Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 29 aug 2011 05:55 #217792

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1078
Capolavoro schreef :
alleen maar korte slagen, mogen we hopen, anders heeft hij buiten de betonning gevaren, en dat lijkt me geen goede zaak voor de voorzitter van de Noordzeeclub ;-)
Vooral ook omdat het niet mag van de 24uurs regels.....

Ben jij degene met de 5e prijs ORC3? Zo ja, dan gefeliciteerd!

Precies, die korte slagen kostte hem veel tijd (richting Kornwerd kun je weer wat 'langere' slagen maken). Inderdaad ben ik 5e geworden, dank voor de felicitatie en ook gefeliciteerd met de 7e plek.
Laatst bewerkt: 29 aug 2011 05:58 door Reganto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 29 aug 2011 06:20 #217797

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12545
Ook van mijn kant felicitaties aan allen.

Kreeg een krantenfoto met Sint en Piet op een boot bij de aankomst, maar kan m niet plaatsen, is PDF-je
Hebben jullie die boot ook gezien??
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 29 aug 2011 06:24 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 29 aug 2011 14:34 #217963

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
nogmaals eens goed naar de uitslagen gekeken, want er zijn toch wel rare dingen....
Wat ik eerst over het hoofd had gezien is dat in de ORC3 de nummers 1, 2 en 4 hebben ingeschreven ZONDER spinaker.
Daardoor wordt hun rating behoorlijk gunstiger.
In het geval van de Capolavoro ruim 5% gunstiger, dus dat zal voor de nummers 1, 2 en 4 ook wel gelden.....

Vroeger was er in elke ORC klasse nog een aparte klasse voor boten die zonder spi inschreven, en daar zaten dan 1 of 2 bootjes in.

Maar nu wordt met en zonder spi gewoon door elkaar uitgerekend.

Het weer (wind 5, eigenlijk de hele tijd, en soms 6 a 7B) betekent voor veel schepen dat ze toch niet spinakeren. Wij ook niet, de spi's zijn niet uit de zak geweest.....

Het verklaart het verschil tussen de ORC 1, 2 enerzijds, allemaal MET spi ingeschreven, en de ORC3, veel zonder spi, en die krijgen dus geweldige uitslagen, door de 5% verbeterde rating......

Wel een beetje zuur....
wij hebben geen spi gebruikt, maar ingeschreven met spi, want je weet nooit hoe hard het waait, bij de inschrijving in juli.....

Met onze rating zonder spi waren we 3e of 2e geweest, en de Tien 10 van ArjenvdS dan 2e of 3e, afhankelijk van zijn en onze rating-wijzigingen....

gegokt en verloren....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 29 aug 2011 15:50 #217987

Dat is inderdaad behoorlijk wrang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 29 aug 2011 16:02 #217997

@beewee, waverider82
En Olivier is weer mijn zwager, de wereld is heel klein.

Volgend jaar doen wij ook mee, we zijn al bemanning aan het werven!
Laatst bewerkt: 29 aug 2011 16:04 door Maarten-Jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 29 aug 2011 16:06 #218000

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
waverider82 schreef :
Dat is inderdaad behoorlijk wrang.

Hoezo wrang??
Als je inschrijft met spi kun je hem ook gebruiken.Dat de Capalavoro dat niet gedaan heeft is hun keuze.Een goed getraind,op elkaar afgestemd team,met de juiste spinnakers aan boord ,heeft dan al voordeeel.
Met alle respect ;team Capalavoro zat zo niet in elkaar.
Een mooie 7e plek behaald.Bravo.
Achteraf analyses over hoe het had kunnen zijn als.......vind ik niet zo interessant.

Groet,

Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 29 aug 2011 16:11 #218005

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Is dat ook niet een deel van de 24uurs; een beetje gokken?
You win some, you loose some. Wel balen, maar part of the game

Op hoeveel rakken zou je hem hebben kunnen gebruikt op een gemiddelde 24uurs. Hoeveel %mijlen (snelheid) scheelt dat dan ongeveer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 29 aug 2011 16:21 #218013

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Analyses wat je de volgende keer beter kan doen zijn wel degelijk zinvol.

Je kunt je bijvoorbeeld afvragen, of je zelfs met andere wind wel meer dan 5% overall uit een spinnaker gehaald had, bij een 24uurs met een waterverplaatser. En dan de volgende keer wellicht die spinnakers bewust thuis laten... of toch weer meenemen en dezelfde gok wagen, omdat-ie de moeite waard is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 29 aug 2011 16:22 #218014

Het scheelt ook wat voor spinakers je aan boord hebt. Ik begreep van FMJ dat de paarse spinaker die op mijn afbeelding -->
wordt gebruikt een spinaker is voor zwaar weer, zware kwaliteit doek en minder oppervlak. Die gebruiken ze nu ook nog op de JOD 35 die hierboven wordt besproken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 29 aug 2011 16:27 #218018

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
ANDO schreef :
waverider82 schreef :
Dat is inderdaad behoorlijk wrang.

Hoezo wrang??

Achteraf analyses over hoe het had kunnen zijn als.......vind ik niet zo interessant.

BAM, spijker op zo'n kop.. Ik lees van Capalavoro 'wat als...', heel erg jammer. Geef toe, alleen winnen telt (voor de boeken), maar een 7de plaats is toch ook niet verkeerd.

Ik kijk er naar uit om te horen wat de echte verbeterpunten zijn en waar het is blijven liggen. Anders volgend jaar een aparte CAPO klasse :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 29 aug 2011 16:29 #218020

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6325
En zo is het, je gokt en moet het ermee doen. Eenmaal een keuze gemaakt kun je niet meer terug. Dat is juist ook zo leuk aan de 24 uurs.

Wij hebben Thomas zaterdagavond nog even de hand geschud en ik kan niet zeggen dat zijn hoofd op 'wrang' stond ;)

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 29 aug 2011 16:56 #218030

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12545
Het wel of niet opgeven en al of niet gebruiken van een spi is bij elke wedstrijd een aandachtspunt. Ik voer t in mijn wedstrijdprogramma in en dan wordt er automatisch een andere rating gebruikt voor de berekeningen. Als je kiest voor een spi en m niet gebruikt is t jouw keuze, allebei.Zoals Capo zegt, een punt om volgendjaar te overwegen , hij zal ons vast wel kunnen vertellen wat de winst in mijlen zou zijn geweest, net zoals hij al kon vertellen welke plaats hij had gehad als hij de spi thuis gelaten had
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 29 aug 2011 16:57 #218031

Iedereen van harte gefeliciteerd met de behaalde plaats.
Hier ook een klein verslagje van onze eerste 24 uurs race.
Eenmaal de motor aangeslingerd in Kornweerderzand om naar de startlijn te varen bleek er geen koelwater uit de motor te komen 18:15. Wat nu? Is de wierpot wel vol met water. Ja! Is die verstopt? Nee! Nog een keer proberen 18:30. Weer geen koelwater! Wat nu? Zwaar overleg met ze alle rond de motor. Koelslangen los getrokken en doorgeblazen 18:45. Alles lijkt goed. Is het impeller dan?? Nog een keer overleg. (De impeller hebben we 1.5 maand geleden zelf vervangen. ) Zou het dan toch de koelwater pomp zijn. Er blijft niks anders over. Arggh Stressss! Gereedschap erbij en de waterpomp los gehaald 19:00. De bovenplaat van de pomp geschroefd 19.05. Impeller ziet er goed uit. Wat nu? De oude eigenaar (Hans) was erbij. Hij kwam uiteindelijk met de goude tip. De bovenplaat was zover ingevreten dat de impeller lekte. Door de bovenplaat om te draaien en veel vasseline te smeren 19.15 starte we de motor. Is er koelwater. JA! Wohoehoe. Trosse los en we gingen. We waren net op tijd bij de startlijn. 19.42. Onderweg nog een BAV proberen duidelijk te maken dat hij zijn ankerlicht aanhad en niet zijn 3 kleuren licht. Volgens mij begrepen ze ons niet of het 3 kleuren licht deed het niet. Ze zijn wel gestart. Gelukkig zijn we ze s'nachts niet tegen gekomen.

Best spannend de start. Hoe werkt dat allemaal. Dit is onze eerste zeilwedstrijd. We zijn netjes achter een paar andere boten aangevaren. We hadden meteen een mooi kruisrak te pakken en flink wat golven.
Toen werd het donker. We waren met ze vieren (Wij met ze 2tje, de oude eigenaar en een goede vriend). Afgesproken was 4 uur op en dan 4 uur af. Om 11 uur zijn de eerste 2 gaan slapen. Toen zaten we met ze 2en. Wat is het druk rond die boeien. Dit was voor ons natuurlijk ook de eerste keer dat er zoveel boten in het donker rond ons vaarden. Spannend hoor. Rood op rood! Rood op groen, al gaande weg kregen we het onder knie. Veel overleg over alle boten om ons heen was wel nodig. Wel echt heel erg gaaf al die lampjes op het ijsselmeer.


Het programmatje RAK heeft ons goed geholpen. Aan het einde raakte het programmatje alleen wat in de war. Waarschijnlijk lag dit geheel aan de gebruiker(Ik). Misschien hadden we de wind niet goed of lag het dat we vaarde op de gegevens van een catalina 30. Deze was/is een stuk langzamer. Door zelf wat rakken erbij te verzinnen zijn we uiteindelijk om ca 20:05 gefinished. Helaas dus 20 minuten straftijd.
We zijn gefinished met 128,16 zeemijl en 3,42 strafmijlen. Lang niet zoveel als de meeste van jullie. Maar we zijn best trots op een eigen berekende plaats van 198 op basis van de prestatie van 76,1. Dit met een dame uit 73 en zeilen die al meer dan 10 jaar gezeild hebben.

Groeten van Alwin,
Laatst bewerkt: 29 aug 2011 17:06 door commeraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 29 aug 2011 17:03 #218037

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
analyses achteraf geven je de nieuwe inzichten die je nodig hebt om een volgende keer beter te varen, dat is nogal simpel.
Als je niet weet wat je fout deed leer je immers niets.

Ik heb in ieder geval weer een paar dingen geleerd:
- bij een bui met winddraai er niet per sé op rekenen dat de wind weer terug draait, dan kies je de verkeerde rakken (daar is iets echt blijven liggen)
- er zijn tegenwoordig kennelijk veel mensen die inschrijven zonder spi. Dat was altijd een aparte klasse, maar nu niet meer. Dat is dus iets om over na te denken, volgende keer. Ook dit jaar heb ik daarover gedacht. De kans op minder dan windje 5 en dus een nuttig gebruik van de spi is groter dan de kans op 5B/6B+, en dus is met spi beter. Zonder spi kan immers ook verkeerd uitvallen, nl als het weinig waait... dan mis je hem weer en vaar je te langzaam.
- de spi op de Capolavoro kán er eenvoudig niet op met de wind die we hadden: halve wind met 5 a 6B gaan we dan langzamer (op zijn kant) dan zonder spi. Het niet-gebruiken was een noodzaak, geen keuze.

En ik vind het leuk om te weten dat we 3 of 2 zouden zijn geweest alleen door 'anders' in te schrijven, da's makkelijk verdiend!

Dus als jullie me volgend jaar bij de inschrijving (juli) vast even vertellen hoe het eind augustus waait dan weet ik wat ik moet kiezen bij de inschrijving -;)

groet
t
Laatst bewerkt: 29 aug 2011 17:07 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 29 aug 2011 17:21 #218050

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Natuurlijk blijft het een koe in zijn .... ......
Maar des al niet te min wel nuttig om te weten. Mij was de relatief lage rating van de Capolavoro opgevallen. Nu weet ik ook waarom ;)
Thomas schrijft dan ook ge gokt en verloren. lijkt me dus een duidelijke heldere analyse en niet het verhaal van iemand die zit te mokken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 29 aug 2011 17:25 #218055

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Ik denk dat je keuze om met spi in te schrijven de enige juiste is. Je haalt gewoon meer snelheid bij <4bft.
Die kans in dit jaargetij op die wind is ook groter.

Daarnaast is het weer vooraf en op de dag zeer wisselvallig en veranderlijk geweest. Wel goed om de race te evalueren en daaruit je lering te trekken!

Ik vind het een enorme goede prestatie!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 29 aug 2011 17:30 #218060

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1078
Natuurlijk moet je je race evalueren, anders groei je niet als zeiler.

Onze evaluatie was dat het best goed ging en dat we tijd zijn verloren in een bui bij de Sport-A (reven-ontreven) en een rak richting Lemmer achteraf niet de beste keuze was (hiervoor gekozen omdat de wind 's ochtends tijdelijk W zou worden). Daarnaast was het vlak voor de finish lastig i.v.m. de NW-wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 29 aug 2011 17:31 #218062

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ArjanvdS schreef :
Natuurlijk moet je je race evalueren, anders groei je niet als zeiler.

jullie hebben ook met spi ingeschreven neem ik aan?
Spijt daarvan? Volgende keer zonder?

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 29 aug 2011 17:32 #218063

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Goede analyse van Ton/capo

Bij ons is de genaker precies in 3 van de 33 rakken uit het luik gehaald. Met de wind van deze 24 uurs is het beter om bij 2 tegenstelde rakken 2 maal halve wind te varen ipv 1 rak aan de wind en dan reachend terug. Het polair diagram van de J laat hier geen misverstand over bestaan.

Ook wij bedachten in de dagen voorafgaand aan de race dat het gelet op de voorspellingen beter was geweest om zonder spi (of genaker in ons geval) in te schrijven. Maar zoals gezegd wordt het dan bij minder wind een trage en saaie bedoening.

Onze analyse, als de wind minder is (bij voorkeur windje 3) en we kiezen de juiste startlocatie dsn kunnen we top3 klassering zeilen. Maar ja als....

Toch maakt het onze voldoening over ons resultaat er niet minder om. Zeker nu ik weet dat Onze prestatie beter was dan die van Roy Heiner die aan boord van van de J109 Customer Contact Company :)
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Laatst bewerkt: 29 aug 2011 17:33 door Big Time.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 29 aug 2011 17:40 #218070

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
@Capalavoro;Natuurlijk zijn analyses achteraf belangrijk voor het leerproces.Maar de analyses kunnen niet alleen bestaan uit een gortdroge opsomming van feiten die ter plekke zijn waargenomen en die van tevoren niet waren voorzien en/of verwacht/gehoopt.
In de analyse kun je je ook afvragen of jullie in staat geweest zijn onder elke omstandigheid met de juiste bemanning en zeilvoering te varen.
Ik was dit week-end ook op het water en had mijn handen vol met deze wind.
Solozeilend heb ik het er goed afgebracht en gezeild zoals ik mij wenste en voorstelde.Ook een aantal boten gezien die met spinnaker en (kennelijk ) zeer getrainde bemanning over het water vlogen.
Niet mijn keus overigens,

Hartelijke groet,

Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 29 aug 2011 17:42 #218071

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12545
Capo: wisselend bewolkt, wind tegengesteld alle verwachtingen en voorspellingen. kans van 1:1000000 op een tornado.
Kun je dan nu al je zeilkeuze bekend maken?? :woohoo:
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 29 aug 2011 17:49 #218076

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ANDO schreef :
In de analyse kun je je ook afvragen of jullie in staat geweest zijn onder elke omstandigheid met de juiste bemanning en zeilvoering te varen.
hoi Herman, voor ons is de juiste zeilvoering met wind 5 en meer dat we met vol grootzeil en volle 130% genua halvewindse rakjes racen. Dat is prima vol te houden, er zijn genoeg van die rakjes te vinden, en het is de snelste koers. Een spi kan er met zoveel wind pas op als de TWA 160 a 170 is. Hoger leidt direct tot hééél schuin gaan (veel meer dan op de SP32) en 2 knoop te langzaam. Ergo, de spi MOEST er helemaal niet op, kon er helemaal niet op, vanwege de wind en de voorkeur voor halvewindse rakken.
Als ik uitreken dat ik met mijn Zonder-Spi rating 2e of 3e was geweest dan bewijst dat toch wel dat we de juiste bemanning en zeilvoering hadden, of niet? We zijn eenvoudig flink lager geeindigd alleen door de rating (met spi), niet door hoe we zeilden.....
En die rating is een keuze bij de inschrijving.
Zoals gezegd, ik ben uiterst verbaasd door het grote aantal inschrijvers zonder spi (in de ORC3). Dat is een nieuw fenomeen.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 29 aug 2011 17:54 #218077

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1078
Ja, altijd met spi. Het is volgens mij precies zoals jij schrijft: bij lichtere wind had je zonder spi niet kunnen meekomen en had je geen kans gehad op een goede klassering. Helaas weet je de wind van tevoren niet, dus moet je het risico maar niet nemen.

Was de wind tijdens de race sterker gewijzigd, had de spi gebruikt kunnen worden en hadden we geen toerschip als 1e gezien.
Laatst bewerkt: 29 aug 2011 17:57 door Reganto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 29 aug 2011 18:14 #218084

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
@Capolavoro,
Is mij ook weleens opgevallen (in kleinere wedstrijden) dat de ischrijvers zonder spi ,beter scoorde.
Een spi telt zwaar in de ratings.Bij lichtweer heb je er wat aan.Maar opvallend is ,dat boten zonder spi maar met uitgeboomde genua ,veel meer voordeel behalen .

Groet,
Herman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24-uurs verslaggevings-chat-topic + DEELNEMERS 29 aug 2011 18:42 #218099

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Je kan je ook zonder inschrijven en voor de wedstrijd de wedstrijdleiding verzoeken om toestemming om alsnog met spi te mogen zeilen. Je zou eens kunnen vragen hoe het beleid hieromtrent is. Sterker nog, er zijn toch ORC regels die aangeven hoe hier mee om te gaan?

Gr M
Laatst bewerkt: 29 aug 2011 18:43 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl