Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: In de ORC, waarom zou ik?

In de ORC, waarom zou ik? 17 jan 2016 07:07 #697735

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3598
Is het niet zo dat die declared meetbrief van 1 april tot 31 maart loopt?
Houdt dit dan in dat je na 1 april moet gaan betalen?
Niet dat ik daar te beroerd voor ben hoor, maar ben ff benieuwd hoe dat zit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 17 jan 2016 07:19 #697737

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1377
Daar ben ik ook benieuwd naar!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 17 jan 2016 08:29 #697741

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Als je zou moeten betalen, kan je beter over gaan tot een meting. Dan krijg je mogelijk een gunstiger handicap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 17 jan 2016 08:35 #697744

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3598
Ja dat is ook de reden dat ik er ff naar vraag
Declared is volgens mij alleen het eerste jaar gratis,daarna betaal je 90 euro hebben ze mij verteld
Dan kun je wat mij betreft dus ook net zo goed gewoon laten meten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 17 jan 2016 09:54 #697759

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Declared meetbrief wordt opgesteld op basis vsn de opgave van de eigenaar. Vandaar "declarerd". Hij is ingesteld om mensen eens te kunnen laten kennismaken met het wedstrijdzeilen. Je krijgt er een rating bij die net iets ongunstiger is om de eigenaren van echt gemeten schepen niet dwars te zitten. Zij hadden immers de kosten van de meting en de brief.

Ik heb zelf vorig jaar met een declared meetbrief gevaren, vanwege deelname aan de 24uurs. Nu was mijn schip niet alleen eerder al gemeten, uit en thuis geen veranderingen met grote impact (er is met name gewicht in gekomen en gewicht uit gegaan), maar kende de man van het meetburo het schip nog van vroeger tijden. De rating was conform declared iets ongunstiger. Voor dit jaar heb ik inmiddels de rekening ontvangen. 90,-- voor de brief, 35,-- voor de wedstrijdlicentie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 17 jan 2016 10:02 #697762

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Wat ik zelf nog niet helder heb is waar ik kan vinden wat welke aanpassingen betekenen voor de meting?

Zo kreeg ik van BK de tip om de radarrefelector (en vooral de radar) mee te nemen in de meting.

Op basis van de brieven bij de vorige eigenaren staan er drie spinakers op de brief, maar heb ik er maar twee waar ik echt iets mee kan in wedstrijden. Moet ik nou die derde van de brief laten halen, of die derde juist mee pakken. Hij is in alles kleiner en is gekocht als toer spi, om de andere twee te sparen tijdens het toeren.
Zo zijn er meer regels boven komen drijven die ik, me van geen kwaad bewust, blijkbaar heb overtreden. Zoals die zwarte bandjes op mast en giek.
Is er een boekje oid waar dat allemaal in staat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 17 jan 2016 10:16 #697764

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3598
koko schreef :
Declared meetbrief wordt opgesteld op basis vsn de opgave van de eigenaar. Vandaar "declarerd". Hij is ingesteld om mensen eens te kunnen laten kennismaken met het wedstrijdzeilen. Je krijgt er een rating bij die net iets ongunstiger is om de eigenaren van echt gemeten schepen niet dwars te zitten. Zij hadden immers de kosten van de meting en de brief.

Dat was ondertussen duidelijk
Ik vroeg mij meer af of je als je bv. nu een brief aanvraagt je dan in het nieuwe jaar (1 april t/m 31 maart) moet gaan betalen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 17 jan 2016 14:28 #697820

koko schreef :
Zo kreeg ik van BK de tip om de radarrefelector (en vooral de radar) mee te nemen in de meting.

Leg dat eens uit? Ik vat m niet helemaal...

Zo lang de spi kliener is, heb je volgens mij geen nadeel, je meetbrief geeft de max spinnakers aan en je rating is op basis van de grootste...

De eerste meetbrieven druppelen binnen... ik heb de factuur al, maar nog géén brief...

Overigens komen ze nog extra metingen doen aan mijn romp en heb ik een flink aantal dingen gewijzigd/geoptimaliseert. O.a. een nieuwe spi en optimalisatie van de main max luff.
Laatst bewerkt: 17 jan 2016 14:36 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 21 jan 2016 10:19 #698911

1Feb komen ze mijn romp/vrijboordstations controleren....spannend!
Laatst bewerkt: 21 jan 2016 10:22 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 09 feb 2016 09:54 #704226

Vrijboordstations klopten (helaas)

Wél is de schroefasinstallatie opgemeten. (Tip!)

In 2016 is de "default" waarde van een ongemeten schroefasinstallatie verzwaard. In mijn geval scheelde de meting 4,1 punt op de GPH! Dat is 4 seconden per mijl. Gegeven een potje rond de boeien van een mijl of 6 is dat toch als snel een halve minuut!

Dus voor de fanatiekelingen die de boot nog op de kant hebben staan. Snel meting regelen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 09 feb 2016 10:22 #704232

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
boarderbas schreef :
Vrijboordstations klopten (helaas)

Wél is de schroefasinstallatie opgemeten. (Tip!)

In 2016 is de "default" waarde van een ongemeten schroefasinstallatie verzwaard. In mijn geval scheelde de meting 4,1 punt op de GPH! Dat is 4 seconden per mijl. Gegeven een potje rond de boeien van een mijl of 6 is dat toch als snel een halve minuut!

Dus voor de fanatiekelingen die de boot nog op de kant hebben staan. Snel meting regelen!

Wat meten ze dan precies aan de schroefas?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 09 feb 2016 11:39 #704257

Dit


Laatst bewerkt: 09 feb 2016 11:39 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 09 feb 2016 16:43 #704346

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
boarderbas schreef :
Vrijboordstations klopten (helaas)

Wél is de schroefasinstallatie opgemeten. (Tip!)

In 2016 is de "default" waarde van een ongemeten schroefasinstallatie verzwaard. In mijn geval scheelde de meting 4,1 punt op de GPH! Dat is 4 seconden per mijl. Gegeven een potje rond de boeien van een mijl of 6 is dat toch als snel een halve minuut!

Dus voor de fanatiekelingen die de boot nog op de kant hebben staan. Snel meting regelen!

Dank je Bas. Ga ik regelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 11 feb 2016 20:03 #704997

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Ik denk er over om van de zomer mee te doen aan de Flevo Race (1 keer eerder gedaan in 2003 en was erg leuk evenenement) toendertijd nog in Muiden en Hoorn.

Nu heb ik bij mijn boot geen meetbrief en die zal ik dus moeten aanschaffen. Zijn er nog verdere tips en trucs die handig zijn om te weten voordat je over gaat op een meting?

Alvast bedankt.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 11 feb 2016 21:12 #705034

- even goed bedenken welke voorzeilen je meestal gebruikt; de allergrootste misschien niet op de meetbrief
- als je een rolinstallatie op de fok hebt: niet laten mee-meten, want dan mag je geen voorzeilen wisselen tijdens een wedstrijdserie.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 11 feb 2016 21:16 #705035

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
hscharft schreef :
Ik denk er over om van de zomer mee te doen aan de Flevo Race (1 keer eerder gedaan in 2003 en was erg leuk evenenement) toendertijd nog in Muiden en Hoorn.

Nu heb ik bij mijn boot geen meetbrief en die zal ik dus moeten aanschaffen. Zijn er nog verdere tips en trucs die handig zijn om te weten voordat je over gaat op een meting?

Alvast bedankt.
Vorig jaar had je een " owners declared" meetbrief. Ging uit van de opgave door de eigenaar, iets ongunstiger dan echt gemeten, maar wel gratis. Informeer eens bij het watersportverbond of dat er dit jaar weer is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 11 feb 2016 21:21 #705037

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3598
Dat is er nog steeds kost nu volgens mij 25 euro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 11 feb 2016 21:24 #705038

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
ja klopt vorig jaar declared. Maar nu ander schip he ;)

Overigens heeft de boot wel een nummer GER1059 heb inmiddels een mail naar het watersport verbond gedaan en naar de ORC website met de vraag of die meetbrief nog boven water te halen is en of die omgezet kan worden naar een NL exemplaar. Dit dan vervolgens met hetzelfde nummer als dat ik voor het waarschip had.
Vond die zo mooi ;) NED 8555 en aangezien die boot naar Duitsland verkocht is is dat nummer in principe niet in gebruik nu.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 11 feb 2016 21:26 #705039

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Oja en
In de ORC, waarom zou ik?

Omdat je dan niet mag meedoen :silly: :blink: :whistle:
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 12 feb 2016 06:06 #705082

Overweeg ook de Lenco Regatta. Veruit de meeste "bang for the buck"! En een heel redelijk veld.

Je kunt declared gaan varen. Daar lopen allerlei regelingen op om het goedkoop te houden.

Als je van plan bent toch over de jaren wat racejes te varen en je vind winnen leuk, dan kost je een meting een euro of 90 en jaarlijks nog eens een euro of 80. Ja het is geld, maar ja, het is maar een fractie van wat de rest van de sport kost...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 12 feb 2016 13:43 #705184

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Overweeg idd een meting maar er komt nog wat meer bij kijken als die 90 euro helaas. Onze vereniging heeft besloten lidmaatschap op te zeggen van wsvb.

LENCO gaat niet lukken dat valt buiten de vakantie.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 07 apr 2016 11:03 #723458

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Bladerend op de ORC site blijkt dat er ongelooflijk veel Griekse meetbrieven zijn.
En dat die GPH's allemaal fors hoger liggen dan dezelfde boten in andere landen.
Ik neem ze maar met een schepje zout...
Misschien moet ik mijn boot daar ook laten meten en wat extra contanten meebrengen :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 18 apr 2016 10:34 #726766

In de med is Griekenland een soort panama voor meetbrieven ja...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 16 juni 2016 18:47 #745727

Heb nu een ORC Declared Certificaat gekregen met GPH 781,7. Nu nog wachten op de aanpassingen van kiel naar midzwaard 0,50m -1,42m en de juiste Genua maat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

In de ORC, waarom zou ik? 20 juni 2016 08:13 #746497

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Baasklusje schreef :
- als je een rolinstallatie op de fok hebt: niet laten mee-meten, want dan mag je geen voorzeilen wisselen tijdens een wedstrijdserie.

Thomas, zoals je ongetwijfeld hebt meegekregen zit er inmiddels een roller op de boot. Donderdag wordt hij ingemeten en over twee a drie weken is het nieuwe voorzeil klaar. Ik laat in elk geval ook de G2 ombouwen naar de roller, zodat er een reserve en iets kleiner zeil is voor als het stevig waait.

Niet wisselen tijdens een wedstrijdserie: is dat een wedstrijdserie op 1 dag, of 1 meerdaags evenement?
Of moet je het dan altijd doen met het zeil dat je hebt opgegeven?

Niet opgeven van de roller? Hoe werkt dat dan? Je geeft wel je nieuwe zeil door, maar niet dat hij op een roller zit? Dat lijkt me een strategische keuze, maar hoe zit het dan? Krijg je met een roller een gunstiger rating, maar als beperking geen zeilwissels meer?

Is er een boekje of zo iets waar je dit soort info kan vinden?
Laatst bewerkt: 20 juni 2016 08:14 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.285 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl