Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: In de ORC, waarom zou ik?

In de ORC, waarom zou ik? 21 juni 2016 19:35 #746955

fransb schreef :
het kleinere voorzeil door de rolfok is toch inderdaad geen zaak omdat je daarmee niet gestraft word.
je geeft op wat je maximale voorzeil is in m^2. :)

Zo werkt dat niet.
Wat telt is de maximale hoogte I Jib, de afstand mast-voorstag J, en de loodlijn schoothoek naar voorlijk, HLP.
Hieronder de meetbrief van mijn bootje. Officieel zonder rolfok, in de praktijk met rolfok, en dus een 60 cm kortere I Jib. Dat is straf. De maximale m2 geef je niet op, die worden uitgerekend uit genoemde maten.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 21 juni 2016 19:35 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 21 juni 2016 21:07 #746978

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3674
Het oppervlakte van de genua wordt niet berekend met de I-Jib en J, maar met deze formule:

Headsail measured area shall be calculated as follows:
Area = 0.1125 * HLU * (1.445*HLP + 2*HQW + 2*HHW + 1.5*HTW + HUW + 0.5*HHB)

Met deze variabelen:
HQW Headsail Quarter Width
HHW Headsail Half Width
HTW Headsail Three Quarter Width
HUW Headsail Upper Width
HHB Headsail Top Width
HLP Headsail Luff Perpendicular
HLU Headsail Luff Length

Voor de genua van Capolavoro wordt dat:
Area = 0.1125 * 14.25 * (1.445*5.78 + 2*4.28 + 2*2.82 + 1.5*1.41 + 0.72 + 0.5*0.12)
     = 40.79

Zie:
www.orc.org/rules/IMS%202016.pdf (§G4)
www.orc.org/rules/ORC%20Rating%20Systems%202016.pdf (§111.1)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 21 juni 2016 21:21 #746982

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
Op het aanvraagformulier orc declared vragen ze ook om de m^2 van de genua.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 22 juni 2016 07:12 #747021

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Menno schreef :
Het oppervlakte van de genua wordt niet berekend met de I-Jib en J, maar met deze formule:

Headsail measured area shall be calculated as follows:
Area = 0.1125 * HLU * (1.445*HLP + 2*HQW + 2*HHW + 1.5*HTW + HUW + 0.5*HHB)

Met deze variabelen:
HQW Headsail Quarter Width
HHW Headsail Half Width
HTW Headsail Three Quarter Width
HUW Headsail Upper Width
HHB Headsail Top Width
HLP Headsail Luff Perpendicular
HLU Headsail Luff Length

Voor de genua van Capolavoro wordt dat:
Area = 0.1125 * 14.25 * (1.445*5.78 + 2*4.28 + 2*2.82 + 1.5*1.41 + 0.72 + 0.5*0.12)
     = 40.79

Zie:
www.orc.org/rules/IMS%202016.pdf (§G4)
www.orc.org/rules/ORC%20Rating%20Systems%202016.pdf (§111.1)

En als je dan naar het plaatje van de capo kijkt zie je dat de maat "HLU" de lengte van het voorstag is, zonder aftrek van de trommel! Dus toch de volle lengte van dek tot mast...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 22 juni 2016 08:55 #747064

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3674
De lengte van de voorstag is:
√(Ijib2+J2) = √(4.492+14.672) = 15.34 m

HLU is maar 14.25 m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 22 juni 2016 10:04 #747086

Om het niet allemaal nodeloos ingewikkeld te maken, even voor de leken die ook meelezen:

Als je een ORC boot ziet, dan zie je zwarte strepen op giek en mast.

Van de zeilen wordt NIET de voor en (bij grootzeil) onderlijklengte gemeten. Men gaat er vanuit dat jij de maximaal (door streepjes aangegeven) lijklengte benut. ALlees wat je minder benut is jammer voor jou.

Die streepjes mag je dan wel weer zelf plakken waar je ze maar wilt, zolang de plek maar overeenkomt met de gemeten plek op je brief. Bij een voorstag heb je niet van die streepjes, daar is de lengte gewoon de lengte.

Een declared is een erg versimpelde meetbrief, daar zijn niet de gedetaileerde maten zoals hier boven beschreven beschikbaar en doen ze het met m2 om een benadering te krijgen.
De lengte van de voorstag is:
√(Ijib2+J2) = √(4.492+14.672) = 15.34 m

HLU is maar 14.25 m

In legoland wel. Maar bootjes hebben ook een vrijboordverloop en/of een zeeg.
Laatst bewerkt: 22 juni 2016 10:05 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 22 juni 2016 10:15 #747088

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3674
Een zeeg van ruim een meter op een boot van 11 m lijkt me wat overdreven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 22 juni 2016 10:48 #747097

...ook wordt de daadwerklijk de hijs gemeten vanaf het blok in de mast.

Maar goed, lijkt me zaak dat je maar eens contact op gaat nemen met de ratingoffice dat ze niet goed gemeten hebben en/of BK vals speelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 23 juni 2016 05:00 #747286

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Met een rolfok en je meetbrief zit het als volgt:

Als je een boot hebt met rolinstallatie en je geeft aan te rolreven, dan krijg je voordeel op je handicap tov degene die voor zeilen wisselt.
ORC zegt namelijk dat je in het nadeel bent als je je voorzeil niet wisselt, maar rolreeft (en dat is ook zo). De prestatie is lager.

Als je een rolinstallatie hebt en evengoed voor elk windje een apart doekje hijst, dan krijg je geen aftrek op je handicap. Wel wordt de maximale genua gemeten. Alles wat kleiner is mag je hijsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 23 juni 2016 06:44 #747294

Gelukkig blijkt uit de laatste tien posts gewoon dat ik gelijk heb :laugh:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 23 juni 2016 11:15 #747369

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
roozeboos schreef :
Is het wel eerlijk allemaal? ik zit dan niet in ORC maar in SW, maar dat maakt niet uit.
Ik krijg namelijk het idee dat de compensatie voor inschrijven zonder spi niet gelijk is aan het inschrijven met spi.
Dat als je wil winnen dus perse met spi moet varen.
klopt dat?

We hebben de Lichtplatform Goeree Race gewonnen in SW zonder spi, en waren zeker niet als eerste binnen. Dus je kan winnen zonder spi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 23 juni 2016 12:07 #747383

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3674
Baasklusje schreef :
Gelukkig blijkt uit de laatste tien posts gewoon dat ik gelijk heb :laugh:

Dat vond ik ook (over mijn posts dan :laugh:). Ik heb nog niemand bronnen zien posten dat de IJib, J of lengte voorstag relevant zijn voor de measured area van de genua.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 23 juni 2016 13:34 #747401

Menno...ik heb het ook allemaal nog eens doorgelezen en het lijkt er op dat HLU inderdaad op het zeil gemeten wordt.....weer wat geleerd....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 23 juni 2016 14:09 #747415

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
boarderbas schreef :
De lengte van de voorstag is:
√(Ijib2+J2) = √(4.492+14.672) = 15.34 m

HLU is maar 14.25 m

In legoland wel. Maar bootjes hebben ook een vrijboordverloop en/of een zeeg.
Eh, voor I wordt het vrijboord ter plaatse van de aanhechting van de voorstag genomen, niet die ter plaatse van de mast. Deze Lego-toepassing van Piet Apegras klopt hier dus gewoon.

Bij Capo is de HLU keurig een metertje minder dan de werkelijke staglengte. Daar komt het bij mij ook ongeveer op uit, als ik het inmiddels uitgebreid gebruikte meetlint naast de meetbrieven van gelijksoortige schepen houd.

De specs van m'n roller + J en I erbij pakkend meet ik dan ook precies de ruimte die je zou verwachten obv Piet. Dan nog houd je de luchtweerstand over van een niet opgegeven roller, maar het lijklengte verlies is dus niet voor eigen rekening. Pfew...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 24 juni 2016 04:54 #747502

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Het oppervlakverlies is inderdaad niet voor eigen rekening. Het opgeven van de rolinstallatie als reefinstallatie en compensatie daarvoor krijgen, betekend dat het niet mogen wisselen van voorzeil wel voor eigen rekening is.
Laatst bewerkt: 24 juni 2016 04:56 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 24 juni 2016 22:16 #747655

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Om de koe maar eens bij de hoorns te vatten
Afgelopen donderdag is Martin Baas van Hagoort aan boord geweest en heeft na wat heen en weer overleg een G1 ingemeten. Iets korter onderlijk dan de oude G1 en uiteraard wat minder meters. Exacte details heb ik nog niet. 145% denk ik dat het zal blijken te zijn.
Wanneer we met zijn tweetjes varen gaat eigenlijk standaard de G1 er op. Daar varen we mee door tot zo'n 16 a 17 kts. Begint het in de vlagen stevig meer te worden zetten we een rif. Zegt de voorspelling al 16+ kts met uitschieters in de 20+ dan gaat de G2 er op.
In de praktijk varen we zelden of nooit met de G2. De werkfok is al 2 jaar niet uit de zak geweest.

Met die ervaring zeg ik: roller en rolreef opgeven voor de meetbrief. Vrijwel altijd compensatie voor de roller, die we in de praktijk zelden gebruiken. Mocht het onverhoopt nodig zijn, dan kan er gerold worden. "Maar dat wil ik eigenlijk niet zien", aldus een streng kijkende Martin.
(Voor het toeren en plezierzeilen hebben we de huidige G2 laten verbouwen en die gaan we zeker gebruiken als we twijfelen, maar daar gaat dit topic niet over).
Wat denken jullie er van? Rolreef opgeven, gezien de windcondities waarmee we kunnen varen met de G1, of toch kiezen voor kunnen wisselen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 25 juni 2016 07:55 #747676

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
In de ORC wil je echt niet rollen hoewel per boot het moment verschilt dat je het te veel wordt voor de genua 1. Daarbij gaat het niet alleen om oppervlak maar ook om de maximale belastbaar van het doek. Bij Big Time is de combinatie windkracht- genua als volgt:
0-14 knoop genua 1
12-18 knoop genua 2
>17 knoop genua 3

Beetje overlap in windbereik en afhankelijk van de golfslag, op vlak water kun je met meer wind eerder wisselen naar de 2 of de 3.

Voor de ORC wordt de werkelijke lengte van het voorlijk van het grootste voorzeil gemeten, niet de lengte van de voorstag (maximale maat). Bij mijn huidige #1 in de voorlijklengte 13,72m, de max. maat is 13,90. De OD-maat is 13,80 dus afgelopen woensdag heb ik door Martin Baas een nieuwe #1 laten inmeten met een voorlijklengte van 13,80m
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 25 juni 2016 12:30 #747697

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Boven de 16 a 18 kts vaar je met genua 2 en vol grootzeil sneller en vooral hoger dan met de 1 en een rif. Al zal het uitmaken dat je 1 nieuw is en de 2 al heel wat wind gezien heeft.

Gaat het nog harder waaien dan ga je beter met de werkfok dan met genua 2 en rif.. Ergo: reven doe je pas als de werkfok erop staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 25 juni 2016 12:55 #747700

Ligt aan je tuig. Ik heb bijvoorbeeld bijzonder brede spreaders (1x) en kan dus een #2 niet dicht genoeg schoten om hoogte te halen. Ik vaar óf #1 óf HA. Een dubbelspreadertuig kan veel makkelijker een #2 voeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 25 juni 2016 13:25 #747703

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Het is inderdaad wel de vraag of de G1 echt het optimale zeil is, boven de 10-15 knopen.
Een slagje in zou ik echt niet aan beginnen als je de keuze hebt. Je hebt meteen geen spanning meer op je (nieuwe) voorlijk, dus eigenlijk moet je altijd meteen meerdere slagen rollen om er voldoende druk uit te krijgen, en dan ga je 'm vermoorden met overbelasting.

Door je vast te leggen aan de roller kun je dus niet lekker knallen bij zwaarder weer, en blijft het behelpen / "overleven" - en/of je mooie nieuwe G1 vermoorden.

De G2 zou ik mooi als toerzeil houden, en een werkfok blijft bij zo veel zeildragend vermogen inderdaad altijd in de zak. Maar van 15-25 knopen ofzo is prachtig weer voor een high aspect! Nou vaar jij de avondwedstrijden iets meer beschut dan ik, maar de 24-uurs wordt de hel voor je G1 als er flink wat wind staat... en een HA die net voor de mast en de spreaders blijft, is dan gewoon lekker zorgeloos knallen.

Waar jij verrast bent hoe vaak je de G1 nog kan gebruiken, ben ik (met vergelijkbaar tuig) andersom verrast hoe laag (ofwel met hoe weinig wind) de HA er hard aan blijft sleuren. Ik kan bij licht weer nog steeds winnen - zonder triple numbers. Kies je dus een keer te voorzichtig, dan is er dus niets aan de hand tenzij de wind echt helemáál wegvalt. Een HA ga je dus echt wel gebruiken...

Hier nog een stem voor HA + #1 dus, als garderobe om naartoe te werken...
Laatst bewerkt: 25 juni 2016 13:29 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 25 juni 2016 13:39 #747705

24-uurst is halve wind, dan kan de #1 er juist vééél langer op. Lekker open zetten op de buitenschoot en denderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 25 juni 2016 14:49 #747717

boarderbas schreef :
24-uurst is halve wind, dan kan de #1 er juist vééél langer op. Lekker open zetten op de buitenschoot en denderen.

Zo is dat. Koko weet dat nog wel, van die 24uurs op de Capolavoro.
Met de 130% genua (een 2-tje eigenlijk) op de buitenschoot met wind in de 20 kts.

Het onderschrift van Beauty herinnert er nog aan dat Koko riep: moet er geen rifje in ? :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 25 juni 2016 15:55 #747725

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
boarderbas schreef :
Ligt aan je tuig.

Eens! Mijn opmerking was gebaseerd op Koko z'n boot die ik een beetje ken.

Toerzeilend ben ik het trouwens volkomen eens met Web, die werkfok die bij Koko nooit uit de zak komt is zodra het een beetje waait een prima motor voor zijn boot. Voor dat extra beetje power en hoogte in de wedstrijd moet je met Koko z'n boot echter wel zo lang mogelijk met overlap blijven varen. #2 erop, heel hard hiken en dan alle 10-meter boten met HA (en vaak al een rif) voorbijknallen op snelheid en hoogte :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 26 juni 2016 13:50 #747880

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Het blijft me duizelen, haha.

Ik zal in elk geval mijn werkfok ook al om laten bouwen naar rolprofiel. Want inderdaad, die keren dat we hem er op hadden waren we verbaasd van de power die er in zit. Ik denk ook dat het wedstrijdjes varen op het Eemmeer mijn ervaring te zeer beperkt. Dat blijven korte rakjes, waardoor we niet goed toekomen aan experimenteren/leren. Nu gaat een deel van mijn zeiltijd op aan voorbereiden van het volgende rak en sommige rakken zelfs helemaal.
Bij de wedstrijdjes op het Eemmeer hebben we de G1 eigenlijk altijd nodig om bij te blijven. Dat maakt waarschijnlijk dat mijn blik wat vernauwd is. Komende vakantie maar weer goed gebruiken voor het experiment en leren kennen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 28 juni 2016 14:14 #748466

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Oja... klopt natuurlijk... dat de G1 op de 24uurs lang kan blijven staan, ookal heb je daar natuurlijk ook wel eens een knik in de schoot of aandewinds rak.

Je kunt van de G1 een zware allrounder maken die je ook met gereefd grootzeil kan varen, maar je hebt je lichtweer performance wel hard nodig op het Eemmeer... maak je van je G1 dan niet teveel een compromis?

En ik vraag me af of die overlap niet overrated is. Met goed geplaatste rail is het juist de high aspect waar ik heel erg veel power en hoogte uit haal, de 34-voeters met hun overlappende genua's op rating voorbij, soms zelfs door pokkegolfjes heen. En ik heb een nog iets extremer IOR-achtig toptuig dan koko.

De HA moet natuurlijk niet als een plank gesneden zijn dan. Ik heb zelfs het gevoel dat m'n dacron HA nu - enkele seizoenen 'ingezeild' - meer power heeft dan eerder, zonder veel hoogte in te leveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl