Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: In de ORC, waarom zou ik?

Re: In de ORC, waarom zou ik? 07 okt 2014 18:00 #558067

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
jouzers schreef :
............<knip>....., in het begin gaat met elke sport alles wat mensen doen die er al veel verder in zitten veel te ver, maar iedereen die verder gaat in zijn sport gaat ook verder in detail om beter te presteren. Het openen van jou topic is daar al een stap in.. .

Dat herken ik inderdaad meteen. Zo werkt het ook bij mij (helaas, denk ik wel eens bij mijzelf).

Eerst maar eens kijken wat de meetclub zegt over mijn oude meetbrief. Als ik die kan actualiseren zonder al te veel gedoe is het een simpele keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 07 okt 2014 18:24 #558075

  • Calypso
  • Calypso's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 514
Ik zeg niet dat er iemand niet mee kan in de top, in tegendeel! Wedstrijdzeilen is juist iets waar je door veel oefening goed in kunt worden! Ik zeg wel dat clubwedstrijd SW zeilen op een lager niveau gebeurd dan nationaal ORC wedstrijdvaren.
En van dat hoge(re) niveau in het ORC veld is weer een hoop te leren! ;)

Groeten!

Lennard
Laatst bewerkt: 07 okt 2014 18:25 door Calypso.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 07 okt 2014 18:48 #558082

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Bedankt voor de uitnodiging Bas! Ik werk onregelmatig tijden, dus ook in de weekeinden. Als je een keer plek of nood aan de man hebt kan je me altijd effe pb-en.

Overigens denk ik niet dat we niet mee zouden kunnen in de top. De boot heeft een goed verleden wat dat betreft. Nu is het aan de bemanning om net zo goed te varen als het team destijds. Daar zit de grootste uitdaging, want er is nog veul, heul veul te leren. Dat kan alleen groeien met ervaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 07 okt 2014 19:06 #558089

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
Koko, doe t nou NIET......

Er zijn al meer van die malloten die hun hele hebben en houwen elke keer van boord sleuren om wel 0,1 knots harder te kúnnen varen onder nét die ene windconditie.
daar is toch geen lol meer aan?

En dat geklets over een eerlijker meting op de clubraces,,\\....bullshit.

90% van de clubraces zijn onder SW , of , als Bas zijn zin krijgt dat 3 letterding, maar NOOIT onder ORC, die hebben de mannen die clubwedstrijdjes varen niet.

knuppelmodus uit :lol:
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 07 okt 2014 19:24 #558094

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Anjo schreef :
Koko, doe t nou NIET......

Er zijn al meer van die malloten die hun hele hebben en houwen elke keer van boord sleuren om wel 0,1 knots harder te kúnnen varen onder nét die ene windconditie.
daar is toch geen lol meer aan?

En dat geklets over een eerlijker meting op de clubraces,,\\....bullshit.

90% van de clubraces zijn onder SW , of , als Bas zijn zin krijgt dat 3 letterding, maar NOOIT onder ORC, die hebben de mannen die clubwedstrijdjes varen niet.

knuppelmodus uit :lol:

Hahaha, ik heb alvast geen juspan, stoompan met zware deksel, of speciekuip aan boord. :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 07 okt 2014 21:30 #558151

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Persoonlijk ben ik gaan leren zeilen, door wedstrijden te varen. Begonnen op de woensdagavonden en daarna wat regatta's gezeild (ORC)

Je hebt 1 positie aan boord die je heel erg goed moet doen. Daar leer je veel van.
Ook kom je steeds hetzelfde clubje mensen tegen en die willen je allemaal van raad voorzien en daar leer je ook weer enorm van.
Heb zelf ook al bij andere opgestapt en dat is echt heel erg leuk, zeker als je mee kan varen met de mannen die in de top van ORC 1, 3 en 4 varen...
Als onze volgende boot ORC waardig is, ga ik hem ook zeker laten meten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 08 okt 2014 10:08 #558275

in de ORC zit je zomaar midden tussen zulke starts:

Bijlage D79C1713.jpg niet gevonden



foto van Oktoberrace 2014; meer moois op picasaweb.google.com/zvwesterg.../6059386183999779010
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 08 okt 2014 10:41 #558284

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Anjo: die 1/10e knoop harder is volgens JOU niet leuk. Dat wil niet zeggen dat dit voor andere zeilers ook geldt.

Dit jaar zijn vrijwel alle woensdagavond-deelnemers bij onze club orc-gemeten. Dit naar volle tevredenheid. Kun je onderbouwen waarom het stierenontlasting is dat dit een eerlijkere meting oplevert?

Er is op de woensdagavonden bij ons wel degelijk een orc-klassenment.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 08 okt 2014 13:46 #558361

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Vandaag gebeld met het ratingburo. Erg grappig: geef ik de naam door van mijn schip, zegt die man "heee, das leuk. Daar werd vroeger ook fanatiek mee gezeild. En niet slecht ook".

Maar goed. Ik kan de meetbrief vrij eenvoudig in ere herstellen. Nu de zeilen hetzelfde zijn en er geen andere grote wijzigingen aan zitten is dat een administratieve handeling. Het zeilnr blijft gereserveerd voor het schip, dus dat is ook geen punt. Een weging, of vrijboordmeting, was niet verplicht. Echter vallen de kosten daarvan nogal mee, dus dat is te overwegen. Uit en thuis scheelt het extra gewicht nu het iets meer een comfortbak is geworden niet heel veel schat ik in, maar na een meting weet je dat ook maar weer zeker. 40,-- euro is te overzien.
Aangezien we geen winterwedstrijden gaan varen actualiseer ik de brief na 1 januari. 85,-- valt me wel mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 08 okt 2014 14:59 #558429

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Hoi Koko,

Leuk dat je je gaat mengen in orc 4! Vorig jaar juni heb ik mijn boot ook orc laten meten. Aanvankelijk was ik net als jij van plan om de oude meetbrief te herstellen.

De meter raadde me dit af. Er waren wat nieuwe meetpunten bijgekomen. Wat oude meetpunten waren veranderd.

Op het moment dat je uitgaat van een oude meetbrief gaan ze uit van standaard waarden. Volgens mij noemt men dit default waarden.

Bij veel van deze waarden schijnt je handicap een fractie ongunstiger te zijn. Opnieuw laten meten levert een nauwkeurige iets gunstigere handicap op zoals me verteld werd.

Let ook op het bemanningsgewicht waarmee je wilt gaan varen. Dit heeft ook iets invloed op je rating.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 08 okt 2014 15:08 #558438

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Wat waren die nieuwe meetpunten, Boatlover?

De laatste meetbrief is van 2011 en er is aan het schip niet veel gewijzigd. Tot die tijd werd er (erg) competetief met het schip gezeild waardoor ik maar aanneem dat wat er uit te halen viel er ook uitgehaald is. Wat zouden punten kunnen zijn waar nu een andere rating uit voort zou vloeien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 08 okt 2014 16:04 #558491

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Vooral de vrijboordmeting is anders geworden. Ik meen me ook te herinneren dat er bij de zeilen 1 of 2 meetpunten zijn toegevoegd.

Vroeger was er ook geen mogelijkheid om je boot met kussens en dergelijke te laten meten of zonder. Nu wel. Bij de eerder gemeten schepen gaan de heren dan ook weer uit van default waarden...

Je schroef laten meten is ook verstandig. Kortom: alle mogelijke aannames weigeren.

Het beste kun je contact opnemen met Jacco Hekhuis. Hij rond de maten van laminaat overigens naar beneden af en van dacron naar boven.

Laminaat krimp wat. Velen laten deze zeilen 1 jaar ma aanschaf hermeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 08 okt 2014 16:55 #558509

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Koko, ik weet dat in elk geval voor de voorzeilen 1 of 2 breedtematen zijn toegevoegd. Als je met een overlappend voorzeil gaat varen is hermeten gunstig. Voorheen werd uitgegaan van een recht achterlijk, maar dat is natuurlijk in werkelijkheid hol gesneden. Die 'holling' wordt nu dmv. meenemen van breedtematen ook echt gemeten sinds een paar jaar.

Verder natuurlijk leuk dat je de boot laat meten. Als je een beetje serieus wilt wedstrijdzeilen is een ORC-rating een stuk nauwkeuriger. En laat je niet beinvloeden door iemand als Anjo. Wedstrijdzeilen is natuurlijk gewoon een heel leuk spelletje omdat het zo enorm complex is. Mensen die het spelletje niet begrijpen roepen dan vaak dat het een stom spelletje is...
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Laatst bewerkt: 08 okt 2014 16:58 door Big Time.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 08 okt 2014 17:33 #558530

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Zeilen opnieuw meten pakt wat gunstiger uit inderdaad. Verder is het een kwestie van kijken of er verschillen zijn met vroeger die de moeite waard zijn. Inzinking / vrijboordhoogte opnieuw meten pakt sinds dit seizoen bijna altijd ongunstig uit, dus oude meetbrief actualiseren is bijna altijd gunstiger dan een compleet nieuwe.. Maar ook dat kan je zelf checken, kwestie van de waardes in ORC Sailor Services vergelijken met de huidige meting.

Mocht je meer willen weten moet je me maar even een keer bellen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 08 okt 2014 19:26 #558594

Wat ontzettend leuk om weer eens heel veel positieve dingen te lezen over de O.R.C !
Heb een tijdje terug ook de overstap gemaakt om op een iets hoger niveau te gaan varen en dat bevalt erg goed.
Zeil in orc 4 met de Deltaweek, nog niet een al te grote groep maar wel altijd heel gezellig en zoals eerder aangegeven worden vaak de ervaring gedeeld en tips over en weer gegeven.
Je zal in het begin waarschijnlijk niet voorop varen en als je het zeilen al aardig onder de knie hebt ook niet direct achteraan.
Hopelijk komen er nog veel meer sw toppers naar de O.R.C. om dit te ervaren en hoop ook dat er steeds meer kwarttonners bij komen.

Vergeet ook de proef metingen niet, tijdje terug een kleinere spi laten meten en een proef meting aangevraagd, dat gaf geen grote verschillen dus blijf varen met de "grote" spi.
Theorie moet je eren op het water zal je het leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 08 okt 2014 19:42 #558607

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
@ Boatlover, begrijpend lezen is een vak.
WAAR staat dat Ik dat NIET leuk vind?
Kleine lettertjes gelezen?
Wie denk je dat er bij mijn wsv in de wedstrijdcommissie zit??

EDIT, het is wel heel leuk dat er tenminste 1 club is die veel ORC gemeten schepen op de racedagen heeft varen, zou daar graag eens komen kijken.
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 08 okt 2014 19:44 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 08 okt 2014 20:35 #558629

  • Moki
  • Moki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 300
Muiderzand/wsv Flevomare heeft op een woensdagavond, meestal zo rond de 40 schepen rond varen in de ORC...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 09 okt 2014 05:49 #558684

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
Dan wordt t tijd dat ik me een uurtje in de hoek ga zitten schamen ;)
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 09 okt 2014 05:49 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 09 okt 2014 07:28 #558714

In lelijkstad Noord vaart op dit moment ongeveer 1/3 van de oude "ongemeten klasse" met een ORC meetbrief en de verwachting is dat dat volgens jaar nog meer zal zijn.

Vroeger werd op een nadere manier het gewicht gemeten, dat wil zeggen met een andere standaarduitrusting aan boord.

Ik meen dat er 2% straf wordt gegeven op gewicht voor boten die nog een oude gewichtsmeting hebben, maar dit is dit seizoen veel- en veelsteweinig bevonden. Ik verwacht een correctie op korte termijn.
maar dat is natuurlijk in werkelijkheid hol gesneden.

Met de opkomst van latten in het voorzeil is dit natuurlijk achterhaald. Mijn 105% heeft zelfs een fikse roach.

Laat de stemming niet zetten door de foto van BK.

ORC4 betekent dat je een afgeragde Rush of 2-3, wat Pionnen, wat kwart- en halftonners en wat ander klein speelgoed(waar je niet van kan winnen) tegenkomt.
Oja en wat bootjes van Belgische makelij, maar die doen de lichten uit op de baan....In de ORC4 vaart zat mee met gewoon Dacron. STerker nog. Er wint zat met dacron.
Laatst bewerkt: 09 okt 2014 08:06 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 09 okt 2014 08:06 #558729

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Bij overlappende genua's was (is?) dat echter verboden in de ORC. Ook niet echt praktisch met overstag gaan, hoewel de Goudvis bij de Oktoberraces wel twee dagen lang met een genua 1 met latten voer. De meeste overlappende genua's hebben die latten echter nog steeds niet, dus dan zijn die extra meetstations van toegevoegde waarde. Wordt Koko fanatiek dan kan hermeten van z'n huidige - genua 1 met hol achterlijk inderdaad gunstig zijn.

Verder even afwachten of die compensatie van 2% nog gaat veranderen zoals je zegt. Die hebben ze bewust laag gehouden om te voorkomen dat iedereen z'n schip wil laten hermeten om voordeel te behalen, maar het nadeel voor nieuwe nauwkeurigere meetbrieven dat nu ontstaan is lijkt me ook niet de bedoeling.
Laatst bewerkt: 09 okt 2014 08:07 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 09 okt 2014 08:13 #558731

FMJ,

Wás verboden...

In mijn geval: 104% genua met een oppervlak van bijna een 110%!

Door een hol achterlijk onstsaat een zeer spitse tophoek met een relatief lang stuk met een kleine koordelengte van het zeil.

Door allerlei verstoringen van stagen, naden, leuvers en luffropes wordt een genua pas echt effectief als de koordelengte (afstand voor-achterlijk)wat langer is. Bij een traditionele genua heb je dus een flinke punt bovenin die wel druk en drag levert, en het grootzeil een beetje spoilert, maar niet echt mee doet in de voortstuwing. Een stukje roach maakt de tophoek wat breder en maakt wat meer koordelengte bovenin.

Je krijgt straf per m2. Dan kun je maar beter zorgen dat die m2 allemaal goed meedoen in de voortstuwing!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 09 okt 2014 08:42 #558742

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Helemaal eens, maar zolang Koko geen nieuwe zeilen gaat kopen niet relevant.

Gaan we allemaal te ver uitbouwen om ratingvoordeel te halen dan zullen ze daar ook wel weer wat aan gaan doen trouwens. Oppervlak bovenin zwaarder mee laten tellen of zo (net als bij grootzeilen).

Heb jij trouwens ook latten in je genua 1 dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 09 okt 2014 09:48 #558773

Nee. Alleen in de "HA"/Genua3
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 09 okt 2014 10:17 #558791

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Precies. Dus ook voor jou valt je genua 1 kleiner uit op je meetbrief dan vroeger (toen ze een recht lijk veronderstelden) het geval zou zijn geweest. Dat was nu precies het hele punt ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de ORC, waarom zou ik? 09 okt 2014 10:24 #558794

Ook HA's waren tot voor kort hol gesneden hoor!

Maar goed, het gaat hier om KOKO.

Ik verwelkom hem kwispelend in het rijk der gemetenen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl