Wat ik in de nabespreking nog wil toevoegen is van geheel persoonlijke aard. Natuurlijk hebben we achter de schermen ook al nagesproken dus voor Thomas is het geen surprise. Vooraf wil ik zeggen dat ik zeer te spreken ben over het gedrag van een Spirit 36 en haar overall bootsnelheid. Als ze eenmaal weer getrimt is blijft ze lopen. Of het nu een 7e plek is of een fictieve 3e plek zonder spi, we hebben een topdag gehad en goed gezeild. Er had meer ingezeten maar dat is altijd en ik ben het eens met Thomas dat het goed is om te kijken waar de meeste winst te behalen is.
1) Het was voor mij vermoeiender dan normaal. Kan door de wind komen, de golven, een nieuwe boot. Kan van alles zijn. Na de nacht ben ik rond 05:00 gaan slapen en was rond 09:30 weer aan dek. Normaal is dat voldoende maar ik kon daarna maar niet aan de gang komen. Hier heb ik persoonlijk inzet laten liggen. Ik denk dat het komt mede door punten 2 en 3.
2) Ik vond sturen met de helmstok waarbij we de ene keer wel en de andere keer niet overtuigd waren best vermoeiend. Dat was voor mij een eyeopener in de keuze voor een andere boot. De boot was goed getrimt maar met of teveel zeil en/of net van achter inkomende golven aan lager wal was het niet altijd met 2 vingers sturen. Dat gaf bij mij dan wel eens het gevoel van "laten gaan" terwijl hier dan steeds wat verloren werd.
3) Persoonlijk ben ik rete verwend met mijn overloop & grootschoot bediening. Laat ik het anders zeggen. Ik heb op de Beauty mijn plek en mijn houding na 14 jaar wel gevonden. Hier vond ik het zwaarder gaan dan ik gewend ben en daardoor ben je niet zo actief als je zou kunnen zijn met het lozen van druk als je zou kunnen. Hier was ook nog winst te behalen. Het corrigeren werd aan boord eigenlijk hoofdzakelijk met het roer gedaan wat remt. Als ik nog een keer mee mag
zou ik met Thomas onder deze omstandigheden steeds elke 30 minuten een andere actieve grootzeil trimmer willen hebben. Je moet echt afwisselen want anders is het niet te doen.
5) Op ik meen 3 korte stukken hadden we de genua uit kunnen bomen en al dan niet een bull talie kunnen zetten. Dat waren 3 korte voor de windse rakken waar we samen wel wat hebben laten liggen. Eigenlijk hebben we die 3 korte rakken van samen zeg 1 uur zeilen als rustmoment gebruikt. Ook hier hadden we scherp moeten blijven en door moeten bijten.
6) Thomas haalde het al aan, we hebben een paar keer met voorzichtige zeilvoering gezeild. Dat waren echter relatief korte stukken waarbij de snelheid gemiddeld niet veel lager lag dan overall. En als je dan de wind even naar boven de 30 knopen ziet schieten ben je al weer blij dat niet alles er vol op staat.
7) Last but not least, ik had mijzelf zonder spinaker opgegeven. Althans met de beperkte info die ik nu heb van deze boot. Bij 8 knopen ware wind loopt de boot al zo hard dat een spinaker denk ik niet voldoende winst geeft. Je moet er wat mij betreft vanuit gaan dat de helft of meer van de rakken geen spinaker rakken zijn en dat ook meer dan de helft van de tijd er statistisch teveel wind staat. Je kan dus maar in gemiddeld max 20% van de tijd een spinaker zetten. Daarbij gaat een set en een drop van een spinaker in de nacht met een niet op elkaar ingespeelde bemanning ook sneller fout wat meer verlies geeft dan wat je ermee wint. Dit is een tactische keuze waarbij Thomas zelf kan bepalen met zijn veelvoud aan ervaring met deze boot wat juist is.
Ergo:
- De meeste wind haal je uit de juiste tactische keuze / gok door wel of niet met spinaker op te geven;
- Actievere grootzeiltrim kan naar mijn idee 0,1 - 0,2 per uur brengen in die uren dat je in de vlagen eigenlijk teveel zeil hebt staan. Ik schat in dat dit gedurende 12 uur het geval is geweest. Dan heb je het dus over rond de 2 mijl;
- De aanwezige zeilen die je dan wel hebt optimaal gebruiken geeft max 1 mijl winst over de gehele 24 uur;
Aan de startplek en de gekozen rakken heeft het niet gelegen. We namen aan het einde van de ochtend een beslissing waarbij Thomas al wist het wordt hiermee erop of eronder. Erop is het niet geworden. De wind deed niet wat we nodig hadden. Had net zo goed anders kunnen zijn met de shifts die we gezien hebben en vaak wel in ons voordeel gewerkt hebben.
- Boot was goed
- Startplek was goed
- Gekozen rakken waren goed (iedereen heeft wel 1 minder gunstig rak)
Lang verhaal voor een simpele conclusie van mijn kant. We waren als crew niet voldoende voorbereid op de noodzakelijke inspanning die eigenlijk gevraagd zou gaan worden met deze wind. Hier is de volgende keer de grootste winst te behalen wat mij beteft. Verwacht het onverwachte en bereid je er ook op voor. Zowel met slapen, trim, zeilwissels, uitbomen or what ever.
De rust! Ik voel mijn onderarm nog !!!
Michel