Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 24 uurs deelname ZF'rs

Re: 24 uurs deelname ZF'rs 29 aug 2012 11:43 #314422

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
een leuk bij-effect van het varen van de 24uurs is dat ik nu een deviatietabel heb van het fluxgate kompas van de stuurautomaat.

Je vaart immers op vele koersen die op de graad nauwkeurig bekend zijn van boei tot boei, en Tactictool logt elke seconde de heading die de fluxgate meet. Als je die dan middelt over de afstand van een rak is het verschil tussen dat getal en de koers van boei naar boei de deviatie.

Nu wist ik al dat de stuurautomaat max 8 graden deviatie heeft, dat geeft hij aan als je de procedure uitvoert voor het meten van de deviatie: Turn Boat, 2 rondjes langzaam varen.

Die 8 graden komt er precies uit na alle gereken aan de logfiles. Het blijkt wel -8 te zijn. En nu weet ik ook op welke koers!
Het heeft vaag wel iets van een sinus, zoals elke deviatiegrafiek. Zal dus wel redelijk kloppen.
Grote voordeel is dat ik nu weet waar de wind vandaan komt:
Die kan op een ST60 Multi gedisplayed worden in graden ware wind, maar daarvoor wordt wel het fluxgate kompas gebruikt. Kan ik nu dus corrigeren voor de deviatie!



groet
t
Laatst bewerkt: 29 aug 2012 11:45 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs deelname ZF'rs 29 aug 2012 11:45 #314423

Welke koersen staan er op de x-as? Of is dat geheim ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs deelname ZF'rs 29 aug 2012 11:46 #314424

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
x is 0-360
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs deelname ZF'rs 29 aug 2012 14:47 #314477

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2151
Capolavoro schreef :
Slapen is echt essentieel.

Ben benieuwd wat Arent NED508 daarover te melden heeft! Was zijn eerste 24uurs, en volgens mij was hij geheel kapot.... Arent?

Tja,

Ik laat alle analyse net zo hard over me heen rollen als de hele 24uurs.
Tot nu toe al weer zoveel nieuwe ideeën en zoveel verschillende meningen gehoord, dat ik al zin heb om volgend jaar weer te gaan ;)

Om op Thomas' opmerking terug te komen: Als 24-uurs newbie heb ik mezelf behoorlijk afgemat door te lang buiten te blijven.
Als je teveel wilt genieten van het moment en niet toe wilt geven aan vermoeidheid, ga je voor de bijl, dat heb ik na één keer wel geleerd. Het is geen wedstrijdje om de boeien van een uurtje, waar je van begin tot eind 100% voor gaat, je moet doseren.
Daar kwam bij, dat ik last van mijn maag had; niet echt zeeziek, maar eten ging niet echt lekker. Voor mij is dat altijd iets dat tot problemen leidt. Ik kan niet zo goed tegen gerommel met eten.
Ik heb van 2.30 tot ongeveer 5 uur in de kooi gelegen, maar niet de hele tijd geslapen.
De rest van de zaterdag was ik aan dek, maar niet echt alert. Michel heeft regelmatig dankzij zijn harde stem gezorgd dat ik de genua bleef bedienen :blush: Om die reden heb ik ook niet meer gestuurd na de middag.
Ik was wel blij met de buien; in de loop van de middag was de ergste dip over en dankzij de buien moest er weer hard gewerkt worden. Daar blijf je wakker mee.

Bottom line voor mij was wel, dat het belangrijk is om je rust te nemen, als je de 24-uurs een beetje fit en veilig wilt volhouden.
Met navigatie heb ik me niet bezig gehouden, maar RAK lijkt me toch wel onmisbaar om optimaal te varen.

Gr, Arent

PS, voorbereiding was niet optimaal: Ik wilde de hele week op tijd naar bed en zo wat extra energie opdoen.
In de praktijk heb ik geholpen met voorbereidingen van de plaatselijke Gondelvaart, en lag ik elke avond, met een paar biertjes op, net voor middernacht in mijn bed. Moe beginnen is natuurlijk ook niet slim ;)
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs deelname ZF'rs 29 aug 2012 18:02 #314542

Nog even over RAK. Vorig jaar (eerste keer) hebben we een mooie tocht over de Noordzee gemaakt. Geen RAK gebruikt. Dit jaar gingen we voor de meeste mijlen.

En dus heb ik me een week lang met RAK bezig gehouden. VPP d'rin geknutseld, iedere dag de nieuwe grib-file-info ingevoerd en een beetje spelen met startplekken en koersen. Grote voordeel is dat ik daardoor steeds beter inzicht in mogelijke rakken bij verschillende windsterktes en -richtingen kreeg.

Mijn navigator is helemaal thuis in WinGPS. Hij heeft vrijdagmiddag de optimale route uit RAK overgenomen in WinGPS. We hebben RAK daarna niet meer gebruikt, maar hebben op windwijzigingen gereageerd in WinGPS. Dat werkte voor ons prima. RAK heeft ons dus wel degelijk geholpen.

En over slapen. Vorig jaar was ik rond een uur of 6 's ochtends volledig uitgeput en en ik 2 uur plat gegaan. Dat was niet handig. Toen waren we effectief met 3 man. Dit jaar met 1 meer. Ik heb nu 2 keer anderhalf uur rust genomen, op de momenten dat het vaartechnisch goed uitkwam. Daardoor bleef ik fit en kon ik actief blijven trimmen tot aan de finish.

Natuurlijk hebben ook wij foutjes gemaakt. Maar we staan wel dik 150 plekken hoger in de toertocht dan vorig jaar. En dat gaat ons niet nog een keer lukken...

Groeten,
tOm.
Django 7.70
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs deelname ZF'rs 30 aug 2012 12:37 #314789

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
een vraagje:
weet iemand waarom de grote platbodems (die hele grote lemmeraken) eigenlijk niet veel meer mijlen varen?
Ze kwamen regelmatig met een noodgang voorbij, heel veel zeil erop, en zeker 1,5 a 2 kts sneller dan wij, dus 9 kts gingen ze wel.

Toch klokken ze maar net boven de 160 mijl (meeste is 169).

24uur * 9 kts is 216 mijl.... ze missen er 50! waar zijn die gebleven???

groet
t
Laatst bewerkt: 30 aug 2012 12:37 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs deelname ZF'rs 30 aug 2012 12:48 #314795

Kijk je naar de snelheid voro of na correctie van TVF? Na correct is de gevaren afstand natuurlijk niet te verglijken met ORC.

Als het voor correctie is dan halen ze die snelheden misschien alleen op bepaalde rakken en lang niet altijd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs deelname ZF'rs 30 aug 2012 12:51 #314796

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Christiaan 676 schreef :
Als het voor correctie is dan halen ze die snelheden misschien alleen op bepaalde rakken en lang niet altijd?

het is voor correctie, echt gevaren mijlen (waar ik er 160 van heb).

Weet iemand een polar van zo'n bootje te vinden?

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs deelname ZF'rs 30 aug 2012 13:12 #314805

  • Valkje
  • Valkje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
Hebben zij misschien meer last gehad van de weinige wind in het begin? Ik denk dat ze relatief zwaar zijn, al hebben ze natuurlijk wel veel zeil oppervlak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs deelname ZF'rs 30 aug 2012 13:15 #314808

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
En op het laatste, aandewindse rak zijn ze natuurlijk in het nadeel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs deelname ZF'rs 30 aug 2012 13:32 #314818

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Valkje schreef :
Hebben zij misschien meer last gehad van de weinige wind in het begin? Ik denk dat ze relatief zwaar zijn, al hebben ze natuurlijk wel veel zeil oppervlak.

er startten er een paar (de helft van het veld) met ons in Volendam.
Omdat ze 15 minuten later startten, het rak voor de wind was én de wind toen net begon haalden ze ons (ORC-start) al in voor de 1e boei, dus binnen 0,6 mijl...

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs deelname ZF'rs 30 aug 2012 13:54 #314828

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2151
Capolavoro schreef :
Valkje schreef :
Hebben zij misschien meer last gehad van de weinige wind in het begin? Ik denk dat ze relatief zwaar zijn, al hebben ze natuurlijk wel veel zeil oppervlak.

er startten er een paar (de helft van het veld) met ons in Volendam.
Omdat ze 15 minuten later startten, het rak voor de wind was én de wind toen net begon haalden ze ons (ORC-start) al in voor de 1e boei, dus binnen 0,6 mijl...

groet
t
Inderdaad, die gekke dingen gaan vreselijk hard met die enorme halfwinders er op. Ook in 2 knoopjes wind. Dat zal het probleem niet zijn.
beewee schreef :
En op het laatste, aandewindse rak zijn ze natuurlijk in het nadeel...
Nope... We zijn tegelijk gefinisht met een grote, blauwe aak. Misschien heeft Thomas het niet gemerkt, maar diezelfde aak zat bij de laatste boei ongeveer een halve mijl achter ons. Waar wij hoog gingen om zoveel mogelijk op de finish aan te sturen en de harde wind dood te varen, gingen zij laag en hard buitenom.
Ze finishten met één overstagje in dat kruisrak en hebben dus in die tijd die halve mijl goedgemaakt. Over snelheid niet te klagen, die aken.

Was me ook al opgevallen dat ze desondanks niet enorm veel mijlen meer hebben, dus -nogmaals- wie weet een oplossing?

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs deelname ZF'rs 30 aug 2012 16:27 #314892

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Mogelijk hadden zij, met hun gewicht, voordeel van de weersomstandigheden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs deelname ZF'rs 30 aug 2012 16:37 #314901

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ik heb net de route van 169 mijl van de Aphrodite in Rak gestopt.
Met mijn polar.
Dan komt hij 2 uur later aan dan ik, hij vaart dus in het echt kennelijk 24 uur ipv 26,5 uur (mijn 24,5 + 2 uur later) over de 169 mijl, hij heeft nl geen strafmijlen. Gemiddeld vaart hij maar nét boven de 7 kts.
Sommige rakken gaat hij echt langzaam, hij heeft 3 kruisrakken (of erg, erg hoog aan de wind) plus natuurlijk het finishrak.

Mijn conclusie: ze lopen vreselijk hard maar kiezen soms foute rakken en halen het gemiddelde daarmee minstens 1 knoop omlaag.
Als ze alle rakken optimaal zouden kiezen kan er 24*8 mijl (190+) gevaren worden.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs deelname ZF'rs 30 aug 2012 17:14 #314929

Hier een plaatje van zo'n mooie boot. Deze kwam ons ook hard voorbij.


Wij hebben de 24 uurs race met ze 5-en gevaren. Helaas waren onze 3 opstapper rond een uurtje of 6 niet helemaal meer fit. Ondanks het :sick: hebben ze toch meegeholpen.

Rak43 heeft ons goed geholpen. Wel hebben we gemerkt dat alleen navigeren op het compas en de laptop binnen toch vrij lastig is. De buiten GPSNavigator ontvangt helaas geen signaal meer. Ben bang dat dit met mijn soldeer kwaliteit te maken heeft.

We zijn best trots op onze 89-ste plek in de tocht met onze oude bootje. 200% verbetering met het jaar daarvoor. Volgend jaar op naar de top 10 :)

In de buien vlogen we echt voorruit. Ik heb de boot nog nooit zo hard zien gaan.
Dit is een foto van de bui voor de finish.


Bootje die we toevallig voorbij vaarde


De planning met rak.




Regen heel veel regen. Zoveel had ik nog niet meegemaakt op het water.
Laatst bewerkt: 30 aug 2012 17:27 door commeraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs deelname ZF'rs 30 aug 2012 17:19 #314936

Prachtige foto's commeraal en gefeliciteerd met de behaalde plaats! :cheer:
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs deelname ZF'rs 30 aug 2012 18:06 #314962

Nog even mengen in de RAk discussie.
1. Op een boot zonder omvormer houdt mijn laptop het geen 24 uur vol
2. met polair van een clever23 zo nauwkeurig mogelijk ingevoerd, kiest ie toch rakken die te hoog aan de wind zijn om efficient te zijn.
je moet em af en toe dwingen om een ander rak te kiezen en dan kom je inderdaad opeens toch op een veel hoger aantal mijlen uit.

resultaten met eigen verstand 19 en 34 in de tocht en met RAK 50 en 100e ofzo.
kortom, ik vertrouw het programma niet 100% en het lijkt mij meest geschikt zoals ik al eerder heb gelezen in de voorbereiding om je plan te vormen.

Moet gezegd dat op een lichte boot zoals de onze het weer een erg belangrijke rol speelt. (met harde wind zijn we sterk in het nadeel)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs deelname ZF'rs 30 aug 2012 18:32 #314974

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Hanseat 69 schreef :
kortom, ik vertrouw het programma niet 100% en het lijkt mij meest geschikt zoals ik al eerder heb gelezen in de voorbereiding om je plan te vormen.

RAK heeft héél erg veel parameters en knopjes die allemaal goed moeten staan voor een juiste voorspelling. Een foutje is zomaar gemaakt, en dan kan je vervelende boeien voor je kiezen krijgen.
Zo moet je in de polar zelf de juiste waarden voor kruisrakken goed invullen, want die staan NIET in de polar van de meetbrief. Dat maakte deze keer een groot verschil.
En met de minimum/maximum windhoeken instelling kun je zorgen dat er nooit te hoge rakken worden gekozen. Rak vereist jaren oefenen om er het beste uit te krijgen, en zelfs dan gaat het nog wel eens mis, heb ik dit jaar weer ervaren....
Maar waar blijft eigenlijk het programma van Dennis/Delphi32 ????
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs deelname ZF'rs 30 aug 2012 19:17 #314997

Precies, met die waarden voor de min/max windhoeken heb ik veel zitten experimenteren (klooien zeg maar). En met de traditionele zaterdagmiddag onweersbui en bijbehorende windshifts kom je daar toch weer vast te zitten.
Wij maken met 6 m zo'n 120 mijl en dan zijn er vaak op het einde nog genoeg rakken genoeg te kiezen. Iets minder reden dus om al direct in de eerste uren met rak te optimaliseren.
Ik vind het verder wel een superprogramma trouwens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs deelname ZF'rs 30 aug 2012 19:29 #315001

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2151
commeraal schreef :
Hier een plaatje van zo'n mooie boot. Deze kwam ons ook hard voorbij.

Laat dat nu net de aak zijn die Thomas heeft 'doorgerekend' ;)
Regelmatig voorbij zen stomen, maar als je foute rakken kiest, dan snap ik het wel.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs deelname ZF'rs 30 aug 2012 20:27 #315015

Bij deze mijn verslagje:

Mijn collega heeft een Dehler 37 uit 1983, een zgn. comfortcontainer van Van der Stadt met keerfok en dubbele acherkajuit met wiphoogte.
Dat laatste was met 5 bonkige kerels gelukkig niet nodig, maar we hadden na de tocht een beetje ruimte voor onszelf.

Geinspireerd door de verslagen van Capo uit het verleden en gemotiveerd door het documentje in het begin van deze thread toog ik dus met RAK aan het werk.
Ding aan de praat gekregen en meteen het boeienposities en rakken geimporteerd.
Vervolgens me maar geregistreerd zodat ik ipv 18 uur ook daadwerkelijk 24 kon beereken.
So far so good!

Ook maar een standaard polartabel ingelezen.
Maar toen regende het errors.
Hij deed helemaal niets meer.Het was inmiddels al half 4 in de ochtend.
Nijdig heb ik m'n computer afgesloten, maar niet voordat ik de gehele bliksemse zooi had gedeinstalleerd.
...

Maar het liet me niet los. Een paar dagen later probeerde ik het opnieuw. Het bleek dat de polar in Bft was en de winddata in kts.
Hoe kwam ik aan een goede polar voor die 1983 Dehler 37?
Aangemeld op de ORC site, maar daar stonden alleen maar nieuwere modellen.
Ook de Noordzeeclub bood geen soelaas.
Maar gelukkig had Commeraal ons gewezen op de file 8F2_Sailsspeed.xls en deze beschikbaar gesteld.
Uiteindelijk koos ik maar voor de Dehler 31, hopende dat deze trager zou zijn dan onze bak.
Dat bleek helaas niet het geval.

RAK maakt gebruik van een andere gradenverdeling dan de meeste meetbrieven en ik ben niet zo'n Beta, dus wat te doen?
Ik besloot het eens ouderwets uit de polardiagram af te lezen. Dat moet een beetje ongeveer, dus niet op de tienden, maar gewoon met de natte vinger en zo kwam ik toch een heel eind.
Daarna liet ik berekenen en...?
RAK kwam er niet uit.:(

Wat was er nu aan de hand?
Zo'n polar begint niet met 0 graden, maar vanaf de hoek dat je aan de wind kunt varen.
Toen maar in een andere grafiek de lijnen doorgetrokken en de waarde ingevuld.
Zo langzamerhand werd mijn vinger steeds natter.
Maar goed, RAK produceerde weer gegevens.

Vervolgens: wat te doen bij 0 kts?
Ik heb geleerd dat je boot dan ook niet zoveel doet, maar als ik dat invul voorspelt RAK dat we 56 mijl zullen varen.
Da's ook weer niet betrouwbaar.
Ook zag ik dat de bij RAK te downloaden files een aantal voorbeelden van polars zaten en daarbij was 0 kts altijd gevuld.
Ik heb maar wat waarden uit zo'n voorbeeld overgenomen.
Die vinger van mij begon nu toch wel erg nat te worden.

Dan stroming.
Daar staat iets raadselachtigs: Doodtij, dan een schuifje van 1 tot 7 en dan Springtij met daarachter de verhelderende tekst '(7 dagen eerder/later dan'
Bedoelt men hoeveel dagen we na springtij zouden varen? Waarom eerder of later? Maakt dat niet uit?
Doodtij was op 11 aug, springtij op 29 aug en doodtij weer op 26 aug. We zouden op de 25e het wad op gaan.
Ik besloot de schuif op 1 te zetten, op hoop van zegen en weer werd mijn vinger natter.

Dan eindelijk: de wind!
Ik aanmelden op Windguru.
We zouden vanuit Volendam vertrekken. De boot lag in Monnickendam en we wilden niet teveel gedoe, dus Volendam.
Hmmpf! daar zijn bijna 100 boten gestart, maar ik loop vooruit.
In Windguru was een Noordelijk IJsselmeer en een Zuidelijk IJsselmeer te vinden, maar geen Markermeer.
Waarschijnlijk bedoelden ze daarmee Zuidelijk IJsselmeer.
Ook vond ik Edam, hé dat lag dichtbij.
Ik besloot om bij gebied A (Markermeer) de 1e 2 waarden van Edam te pakken en daarna Zuidelijk IJsselmeer.
Daar zat wel een gat, volgens mij was de windrichting niet zeker. Ik heb er maar wat van gemaakt.
Laat ik ophouden het over de vochtigheidsgraad van mijn vinger te hebben.
Deze was zolangzamerhand geliquificeerd.

Dan uiteindelijk de start!
Het was drijven naar de mn1gz2.
Mijn collega zette keihard een stampendhousenummer op.
Het galmde over het water.

...Oppa gandam style!!! BOEM, BOEM, BOEM, BOEM...

In een staat die het midden had tussen melig en gegeneerd gaf ik de zeilen zoveel mogelijk twist en hield ik met een haak de genua uit.
Toch werden we opgelopen, maar door aan loef te gaan varen pakten we er nog een aantal terug.
Wel begon ik me zorgen te maken dat we ware windrichting niet was wat Windguru had voorspeld.
Toen we bij de mn1gz2 waren ging iedereen dezelfde kant op.
Nee he, die zuidelijke IJsselmeer: waarschijnlijk had ik de windgegevens van Urk ingevoerd.
We moeten snel beslissen dus besloten we achter iedereen aan te varen.
Ik dook weer achter de laptop om de gegevens van Edam tot aan een uur op 12 in te voeren.

Dat leek er meer op!
Ea1 en dan naar P3 in het zuiden. Maar voorbij het paard van marken (het was inmiddels donker) draade de wind zodat we moesten kruisen.
Vanaf dat moment had ik moeite om de verworvenheden van het programma RAK aan mijn medebemanningsleden staande te houden.
Even werd gesuggereerd dat een halfslachtige poging tot een MOB manoeuvre wellicht een oplossing zou kunnen zijn. Dat was het moment dat ik besloot even mijn mond te houden. ;)

Voor degenen die mij kennen, dat duurt nooit lang.

We hadden maar 1 doel op de 24 uurs, behalve uitzeilen: het Wad op!
Behalve de schipper en 1 bemanningslid die samen de ronde van Noord Holland hadden gedaan, was nog niemand op het Wad geweest (nou ja, Wadlopen dan, maar da's wat anders). We moesten nu direct naar Den Oever om dat we het anders niet zouden halen. We moesten daar om 9 uur zijn. Het werd 10 uur.
Ik kreeg RAK maar niet aan de praat. RAK wilde op het Wad na de 1e boei alweer terug.
Daar hadden we geen reddingsvlot voor gehuurd en extra vuurwerk voor aangeschaft!
Ik moest echt elke boei handmatig invoeren. Ik ben er pas vrij laat achter gekomen waarom RAK zo moeilijk deed.
Maar enfin, bij Texel de stroom tegen en met 1,5 knoop SOG richting de t6vh1. Daarna stuurboord uit, genua aan de spinnakerboom en de giek aan de bulletalie. En zo met 10 à 11 knopen richting Kornwerd. Jippie! Daar deden we het voor!
Tegen die tijd waren we wel behoorlijk afgepeigerd. Ombeurten hebben we ieder even een uurtje slaap gepakt.

Na het schutten (sjonge wat een hoosbui!) begon het te dagen waarom ik elke boei in RAK moest overrulen.
Eigenlijk lag Medemblik nu precies tegenwinds.
Da's wel een heel end kruisen dan :(
We hebben gedaan wat we kunnen, maar we kwamen niet snel genoeg terug.
Uiteindelijk zijn we even na 9-en gefinised.

Even hebben we nog gedubd of we wel de paperassen zouden inleveren, wetende dat we toch gediskwalificeerd zouden worden.
Maar manmoedig hebben we onze tanden gepoetst, deo op gedaan (geloof me, dat was een goede beslissing om meerdere redenen), schone t-shirts aangedaan en leverden wij gezamenlijk de papieren in, ons bewust van de situatie. Ik voelde me een echte kerel B)

Daarna eten en slapen.Heerlijk!

Het was uiteindelijk een geweldige ervaring. Ik moet grijnzen als ik denk aan mijn uren aan het roer, kruisend op de terugweg. Mijn medebemanningsleden keken me af en toe met medelijden aan als ze zagen dat ik volkomen doorweekt werd. Het was alsof er een brandweerspuit op mijn gezicht stond. Ik kon onmogelijk op het zicht sturen. Maar als ik naar beneden keek, kon ik wel het compas zien. Daar heb ik me maar op gericht.

Volgend jaar weer! :)

De schipper wil RAK er dan niet meer bij hebben. Ach, we zien wel. Ik heb hier, mede door dat gehannes met RAK, ontzettend veel van geleerd.
Vooral dat je altijd slack moet inbouwen. Er zal wat anders gaan dan volgens plan en die ruimte moet je inbouwen.
Ook het gezamenlijk op de uitkijk staan in het donker en hardop overleggen wat die andere schepen aan het doen waren was super.
Misschien doe ik het ooit eens op eigen kiel, wanneer ik die weet te bemachtigen.

Groeten, Albert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs deelname ZF'rs 30 aug 2012 20:40 #315019

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Ah, dus wij kwamen jullie (herken de pikhaak) met onze 22ft (groot rood voorzeil) na de start voorbij 'drijven'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs deelname ZF'rs 31 aug 2012 05:15 #315038

Misschien een computer met rak op het land zetten met een zeiler erachter. Aan de hand van de tracker kan ie zien waar jullie zitten.
Stuurautomaat op volg waypoint zetten.
En dan vanuit land via de tracker steeds de nieuwe waypoint instellen.
Dan kan de bemanning zich vol richten op het zeilen en trimmen. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs deelname ZF'rs 31 aug 2012 05:25 #315043

  • renelle
  • renelle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
AlberthusMagnus schreef :
Bij deze mijn verslagje:



Groeten, Albert


Mooi verslag Albert!! Je zou alleen bijna denken dat je alleen maar met RAK bezig geweest bent... ;-)

Je stelt dat de schipper RAK er volgend jaar niet mee bij wil hebben. Dat vraagt om enige nuancering. Zoals alleen software/reken-tools krijg je wat je er in stopt. Het helpt je alleen als alle parameters kloppen en je ook precies weet hoe je de tool moet gebruiken.

Het is mijn stelling dat als je geen heel snelle boot hebt, je boot kent en een beetje weet op welke koersen hij optimaal loopt, ook nog zoals wij het wad erbij wilde meepikken en vanuit Volendam start, de keuze aan rakken zo beperkt is dat je die scenario’s makkelijk zelf kunt beredeneren. De meerwaarde van RAK is dan niet heel erg groot. Dat wordt anders als het je volledig gaat voor het resultaat…

Overigens is het ook leuk om de te varen rakken zelf te beredeneren, dan door te rekenen met bijvoorbeeld de excel sheet “monitor”. De geleerde les dat je marge moet inplannen en op tijd in de buurt van de finish moet zijn, is een understatement (we wisten het wel, maar hebben dit uitgangspunt nu ook bewezen).
Laatst bewerkt: 31 aug 2012 08:47 door Baines. Reden: complete quote ingekort
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs deelname ZF'rs 31 aug 2012 05:56 #315054

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
AlberthusMagnus schreef :
Vooral dat je altijd slack moet inbouwen.

Mooi verhaal Albert!
Voor de volgende race zal ik een clinicje 'polars in RAK' geven, ok?

Slack inbouwen is niet nodig als de polar goed is en je 95% performance zeilt. Wij komen ook op lange rakken altijd op de minuut nauwkeurig bij de boei aan.
In RAK gebruik ik de polar uit de meetbrief minus 10%, omdat je nooit uren lang de 100% vaart. Zo bouw je dus een beetje slack in in de polar zelf.
Mijn polar was voor het kruisrak wel te optimistisch (te weinig drift in de polar gestopt).

Enige waar wel slack voor nodig is is het finishrak. Nu was het kruisen, dat heeft drift en tijdverslindende overstagjes. Daar is tijd voor nodig. Maar normaal, zonder kruisen, is het ook langzaam omdat het zo druk is. Je zit daar de hele tijd in de vuile wind.....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.222 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl