC3 12 Wendelin Elan 331 152,53 1,2398
ORC4 6 L'Espirit Spirit 28 142,01 1,2388
ORC4 3 Slaenden Engel Scyth 125,50 1,2388
ORC1 5 Indigo Sportboot 197,45 1,2371

Van elke deelnemer in de Race wordt een Performance Factor (PF) berekend, op basis van rating en afgelegde mijlen.
In de tabel hierboven het laatste getal in de rij. (daarvoor de afgelegde mijlen)
Die PF's zijn dus over de diverse klassen ORC vergelijkbaar, het is een genormeerde score. En de klassegrenzen in de ORC zijn op basis van GPH uit de rating, dus de schepen vlak bij de klassegrenzen zijn qua prestaties vrijwel identiek.

Wat opvalt is dat vooral de ORC1 niet erg best zeilt. De winnaar van de ORC1, de Twaalf Twintig, zou met zijn PF in de ORC3 slechts 6e zijn geweest, er zitten immers 5 ORC3 bootjes voor.
De ORC2 winnaar, Jazz, zou 5e zijn geweest. En wij zouden met onze PF in de ORC1 2e zijn geweest. Kortom, een goed en groot veld, die ORC3.
Zeker niet ontevreden met onze 7e plek, maar het had beter gekund....
Ook heel knap hoe de ORC4 winnaar Siddartha het deed, 2e overall, ruim voor alle ORC 1 en 2. Goed werk, Durk-Jan!

Als je de PFs per klasse middelt en dan vergelijkt met de ORC1 dan zie je hoeveel beter de anderen (kleinere bootjes) zijn:
gem PF beter:
ORC 1 1,2603
ORC 2 1,2803 2,0%
ORC 3 1,2926 3,2%
ORC 4 1,2726 1,2%
ORC 5 1,2887 2,8%

wordt vervolgd ;-)
groet
t
Laatst bewerkt: 28 aug 2011 11:49 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 28 aug 2011 13:23 #217644

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Leuk om de diverse keuzes en gevaren routes van de deelnemers te bekijken. Ook de keuze van de verschillende startplekken is opmerkenlijk.
note: Je kan de gevaren routes vinden door eerst op de link op de vorige pagina (4)van Anjo:
www.kustzeilers.nl/php_24uurs/uitslag.php
van deze draad te klikken en vervolgens klik je op het nummer van de deelnemer.
Ook respect voor de bemanning van de kleine bootjes.
Een ieder gefeliciteerd met het behaalde resultaat.
Laatst bewerkt: 28 aug 2011 13:25 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 28 aug 2011 13:32 #217646

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1078
Ik deed voor het eerst mee en ik vond het erg leuk. 's Nachts op het Markermeer waren al die toplichtjes leuk om te zien (hoewel een enkeling maar wat deed qua sterkte of plek). Overdag mooi zeilweer, behalve een flinke onweersbui, die wat werk aan boord gaf.
's Avonds in Medemblik was het ook gezellig. Ik denk wel dat ik volgend jaar weer mee doe.
Laatst bewerkt: 28 aug 2011 14:03 door Reganto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 28 aug 2011 14:42 #217653

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Met 175,89 zijn we met Big Time 6e geworden in de ORC2; de volgers op twitter heeben een deel van onze ervaringen reeds vernomen. Het was pittig, de clou was voor ons om zo veel mogelijk halve wind te varen. Niet in ons voordeel, de genaker hebben we maar in 3 rakken kunnen gebruiken. In de ruime windse rakken levert dit te weinig extra snelheid om de aandewindse rakken de te compenseren. Bovendien is het IJsselmeer te ondiep om met de J/109 te planeren, dit kost op genakerrakken met die harde wind zo een knoop of 2 tot 3. Dit is ook de verklaring waarom de prestaties in de ORC 1 en 2 relatief slechter dan in de ORC3, hoe dieper de boot steekt, hoe meer last van de relatieve ondiepte van het IJsselmeer.

De beste startplaatsen waren op het Markermeer, dan kon je veel halvewindse rakken maken en startte je bovenwinds van de finish. Verder zat een groot deel vande 24uur de meeste wind ten zuiden van Enkhuizen. Wij gingen pas tegen 7 uur door het naviduct en vervolgens weer naar het zuiden aan de andere kant vande dijk. Pas laat zijn we naar het noorden gegaan, enorme bui richting sport-a boei. Daarna werd het nog spannend want een uur voor de finish nam de wind af maar we konden nog nipt 2 extra rakjes maken, dsn was goed voor 5,6 mjl extra en ruim voldoende om de 2,6 startmijlen te compenseren die ons dat kostte.

Verder prima teamspirit aan boord en best lekker om in 24 uur van alle monohulls de 7e te zijn in aantal gezeilde mijlen.

Nb. Je ziet de trouwens boot liggen op die foto van die compromis met gebroken mast
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 28 aug 2011 15:01 #217656

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Er deden idd 2 Big Times mee; de andere (geen @ned7473) is de NED 6816, een First 31.7 waar ik 8 jaar mee gezeild heb.

Sorry voor de verwarring :blink:
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 28 aug 2011 16:17 #217674

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6324
Hier het tweede verslag van de deelname van Idefix aan de 24 uurs.

De boot is uitgerust voor toerzeilen. Een grootzeil en een oprolbare genua. Voor de navigatie een schotkompas en een Garmin 152 GPS waarin natuurlijk alle tonnen waren ingezet voor de 24 uurs. Een Windex op de mast, die sinds de montage van een NASA tricolore Led op de mast ook in het donker erg goed is te zien.

We hadden alle scenarios doorgenomen een paar avonden voor de start. Diverse verwachte windhoeken, diverse gemiddelde snelheden en de te kiezen rakken. Voorzien van die tabellen, de rakkenkaart en de onderlinge afstanden zijn we vrijdagmiddag aan boord gestapt. Er was onder de bemanning nog even een gesprekje nodig of we wel gingen, met name de radio berichten van die morgen deden wat dreigend aan. Echter windfinder en winguru waren wat milder en dat deed ons besluiten te gaan.

We waren met 3 man aan boord en besloten een 4 uur op, 2 uur af wachtsysteem te hanteren, steeds twee man aan dek en een die slaapt.

We zijn gestart bij Durgerdam, gezien de verwachte wind en het ontbreken van een spinaker leek ons dat de juiste startplek. Andere opties waren er niet aangezien we pas om 16:00 uur compleet aan boord konden zijn.

Al snel na de geplande route te volgen begonnen we onderweg de alternatieven te zoeken naar de wisselende omstandigheden. Dat pakte niet altijd even goed uit, alleen op een windex varend bleek het lastig om de true wind te bepalen waardoor we soms verrast werden door het feit dat een volgend gekozen rak toch meer aan de wind lag dan dat we hadden bedacht.

Om een uur of 9:30 zaterdag werd ik uit mijn slaap gewekt door de bemanning: we lagen voor de sluis in Enkhuizen en de motor wilde niet starten. Dwz geen stroom van het contactslot. Gelukkig startte de motor vrij gemakkelijk met de slinger. In alle consternatie ging er nog een fender overboord en na die weer opgepikt te hebben gingen we door de sluis. Ondanks dat de motor niet met de contactsleutel wilde starten toch besloten door te gaan. Na de KG koers gezet naar de Sport A. Het ging voorspoedig, we hadden tot dan toe best wind gehad en lagen op een geschatte finish afstand van net wat meer dan 120Nm en hadden net ons nieuwe plan getrokken om met de vingerende wind in time te finishen.

Op een mijl of twee voor de Sport A begonnen zowel aan bb als aan sb de donkere wolken zich samen te pakken. Het begon te regen, klapje onweer erbij en aan stuurboord zagen we langdurig soms een en soms twee slurfen van waterhozen.
Na de gijp bij Sport A zetten we koers naar LC5, we voeren met een 1x gereefd grootzeil en nadat het wat rustiger leek een volle genua. Rond 14:00 uur stapelde twee vlagen elkaar op. We lieten het grootzell maar even wapperen om de vlaag op te vangen en toen brak de stuurboordstag van het hoofdwand af bij de terminal aan het dek. Dat was het einde van een verder prachtige 24 uurs helaas.

Veel geleerd en we gaan volgend jaar ijs en weder dienende weer van start.

Wij zijn weer thuis, vandaag hebben we een nieuwe stag laten maken in Medemblik en ook de motor start weer met het contactslot. Het was inmiddels te laat na die reparaties om nog naar huis te zeilen. Idefix ligt nog een weekje in het RC Medemblik en volgend weekeinde varen we haar naar huis.

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 28 aug 2011 16:38 #217678

  • Sons
  • Sons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 875
Goed te horen dat het verder allemaal gelukt is. Grtz
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 28 aug 2011 16:59 #217682

Ik ben ook weer terug in Zeeland. Na een geweldige 24 uurs, met een nog geweldigere uitslag!! 1e in de ORC4, met 10 mijl voorsprong op de nrs 2 en 3. En mooier nog: 2e overall!!! Ruim 2 mijl tekort om overall winnaar te worden, maar we zijn zeer tevreden met het resultaat.

Jammer van de spi die het na 1,5 rak spinakeren al begaf (wel interessant dat ook eens mee te maken) maar op het eindresultaat heeft dit waarschijnlijk geen invloed gehad.

Waar ik twitterde dat we 155 mijl hadden gevaren, was dat iets te optimistisch. Uiteindelijk 149 mijl, + 3 mijl sluiscompensatie. We hadden in onze rakkenkaart de afstanden wat verwarrend opgeschreven, dus hadden we twee keer 10 mijl gevaren (dachten we) in plaats van werkelijk 2 keer 8 mijl..
Start in Volendam, eerst tot 7:30 op het Markermeer heen en weer gescheurd en daarna op het IJsselmeer de halve windse rakken gepakt. Erg fijn dat de wind deed wat ze voorspelden: einde van de middag wat ruimen naar W/NW, zodat ook onze route klopte. Uiteindelijk exact om 19:15 de finishlijn over.

Morgen een uitgebreider verslag. Ik ben snotverkouden geworden en de ange autorit is altijd erg vermoeiend na een 24 uurs. Ik ga dus slapen om morgen weer fris aan het werk te verschijnen.

gr,
Durk-Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 28 aug 2011 17:03 #217683

Gefeliciteerd Lagendijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 28 aug 2011 17:13 #217686

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Big Time schreef :
Bovendien is het IJsselmeer te ondiep om met de J/109 te planeren, dit kost op genakerrakken met die harde wind zo een knoop of 2 tot 3. Dit is ook de verklaring waarom de prestaties in de ORC 1 en 2 relatief slechter dan in de ORC3, hoe dieper de boot steekt, hoe meer last van de relatieve ondiepte van het IJsselmeer.
@Rein/Big Time, hebben jullie echt last van de waterdiepte (ondiepte) met planeren??? Ik dacht dat alleen snellere niet-planerende schepen (zoals mijn Spirit) last van ondiep water hebben. Als ik met 1 meter water onder de kiel (die ruim 2 meter diep is) 9 knopen vaar dan graaft de boot zich helemaal in in een diepe kuil in het water. En dat remt niet alleen, het levert ook een spectaculaire rolbeweging op.
Bedoel je dat een planerend schip door de ondiepte niet de snelheid bereikt die nodig is om te gaan planeren? Maar je begint toch vast al met planeren (en verminderen verplaatsing) bij een knoop of 8? Of zie ik dat verkeerd?
Overigens heeft de Twaalf Twintig (ORC1) het grootste deel van de reis op het wad en de zee doorgebracht, dus dat kan de verklaring voor de relatief lage PF niet zijn!.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 28 aug 2011 17:17 #217689

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Zeer knap langendijk! Gefeliciteerd met deze knappe prestatie. Weltrusten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 28 aug 2011 17:25 #217692

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
@capo

We hebben idd heel veel last van de waterdiepte. Voorbeeld is ons derde met krap 3 meter waterdiepte. Wind blaast met ruim 20 knopen, een klein zesje. Heavy genaker er op en we klokken max. 9 knoop. Zelfde condities een paar weken terug op zee --> snelheid ligt vooruend tussen de 9 en 11 knoop, in surfs nog meer. Op het noordelijk deel is het effect iets minder maaar ook daar merkbaar aanwezig.

Ik ervaar het volgende patroon als het begint door te waaien, zeg vanaf een knoop of 15-18:
Snelheidverschil aan de wind is 0,3 tot 0,5 knoop, downwind al gauw een knoop en oplopend tot zeker 1,5 - 2 knoop.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 28 aug 2011 17:55 #217705

  • Swokey
  • Swokey's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Wij zijn ook weer terug van alweer onze 6de 24 uurs race. Toch weer een race die niet is te vergelijken met een van onze vorige 5. Ook wij zijn in Volendam gestart en tot ongeveer 11 uur op het Markermeer gebleven. Daarna nog naar Sport-A geweest in die heftige bij en via KRA/KRB naar de Finish.

Uiteindelijk resultaat bijna 129 NM gevaren, PF 85,47. Een nieuw record voor ons en zal waarschijnlijk ook niet meer verbeterd worden. Tijd voor een grotere/snellere boot :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 28 aug 2011 18:15 #217709

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1078
Capolavoro schreef :
Overigens heeft de Twaalf Twintig (ORC1) het grootste deel van de reis op het wad en de zee doorgebracht, dus dat kan de verklaring voor de relatief lage PF niet zijn!.
Check z'n VP t.o.v. zijn reis in je hebt een deel van het antwoord. Daarnaast vertelde de schipper mij dat opkruisen op de Boontjes ook tijd heeft gekost, want dat waren grotendeels korte slagen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 28 aug 2011 18:50 #217718

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ArjanvdS schreef :
Daarnaast vertelde de schipper mij dat opkruisen op de Boontjes ook tijd heeft gekost, want dat waren grotendeels korte slagen.

alleen maar korte slagen, mogen we hopen, anders heeft hij buiten de betonning gevaren, en dat lijkt me geen goede zaak voor de voorzitter van de Noordzeeclub ;-)
Vooral ook omdat het niet mag van de 24uurs regels.....

Ben jij degene met de 5e prijs ORC3? Zo ja, dan gefeliciteerd!


groet
t
Laatst bewerkt: 28 aug 2011 18:54 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 29 aug 2011 04:22 #217753

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Geweldig om jullie verslagen te lezen!


@FMJ: Ik heb jou nog niet in dit lijstje staan. Op de 3e plek ORC2 zie ik 'Esprit de corps'. Heb jij daarop meegevaren?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 29 aug 2011 04:29 #217756

@hen3 esprit de corps is idd de boot van Olivier waarop fmj altijd meevaart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 29 aug 2011 05:05 #217768

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
En da's ook de nieuwe boot van de vorige eigenaar van Waveriders' Spirit 28.. Het wereldje is soms zó klein....
Laatst bewerkt: 29 aug 2011 06:12 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl