duit schreef :
ok dus toch met lwl
maar hoe werkt dat dan
(ik had al zo'n vermoeden)
Gewoon: de wl lengte die de fabrikant opheeft gegeven. (en die rekenen zij om middels die formule naar rompsnelheid.
Bij de 200 myls doen ze wel op SW, maar dan weer zonder aanpassingen (wel of geen spi etc.).
Ach, zelfs met een IRC gemeten boot (en dan heb je toch wel de meest complete meting) is het 'niet eerlijk' qua vergelijking: de ene boot doet het beter bij hogere koersen, de volgende bij ruimere: er is altijd wat te klagen. Alleen een (strenge) eenheidsklasse is wat dat betreft eerlijk.. ten minste: zo lijkt het, want de mens die het moet doe is ook anders: de ene houdt meer van ruimere koersen en de andere weer niet. De all-rounder wint dan vaak (net als qua boot) maar of dat de besten zijn? Of dat 100% eerlijk is? Ik denk het niet: want dan krijg je dat een beetje het Alain Prost effect: zeker niet de meest getalenteerde F1 coureur, maar wel de meest constante en zodoende toch titels pakken (maar relatief wel weinig overwinningen).
Maar goed, het gaat er om dat je lol hebt
Als mijn boot niet op tijd klaar is, doe ik mee in de WL klasse (7,1M in mijn geval), en anders in de gemeten klasse. Het hangt af of de ORC meting er op tijd op zit, maar eerst moet de boot nog af volgens IRC regels want die vind ik belangrijker (ivm shorthanded wedstrijden); het zal er om spannen!
Bij de 24 uurs tellen echter ook nog andere dingen mee zoals je logboek, de slimme keuzes maken qua rakken etc. (en je moet wat mazzel hebben natuurlijk). Dat maakt het wel leuk (net als het nachtzeilen, ook top!).