Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: In de ORC, waarom zou ik?

In de ORC, waarom zou ik? 13 mei 2015 21:53 #624956

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Ik zag je (kort) varen vanavond Koko. Snelheid zat er aan de wind zo te zien lekker in! Waarschijnlijk was je onderbemand. Zet hikers in je gangboord. Het laatste rak moet de spi erop, ook met zijn 2en. Desnoods grootzeil en giekneerhouder los. Troost je: op een Dehler 28 na liep iedereen te kl#ten.

Ik was redelijk geschrokken van het niveau. De tijd van de Foetsie, Alotina, Escapade, Libero, Littlle Too, Wild Thing, Hoge Bomen enz. is voorbij. Weinig recente laminaatzeilen. Vermoedelijk ook nog geen orc. Zoek voor de woensdagavond een fanatieke club aan het Ijsselmeer om te bemannen, dan leer je in een korte tijd veel meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 13 mei 2015 22:10 #624957

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Gezien de beperkingen van het Eemmeer was er toch een mooie baan uitgezet.

Misschien is het fanatisme middels misschien een orc-klasse wat aan te wakkeren. De First 305, boot die hierbij lag met fluor groene-spi, de Dehler 28, de Ocean 22 en jullie oogden in de korte tijd dat ik keek het meest aktief. Class 8 hoort erin maar ja...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 13 mei 2015 22:35 #624958

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Reuze gezellig met z'n allen in de kuip in het kruisrak (redelijk stevige wind). Bespreek eens met vrijwel alle deelnemers te gaan hiken.

Algemene problemen op het laatste rak:
Inschatting: kan de spi erop
Voorbereiding spi.
Loeven we eerst onder genua voor het hijsen om een gunstige positie te krijgen tov de boot voor je?
Hoe hijs je in een redelijke tijd de spi? Vooraf oefenen.
Passeertactiek/overleg in dit smalle vaarwater.
Velen liepen uit het roer onder spi:
# naar buiten en naar achteren hiken
# actiever grootzeil trimmen.
# in een vlaag wat afvallen, lij wat vieren, grootzeil vieren, giekneerhouder vieren, meer hiken.
# vice versa als de wind weer iets minder is, niet 1 koers varen dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 13 mei 2015 22:37 #624959

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Hmmm, Boatlover, wij hadden een heel andere beleving eerlijk gezegd. We waren niet zozeer onderbemand, maar met zijn drietjes was het toch behelpen. Mijn schoonvader (70) stuurde, maar toch wat onzeker. Lisa heeft de kracht niet om de G1 volledig door te zetten en ik mistte hier en daar slagen en zetten. Toch nog te druk met teveel dingen tegelijk. We haalden, wederom, niet de hoogte die we gewend zijn. Moet ik nog eens naar zoeken hoe dat zit. Ook de overstagjes liepen niet. Dan missen we met de G1 een voordekker die die enorme lap over het dek jaagt.
Die spi moet er natuurlijk op, maar helaas waren we daar te onzeker voor. Het heeft dan geen zin om door te drukken. Het blijft een enorme lap waar we (te??) veel ontzag voor hebben.

Ook qua snelheid mist er iets lijkt het. Binnenkort maar eens op de kant de boel inspecteren.

Het goede nieuws is dat we er na afloop toch nog lol in hebben, ook al waren we een na laatste dit keer. Vorige week met die enorme bak wind ook onwijs veel plezier gehad. Daar hou ik me nu maar even aan vast! Ondertussen gaan we vooral ervaring opdoen en misschien een rol wissel.
Laatst bewerkt: 13 mei 2015 22:40 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 13 mei 2015 22:45 #624960

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Kruisrak was misschien lastig te zien. Mijn laatste post (spirak zat ik 1e rij) ben ik zeker van.

Anyway: pret is het belangrijkste! Ik zeilde ook graag met mijn op leeftijd zijnde vader. Veel plezier!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 13 mei 2015 22:51 #624962

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Kritiek betreffende het laatste rak is niet specifiek voor jullie maar algemeen/betreffende de spigroep.

De meeste boten zonder spi>lijoog naar voren en naar buiten. Ik zag veel flapperende toppen of boten die dit compenseerden door de genua maar wat te strak te zetten. Of jullie dit onder controle hadden kon ik niet zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 14 mei 2015 06:45 #624972

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Wij hadden de zeilvoering aardig onder controle tijdens de ruime rakken. Helaas geen spi dus, maar wel de boom in de genua. De boom werd vervolgens door mij zover omlaag gedrukt dat de top mee bleef doen (telltales). Dat het werkte kon ik ook zien tijdens het een na laatst rondje. De Little one liep maar heel traag op ons in terwijl zij onder spi voeren.

Ben nog aan het verzamelen wat er niet goed ging en wat wel. Of we al ORC vaardig zijn???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 14 mei 2015 07:52 #624981

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Dan doe je het goed op ruime rakken. Ik weet zeker dat de omstandigheden in het kruisrak gisteren juist ideaal waren om vooraan mee te doen. Ok, de First 305 loopt ca. 3 graden hoger en 3/10 knoop harder maar verder zouden jullie en de Dehler 28 moeten regeren.

De Class 8 hoort met de 305 vooraan te kruizen maar dat is een lastige gevoelige boot... Dan moet je heel goed kunnen varen anders wordt je extra afgestraft.

Orc 4 was met de Y toren samengevoegd met 3 zag ik. Zo te zien is er met de Lenco ook geen orc 4. Je bij deze groep voegen is pittig. Als je een tussenstap wil maken en een keertje op woensdagavond of op zondag met ons mee wilt met een clubwedstrijd ben je welkom. Een weekendwedstrijd in orc 3 is ook prima, dan wel vooraf wat trainen. Heb je de vorige eigenaar om advies gevraagd? Als je zijn crew meevraagt komt het waarschijnlijk ook goed. Volgens mij zeilde de vorige eigenaar vooraan mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 15 mei 2015 22:05 #625431

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Vandaag een poging gedaan weer een stukje dichterbij het echte werk te komen.

Omdat de boot super neutraal op zijn roer ligt, maar we moeizaam tot vergelijkbare aan de windse koersen komen de mastvalling bekeken. Plekje opgezocht in de beschutting en uit de wind.
De mast stond zeg maar recht op. Deze nu wat naar achter getrimd, maar kon helaas niet goed meten.

Daarna met een urnster de masttop in het midden gezet en de verstaging op 15% van de breeksterkte met een poor mans' stagmeter. (Stalen rolmaat op stukken van 220cm geknipt en vastgetaped aan de verstaging. Staat een best beetje strakker als voorheen.

Woensdag gaan we het meemaken.......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 15 mei 2015 22:34 #625436

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Dat neutraal op het roer is normaal. Gewoon goed opletten als stuurman.. Maar wie weet doet de mastvalling iets, al ligt het volgens mij vooral aan het balansdeel. Die extra spanning zal je zeker gaan merken! Heb je ook een mooi bochtje in de mast?
Laatst bewerkt: 15 mei 2015 22:35 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 16 mei 2015 05:40 #625447

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Yep, keurig bochtje in de mast. Grootzeil staat er steeds mooi bij, dus de pre-bend heb ik gehandhaaafd. Is natuurlijk ook goed na te stellen. Verder een buis om de babystag en zeerailing gemaakt in de hoop dat de G1 makkelijker over komt. De schoothoek bleef er makkelijk in hangen. Vooral lastig als we met twee of drie man varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 16 mei 2015 06:25 #625453

Waarom orc?

Is het beste uit te leggen met een vergelijking onder sw.

Een sprinta sport zal bij 3 beaufort of minder altijd winnen van een Marieholm if, De Marieholm zal boven de 3 beaufort altijd winnen van de sprinta.

Eens en te meer bewezen op de Braassem, op beide boten varen kampioenen in hun klasse.
Theorie moet je eren op het water zal je het leren.
Laatst bewerkt: 16 mei 2015 06:27 door tonmaarseveen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 20 mei 2015 21:53 #627081

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Nou, hehe, eindelijk.
Vandaag eindelijk echt lekker gevaren. We liepen goed op hoogte, snelheid oke en ook de vallen liepen weer soepel door de mast. Het was zelfs zo "erg" dat we ongeveer een uur eerste lagen. Uiteindelijk leg je het dan af tegen de ervaring om je heen en met een strafrondje erbij eindigde we alsnog op de zesde plek. Maar goed, die paar centimeter mastvalling en die 3mm stagspanning hebben een hoop goed gemaakt. Heerlijk!
ORC; here we come!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 21 mei 2015 15:48 #627265

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Leuk man!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 03 nov 2015 19:12 #678757

  • Jedi
  • Jedi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 82
Ik heb een 2tal weken geleden een ORC declared meetbrief aangevraagd, verschijnt deze ergens online? Zoja, kan iemand de link posten? Alvast dank daarvoor.
In welke klasse zou ik terecht komen met mijn Contessa 32? Ik ken niet veel van ORC, vaar vooral eenheidsklasse CO32, IRC offshore en lokaal (Goofies etc) SW of CR (Belgie).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 03 nov 2015 19:23 #678762

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Je komt terecht in orc 4. De klasse leeft rondom het Ijsselmeer helaas niet echt (afgezien van de 24 uurs) meer. Misschien dat de kwarttonners deze klasse nieuw leven kunnen inblazen. Orc 4-boten werden dit jaar regelmatig samengevoegd met orc 3. Je gph zal wel ergens rond de 758 komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 03 nov 2015 19:26 #678765

  • Jedi
  • Jedi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 82
Bedankt Boatlover, ik vaar toch vooral in Zeeland, ligplaats Colijnsplaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 03 nov 2015 19:32 #678770

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Graag gedaan. Blijft met harde wind en golven in het kruisrak een feestboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 07 nov 2015 20:44 #680088

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1078
Misschien zijn er mensen die het volgende interessant vinden?
www.zeilen.nl/nieuws/lezing-over-ratingsystemen/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 09 nov 2015 18:22 #680584

  • Jedi
  • Jedi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 82
GPH is 751,3....Probleem is tijdens de Goofies hebben we niemand om tegen te varen, lastig om tegen oa GS 37, X 372 etc te varen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 09 nov 2015 18:31 #680586

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Ik zet t in iedet geval in mijn agenda.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 09 nov 2015 20:05 #680628

Jedi schreef :
GPH is 751,3....Probleem is tijdens de Goofies hebben we niemand om tegen te varen, lastig om tegen oa GS 37, X 372 etc te varen..

Je hebt 15 boten in de klasse (ORC2-4 zijn samengevoegd), maar inderdaad geen boot met ongeveer dezelfde rating. De Westerly Typhoon 37 komt met 688 nog het meest in de buurt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 10 nov 2015 11:56 #680779

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Tien-10 schreef :
Misschien zijn er mensen die het volgende interessant vinden?
www.zeilen.nl/nieuws/lezing-over-ratingsystemen/

Ja, Emiel en ik gaan Arjan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 13 jan 2016 19:25 #697107

Jedi, Ik heb ook een ORC declared meetbrief aangevraagd. Die krijg je daarna (duurde wel even) netjes per PDF toegestuurd. Kon mijn gegevens daarna ook terugvinden op de ORC website.
Ook op scratchsheet.noordzeeclub.nl/MaakSelectie.aspx kon ik de gegevens van mijn boot daarna vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 13 jan 2016 20:04 #697118

  • Jedi
  • Jedi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 82
bedankt sailormanfj, heb deze ondertussen ook ontvangen. Vaar wss Deltaweekend mee..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl