Bij deze mijn verslagje:
Mijn collega heeft een Dehler 37 uit 1983, een zgn. comfortcontainer van Van der Stadt met keerfok en dubbele acherkajuit met wiphoogte.
Dat laatste was met 5 bonkige kerels gelukkig niet nodig, maar we hadden na de tocht een beetje ruimte voor onszelf.
Geinspireerd door de verslagen van Capo uit het verleden en gemotiveerd door het documentje in het begin van deze thread toog ik dus met RAK aan het werk.
Ding aan de praat gekregen en meteen het boeienposities en rakken geimporteerd.
Vervolgens me maar geregistreerd zodat ik ipv 18 uur ook daadwerkelijk 24 kon beereken.
So far so good!
Ook maar een standaard polartabel ingelezen.
Maar toen regende het errors.
Hij deed helemaal niets meer.Het was inmiddels al half 4 in de ochtend.
Nijdig heb ik m'n computer afgesloten, maar niet voordat ik de gehele bliksemse zooi had gedeinstalleerd.
...
Maar het liet me niet los. Een paar dagen later probeerde ik het opnieuw. Het bleek dat de polar in Bft was en de winddata in kts.
Hoe kwam ik aan een goede polar voor die 1983 Dehler 37?
Aangemeld op de ORC site, maar daar stonden alleen maar nieuwere modellen.
Ook de Noordzeeclub bood geen soelaas.
Maar gelukkig had Commeraal ons gewezen op de file 8F2_Sailsspeed.xls en deze beschikbaar gesteld.
Uiteindelijk koos ik maar voor de Dehler 31, hopende dat deze trager zou zijn dan onze bak.
Dat bleek helaas niet het geval.
RAK maakt gebruik van een andere gradenverdeling dan de meeste meetbrieven en ik ben niet zo'n Beta, dus wat te doen?
Ik besloot het eens ouderwets uit de polardiagram af te lezen. Dat moet een beetje ongeveer, dus niet op de tienden, maar gewoon met de natte vinger en zo kwam ik toch een heel eind.
Daarna liet ik berekenen en...?
RAK kwam er niet uit.
Wat was er nu aan de hand?
Zo'n polar begint niet met 0 graden, maar vanaf de hoek dat je aan de wind kunt varen.
Toen maar in een andere grafiek de lijnen doorgetrokken en de waarde ingevuld.
Zo langzamerhand werd mijn vinger steeds natter.
Maar goed, RAK produceerde weer gegevens.
Vervolgens: wat te doen bij 0 kts?
Ik heb geleerd dat je boot dan ook niet zoveel doet, maar als ik dat invul voorspelt RAK dat we 56 mijl zullen varen.
Da's ook weer niet betrouwbaar.
Ook zag ik dat de bij RAK te downloaden files een aantal voorbeelden van polars zaten en daarbij was 0 kts altijd gevuld.
Ik heb maar wat waarden uit zo'n voorbeeld overgenomen.
Die vinger van mij begon nu toch wel erg nat te worden.
Dan stroming.
Daar staat iets raadselachtigs: Doodtij, dan een schuifje van 1 tot 7 en dan Springtij met daarachter de verhelderende tekst '(7 dagen eerder/later dan'
Bedoelt men hoeveel dagen we na springtij zouden varen? Waarom eerder of later? Maakt dat niet uit?
Doodtij was op 11 aug, springtij op 29 aug en doodtij weer op 26 aug. We zouden op de 25e het wad op gaan.
Ik besloot de schuif op 1 te zetten, op hoop van zegen en weer werd mijn vinger natter.
Dan eindelijk: de wind!
Ik aanmelden op Windguru.
We zouden vanuit Volendam vertrekken. De boot lag in Monnickendam en we wilden niet teveel gedoe, dus Volendam.
Hmmpf! daar zijn bijna 100 boten gestart, maar ik loop vooruit.
In Windguru was een Noordelijk IJsselmeer en een Zuidelijk IJsselmeer te vinden, maar geen Markermeer.
Waarschijnlijk bedoelden ze daarmee Zuidelijk IJsselmeer.
Ook vond ik Edam, hé dat lag dichtbij.
Ik besloot om bij gebied A (Markermeer) de 1e 2 waarden van Edam te pakken en daarna Zuidelijk IJsselmeer.
Daar zat wel een gat, volgens mij was de windrichting niet zeker. Ik heb er maar wat van gemaakt.
Laat ik ophouden het over de vochtigheidsgraad van mijn vinger te hebben.
Deze was zolangzamerhand geliquificeerd.
Dan uiteindelijk de start!
Het was drijven naar de mn1gz2.
Mijn collega zette keihard een stampendhousenummer op.
Het galmde over het water.
...Oppa gandam style!!! BOEM, BOEM, BOEM, BOEM...
In een staat die het midden had tussen melig en gegeneerd gaf ik de zeilen zoveel mogelijk twist en hield ik met een haak de genua uit.
Toch werden we opgelopen, maar door aan loef te gaan varen pakten we er nog een aantal terug.
Wel begon ik me zorgen te maken dat we ware windrichting niet was wat Windguru had voorspeld.
Toen we bij de mn1gz2 waren ging iedereen dezelfde kant op.
Nee he, die zuidelijke IJsselmeer: waarschijnlijk had ik de windgegevens van Urk ingevoerd.
We moeten snel beslissen dus besloten we achter iedereen aan te varen.
Ik dook weer achter de laptop om de gegevens van Edam tot aan een uur op 12 in te voeren.
Dat leek er meer op!
Ea1 en dan naar P3 in het zuiden. Maar voorbij het paard van marken (het was inmiddels donker) draade de wind zodat we moesten kruisen.
Vanaf dat moment had ik moeite om de verworvenheden van het programma RAK aan mijn medebemanningsleden staande te houden.
Even werd gesuggereerd dat een halfslachtige poging tot een MOB manoeuvre wellicht een oplossing zou kunnen zijn. Dat was het moment dat ik besloot even mijn mond te houden.
Voor degenen die mij kennen, dat duurt nooit lang.
We hadden maar 1 doel op de 24 uurs, behalve uitzeilen: het Wad op!
Behalve de schipper en 1 bemanningslid die samen de ronde van Noord Holland hadden gedaan, was nog niemand op het Wad geweest (nou ja, Wadlopen dan, maar da's wat anders). We moesten nu direct naar Den Oever om dat we het anders niet zouden halen. We moesten daar om 9 uur zijn. Het werd 10 uur.
Ik kreeg RAK maar niet aan de praat. RAK wilde op het Wad na de 1e boei alweer terug.
Daar hadden we geen reddingsvlot voor gehuurd en extra vuurwerk voor aangeschaft!
Ik moest echt elke boei handmatig invoeren. Ik ben er pas vrij laat achter gekomen waarom RAK zo moeilijk deed.
Maar enfin, bij Texel de stroom tegen en met 1,5 knoop SOG richting de t6vh1. Daarna stuurboord uit, genua aan de spinnakerboom en de giek aan de bulletalie. En zo met 10 à 11 knopen richting Kornwerd. Jippie! Daar deden we het voor!
Tegen die tijd waren we wel behoorlijk afgepeigerd. Ombeurten hebben we ieder even een uurtje slaap gepakt.
Na het schutten (sjonge wat een hoosbui!) begon het te dagen waarom ik elke boei in RAK moest overrulen.
Eigenlijk lag Medemblik nu precies tegenwinds.
Da's wel een heel end kruisen dan
We hebben gedaan wat we kunnen, maar we kwamen niet snel genoeg terug.
Uiteindelijk zijn we even na 9-en gefinised.
Even hebben we nog gedubd of we wel de paperassen zouden inleveren, wetende dat we toch gediskwalificeerd zouden worden.
Maar manmoedig hebben we onze tanden gepoetst, deo op gedaan (geloof me, dat was een goede beslissing om meerdere redenen), schone t-shirts aangedaan en leverden wij gezamenlijk de papieren in, ons bewust van de situatie. Ik voelde me een echte kerel
Daarna eten en slapen.Heerlijk!
Het was uiteindelijk een geweldige ervaring. Ik moet grijnzen als ik denk aan mijn uren aan het roer, kruisend op de terugweg. Mijn medebemanningsleden keken me af en toe met medelijden aan als ze zagen dat ik volkomen doorweekt werd. Het was alsof er een brandweerspuit op mijn gezicht stond. Ik kon onmogelijk op het zicht sturen. Maar als ik naar beneden keek, kon ik wel het compas zien. Daar heb ik me maar op gericht.
Volgend jaar weer!
De schipper wil RAK er dan niet meer bij hebben. Ach, we zien wel. Ik heb hier, mede door dat gehannes met RAK, ontzettend veel van geleerd.
Vooral dat je altijd slack moet inbouwen. Er zal wat anders gaan dan volgens plan en die ruimte moet je inbouwen.
Ook het gezamenlijk op de uitkijk staan in het donker en hardop overleggen wat die andere schepen aan het doen waren was super.
Misschien doe ik het ooit eens op eigen kiel, wanneer ik die weet te bemachtigen.
Groeten, Albert