Je kunt geen algemene dingen zeggen over zaken die je rating gunstig of ongunstig beinvloeden. Als het zo makkelijk was geweest, dan was dat "gat" al heel snel dicht getimmerd door de meetformule.
Een aantal zaken die verschrikkelijk veel uitmaken op je rating, en op sommige boten wel helpen, maar op andere totaal niet:
- Grootzeil uitbouw.
- Genua overlap.
- Spinnakerboom lengte.
- Girth lengtes van de genua.
- Breedte van de spinnaker/gennaker.
- Bemannings gewicht.
Zaken die geen invloed hebben op de ORC meting, maar een zeer grote invloed kunnen hebben op je boot performance:
- Hoogte ligging van het zwaartepunt.
- Offset van de leiogen.
- Profiel van kiel en roer.
- Gewicht van de zeilen/latten.
Een boot die voor goede performance onder de voormalige IOR ontworpen is, zal het theoretisch gezien nooit kunnen winnen van een boot die ontworpen is om onder ORC goed te presteren.
Maar een goed begin is om die laatste 4 punten die ik noemde optimaal te maken, die hebben namelijk geen of minimale invloed op de meeting, maar kunnen dag en nacht verschil maken in een kruisrak.
Voor die eerste 6 is lastiger en verschilt echt van boot tot boot. Er is zelfs vaak niets nuttigs te zeggen over IOR boten, of fractioneel getuigde boten in het algemeen.
Tot een paar jaar terug was het mogelijk om een proef meetbrief aan te vragen. Dat is een meetbrief waarbij je een variabele kunt laten aanpassen om te zien wat voor invloed dat op je handicap heeft. Vervolgens zou je dan in de praktijk kunnen gaan testen of de meetformule het voor of nadeel goed inschat, of dat er voordeel te behalen valt. Het was altijd zo dat je 1 meetbrief per jaar kosteloos kon laten doorrekenen, als je er meer als dat wilde, dan moest je daar per berekening voor betalen. Maar dat was altijd een heel schappelijk bedrag. Ik weet niet of dat nu nog steeds kan, ik ben er al een paar jaar uit in Nederland.
Een andere mogelijkheid is om de ORC reken software zelf aan te schaffen als je hier serieus werk van gaat maken. Dat kost €500 per jaar, en dan kun je een oneindige hoeveelheid meetbrieven simuleren waarbij je bepaalde verschillen dan in de praktijk kunt testen.
Het uiteindelijke doel is om je boot sneller te maken dan wat de handicapfurmule DENKT dat je boot zou moeten doen. Het gaat er dus niet om om je boto zo snel mogelijk te maken, maar om een zo gunstige mogelijke handicap te maken.
Voor de ene boot gaat dat veel makkelijker als de andere boot. Die van mij is bijvoorbeeld een ramp om onder ORC te optimaliseren, ik heb veel te veel diepgang, een veel te hoge mast en veel te veel zeil om ooit een knappe handicap te kunnen verkrijgen om ook daadwerkelijk vooraan te kunnen zeilen, ongeacht welke zeilers je aanboord zou zetten.
Voor mij was dat jaren geleden al reden om alleen nog maar eenheidsklasse te gaan varen, of langere wedstrijden op line-honors.
In de tijd dat ik nog zeilen ontwierp, hebben we wel eens proefmeetbrieven gevraagd voor een boot die een heel erg lange giek had, bijna tot tegen de achterstag.
Het nadeel daarvan is dat je een recht achterlijk hebt, terwijl de software er vanuit gaat dat je 13% uitbouw hebt op je mid-girth.
In dat geval hebben we toen de zwarteband op de giek bijna een meter verder naar voren gezet, het grootzeil bleef bijna net zo groot omdat we deze een "standaard" uitbouw gegeven hadden, maar de software rekdende met een kleiner zeil (nu de juiste maat) omdat we wel konden benutten wat er gerekend werd. Dat leverde toen zo ongeveer 8% winst op in de handicap zonder dat de boot er langzamer van werd. Na een jaartje zo gevaren te hebben, heeft de eigenaar toen besloten om de giek permanent korter te maken.
Dat zijn de gaten waar je naar op zoek bent, en die per boot, per tuig en per wind-range verschillen.