Nou, daarkomt mijn verslag van de 24 uurs op de Siddharta. Gestart in Volendam, dan mag geen verrassing meer zijn. Hieronder onze rakkenkaart.
Vooraf is het misschien aardig te bedenken dat wij varen met een Waarschip 870 van een jaar of 35 oud zonder al te veel trimmogelijkheden. Behalve natuurlijk de standaard zaken. Deze worden dan ook wel gebruikt. Het schip is eigenlijk niet noemenswaardig gemoderniseerd, maar de zeilen zijn natuurlijk best aardig, maar wel gewoon dacron. We varen slechts 1x per jaar samen in dit team en dat is met de 24 uurs. Verder gebruiken we het programma RAK niet, maar bepalen steeds op het water de komende 2 tot 3 rakken vooruit. Wel proberen we af en toe even via I-phone of laptop de windvoorspellingen te checken.
Hoe pakken wij het aan om toch de afgelopen 6 jaar constant in de top 3 van de ORC4 te varen?
- De schipper vaart al 21 jaar de 24 uurs
- En vaart bovendien een jaar of 11 met dit schip
- De week van te voren houden we de weersverwachting in de gaten
- We kiezen pas op vrijdag de definitieve startlocatie
- We hebben zo onze voorkeursrakjes gevonden in de loop der jaren
- De sfeer is altijd ontzettend goed
- We hebben geen vaste rollen: iedereen doet wat er op dat moment nodig lijkt. Is die boei nog niet geadministreerd? dan doe ik dat toch even? Wil je gaan slapen: dan slaap je toch even. Kortom, erg losjes allemaal.
- We houden onze administratie ontzettend goed bij (sinds de schipper ooit een stickertje verkeerd heeft geplakt en daardoor een dsq kreeg terwijl hij uitgerekend toen de 1e plaats overaal zou hebben gehad!). Dus ook onder weg de gevaren route steeds in een kaart intekenen, op een schrijfblok de boeien met tijdstip en wijze van ronden noteren. Alles wordt minstend 3x gechecked.
- En waarschijnlijk is de rating best gunstig...
Het moge duidelijk zijn dat wij het dus iets anders aanpakken dan veel toppers dat doen. Je kunt denk ik wel stellen dat naarmate de ORC klasse lager wordt, ook de zeilers minder. Juist om die reden hebben wij naast een grootzeil en HA ook altijd een spi en een genua 1 aan boord Die genua1 wordt dus nooit gebruikt maar als we die weg laten wordt onze rating zodanig dat we in de ORC5 belanden. En dan wordt de competitie wel erg mager. Over de spi is hier al veel geschreven. Wij varen gewoon met dat ding omdat het leuk is, al zal ik ook eens vragen bij de schipper hoe hij tegen deze hele discussie aan kijkt.
Dan onze wedstrijd.
Op de kaart is te zien dat wij heel lang op het Markermeer zijn gebleven. Pas om 7:30 gingen we de sluis door. Dit is gedaan omdat er op het Markermeer minstens evenveel wind stond als op het IJsselmeer en er bovendien lekker veel halve windse rakken waren.
Ons eerste rak na het startrak (dus MN1 naar BVK) was niet ons beste rak. Eigenlijk wat te hoog en dus bleven we net onder de 6kn. Maar terug kon de spi erop en maakten we het weer goed met 8,5 kn snelheid.
Daarna veel via de OVD5 en OVD3 gevaren. Rond een uur of 2300 is de eerste gaan slapen. Dat ging niet goed, want na een uurtje kwam hij zeeziek buiten. Toen ben ik een uur of 3 gaan slapen en werd tussen door even wakker omdat ik over moest naar de andere bank (geen slingerschotjes en wel overstag) en bovendien de zeezieke een pilletje had gekregen waardoor de ziekte wegzakte maar de slaap enorm toenam en hij dus opnieuw ging slapen. Na een uur of 3 ben ik er weer uit gegaan, rond een uurtje of 5 schat ik om de spi weer te zetten. Dat was een half uurtje genieten maar eigenlijk net iets teveel reachen. Een paar keer viel de spi in, even afvallen, vol laten vallen en weer koers oppakken. Ging best goed tot opeens een heel zacht "poefje" die we niet thuis konden brengen. Een blik naar de spi en ik zag zo het doek uit de lijken naar beneden komen. Best een apart gezicht en helemaal niet eng ofzo. Wel jammer dat het tijd kost om dan zo'n ding te bergen.
Zoals gezegd rond 7:30 door de sluis. Heel veel geluk met de schutting. Doordat we een klassiek tuigje hebben kon het grootzeil voor de wind gestreken worden (als je maar genoeg motorvermogen geeft vaar je vanzelf de wind dood). Hierdoor een J92 gepasseerd en konden wij mooi als laatste de sluis in. De deuren waren alweer dicht toen wij nog niet eens vast lagen. Even een strategische plek innemen in de sluis. Dat wil zeggen doorvaren naar voren en naast een toerdeelnemer gaan liggen. Want natuurlijk geldt wel de regel (vinden wij) dat de wedstrijdzeilers eerder de sluis uit mogen dan de toerzeilers. al met al na 2 minuten weer eruit en meteen door naar de KG boei.
Vanaf hier eerst zo ZO mogelijk zien te komen om daarna heerlijk lang halve wind naar het noorden te kunnen. Inmiddels wel door dat de spi ook niet meer gezet zou gaan worden, al was die er wel geweest. Het waaide toch wel goed door.
Ondertussen de zeezieke weer op de been en meteen aan de slag met het bakken van eieren met spek. Heerlijk! En dan maar weer eens kijken wat de wind gaat doen. Als je dat een paar keer doet onderweg dan had je kunnen zien dat alle bronnen aangaven dat de wind tussen 1400 en 1700 uur naar het WNW zou gaan om daarna weer terug te keren naar W. Wij hebben dus al rond een uur of 12 bepaald dat we via de Sport B naar de WV19 zouden gaan om te finishen. En dan gaan we terug rekenen. Om 1700 uur moeten we dan bij de Sport B zijn. Hoe komen we daar? En dan komt er dus een plan uit waar we ons aan gaan houden tenzij er niets van gaat koppen qua wind.
Nog maar een paar tosties in de pan en weer even checken of de voorspellingen gelijk blijven. Dat is zo en ondertussen zien we ook de buien aankomen boven Noord-Holland die gaan zorgen voor de winddraaiing. Het trekt helemaal dicht boven de WV12 (Den-Oever) en ook boven Medemblik. Daartussen een beetje een soort weergat, waar wij natuurlijk net lekker droog zaten. Achter ons donder en bliksem en precies als de winddraaiing in gaat zetten kunnen wij de KR-A ronden om naar de VF-A te gaan. Dit is nu dus geen voor-de-winds tak meer, maar een mooi ruime winds/halve winds rak! De GPS tikt in het surfen van golven af en toe de 10 knopen aan. Dat hebben we wel even nodig om om 1600 uur bij de VF-A te zijn. Om 15:55 zijn we daar.
Uiteindelijk blijkt dan dat de wind eigenlijk iets te vroeg te NW werd. We moesten dus tussen de VF-A en Sport B een slag maken. Eigenlijk het enige rak waar we dus echt wat hebben laten liggen, en een klein beetje op het eerste rak. Om 1700 uur waren we wel bij de Sport B. Het is daarna zenuwslopend als je de GPS ETA in de gaten gaat houden. Die verspringt van een ETA van 19:11 naar 19:16 naar 19:20... even extra aandacht voor de trim en hup weer een ETA van 19:15... De halfwinder er even op (mag, die is kleiner dan de spi) en dan blijkt dat dat helemaal niet helpt en misschien zelfs langzamer gaat. HA dus weer terug en even ervoor zorgen dat er geen 40 voeters boven ons langs gaan. Eruit loeven dus! Altijd een fantastisch laatste rak. Genieten! En dan, jawel, exact om 19:15 over de finish! Na ons gingen de strafmijlen in! Wat een timing!
Achteraf kun je stellen dat we eigenlijk maar op 1 rak echt wat hebben laten liggen, maar dat had in de eindmijlen niets uitgemaakt. We waren dan gewoon iets te vroeg gefinished. We hebben verder overal de juiste keuzes gemaakt en eigenlijk best ontspannen kunnen zeilen.
Dat we uiteindelijk met 10 mijl voorsprong op de 2 winners 950 zouden eindigen heeft ons wel verbaasd. Hoewel we gewoon goed hadden gevaren, zelfs een nieuw PR voor de schipper, was ook de 2e plaats overall een verrassing. Eigenlijk hechten we meer aan die 2e plaats dan aan de 1e in de ORC4.
Wat moet je verder dan nog zeggen? Gewoon goed gevaren en een mooi resultaat!
Durk-Jan