Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ORC rating

Re: ORC rating 30 apr 2014 06:50 #510579

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
boarderbas schreef :
Net mijn meetbrief binnen gekregen.

Zoals alle schippers die ik ken, ben ik er niet gelukkig mee.

Nouja, de rating is niet onaardig, maar mijn bootgewicht is verre van correct en dan vreet het toch aan je...

Het viel mij op dat er op dit forum weinig over ORC meetbrieven beschreven staat. Zijn er hier mensen die er kijk op hebben waar je ratingwinst kunt halen?

Je geeft niet aan wat nu aan de hand is met het bootgewicht. Had je dit hoger of lager gedacht?. Met een mededeling zoals "verre van correct" is niets te doen. Is de boot zwaarder, zou je alles wat je niet nodig hebt voor je vakantie of weekenden er uit kunnen halen. Datgene wat voorgeschreven is er in en meer niet. Het kan ook nog zijn dat je het gewicht van de boot zelf verkeerd ingeschat hebt en dat daarom het gemeten gewicht een tegenvaller is.

Al met al vervelend wanneer je er niet van overtuigd bent dat het goed is.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 30 apr 2014 06:58 #510582

bootgewicht is gemeten door de inzinking van de (bekende) rompvorm te meten.
Dus dat gewicht klopt wel.... in de folder is het zeker veel lager?

besparen:
- bemanningsgewicht lager laten zetten dan de default
- alle extra gewichten opgeven (radar, boiler) die na de meting nog worden aangebracht, vooral die in de mast.
- een houten roerblad maken, dat drijft (en niet opgeven).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 30 apr 2014 06:58 #510583

Mijn bootgewicht is in de meetbrief gesteld op 3271Kg. Het catalogusgewicht is 3200Kg. Ik denk dus dat ik veeeel te licht gemeten ben. Als ik te zwaar zou zijn op de meetbrief dan hield ik natuurlijk wijselijk mijn mond.

Gegeven dat de boot vol hangt met apparatuur, een compressorkoelkast, breedbeelteleviesie (meegemeten), veel extra beslag, twee extra boordaccu's van 120Ah etc heeft geeft dan al bedenkingen.

Leg ik het dan naast de andere twee rushes die gemeten zijn en 250 kg minder catalogusgewicht hebben, dan is er wat vreemds. Die wegen 3515Kg en 3958Kg op de meetbrief. Dat vind ik dan een beetje vreemd.

Ik heb bij de meting inderdaad goed op de kleintjes gelet met het gewicht. Ik heb alle touwwerk wat ik nog moest inscheren in de boot gelegd, het extra gewicht van de te plaatsen klokken opgegeven etc.

De meetmeester was erg vriendelijk en nam alles lekker ruim.

Bemanningsgewicht is aangepast.

Helaas werkt het bijlagevakje niet, dus ik zoek even hoe ik de meetbrief kan delen.

Ik wil echter niet alleen focussen op gewicht.

Het is een IOR bakje met IOR tuig. Ik vraag me gewoon af (omdat ik het leuke materie vind en ik denk dat het hier wel een plekje heeft) of er tips en tricks te delen zijn om een gunstiger rating te krijgen.
Laatst bewerkt: 30 apr 2014 07:02 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 30 apr 2014 07:04 #510586

3271 is wel weinig ja, voor de lengte. Kan zomaar tegen de 4000 aan gaan.
je kan hem laten wegen natuurlijk (en IRC meten).

bemanning staat op de enige Rush bij de NZ club op 472kg, de default.
Dat is 7 man, zeg maar. Is wellicht wat veel?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 30 apr 2014 07:07 #510590

Daarom dus aangepast naar 430Kg -> 5 man van gemiddeld 86Kg. Ik vaar niet met mensen van 65 Kg zoals jij blijkbaar doet.

Ik heb hem hier online gezet.

IRC is een te duur spelletje voor mij.

Er zij 2 Rushes in het systeem naast mijn rush. Een Rush Royal en een Rush GTE of Regatte, ik weet niet welke precies.
Laatst bewerkt: 30 apr 2014 07:10 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 30 apr 2014 07:09 #510591

FMJ weegt lang geen 60kg...... :woohoo:

In de ORC.ORG certificates database zie ik 110 stuks Rush-meetbrieven.

Ik heb de 10 meest recente bekeken, en die wegen allemaal 3200-3300 kg.
Een enkele is 3800.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 30 apr 2014 07:11 #510592

Ja maar ik denk dat ik één van de weinige malloten ben die de toerversie met 250Kg extra gewicht inzet voor wedstrijden. Het zullen allemaal Rush Regattes of Rush Royals zijn. Ik denk ook niet dat er veel mensen met een zo "rijk" uitgeruste Rush het wedstrijdveld betreden.

Vergis je overigens niet, de Rush is zeker niet zwaar!
Laatst bewerkt: 30 apr 2014 07:13 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 30 apr 2014 07:13 #510596

je hebt een ondiepe kiel zie ik; scheelt dat nog gewicht ook?
verder heb je een flinke genua gemeten (130?) dat is een dure zaak, in de rating.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 30 apr 2014 07:15 #510597

  • Push-Up
  • Push-Up's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 278
Inderdaad weinig over geschreven hier, ik merk ook dat er heeel veel onduidelijkheid is met betrekking tot de ORC meetbrief. Van het weekend de 50 mijl gevaren en dan zie je dingen die naar mijn idee niet kloppen. Bijvoorbeeld boten die op de meetbrief een 7/8 hijs hebben voor de gennaker en in werkelijkheid met tophijs varen. Of er komt met weinig wind bij een koers iets lager als aan de wind in eens een hele dunnen rol genua aan dek, (code zero) maar het midden is dan ws kleiner dan 75% van het onderlijk waardoor het weer een gennaker genoemd word en wel mag...na de wedstrijd met wat andere boten over die dingen gesproken en niemand wist echt met zekerheid te zeggen wat nou wel mag en wat niet. Verder geen protest aangetekend (dan weet je het misschien wel zeker) Had zelf trouwens een OCSje dus was al niet helemaal gelukkig.
Maar terug naar je vraag, ik heb wel is gehoord over kielaanpassingen waardoor de meting gunstiger word, maar wat precies weet ik niet, wat wel belangrijk is is indd bemanningsgewicht, lengte spiboom, groote van de spi dingen waar je mee kan spelen. Genua of geen Genua. Ik dacht dat je ook je boot kan laten wegen en dan je meetbrief aan laten passen. Of is dat misschien alleen IRC? (endorsed)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 30 apr 2014 07:18 #510599

Nee. De ondiepe kiel is 250Kg Zwaarder.

Ik heb een grote genua, dat klopt. 155%.

Ik meen voorlopig de ratingpenalty er uit te kunnen zeilen. Ze loopt vele malen harder en hoger op de genua1 dan de 2.

Ik heb een 100% HA, zwaar uitgebouwd op het achterlijk. Die ga ik nu varen en eens kijken of de genua van de meetbrief af zou kunnen.

Kielaanpassing heeft te maken met het zwaartepunt naar beneden brengen.
Laatst bewerkt: 30 apr 2014 07:19 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 30 apr 2014 07:18 #510600

de concurrentie (GPH 727-730):

NED 2122 Pi PION (OOD)
NED 3144 DOLCE VITA PION (OOD)
NED 42 GOUDEN RUITER PION (OOD)
NED 2169 REP & ROER PION (OOD)
NED 5560 CHAMPION PION (OOD)
NED 8237 Grote Puck PION (OOD)
NED 2012 PURA VIDA PION (OOD)
NED 2035 MARINA PION (OOD)
NED 2146 PONZIANI PION (OOD)
NED 2965 FORTUNE PION (OOD)
NED 2983 Meteoor PION (OOD)
NED 4372 GAMBIET PION (OOD)
NED 5266 BLUE TEMPTATION PION (OOD)
NED 2884 SCHAAKMAT PION (OOD)
NED 5536 Fortissimo Koos 22
NED 2648 BABY BLUE S & S 34
NED 2284 Balletent Extension
NED 4985 AVALON Rush Royaal
NED 7064 Skybird Feeling 1090
NED 3161 FOOLPROOF 1/4 Ton
NED 3925 ITCH 1/4 Ton
NED 3024 BORDINE Onbekend
NED 5736 BIG BUBBLES Kalik 30
NED 8222 Crush Jeanneau Rush
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 30 apr 2014 07:21 #510601

Waarom staat die Crush niet online bij de noordzeeclub? Heb me net even aangemenld bij ORC.ORG..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 30 apr 2014 07:23 #510602

Crush staat in Sailspeed van april. Misschien niet verlengd in maart?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 30 apr 2014 07:33 #510604

Gevonden.

Kijk hij heeft een GPH van 730! Met een 30 cm diepere kiel! De etter! haha. Maarja inderdaad een kleinere genua en een kortere genua. (en natuurlijk veul zwaarder!)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 30 apr 2014 07:45 #510611

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Ja wat is dat toch met die genuas? Zijn er inderdaad zoveel mensen van overtuigd dat de ratingpenalty niet opweegt tegen het snelheidsverschil bij het voeren van een Genua 1?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 30 apr 2014 07:47 #510612

Pjetrow schreef :
Ja wat is dat toch met die genuas? Zijn er inderdaad zoveel mensen van overtuigd dat de ratingpenalty niet opweegt tegen het snelheidsverschil bij het voeren van een Genua 1?

ja. Die 1 vaar je met 2B of zo, met 3B aan de wind al te groot.
Dus vrijwel nooit een wedstrijd waarin je er plezier van hebt, en wel altijd de straf in de rating.... 120 of 130% is leuk, meer is teveel straf.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 30 apr 2014 07:52 #510614

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Wil binnenkort ook mijn boot laten meten, dus dit topic komt als geroepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 30 apr 2014 08:00 #510616

Baasklusje schreef :
ja. Die 1 vaar je met 2B of zo, met 3B aan de wind al te groot.
Dus vrijwel nooit een wedstrijd waarin je er plezier van hebt, en wel altijd de straf in de rating.... 120 of 130% is leuk, meer is teveel straf.

Dat is wel heel afhankelijk van de boot hoor, zeker bij de IOR getuigde boten kan veel langer worden doorgevaren. Bij de SP28 kunnen we de G1 met een goede 4 begin 5 nog prima hebben en dat is toch echt een 150%. Als we met de G2 zouden varen met minder wind komen we echt zeiloppervlak te kort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 30 apr 2014 08:01 #510617

  • Push-Up
  • Push-Up's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 278
Zorg dat je ineens alles goed zet, eventuele wijzigen zijn alleen gratis in feb/mrt. Daarna worden er kosten in rekening gebracht.
Je kunt ook experimenten door proefmeetbrieven aan te vragen maar heb daar geen ervaring mee.
Ik heb ook gekozen voor een HA fok tov een genua. Indd Genua vaar je tot 2/3 bft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 30 apr 2014 08:05 #510621

Ja baasklusje en Push-Up, wat sturgeon zegt!

Jullie hebben een main met heel veel oppervlakte en voortstuwing. Ik heb een reepje zeil aan mijn mast hangen wat echt alleen maar een spoiler voor de genua genoemd kan worden. Ik ben al zwaar uitgebouwd en heb er van onder tot boven een fiks profiel in zitten om een beetje power te kunnen maken. Mijn genua 1 blijft er tot 4+ op staan. en is echt de motor van de boot. Alle genua's kleiner dan dat kosten hoogte en snelheid.
Laatst bewerkt: 30 apr 2014 08:06 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 30 apr 2014 08:13 #510623

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1078
Ik ken de meetbrief niet, maar als je een 155% Genua vaart, denk ik dat je daar zwaar voor wordt gestraft. Afgelopen winter heb ik een aantal proefmeetbrieven laten maken. Bij een G1 ging ik iets van 15 seconden per mijl terug, da's erg veel.
Ik ben nu bezig met een G2, want een HA is onder lichtweer omstandigheden ratingtechnisch niet goed te varen. Een G2 is dan echt noodzakelijk, maar scheelt wel weer diverse seconden.
Bemanningsgewicht doet (bij mij) niet zoveel, 0,2 seconden max ofzo.
Spiboom doet rond de seconde, dus ook niet erg veel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 30 apr 2014 08:16 #510624

  • YAMAHOELA
  • YAMAHOELA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1245
Ik twijfel ook nog aan een ORC meetbrief... Met mijn high aspect lig ik met weinig wind toch echt aardig geparkeerd met m'n kleine IOR grootzeiltje d'r achter. Dan dus toch maar de 140% Genua in laten meten denk ik.... Heb ook nog een heule oude 155%, maar die ligt eigenlijk altijd gewoon op zolder..... Wat een ding is dat zeg...
Laatst bewerkt: 30 apr 2014 08:22 door YAMAHOELA.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 30 apr 2014 08:39 #510630

Sturgeon22 schreef :
Dat is wel heel afhankelijk van de boot hoor, zeker bij de IOR getuigde boten kan veel langer worden doorgevaren. Bij de SP28 kunnen we de G1 met een goede 4 begin 5 nog prima hebben en dat is toch echt een 150%.

de SP28 is idd goed te varen met die grote genua.
Maar dat is m.i.toch een beetje een uitzondering.
Ook op mijn SP36 staat de mast middenop; de genuarail is 3 meter lang en er kan een 200% genua op (met gemak!).
Toch is dat niet verstandig; je kan zo'n ding bijna nooit varen en het kost een heleboel rating...
Iets modernere schepen dan de SP28 (ontwerp 1970!) meten lekkerder met max 130%
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 30 apr 2014 08:40 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 30 apr 2014 08:48 #510632

Het ligt er ook geheel aan of je 'm binnen de verstaging door kan schoten of niet. Je voor- en achterlijk bepalen de windhoek. Daarom kan ik met een kortere genua, die ik alleen buitenom kan schoten, minder hoog.

Ik heb een High Aspect laten maken met enorme uitbouwen en gesneden op power. Verlies je wellicht een graad hoogte mee tov een vlakke HA die je maximaal in kan fucken, maar ik meen daar mijn voordeel mee te doen.

Die 150% is gekocht nog vóórdat er een meetbrief in beeld was. Had ik nu wat gekocht had het een toefje minder kunnen zijn, maar zeker niet te veel minder. Ik merk gewoon dat ik goede zaken doe met het ding.

Enfin, vanavond nog maar eens meten of ik weer zo snel de baan rond kan. Ik ga uit van beginnersgeluk vorige week. (met de meetbrief zal de uitslag nog schandaliger worden; bijna 10 minuten voor op nr2, die er dus 10% langer over heeft gedaan!)

Ik hoop vanavond de HA eens te kunnen hijsen om de rail in te meten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: ORC rating 30 apr 2014 09:40 #510651

Je kunt geen algemene dingen zeggen over zaken die je rating gunstig of ongunstig beinvloeden. Als het zo makkelijk was geweest, dan was dat "gat" al heel snel dicht getimmerd door de meetformule.

Een aantal zaken die verschrikkelijk veel uitmaken op je rating, en op sommige boten wel helpen, maar op andere totaal niet:
- Grootzeil uitbouw.
- Genua overlap.
- Spinnakerboom lengte.
- Girth lengtes van de genua.
- Breedte van de spinnaker/gennaker.
- Bemannings gewicht.

Zaken die geen invloed hebben op de ORC meting, maar een zeer grote invloed kunnen hebben op je boot performance:
- Hoogte ligging van het zwaartepunt.
- Offset van de leiogen.
- Profiel van kiel en roer.
- Gewicht van de zeilen/latten.

Een boot die voor goede performance onder de voormalige IOR ontworpen is, zal het theoretisch gezien nooit kunnen winnen van een boot die ontworpen is om onder ORC goed te presteren.
Maar een goed begin is om die laatste 4 punten die ik noemde optimaal te maken, die hebben namelijk geen of minimale invloed op de meeting, maar kunnen dag en nacht verschil maken in een kruisrak.

Voor die eerste 6 is lastiger en verschilt echt van boot tot boot. Er is zelfs vaak niets nuttigs te zeggen over IOR boten, of fractioneel getuigde boten in het algemeen.
Tot een paar jaar terug was het mogelijk om een proef meetbrief aan te vragen. Dat is een meetbrief waarbij je een variabele kunt laten aanpassen om te zien wat voor invloed dat op je handicap heeft. Vervolgens zou je dan in de praktijk kunnen gaan testen of de meetformule het voor of nadeel goed inschat, of dat er voordeel te behalen valt. Het was altijd zo dat je 1 meetbrief per jaar kosteloos kon laten doorrekenen, als je er meer als dat wilde, dan moest je daar per berekening voor betalen. Maar dat was altijd een heel schappelijk bedrag. Ik weet niet of dat nu nog steeds kan, ik ben er al een paar jaar uit in Nederland.

Een andere mogelijkheid is om de ORC reken software zelf aan te schaffen als je hier serieus werk van gaat maken. Dat kost €500 per jaar, en dan kun je een oneindige hoeveelheid meetbrieven simuleren waarbij je bepaalde verschillen dan in de praktijk kunt testen.

Het uiteindelijke doel is om je boot sneller te maken dan wat de handicapfurmule DENKT dat je boot zou moeten doen. Het gaat er dus niet om om je boto zo snel mogelijk te maken, maar om een zo gunstige mogelijke handicap te maken.

Voor de ene boot gaat dat veel makkelijker als de andere boot. Die van mij is bijvoorbeeld een ramp om onder ORC te optimaliseren, ik heb veel te veel diepgang, een veel te hoge mast en veel te veel zeil om ooit een knappe handicap te kunnen verkrijgen om ook daadwerkelijk vooraan te kunnen zeilen, ongeacht welke zeilers je aanboord zou zetten.

Voor mij was dat jaren geleden al reden om alleen nog maar eenheidsklasse te gaan varen, of langere wedstrijden op line-honors.

In de tijd dat ik nog zeilen ontwierp, hebben we wel eens proefmeetbrieven gevraagd voor een boot die een heel erg lange giek had, bijna tot tegen de achterstag.
Het nadeel daarvan is dat je een recht achterlijk hebt, terwijl de software er vanuit gaat dat je 13% uitbouw hebt op je mid-girth.
In dat geval hebben we toen de zwarteband op de giek bijna een meter verder naar voren gezet, het grootzeil bleef bijna net zo groot omdat we deze een "standaard" uitbouw gegeven hadden, maar de software rekdende met een kleiner zeil (nu de juiste maat) omdat we wel konden benutten wat er gerekend werd. Dat leverde toen zo ongeveer 8% winst op in de handicap zonder dat de boot er langzamer van werd. Na een jaartje zo gevaren te hebben, heeft de eigenaar toen besloten om de giek permanent korter te maken.
Dat zijn de gaten waar je naar op zoek bent, en die per boot, per tuig en per wind-range verschillen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 30 apr 2014 09:46 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl