AlberthusMagnus schreef :
Een clinic RAK! Da's een verdraaid goed idee.
Hier dan deel 1.....
in de meetbrief staat voor elke windkracht de hoek die je het snelste 'in de wind' laat varen, en de bijbehorende snelheid.
UA, Upwind Angle, en V@UA, de snelheid die je maximaal vaart aan de wind.
Dat is allemaal zonder rekening te houden met de drift; die UA is gewoon hoe de boot ligt (lengteas) tov de wind. De Drifthoek, groter met meer wind, moet je daar bij optellen om je echte relatieve koers tov de wind te vinden.
Die zal meestal zo rond de 50 graden liggen.
Vervolgens maakt de wind een of andere hoek met het rak dat je wil varen. Dat kan alles zijn van 0 graden (recht in de wind) tot 45 graden, vrijwel bezeild.
Hoe kleiner die hoek hoe meer mijlen je gaat doen over dat rak, da's duidelijk.
tenslotte: je vaart nooit 100% van de V@UA, maar eerder iets in de buurt van de 90% als je het goed doet. Elke overstag kost weer een paar %%, iets te hoog of te laag sturen ook. 90% blijkt als je goed je best doet wel te halen.
Het resultaat van dat alles ziet er als volgt uit (met de hoeken en snelheden van mijn boot):
En dat zijn dan de snelheden die je in RAK moet stoppen.....
groet
t