Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 01 sept 2011 05:47 #218691

Capolavoro schreef :
beewee schreef :
Een klein beetje de schoot lossen, en tegelijk een klein beetje (en niet te schielijk!) opsturen. En zodra je wat opgeloefd bent de schoot zo mogelijk weer wat aantrekken, en na de vlaag weer langzaam afvallen, en zo ben je heerlijk actief bezig.. :)

en dat 24 uur lang met wind 6 a 7 en 30m2 genua en 30 m2 grootzeil....
stuur jij je auto ook met het gaspedaal?
Ik doe dat met het stuur!

groet
t
Sturen met het gaspedaal is hip, noemen ze driften ;) :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 01 sept 2011 05:48 #218692

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1078
Wat Beauty zegt, zo vaar ik 'm ook. Als de roerdruk even te veel wordt met de grootschoot lossen en daarna direct weer aan. Is gemakkelijk vol te houden (althans, op mijn boot) en kost geen noemenswaardige snelheid.
Het kan zijn dat je een Spirit anders moet varen, geen idee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 01 sept 2011 06:00 #218697

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ArjanvdS schreef :
Wat Beauty zegt, zo vaar ik 'm ook. Als de roerdruk even te veel wordt met de grootschoot lossen en daarna direct weer aan. Is gemakkelijk vol te houden (althans, op mijn boot) en kost geen noemenswaardige snelheid.
Het kan zijn dat je een Spirit anders moet varen, geen idee.

de waarheid ligt vast ergens in het midden. Wij hebben erg veel met sturen gedaan, en te weinig met de grootschoot/overloop.
Maar het verschil zal toch minimaal geweest zijn, in mijlen....
Overigens, Arjan, als jij had ingeschreven zonder spi zou je overall ORC-klassen 2e zijn geweest (als je de spi idd niet gebruikt hebt).
Da's knap!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 01 sept 2011 09:05 #218741

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Zoals vaak blijk ook ik zaken analyseren totdat ze een plek krijgen. De Spirit is sportief genoeg om met actieve grootzeiltrim voordeel te behalen. Ik realiseer me nog een aantal zaken.

1) De oefeningen waar ik over sprak tijdens het zeilen met tieners op mijn boot waren voornamelijk aan de wind. Hier is de helling al groter dan halve wind of soms iets lager varend dan halve wind. Blijft staan dat mijn D34 toch eerder uit het roer loopt dan de Sp 36;

2) Het achterlijk van de Capolavaro van het grootzeil heeft zijn diensten meer dan bewezen maar krijgt ruimte in het achterlijk als er 24 uur lang met wind wordt gevaren die meer dan de helft boven de 20 knopen heeft gezeten. Dat zie je aan een lichte "knik" in het doek welke verticaal loopt in het zeil langs de zeillatten. Ik denk dat met dit grootzeil van Capo er net zoals bij een opti met een wat losse spriet in een windvlaag ook wat meer druk kan ontsnappen dan dat het geval zou zijn met een splinter nieuw zeil op deze SP 36. Mijn grootzeil is geheel doorgelat met geprofieleerde latten. Bij een strakke trim heeft het achterlijk eigenlijk geen marge meer om zelfstandig te lozen. Zo heb ik het ook gewild maar het nadeel is dan wel dat als de druk toeneemt er eerder trim aanpassingen worden gevraagd.

We zouden mijn zeil eens op die van @t kunnen zetten? :laugh:

Gr Michel
Laatst bewerkt: 01 sept 2011 09:05 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 01 sept 2011 10:54 #218778

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Beauty schreef :
Ik denk dat met dit grootzeil van Capo er net zoals bij een opti met een wat losse spriet in een windvlaag ook wat meer druk kan ontsnappen dan dat het geval zou zijn met een splinter nieuw zeil op deze SP 36. Mijn grootzeil is geheel doorgelat met geprofieleerde latten. Bij een strakke trim heeft het achterlijk eigenlijk geen marge meer om zelfstandig te lozen.

Dat is helemaal waar. Komt nog bij dat door onze losgeschoten neerhouder, die nu met een lijntje weer op zijn plek gezet was, we niet de maximale spanning op het achterlijk hebben gehad.
Ik had graag de neerhouder strakker gehad (heb ik ook een paar keer gedaan) maar hij stond zeker niet zo strak als ik normaal (met popnagels ipv een touwtje) zou doen.
En daardoor loosde het achterlijk ook nog eens extra.
Uit het roer lopen dreigt bij de Spirit alleen als je halve wind met spi vaart (zeg 110 TWA, 85 AWA)met meer dan 15 kts wind. Ik zeg 'dreigt' want in 10 jaar varen is het me nog nooit gebeurd dat we uit het roer liepen...

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 01 sept 2011 18:11 #218925

Capolavoro schreef :
Ik zeg 'dreigt' want in 10 jaar varen is het me nog nooit gebeurd dat we uit het roer liepen...
t

Als het weblog het weer doet zal ik het verslag van onze 24 uurs opschrijven maar laat ik stellen dat het aantal keren dat wij uit het roer zijn gelopen niet op één hand te tellen zijn......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 05 sept 2011 07:48 #219662

  • Swokey
  • Swokey's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
Weer een heel ander vraagje. Is bij jullie de post al langs geweest van de kustzeilers met daarbij jullie nieuwe jaarcijfer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 05 sept 2011 09:09 #219689

Swokey schreef :
Weer een heel ander vraagje. Is bij jullie de post al langs geweest van de kustzeilers met daarbij jullie nieuwe jaarcijfer?

Bij ons in iedergeval nog niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 05 sept 2011 12:11 #219764

  • Swokey
  • Swokey's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 137
commeraal schreef :
Swokey schreef :
Weer een heel ander vraagje. Is bij jullie de post al langs geweest van de kustzeilers met daarbij jullie nieuwe jaarcijfer?

Bij ons in iedergeval nog niet.

Oke, Bij ons ook nog niet. Dacht dat het vorige jaren altijd al meteen in de week na de 24 uurs al binnen was. Wil dit jaar toch wel weer naar mijn nieuwe jaar cijfer 5 kijken :lol: Dat voor ons een nieuw PR was en ook onze hoogste plaats tot nu toe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 07 sept 2011 17:43 #220632

Weblog is nog steeds offline dus ik heb het ff op een andere manier opgelost.

Verslag van de 24 uurs Race met de Spero Invidiam
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 07 sept 2011 18:09 #220637

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6324
Mooi verslag d32 gebruiker. Zo te lezen zaten we zo ongeveer op dezelfde tijd in de buurt van de Sport A met twee waterhozen aan stuurboord en de bliksem vlak voor ons.

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 27 dec 2011 21:31 #251138

Het heeft even geduurd maar hier dan ook een klein verslag van onze 24 uurs race. Waar de winter wel niet goed voor is.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 28 dec 2011 06:58 #251173

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Altijd leuk om zo'n verlate reportage te aanschouwen in de "winter" maanden.
Doe je volgend jaar weer mee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 28 dec 2011 07:07 #251177

groom schreef :
Altijd leuk om zo'n verlate reportage te aanschouwen in de "winter" maanden.
Doe je volgend jaar weer mee?
Dat is wel de bedoeling. Kijken of we wat hoger kunnen eindigen :)

Na de afgelopen 24 uurs race en ook volgend seizoen zijn we druk met alle koersen en snelheden aan het opschrijven voor een kloppend pooldiagram. Dit zodat we deze in RAK4.3 kunnen invullen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 19 feb 2012 08:48 #264659

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1078
Uit de NoR 2012 blijkt dat men een scheiding tussen wel/niet spi heeft aangebracht. Er is dus geluisterd, goede zaak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 19 feb 2012 10:13 #264672

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ja, er is geluisterd.

er is wel de nodig correspondentie voor nodig geweest, vele emails over en weer......
maar goed, 2011 was jammer, 2012 wordt weer een leukere en eerlijkere 24uurs!

groet
thomas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.152 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl