Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 30 aug 2011 15:23 #218350

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Persoonlijk vind ik de mogelijkheid om zonder spi in te schrijven in de wedstrijd (ORC-klasse) geen recht doen aan het wedstrijdkarakter. Voor de toerklasse, die meer het karakter heeft van een prestatietocht ligt dit nar mijn mening anders.

Ik heb een mailtje gestuurd aan de kustzeilers vereniging met het verzoek om de wenselijkheid van de mogelijkheid om zonder spi/genaker in te schrijven nog eens goed te overwegen. O.a. om de hiervoor genoemde reden. Inschrijvingsmogelijkheid zonder spi draagt mijns inziens niet bij aan een eerlijke wedstrijd.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Laatst bewerkt: 30 aug 2011 15:23 door Big Time.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 30 aug 2011 15:31 #218351

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
beewee schreef :
Had ik ook al geopperd:
- lichtweer boot met spi
- zwaarweer boot zonder spi

En dan met de best passende boot starten.

het kan nog eenvoudiger.
je kan tegenwoordig vast dezelfde boot gewoon twee keer inschrijven.....
tot vorig jaar ging dat op je unieke NED zeilnummer, maar nu krijg je een relingnummer van de organisatie en schrijf je in op bootnaam.
Dus:
1e keer inschrijven als Capolavoro1 met schipper ten Kortenaar met spi.
2e keer inschrijven als Capolavoro2 met schipper Beauty, zonder spi.

Kost alleen 2 maal inschrijfgeld.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 30 aug 2011 16:13 #218366

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Capolavoro schreef :
Wel of geen spi: in alle 13 eerdere 24uurs die ik gevaren heb is de spi er tenminste 1 rak op geweest, meestal wel 2. Laten we zeggen 10 mijl, van de 140 mijl bij een 24uurs met windje 3 a 4. Dat is dus 7% van de tijd, waarin je dan ca 50% sneller zeilt dan zonder spi. Winst ca 3,5 % dus... waarvoor je een straf-rating van 5% betaalt. Dat is te duur.
Als je "toevallig" een paar hele lange spi-rakken kiest verdien je wel meer dan 5% en is het dus winst.....
Behalve dat je, door meer spi-rakken te kiezen de voorgaande jaren, toch nog ingeleverd had, anders had RAK de voorgaande jaren wel meer spi-rakken voorgesteld. Verder is zelfs 5% niet voldoende voor serieuze winst, 5% is niet meer dan het break-even point. Het moet VEEL MEER dan 5% worden wil je echt qua klassering winst uit de spi halen.

Al met al een erg zwakke 'business case' dus, voor de spi in de 24uurs. Meenemen voor de lol kan een prima reden zijn, maar voor de klassering is het meenemen van een spi met deze cijfers niet meer recht te praten. Door het soort wedstrijd (geen upwind/downwind) en door het soort boot (planeren is geen optie) is de 5% penalty gewoon een maatje te groot, zoals je verderop ook concludeert.

Zo bekeken is standaard zonder spi inschrijven dus een manier voor waterverplaatsers om puntjes 'terug te pakken' van planeerbakken die de halvewindse rakken met hun code-weinig af stuiteren. Een tactische keuze dus, die winst oplevert voor waterverplaatsers. Als iedereen verplicht MET spi in zou schrijven, is het voordeel voor planeerbakken groter, bij geschikte wind.
Laatst bewerkt: 30 aug 2011 16:22 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 30 aug 2011 16:39 #218382

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
web schreef :
Zo bekeken is standaard zonder spi inschrijven dus een manier voor waterverplaatsers om puntjes 'terug te pakken' van planeerbakken die de halvewindse rakken met hun code-weinig af stuiteren.

Maar die planeerbakken lopen echt niet de hele 24 uur hard.
Zo heb ik beter gescoord op PF dan een paar J109s in de ORC1 die 3 en 4 werden.....
En dat terugpakken werkt alleen als alle waterverplaatsers voortaan zonder spi inschrijven, anders pakken te ook elkaar....
we gaan het volgend jaar zien, hoe dit wordt opgelost.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 30 aug 2011 16:52 #218394

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1078
Kun je mij eens uitleggen hoe je aan die 5% komt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 30 aug 2011 17:39 #218423

Nou, daarkomt mijn verslag van de 24 uurs op de Siddharta. Gestart in Volendam, dan mag geen verrassing meer zijn. Hieronder onze rakkenkaart.



Vooraf is het misschien aardig te bedenken dat wij varen met een Waarschip 870 van een jaar of 35 oud zonder al te veel trimmogelijkheden. Behalve natuurlijk de standaard zaken. Deze worden dan ook wel gebruikt. Het schip is eigenlijk niet noemenswaardig gemoderniseerd, maar de zeilen zijn natuurlijk best aardig, maar wel gewoon dacron. We varen slechts 1x per jaar samen in dit team en dat is met de 24 uurs. Verder gebruiken we het programma RAK niet, maar bepalen steeds op het water de komende 2 tot 3 rakken vooruit. Wel proberen we af en toe even via I-phone of laptop de windvoorspellingen te checken.

Hoe pakken wij het aan om toch de afgelopen 6 jaar constant in de top 3 van de ORC4 te varen?
- De schipper vaart al 21 jaar de 24 uurs
- En vaart bovendien een jaar of 11 met dit schip
- De week van te voren houden we de weersverwachting in de gaten
- We kiezen pas op vrijdag de definitieve startlocatie
- We hebben zo onze voorkeursrakjes gevonden in de loop der jaren
- De sfeer is altijd ontzettend goed
- We hebben geen vaste rollen: iedereen doet wat er op dat moment nodig lijkt. Is die boei nog niet geadministreerd? dan doe ik dat toch even? Wil je gaan slapen: dan slaap je toch even. Kortom, erg losjes allemaal.
- We houden onze administratie ontzettend goed bij (sinds de schipper ooit een stickertje verkeerd heeft geplakt en daardoor een dsq kreeg terwijl hij uitgerekend toen de 1e plaats overaal zou hebben gehad!). Dus ook onder weg de gevaren route steeds in een kaart intekenen, op een schrijfblok de boeien met tijdstip en wijze van ronden noteren. Alles wordt minstend 3x gechecked.
- En waarschijnlijk is de rating best gunstig...

Het moge duidelijk zijn dat wij het dus iets anders aanpakken dan veel toppers dat doen. Je kunt denk ik wel stellen dat naarmate de ORC klasse lager wordt, ook de zeilers minder. Juist om die reden hebben wij naast een grootzeil en HA ook altijd een spi en een genua 1 aan boord Die genua1 wordt dus nooit gebruikt maar als we die weg laten wordt onze rating zodanig dat we in de ORC5 belanden. En dan wordt de competitie wel erg mager. Over de spi is hier al veel geschreven. Wij varen gewoon met dat ding omdat het leuk is, al zal ik ook eens vragen bij de schipper hoe hij tegen deze hele discussie aan kijkt.

Dan onze wedstrijd.

Op de kaart is te zien dat wij heel lang op het Markermeer zijn gebleven. Pas om 7:30 gingen we de sluis door. Dit is gedaan omdat er op het Markermeer minstens evenveel wind stond als op het IJsselmeer en er bovendien lekker veel halve windse rakken waren.
Ons eerste rak na het startrak (dus MN1 naar BVK) was niet ons beste rak. Eigenlijk wat te hoog en dus bleven we net onder de 6kn. Maar terug kon de spi erop en maakten we het weer goed met 8,5 kn snelheid.

Daarna veel via de OVD5 en OVD3 gevaren. Rond een uur of 2300 is de eerste gaan slapen. Dat ging niet goed, want na een uurtje kwam hij zeeziek buiten. Toen ben ik een uur of 3 gaan slapen en werd tussen door even wakker omdat ik over moest naar de andere bank (geen slingerschotjes en wel overstag) en bovendien de zeezieke een pilletje had gekregen waardoor de ziekte wegzakte maar de slaap enorm toenam en hij dus opnieuw ging slapen. Na een uur of 3 ben ik er weer uit gegaan, rond een uurtje of 5 schat ik om de spi weer te zetten. Dat was een half uurtje genieten maar eigenlijk net iets teveel reachen. Een paar keer viel de spi in, even afvallen, vol laten vallen en weer koers oppakken. Ging best goed tot opeens een heel zacht "poefje" die we niet thuis konden brengen. Een blik naar de spi en ik zag zo het doek uit de lijken naar beneden komen. Best een apart gezicht en helemaal niet eng ofzo. Wel jammer dat het tijd kost om dan zo'n ding te bergen.

Zoals gezegd rond 7:30 door de sluis. Heel veel geluk met de schutting. Doordat we een klassiek tuigje hebben kon het grootzeil voor de wind gestreken worden (als je maar genoeg motorvermogen geeft vaar je vanzelf de wind dood). Hierdoor een J92 gepasseerd en konden wij mooi als laatste de sluis in. De deuren waren alweer dicht toen wij nog niet eens vast lagen. Even een strategische plek innemen in de sluis. Dat wil zeggen doorvaren naar voren en naast een toerdeelnemer gaan liggen. Want natuurlijk geldt wel de regel (vinden wij) dat de wedstrijdzeilers eerder de sluis uit mogen dan de toerzeilers. al met al na 2 minuten weer eruit en meteen door naar de KG boei.

Vanaf hier eerst zo ZO mogelijk zien te komen om daarna heerlijk lang halve wind naar het noorden te kunnen. Inmiddels wel door dat de spi ook niet meer gezet zou gaan worden, al was die er wel geweest. Het waaide toch wel goed door.
Ondertussen de zeezieke weer op de been en meteen aan de slag met het bakken van eieren met spek. Heerlijk! En dan maar weer eens kijken wat de wind gaat doen. Als je dat een paar keer doet onderweg dan had je kunnen zien dat alle bronnen aangaven dat de wind tussen 1400 en 1700 uur naar het WNW zou gaan om daarna weer terug te keren naar W. Wij hebben dus al rond een uur of 12 bepaald dat we via de Sport B naar de WV19 zouden gaan om te finishen. En dan gaan we terug rekenen. Om 1700 uur moeten we dan bij de Sport B zijn. Hoe komen we daar? En dan komt er dus een plan uit waar we ons aan gaan houden tenzij er niets van gaat koppen qua wind.

Nog maar een paar tosties in de pan en weer even checken of de voorspellingen gelijk blijven. Dat is zo en ondertussen zien we ook de buien aankomen boven Noord-Holland die gaan zorgen voor de winddraaiing. Het trekt helemaal dicht boven de WV12 (Den-Oever) en ook boven Medemblik. Daartussen een beetje een soort weergat, waar wij natuurlijk net lekker droog zaten. Achter ons donder en bliksem en precies als de winddraaiing in gaat zetten kunnen wij de KR-A ronden om naar de VF-A te gaan. Dit is nu dus geen voor-de-winds tak meer, maar een mooi ruime winds/halve winds rak! De GPS tikt in het surfen van golven af en toe de 10 knopen aan. Dat hebben we wel even nodig om om 1600 uur bij de VF-A te zijn. Om 15:55 zijn we daar.

Uiteindelijk blijkt dan dat de wind eigenlijk iets te vroeg te NW werd. We moesten dus tussen de VF-A en Sport B een slag maken. Eigenlijk het enige rak waar we dus echt wat hebben laten liggen, en een klein beetje op het eerste rak. Om 1700 uur waren we wel bij de Sport B. Het is daarna zenuwslopend als je de GPS ETA in de gaten gaat houden. Die verspringt van een ETA van 19:11 naar 19:16 naar 19:20... even extra aandacht voor de trim en hup weer een ETA van 19:15... De halfwinder er even op (mag, die is kleiner dan de spi) en dan blijkt dat dat helemaal niet helpt en misschien zelfs langzamer gaat. HA dus weer terug en even ervoor zorgen dat er geen 40 voeters boven ons langs gaan. Eruit loeven dus! Altijd een fantastisch laatste rak. Genieten! En dan, jawel, exact om 19:15 over de finish! Na ons gingen de strafmijlen in! Wat een timing!

Achteraf kun je stellen dat we eigenlijk maar op 1 rak echt wat hebben laten liggen, maar dat had in de eindmijlen niets uitgemaakt. We waren dan gewoon iets te vroeg gefinished. We hebben verder overal de juiste keuzes gemaakt en eigenlijk best ontspannen kunnen zeilen.
Dat we uiteindelijk met 10 mijl voorsprong op de 2 winners 950 zouden eindigen heeft ons wel verbaasd. Hoewel we gewoon goed hadden gevaren, zelfs een nieuw PR voor de schipper, was ook de 2e plaats overall een verrassing. Eigenlijk hechten we meer aan die 2e plaats dan aan de 1e in de ORC4.
Wat moet je verder dan nog zeggen? Gewoon goed gevaren en een mooi resultaat!

Durk-Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 30 aug 2011 17:44 #218425

  • Mathijs
  • Mathijs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 100
Leuk verslag, heel netjes gevaren en gerekend!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 30 aug 2011 18:36 #218451

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Alle deelnemers bedankt voor de verslagen, heel leuk om te lezen...

Capo, door jou zit ik continue te googlen en probeer (als leek) wat insight te krijgen in de materie. GPH, Polair diagram, ORC, J*x, VP, etc elke term moet ik opzoeken. Ik vind dat jij een beetje als 'Calimero' reageert (positive bedoeld !!) en wil er meer van weten.

Ik kan niet vinden of voor de 24-uurs het ORC is overgenomen, maar neem het aan:
- Je mag 5 dagen voor de wedstrijd een gunstiger handicap aanvragen door de spi te laten vallen (indien groter is dan j*1.6)
- Zag dat nummer 4 (ORC 3) een Z staan (zonder Spi?) maar de GPH is nog met spi
- Lees ook dat de aftrek max 2.5% is, waar komt de 5% vandaan?

Zie dat jou GPH in het alegmeen al wat ongustiger is vergeleken met zelfde model, begint in de ORC niet al bij het aanvragen van de meetbrief de wedstrijd. Als je bepaalde wedstijden wilt winnen, de meest optimale meeting neem, wat niet altijd de snelste setup hoeft te zijn. Of is mijn redenering verkeerd?

Ben persoonlijk meer voorstander van een box meeting ipv handicap ratings..

Groetjes, Robert
Laatst bewerkt: 30 aug 2011 18:38 door roberteb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 30 aug 2011 19:50 #218470

Veel respect voor de uitstekende prestaties van de andere ZF-leden!

Hierbij een korte impressie van onze 24uurs.

Ik deed voor de eerste keer mee en vond het geweldig! :woohoo:

Wij zouden met 5 man starten, doch een van ons moest om gezondheidsredenen afhaken. Waren we nog met 4. Omdat er helaas ook nog één werd geveld door zeeziekte :sick: rond middernacht, hebben we de boot met zijn 3-en gezeild. Met af en toe een man te kooi dus een veelal met 2 man. Geen punt, we deden mee aan de toertocht. Dat houd je jezelf voor als het allemaal niet helemaal naar wens gaat, nietwaar ;)

Vanuit Monnickendam zijn we naar Enkhuizen gezeild voor de start. Konden we meteen de spinnaker uitproberen, want die was nog niet eerder uit de zak geweest. :whistle: Gelukkig hadden we 2 ervaren spinnaker-zeilers mee en na een paar mijl lukte het prima om de spi vol en de koers recht te houden. Dikke pret met dik 9 knopen! Tijdens de wedstrijd hebben we welgeteld 5 mijl kunnen spinnakeren...

We startten in Enkhuizen, om zo ver mogelijk richting Den Oever te komen als op dat moment nog mogelijk was. We namen namelijk de gok om de Noordzee te kiezen. Leek ons een mooie tocht (en dat was het!) en ook het weer was daar beter voorspeld dan op het IJsselmeer. Het weer was inderdaad prima; steady wind en geen onweer. Tactisch was het natuurlijk geen handige keuze. Helaas waren we anderhalf uur later dan gepland in Den Oever, waardoor we uuuuuren deden over het kruisrak naar SG8 met 2 knopen stroom op kop :-(
Daarna keerde het tij, dat wil zeggen, wij rondden SG8 en kregen het tij mee tot het Stortemelk, zo'n 35 mijl verderop. Heerlijk surfend, haalden we gemiddelden van rond de 10 knopen :P

Dat moesten we uiteraard weer bekopen met stroom tegen op het Wad. Bij Kornwerd kwamen we erachter dat we de verkeerde boei hadden gerond vlak voor de sluis. :blush: Dus toen de sluis open ging, gingen wij weer terug om alsnog de BO8 te ronden i.p.v. de BO9. Hadden we tijd om soep op te warmen voor de volgende schutting.

We lieten de waterhoos even voorgaan:

en gingen het IJsselmeer op. Het donder-bliksem-stortbui ritueel van zaterdagmiddag kennen jullie waarschijnlijk allemaal wel, dus daar zal ik niet over uitwijden. Verder ging het volgende uren van rifje derin (1-2), rifje deruit (2-1).

O ja, de uitslag natuurlijk. Op prestatie plek 179 van de 507. Genoeg ruimte voor verbetering dus...

Wat gaan we volgend jaar (dan doen we zeker weer mee) anders doen:
  • enkele keren samen voorbereiden (spinnaker trainen!)
  • met meer man de navigatie voorbereiden
  • een duidelijke keus maken voor een mooie tocht of een optimale wedstrijd
  • de tijd nemen om naar de beste startplek te varen
  • het ronden van de juiste boeien altijd verifiëren
  • een achterhut goed als slaaphut inrichten (slingerzeil o.i.d.)
Maar bovenal: plezier hebben in het zeilen blijft het belangrijkst!

Groeten,
tOm.
Django 7.70
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 31 aug 2011 03:12 #218489

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
roberteb schreef :
Ik kan niet vinden of voor de 24-uurs het ORC is overgenomen, maar neem het aan:
- Je mag 5 dagen voor de wedstrijd een gunstiger handicap aanvragen door de spi te laten vallen (indien groter is dan j*1.6)
Bij de 24uurs en veel andere wedstrijden is dat niet het geval; na de inschrijving zijn wijzigingen NIET mogelijk.roberteb schreef :
- Zag dat nummer 4 (ORC 3) een Z staan (zonder Spi?) maar de GPH is nog met spi
Je hebt gelijk! Die is eigenlijk 2e! Dat zal in de definitieve uitslag nog wel rechtgetrokken worden.roberteb schreef :
- Lees ook dat de aftrek max 2.5% is, waar komt de 5% vandaan?
die 2,5% was tot 1 of 2 jaar geleden. Nu staat op elke meetbrief (zie www.noordzeeclub.nl) een aparte Zonder Spi rating. Die scheelt in de meeste gevallen ca 5,5% met de gewone GPHroberteb schreef :
Zie dat jou GPH in het alegmeen al wat ongustiger is vergeleken met zelfde model, begint in de ORC niet al bij het aanvragen van de meetbrief de wedstrijd.

Dat valt wel mee, maar mijn Spirit is een 36S, met een giek van 1 meter langer. Dat kost wat in de rating.
Verder heb ik de standaard spi (en een kleinere) en expres een genua van maar 130%, terwijl de boot (rails op dek) wel ruim een 150% genua kan hebben. Maar die is erg slecht voor de rating en je gebruikt m bijna nooit, dus die heb ik bewust niet.
groet
t
Laatst bewerkt: 31 aug 2011 03:13 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 31 aug 2011 03:17 #218490

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
paalsteek.nl schreef :
We lieten de waterhoos even voorgaan:

Mooie tocht gehad zo te horen, leuk dat jullie zo genoten hebben.
Dat hoosje kwam zo te zien vlak bij de sluis langs?
Maakte hij mooi veel lawaai? ;-)
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 31 aug 2011 06:18 #218509

Ja, hij ging vlak ten zuiden van de afsluitdijk langs. Toen hij bij Friesland aankwam loste hij in het niets op. We hebben nog gekeken of er koeien in het rond vlogen, maar die had hij blijkbaar onderweg niet meegezogen :lol:

Het lawaai was trouwens nog niks vergeleken met de stortbui die er achteraan kwam.
Django 7.70
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 31 aug 2011 12:07 #218565

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
voor de liefhebbers heb ik nog even een extra verslagje gemaakt van onze 24uurs, nl van elk rak apart de koers, snelheid, wind, performance etc, met wat leuke conclusies aan het eind.
Het is een ZIP van een PPS, dus Powerpoint en WInzip nodig....

Bijlage:

Bestandsnaam: 2011 24u per rak.zip
Bestandsgrootte:82 KB


groet
t
Laatst bewerkt: 31 aug 2011 12:11 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 31 aug 2011 17:22 #218609

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Mooi systeem en ik deel je conclusies op het eerste gezicht. Als het snel uit je systeem te halen is zou ik graag zien of een eigen visie die ik met je gedeeld heb er ook is uit te halen. Op mijn boot is het killing om de vlaag op te vangen met roerdruk. Alles wat de boot aan druk niet om kan zetten in snelheid moet je lozen en niet naar helling laten gaan.

Om dit te visualiseren vaar ik met tieners met een fikse bries bijvoorbeeld een kruisrak tussen 2 vaste punten 5 keer met alleen het voorzeil. Roer staat exact in het midden tot zelfs ietsje naar loef. We meten de tijd en we nemen dan de snelste tijd als referentie. Dan zetten we een deel van het grootzeil erbij en proberen we die snelste tijd waar we alleen op het voorzeil gevaren hebben te verslaan. Zonder goede training en samenspel tussen stuurman en grootzeiltrim is dat bij mij onmogelijk. Zeker vanaf 12-15 knopen ware wind. De grootzeiltrimmer moet bij mij het stuurrad in de gaten houden. Als het merkteken (midscheeps) voorbij punt x komt is het overloop wat laten gaan, punt y fijntrim los. Punt z is neerhouder losser voor meer twist en punt what ever is grootschoot lozen. Om ze dat snel te leren bind ik het rad zo vast dat er maximaal 10 graden roeruitslag gegeven kan worden. De trimmer beheerst dan zowel de helling, de snelheid als de roerdruk.

Kan jij van een winderig rak eens een relatie neerzetten tussen de gemeten windsnelheden en de boot snelheden op dat moment? Of liggen de data input momenten te ver uit elkaar dat ze niet op elkaar betrekking hebben? Met andere woorden, kunnen we zien of het niet constant lozen van het grootzeil meer helling (te veel) en dus minder snelheid geeft door teveel aan roerdruk? Als die relatie er namelijk aantoonbaar niet is maakt dat het werk een stuk eenvoudiger. :laugh:

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 31 aug 2011 17:26 #218611

Maar wat bedoel je precies met opvangen van de vlaar met roerdruk? Zorgen dat de schuit ten allen tijde rechtdoor blijft gaan?
Of oploeven en afvallen bij het begin en eind van de vlaag?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 31 aug 2011 18:14 #218628

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Beauty schreef :
Kan jij van een winderig rak eens een relatie neerzetten tussen de gemeten windsnelheden en de boot snelheden op dat moment?

ja hoor. 10 minuten uit een heel winderig rak in de middag, WV19 naar KRA.
Dat is schijnbaar halve win, dus ietsje ruimer (TWA ca 125).
Zo'n rak waarop je geen wind kan lozen door op te sturen....
Wind lekker veel, 20 tot 30 kts (7B)



de metingen zijn elke seconde de SOG en de TWS.
Ik zie hierin niet dat de snelheid terugloop als de wind toeneemt, jij?

Nu ken ik die boot een beetje... Een paar momenten flink roer geven is wel ietsje remmen, maar schoot los is zeker ook remmen. de vraag is wat het meeste remt, dat moeten we dus niet doen, het meeste remmen....

groet
t
Laatst bewerkt: 31 aug 2011 18:26 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 31 aug 2011 18:17 #218630

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Een klein beetje de schoot lossen, en tegelijk een klein beetje (en niet te schielijk!) opsturen. En zodra je wat opgeloefd bent de schoot zo mogelijk weer wat aantrekken, en na de vlaag weer langzaam afvallen, en zo ben je heerlijk actief bezig.. :)
Laatst bewerkt: 31 aug 2011 18:18 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 31 aug 2011 18:22 #218634

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
beewee schreef :
Een klein beetje de schoot lossen, en tegelijk een klein beetje (en niet te schielijk!) opsturen. En zodra je wat opgeloefd bent de schoot zo mogelijk weer wat aantrekken, en na de vlaag weer langzaam afvallen, en zo ben je heerlijk actief bezig.. :)

en dat 24 uur lang met wind 6 a 7 en 30m2 genua en 30 m2 grootzeil....
stuur jij je auto ook met het gaspedaal?
Ik doe dat met het stuur!

groet
t
Laatst bewerkt: 31 aug 2011 18:25 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 31 aug 2011 19:10 #218641

Maar ehm, het was toch ook een trimclinic??!! En dan komt nu het hoge woord eruit, sturen doe je met je roer.... :unsure:

Beauty schreef :
Als ik nog een keer mee mag :laugh: zou ik met Thomas onder deze omstandigheden steeds elke 30 minuten een andere actieve grootzeil trimmer willen hebben. Je moet echt afwisselen want anders is het niet te doen.
Michel
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 31 aug 2011 19:22 #218646

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@t

Natuurlijk ken jij je boot het beste maar we zijn hier nu toch open aan het discusieren. We stellen ons kwetsbaar op en ik probeer mijn ervaring op jouw boot te projecteren. Dat is dus mijn moment om wat te leren. Onder deze omstandigheden zo zeilen met mijn boot is dus echt geen optie, vandaar dat ik het erover heb. Wat dat betreft is inderdaad de SP36 veel vergevingsgezinder dan mijn D34.

Ik kom op 4 momenten waarop het wel gebeurt. Ze duren alle 4 zo rond de 25 seconden. En wel direct in het begin, bij 155, 370 en als laatste 420.
Van de 600 seconden is 100 seconden hier zo'n 15% van de tijd.

Volgens je polar moet je met meer dan 20 knopen wind steeds harder kunnen lopen dan 8 knopen. Als ik snel een mediaan trek komen we gemiddeld lager uit dan die 8 knopen. Ik zoek een mogelijke oorzaak. In de meerderheid van de grafiek volgt de SOG lekker de TWS curve en in sommige gevallen gaat de SOG zelfs omhoog terwijl de TWS afneemt. Zeker over BB varend waarbij we soms de golven iets van achterin hadden kan een golf je lekker meenemen. Dat is een van de zaken die ik eruit haal.

In 15% van de tijd, wat ik veel vindt, zie ik grofweg dat we 0,2 verliezen aan SOG terwijl die minsten gelijk had moeten blijven of eigenlijk had moeten toenemen. Die 0,2 is dan weer wat mij heel erg mee valt. Dat verlies is bij mij echt een stuk groter.

Wat ik overigens bedoel met het opvangen met het roer is het volgende. Boot is in balans, er komt een vlaag in, boot krijgt druk, kan de druk niet direct en niet allemaal omzetten in snelheid en krijgt helling. Om allerlei factoren wordt de boot loefgierig en dat wil je uiteindelijk corrigeren / opheffen. Hier gingen we voor corrigeren door wat meer roerdruk te geven terwijl bij mij het zonder lozen echt niet gaat. En dan bedoel ik niet de schoot los gooien maar zoals ik al eerder schreef in stappen spelen met de trim.

Kortom, ik zie het dus wel maar ook al zou het er zijn, het negatieve effect is op 24 uur minimaal. Als we er al 24 uur last van zouden hebben scheelt het in totaal maar max 1 mijl.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 31 aug 2011 19:22 #218647

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
roozeboos schreef :
Maar ehm, het was toch ook een trimclinic??!! En dan komt nu het hoge woord eruit, sturen doe je met je roer.... :unsure:

Beauty schreef :
Als ik nog een keer mee mag :laugh: zou ik met Thomas onder deze omstandigheden steeds elke 30 minuten een andere actieve grootzeil trimmer willen hebben. Je moet echt afwisselen want anders is het niet te doen.
Michel
Er waren geloof ik 6 man aan boord, en dan is er behalve Beauty niemand aan boord die weet hoe je de grootschoot moet bedienen, of 'm even wil aflossen? Slavendrijverij noemen ze dat geloof ik... :P :evil:


Nu ff zonder dollen: wel prachtig dat jullie openlijk jullie fouten (nou ja, meer onvolkomenheden) evalueren en er duidelijk ook van leren. (en nu is de accu op..)
Laatst bewerkt: 31 aug 2011 19:26 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 31 aug 2011 19:31 #218649

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Ho ho, geen verkeerde indruk a.u.b. :laugh:
De crew was top. Maar laat ik het op mijzelf blijven betrekken. @t vaart al jaren een top 10 klassering al dan niet met beker maar hij wil ook een keer een 1 :laugh: .

Als ik hem daarbij kan en mag helpen dan graag. Bij mij aan boord was er al lang iemand aan de grootzeiltrim gaan werken want we zouden steeds uit het roer gelopen zijn. De Sp 36 kan echter veel zeil hebben en toch blijven lopen.

Als we het echter hebben over het bij elkaar sprokkelen van halve of hele mijlen op de hele 24 uur dan zou dit wel 1 punt zijn die ik persoonlijk in het lijstje op zou nemen.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 31 aug 2011 19:33 #218650

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Geen trim? De blokken vlogen aan diggels en de popnagels van de neerhouder sprongen eruit. Dat kostte @t zijn nachtrust.

:laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 01 sept 2011 03:35 #218663

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Beauty schreef :
@Ik kom op 4 momenten waarop het wel gebeurt. Ze duren alle 4 zo rond de 25 seconden. <knip> Kortom, ik zie het dus wel maar ook al zou het er zijn, het negatieve effect is op 24 uur minimaal. Als we er al 24 uur last van zouden hebben scheelt het in totaal maar max 1 mijl.
Michel,
zo zie ik het ook, het kost bijna niets. Het ziet er wel serieus uit, 20 graden roer voor een paar seconden, maar wat schoot slacken en weer aanhalen (beetjes) kost ook snelheid. Vast ook wel een mijltje over de hele race.
Vergeet niet dat het plaatje van deze 10 minuten het stuk is met het meeste wind van de hele 24uur, en de meeste vlagen ook.
Het heeft ook te maken met de ervaring op de boot van de stuurlieden. Ik denk dat ik vlagen een stuk soepeler kan opvangen dan mensen die de boot minder goed kennen, en dan gaat die 0,2kts er niet af maar komt er 0,5 bij.... kwestie van precies goed de vlaag opvangen met sturen, en dan als de snelheid toeneemt weer wat afsturen.
Jouw boot is natuurlijk net iets kleiner, een erg groot grootzeil en vermoedelijk een minder effectief roer. Vergeet niet dat dit balansroer 1.60m diep steekt en (bewust gekozen) een NACA0016 profel heeft (was oorspronkelijk een NACA0013). De 0016 is ietsje dikker maar overtrekt veel minder snel. En dat merk je! We hebben geen enkel moment gehad dat begon te lijken op 'geen grip meer' of een begin van overtrekken. OOk met 25 graden roer en 25 graden helling kun je gewoon doorsturen (remt wel natuurlijk).
En de hoeveelheid werk, 24uur lang, met schoot ipv (of eigenlijk én) roer is niet vol te houden, we werden gewoon ook moe...
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 01 sept 2011 05:45 #218690

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Klopt, zoals ik zei, de mijne zoekt linea recta de dijk op met deze omstandigheden of loopt uit het roer bij de zwaarste vlagen. Het zwaartepunt bij de SP36 ligt na een goede trim setting op geconcentreerd sturen. Dat is mij nu wel duidelijk geworden.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.209 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl